Bang voor verkrachting – Een lessenserie voor groepen meisjes van 14-18 jaar

Publicatie datum: 1981-01-01
Auteur: Atty Tordoir
Collectie: 12
Volume: 12
Nummer: 2
Pagina’s: 46-48

Documenten

a tty tordoi r bang voor verkrachtin g een lessenserie voor groepen meisjes van 14 18 jaa r de meeste mensen zullen de anne frank stich serie is anders dan de vorige gemengde af ting afs vooral associeren met het achterhuis schriften bedoeld voor leraressen die met meis dat jaarlijks vele tienduizenden bezoekers uit bin jesgroepen of klassen werken de serie is het re nen en buitenland trekt naast de instandhou sultaat van een aantal lessen rond dit thema in ding van het achterhuis houdt de afs zich ech een vierde klas ihno af en toe staan in apa rte ter ook zeer actief bezig met het vormingswerk kadertjes concrete ervaringen met een bepaalde de vele activiteiten die de afs in de loop der ja les genoteerd bijvoorbeeld in de vorm van uit ren in die richting ontwikkelde leidden tot het spraken van leerlingen het uitproberen vond ontstaan van de afdeling maatschappelijke vor plaats binnen het vak dramatische expressie ming deze afdeling stelt zich ten doel om door maar de lessen kunnen ook gegeven worden door middel van het ontwikkelen van lesmateriaal in leraressen nederlands maatschappijleer gezond samenwerking met scholen een bijdrage te leve heidskunde enz die thematisch willen werken ren aan een onderwijsvernieuwing die duidelijk en daarbij niet kunnen of willen teruggrijpen op gericht is op de emancipatie van de leerlingen bestaand leermateriaal men richt zich daarbij op het laagst gekwalificeer in de inleiding leggen de samenstelsters uit waar de niveau in het voortgezet onderwijs het lbo en om ze verkrachting een belangrijk thema vinden het beroepsbegeleidend onderwijs verkrachters werden tot voor ko rt gezien als min om aan de resultaten van dit werk een grotere of meer gestoorde mannen met een seksuele af verspreiding te geven wordt het lesmateriaal wijking terwijl hun slachtoffers er meestal zelf nadat het ontwikkeld is met en uitgeprobeerd op aanleiding toe gaven en er misschien nog van ge scholen gepubliceerd in de zogenaamde af noten ook de feministische beweging heeft ge schriften zo kwamen afschrift 1 schoolverla lukkig zo langzamerhand duidelijk gemaakt dat ten nu over straks en 2 werkvormen wat wil verkrachting geen op zichzelf staand verschijnsel je ermee wat kun je ermee tot stand nu is er is maar gezien moet worden als een uitvloeisel dan afschrift 3 bang voor verkrachting dit is van maatschappelijke verhoudingen waarbij man een serie van 6 lessen blokuren rond het the nen op allerlei manieren macht over vrouwen ma verkrachting elke les kan echter ook opge hebben p 3 in allerlei situaties waarin mannen splitst worden in 2 lessen van 50 minuten deze macht uitoefenen over vrouwen zoals werkgever 46 werkneemster vader dochter dokter pa de hand van vragen die de leerlingen van tevoren tient echtgenoot echtgenote enz is verkrach bedacht hebben daarna wordt het rollenspel op ting dan ook een vast bijverschijnsel bijna elke het politiebureau gespeeld met de bedoeling om vrouw is bang voor verkrachting al zal deze te leren hoe je je weerbaar op kunt stellen als je angst zich vaak heel onbewust uiten bijvoorbeeld een aanklacht indient bij de politie de zesde les door het automatisch vermijden van situaties tenslotte bestaat uit een schriftelijke toets en een die een risico kunnen inhouden deze angst leeft evaluatie de toets moet nagaan wat de leerlingen ook sterk bij de voor deze meisjes bestemde les opgestoken hebben van de lessen wat hebben ze senserie de meisjes hierover na laten denken in aan kennis opgedaan en hebben ze zich daarbij het licht van het hierboven gestelde verkrach ook een mening gevormd over allerlei aspecten ting als maatschappelijk bepaald verschijnsel en van verkrachting de evaluatie is bedoeld