Publicatie datum: 1983-01-01
Auteur: Kernredactie
Collectie: 14
Volume: 14
Nummer: 3-5
Pagina’s: 236
Documenten
belei d in de eerste klas van het vo komen leerlingen uit drie vijf of soms tien basisscholen de onder linge verschillen van basisscholen zullen door de ko lo integratie verminderen de ontwikke ling naar het vernieuwde basisonderwijs is nog in volle gang advies en begeleidingsdiensten on dersteunen de basisscholen bij het opstellen van het schoolwerkplan het schoolwerkplan bevat een beschrijving van welke veranderingen in de leerstof onderwijsmethodes doelstellingen en schoolklimaat nagestreefd worden in hoeverre benadrukt een basisschool leerstof prestaties hoe wordt kindgericht onderwijs ingevuld de verschillen tussen basisscholen en dus de schoolverla ters zullen zeer geleidelijk afnemen oplossingen voor de bovo aansluiting zijn nog volop in discussie de vraag hoe je als leerkracht alleen in team of sectieverband kan werken aan de bovo problematiek lijkt alleen van toepas sing op voortgezet onderwijs leerkrachten basisscholen zullen met het schoolwerkplan hun iden titeit van leerlinggericht onderwijs bevestigen en de kloof met het huidige schoolwerkplanloze voortgezet onderwijs nog verbreden om het aansluitingsvraagstuk tussen het basis en voortge zet onderwijs aan te pakken pleit gerard bergenhenegouwen in het eerste artikel van deze afde ling voor een vo schoolactiviteitenplan het beleid van veel schoolleidingen hoeft niet beperkt te blijven tot knelpunten maar kan omgebogen worden naar geintegreerde en schooltyperende aanpak van problemen en knelpunten het schoolactiviteitenplan voor iedere school voor voort gezet onderwijs kan een begin van onderwijsvernieuwing zijn dat aansluit bij de eigen schoolprak tijk en uitgaat van de problemen die leerkrachten ook feitelijk ondervinden de bovo aansluiting zal ook dan nog ingewikkeld blijven onder andere vanwege de verscheiden heid van vo scholen afspraken tussen enkele basisscholen en een vo school zullen maar gelden voor een paar leerlingen het is beter om afspraken te maken die betrekking hebben op een hele stad stadsdeel of regio de aansluiting vereist een regionaal activiteitenplan op basis van school werkplannen en activiteitenplannen met voorbeelden uit de bovo projecten en ook organisa torische en inhoudelijke oplossingen geeft hij aan hoe de samenwerking van de scholen verloopt sommigen menen dat veel van de problemen in het huidige onderwijs opgelost zouden worden als het voortgezet onderwijs een andere structuur en inhoud zou krijgen hoe het voortgezet on derwijs zich ontwikkelt en of een vorm van middenschool in de toekomst ingevoerd zal worden vertelt jan herman meesters in het tweede artikel deze voorzitter van de adviesraad voor de eerste fase van het voortgezet onderwijs arno 1 adviseert de minister van onderwijs over het invoeren van voortgezet basisonderwijs vbao in het interview wordt aangegeven of het vbao meer zal lijken op het basisonderwijs dan de middenschool de toekomstige leerkracht in het vbao zal ook andere vaardigheden beheersen voor de begeleiding van de leerlingen de overgang bo vo staat niet los van andere stromingen in het onderwijs in het uitwoord blikken peter kokke en sander van gangeten namens de redactie van moer terug op het themanummer in de artikelen maken de auteurs keuzes welke leerstof is noodzakelijk hoeveel willen of kunnen de leerlingen inbrengen hoe leren kinderen en waar moet dat dan over gaan bij de overgangen in het onderwijs zien zij een tendens van meer kindgericht onderwijs naar meer leerstofgericht onderwijs bij die overgangen wordt dan geklaagd leerlingen zijn niet gemotiveerd weinig zelfstandig etc het lijken ontwikkelingen naar beneden wat kinderen eerst wel kunnen kunnen zij later zo lijkt het niet meer tenslotte geven zij aandachtspunten voor de von in welke richting kan de von werken ten aanzien van de overgangen in het onderwijs kernredacti e 236