Allemaal anders denkenden. Literatuuronderwijs op maat.

Publicatie datum: 1997-01-01
Collectie: 07
Volume: 07
Nummer: 3
Pagina’s: 48-53

Documenten

allemaal anders denkenden literatuuronderwijs op maat onze hersenpan kan nogal verschillen van die van een ander maar er zit wel structuur in in deze bijdrage een uitwerking van de gedachte dat als mensen typologisch in vier categorieen zijn onder te brengen het ook redelijk is in literatuuronderwijs naar type leerling een bepaald soort altijd zoiets zeggen als neen niet zo vlug daar ben ik nog niet aan toe opdrachten te verstrekken over harde werkers artistieke eerst even de consequenties van deze typen in zichzelf gekeerde zwevers en intellectueel zoge gedachtengang onder ogen zien daar na heb ik tijd voor het volgende naamd hoogbegaafde goede presteerders optimale leerling deze mensen gaan in hun denken heel gerichtheid en de docent kan ook nog eens naar zijn aard sequentieel te werk daartegenover zijn er de mensen die te werk gaan zeggen ja maar ho eens even als wat je nu zegt waar is dan moeten we a c m craafsma het merkwaardigste wat me in onder dan in de andere ieder mens heeft in onze aandacht ook eens richten op die wijskundig opzicht het vorig jaar is principe wel dezelfde mogelijkheden en die zaken deze mensen zijn heel overkomen was het contact met een toch hangt het van allerlei omstandig goed thuis in simultaan denken en van de medewerkers van het innovatie heden diiwaar en hoe de ontwikkeling doen zij doen veel dingen tegelijk centrum west en midden brabant van een persoon plaatsvindt hoewel of hebben tegelijkertijd oog voor veel jan van der linden tevens als docent of ieder dezelfde mogelijkheden heeft zaken verbonden aan de academie voor in dat betwijfel ik ook weer een derde groep gaat heel associatief te dustriele vormgeving te eindhoven ik raakte geboeid door deze verdeling werk je ziet ze als het ware denken deze medewerker toonde mij een van onze hersenpan als de hersenen nou kunnen we omdat dit goed ge plaatje een bovenaanzicht van de van mensen hun specifieke kwaliteiten lukt is ook dat eens proberen dat is hersens in het hoofd van een mens hebben en wie heeft daar niet van ge hun stijl het lijkt of ze zaken aftas kijk zei hij op deze manier kun hoord als met deze vierdeling een tend en misschien ook wel zweverig je zien hoe iemands bekwaamheden grove kenschets van belangstelling ge met elkaar combineren en abstraheren getypeerd kunnen worden accentueerd kan worden als niet alle de vierde groep betreft mensen die te van der linden had dit hersen boven hersenen op gelijke wijze ontwikkeld gelijkertijd met het een en met het an aanzicht door twee lijnen in vier kwa zijn als als als dan is dat niet alleen der bezig kunnen zijn ze zetten de dranten verdeeld bij ieder kwadrant te gebruiken in het midden en klein waarde van het een aftegen de waarde stond een aantal bekwaamheden vaar bedrijf maar dan is er op onderwijs van het ander er is bij hen een proces digheden belangstelling gerichtheden gebied ook heel wat mogelijk van nieuwigheden gaande waarbij het et cetera die twee lijnen zijn natuur een het ander uitlokt op voorwaarde lijk denkbeeldig maar als je aanneemt denksystemen dat die zaken direct toepasbaar en dat ze bestaan dan kun je ze verschui om u als lezer van deze bijdrage een bruikbaar zijn in de praktijk ven van links naar rechts en van ach beetje op dreef te helpen confronteer kort samengevat vier groepen te teren naar voren met zo n verschui ik u met denksystemen van groepen weten i harde werkers 2 artistieke ving geef ik aan dat iemand zich dan mensen vooral leerlingen die u vanuit typen 3 in zichzelf gekeerde zwevers sterker in de ene soort eigenschappen uw praktijk als docent zeker bekend en conceptbouwers en 4 intellectueel kwaliteiten en eigenheden kwalificeert voorkomen ik bedoel dan mensen die zogenaamd hoogbegaafde goede pres 48 tsjip letteren 7 3 teerders ik vermoed dat deze verde ander en dat ondanks dat beide klas bij docent x beter presteert ling ondanks spontaan verzet tegen bedoelde docenten als uitermate dan in de klas bij docent y omdat hokjesgeest u niet vreemd in de oren geschikt bekend staan de methode van x het beste aan klinkt 4 vraag je nu dan in alle eerlijkheid sluit bij de eigen studiemethodiek deze grove typering van mensen kwam af of de aanpak van de ene docent van een leerling ik heb de neiging tot stand op basis van de hiervoor ge en die van de andere docent mis om deze vraag met ja te beant noemde lijnen die hersens van bo schien niet in wezen de diepste woorden en vanuit dat ja wil ik venaf gezien in vier parten te verdelen oorzaak kan zijn van het beter of de vier categorieen met specifieke de ene lijn noem ik in navolging zie slechter leren en presteren van een kwalificaties aanduiden gebaseerd noot i de lijn van het denken de ander leerling op de lijn van denken en die van de lijn van de creativiteit of die lijnen 5 zou het mogelijk zijn dat het recht creativiteit en gericht naar de eigen werkelijk bestaan is even niet belang op de eigen studiemethodiek van studievoorkeur rijk het gaat om een begripsbepaling een leerling bewerkt dat hij in de op basis hiervan schets ik dan nu de vier categorieen met hun specifieke kwalificaties maar eerst vertel ik waar categorie 1 proberen gaat boven studeren ik zoek de oplossing van een probleem en constateer dat dit probleem net zo n om ik u met deze gedachtenspinsels probleem is als dat lastig val ik kan daardoor voor de oplossing van dit probleem met dit deze argument en bewijzen dat dit klopt en of dat fout is ik moet nu eenmaal de oplossing vinden ik zal dus al mijn kennis en ervaring cieles elke leerling zijn leermethode moeten gebruiken om die oplossing te vinden tijdens mijn werken aan de zogenaam ik zet alles wat ik ten aanzien van dit probleem weet in logische volgorde dan de brede inzetbaarheid als docent heb houd ik het overzichtelijk en kan ik er goed met m n verstand bij het is concreet ik een cursus teerlingenbegeleiding en als ik alles logisch afwerk komt de oplossing vanzelf van het kpc in den bosch gevolgd de categorie 2 oefening baart kunst cursus werd gegeven door piet gieles ik richt mijn aandacht op dit probleem en probeer dan na te gaan waarmee dit wie deze cursus gevolgd heeft weet probleem zoal te maken heeft dat gieles de zogenaamde havlot ik probeer dit probleem in een bepaald beeld te vangen dan zie ik gemakkelijker welke andere problemen met het onderhavige probleem verband houden methode aanprijst een studeermethode ik maak voor mezelf duidelijk wat de typische kenmerken zijn van deze en soort die zeer bruikbaar is maar die in de gelijke problemen praktijk niet voor iedere leerling even uit eigen ervaringen put ik kennis van vroeger zodat ik weet hoe ik soortgelijke eenvoudig is aan te leren hier volgen problemen opgelost heb ik maak me ervan bewust wat toen goed ging en wat nu verbeterd kan worden een aantal opmerkingen naar aanlei ik weet dan dat ik voor het probleem nu een oplossing heb maar ik ben me ervan be ding daarvan wust dat het niet per se de oplossing is andere oplossingen zijn evenzeer mogelijk i gieles legt in deze cursus regelma categorie