om de ze informatie geven over wat ze kunnen doen als leerlingen uitdrukking te laten geven aan hun ze zelf met verkrachting te maken krijgen is het oordeel over en persoonlijke ervaring met de les belangrijkste doel van de lessen senserie nu iets over de manier waarop de lessen in elkaar concluderend afschrift 3 ziet er uitstekend uit zitten de beschrijving van elke les valt uiteen in en lijkt me heel geschikt voor iedere lerares ne twee gedeelten in het eerste gedeelte worden derlands maatschappijleer enz die op zoek is steeds besproken het doel van de les wat moet er naar leermateriaal dat herkenbaar is voor haar aan het eind van deze les bereikt zijn bij de leer leerlingen en dat veel mogelijkheden biedt om lingen de opzet wat moet er achtereenvolgens dit materiaal naar eigen inzicht en behoefte te gebeuren de voorbereiding door de lerares veranderen en aan te vullen welk materiaal moet gekopieeerd worden e d de belangrijkste doelstelling van de samenstel praktische aanwijzingen en tenslotte suggesties sters was om verkrachting te halen uit de sfeer waarin vooral staat aangegeven hoe je variaties van de pathologische afwijking en te laten zien aan kunt brengen in de opzet en werkwijze dat het een logisch uitvloeisel is van de bestaande zodat je de lessen aan kunt passen aan je eigen er machtsrelatie tussen mannen en vrouwen of varing en die van je leerlingen het tweede gedeel deze doelstelling bereikt wordt zal natuurlijk te van de beschrijving van elke les bestaat geheel voor een belangrijk deel afhangen van de per uit het feitelijke lesmateriaal zoals leesteksten soonlijke aanpak van elke lerares en van de ma vragen rollenspelen enz dit materiaal is zo uit nier waarop de leerlingen met het thema omgaan gevoerd dat het gekopieeerd kan worden voor waarop de lerares natuurlijk hoe dan ook een alle leerlingen na de 6 lessen worden in een sturende invloed heeft toch hadden er naar soort bijlage een aantal teksten met achtergrond mijn smaak in deze lessenserie iets meer aankno informatie gegeven pingspunten gegeven kunnen worden om de leer de inhoud van de lessen is heel afwisselend even lingen te laten zien dat ook in hele gewone als de verwerkingsvormen in de eerste les wordt situaties dat wil zeggen zonder vreemde man het thema geintroduceerd aan de hand van een nen die opdringerig zijn in cafe s zonder dat er leestekst met vragen aan het eind van deze les direct sprake is van een concrete aanranding of besluit de klas of groep om al dan niet door te verkrachting jongens mannen vaak op subtiele gaan met het thema kom daar maar eens om in wijze macht uitoefenen over meisjes vrouwen je een gewoon schoolboek in de tweede les wor na een verkrachting van jezelf of je vriendin den de begrippen lastig vallen aanranden en weerbaar gedragen tegenover een politie agent is verkrachten geproblematiseerd en krijgen de natuurlijk belangrijk maar minstens zo belangrijk leerlingen de opdracht om een conflictspel te is het om in de gaten te krijgen hoe je vriendjes spelen aan de hand van een situatiebeschrijving dag in dag uit seksuele macht over je uitoefe in de derde les wordt de film not a pretty nen leren om je daartegenover weerbaar te ge picture vertoond die gaat over een schoolmeisje dragen is waarschijnlijk heel wat moeilijker en be dat door een medeleerling verkracht wordt hier dreigender hiermee wil ik zeggen dat er in de wordt in de vierde les op doorgegaan door middel concrete uitwerking van de lessen een nadrukke van een discussiespel in de vijfde les komen een lijker verband gelegd had kunnen worden tussen of meer vrouwen van de organisatie vrouwen alledaagse vormen van machtsuitoefening en ver tegen verkrachting met de leerlingen praten aan krachting als de meest extreme en brute vorm 47 daarvan dat blijkt ook uit de toetsvragen uit de en van de leefwereld van een groep leerlingen die laatste les die zich uitsluitend beperken tot ver de grootste kans loopt om haar leven lang onder krachtings situaties drukt te blijven deze kritiek neemt beslist niet weg dat ik deze lessenserie een uitstekend voorbeeld vind van de a fschrift 3 bang voor verkrachting werd uitge wijze waarop je een maatschappelijk relevant en geven door de protestantse stichting lectuur belangrijk onderwerp thematisch kunt behande voorzieningen len met echt in tegenstelling tot het nu zo besteladres parkweg 20a 2271 aj voorburg vaak alleen met de mond beleden begrip voo r prijs f 15 per ex exclusief verzendkosten sander van gangeten thematisch taalonderwij s veel leerkrachten proberen de ervaringswereld maar ook een les later in de week zo wordt er van kinderen te gebruiken als didactisch aanloop meer gedaan met de gebeurtenissen waar de kin trucje voor bijvoorbeeld wereldvreemde geschie deren zich bij betrokken voelen deze beschrij denislessen e en actuele gebeurtenis wordt aange ving geeft globaal aan wat anders is aan deze grepen om de motivatie voor een les uit een leer twee taalboekjes voor de toekomstige basis boek op te wekken taalonderwijs anders beke school ken laat zien hoe de leef en denkwereld echt uit gangspunt kan zijn voor vele taal lessen in de de samenstelling kleuter en lagere school een voorbeeld omdat een deel van de klas de de boekjes zitten op het eerste gezicht nogal in film soldaat van oranje heeft gezien breekt er gewikkeld in elkaar een pistolen en gevierenrage los in kringge deel 1 bevat veel beschrijvingen van lessen in de sprekken wordt dit thema besproken voor de kleuter en lagere school in dit zelfde deel volgt schrijfles worden zinnen uit dit onderwerp ge een theoretische verhandeling van allerlei actuele bruikt woorden als atoomontploffing bevrij begrippen als thematisch cursorisch onderwijs dingsfeest greppel komen in de spellinglessen aan gesprekken de taaldrukwerkplaats steeds gekop de orde in de loop van de week ontstaan vele an peld aan voorbeelden en meningen van de leer dere activiteiten zoals stellen technisch en be krachten uit de lesbeschrijvingen gegeven grijpend lezen aardrijkskunde en ontleden rond deel ii biedt vragen en werkopdrachten die aan dit onderwerp zo komt de ervaringswereld van sluiten bij de hoofdstukken van deel i dit werk een groep meer tot uiting in de lessen uit de les boek tracht door vragen en suggesties individue beschrijvingen blijkt ook hoe zelfstandig kinde le leerkrachten schoolteams en begeleiders hulp ren kunnen werken k inderen leiden en sturen de middelen aan te reiken voo r verheldering van de kringgesprekken zelf dragen vanuit hun bele praktijk de vragen kunnen als leidraad worden vingswereld ervaringen aan a ls doeka in een gebruikt voor de discussies in het team kringgesprek over spannende films wil vertellen zo hebben enkele leerlingen lange oorlogsverha over zijn hamster en zijn hongerige kat kijkt len geschreven de teksten zijn als leeslessen in de iedereen hem een beetje vreemd aan een klasge klas gebruikt nu wordt de lezer van het boek ge noot ziet de overeenkomst met het onderwerp vraagd welke waarden liggen opgesloten in het en zegt he zijn cavia heb oorlog d e leerlingen werken met teksten van de kinderen welke doe corrigeren de kleine afw ijking en leren elkaar om len uit je eigen leesmethode je kunt koppelen aan zich aan het onderwerp te houden dergelijke zelfgeschreven verhalen de vragen sti d e leerlingen hebben grote invloed op de keuze muleren jou en je team je mening over de lesbe van het thema en op de onderwerpen binnen dat schrijving en je eigen handelen te verduidelijken thema terwijl een leerling het gesprek leidt je wordt uitgenodigd te onderzoeken wat je op zoekt de leerkracht steeds naar vervolgactivitei korte termijn in je eigen situatie kunt verbeteren ten d at kan een les zijn die hier direct op volgt het trefwoordenregister achterin deel 11 bevat be 48