Publicatie datum: 1985-09-01
Auteur: Walter de Hert
Collectie: 15
Volume: 15
Nummer: 4
Pagina’s: 71-76
Documenten
beknopte bibliografie de stapel publikaties over projectonderwijs heeft op korte tijd de hoogte van een ondernemende wolkenkrabber bereikt het is schier onmogelijk een sluitende bibliografie op te stellen de honderden gestencilde brochures die tijdens de alternatieve periode verschenen zijn moeilijk terug te vinden beschikbaarheid is dan ook de leidraad in deze lijst geworden speciale aandacht werd besteed aan de periode van 1980 tot nu themanummers worden als dusdanig vermeld de aparte titels werden niet opgenomen sommige tijdschriften zoals over vernieuwing houden er aan per nummers minstens een artikel aan het onderwerp te besteden dat er een korte kommentaar staat bij sommige publikaties betekent niet dat ze meer het lezen waard zijn dan andere publikaties van algemene en theoretische aard j de laat m kamp tussen verwachting en realiteit in in over vernieuwing 1982 5 j eimers buiten de orde interview met wageningse school in moer 1985 3 g enkelaar a r van kammen tien jaar projectonderwijs aan het wageningse lyceum in over vernieuwing 1983 6 t jansen a r van kammen projectonderwijs aanleren of afleren purmerend muusses 1976 t jansen a r van kammen tussen disciplinering en vrijblijvendheid in over vernieuwing 1982 2 t jansen a r wertheim buiten de orde dilemma s in de ontwikkeling van projectonderwijs nijmegen sun 1984 alle voorgaande teksten houden verband met het projecton derwijs aan het lyceum van wageningen men kan de auteurs met gerust hart beschouwen als de peet vaders van deze onderwijsvorm in nederland jeugd en samenleving leren van leerlingen ervaringen met projectonderwijs themanummer jeugd en samenleving 1978 10 11 w leirman groepswerk en projektonderwijs aan de universi teit leuven acco 1977 w m van woerden projectonderwijs als innovatie in het hoger onderwijs in pedagogische studien 1985 3 b vreeburg theoretische problemen van projektonderwijs in comenius september 1981 71 een taai stuk lezen maar beslist de moeite waard zijn kritische bedenkingen overstijgen de praktische problemen fase l wittevrongel waarom projectonderwijs in infor matieblad 1982 12 publikaties met praktische wenken g bogaerts ervaringen met projectonderwijs in informa tieblad 1982 7 j busker p van den hove r plattel samen werken samen denken samen doen in over vernieuwing 1983 6 d de bie c louwerse projektonderwijs opzetten en uit voeren van projektonderwijs groningen wolters noordhoff 1972 bijbel nr i van het projectonderwijs c debulpaep met de klas buiten de school in informa tieblad 1984 1 t devens n van loo hoe maak je een project prakti sche handleiding leuven helicon 1981 handig receptenboek met interessante bindteksten intussen is er ook een tweede en uitgebreide druk verschenen 1985 anne frank stichting werken met kaders amsterdam af stichting 1984 af schrift 6 bestellen antwoordnummer 265 22 70 wb voorburg g heynen e a handleiding voor projektgroepen en werk groepen groningen wolters noordhoff 1980 zakelijk maar degelijk werk met o a veel aandacht voor bibliotheek oefeningen k magnus klas in project leuven helicon 1980 projectgroep oostakker zes jaar projektonderwijs oostak ker een verslag in onderwijskrant 28 g vaes l vanmaele vakkenintegratie een illustratie in impuls 1984 85 4 l vanmaele naar een nieuw vormingsconcept voor het secun dair onderwijs in impuls 1984 85 4 f verbeeck one night with you werken met projecten in de institutionele pedagogiek in onderwijskrant 31 e zijs projectonderwijs uit de praktijk in persoon en gemeenschap 1980 4 72 publikaties met betrekking tot de vernieuwing van het beroepsonderwijs h beullens l collette het beroepsonderwijs in de kij ker verslag van een m n s project in impuls 1981 82 2 r depoorter d hooghe projectonderwijs en het vbso in informatieblad dec 1981 ministerie ministeriele omzendbrief s o z 1985 1 niet omwille van de bekende proze maar om de duidelijkheid van het officiele standpunt goed voor twijfelaars f moerkerke projectonderwijs in het vbso in persoon en gemeenschap 1983 10 a ockerman m vermaecke g van hercke project hoe het groeide projectwerking in het voortgezet onderwijs in vlaanderen in over vernieuwing 1982 1 p renier vakkenintegratie in vbso in pedagogische bijdragen voor technisch en beroepsonderwijs mei 1985 r smet experimenten en vernieuwingen in het technisch en beroepssecundair onderwijs in informatieblad 1983 1 thematisch onderwijs r ailliet thematisch werken met reclame in werkblad voor nederlandse didactiek 1981 2 h de corte n maes t van renterghem t t o info in werkblad voor nederlandse didactiek 1980 2 l fondertie verschil moet er zijn naar een thematische aanpak van het vak nederlands amsterdam pendoor 1985 p kuyer g tienstra schipperheyn werken zonder school boek groningen wolters noordhoff 1983 dcn cahier 13 k hilhorst thematisch cursorisch moedertaalonderwijs een praktijkvoorbeeld in levende talen jan 1985 nr 397 levende talen thematisch cursorisch taalonderwijs thema nummer levende talen dec 1984 nr 396 moer conferentieverslag moer 1982 4 h paeshuis de corte t t o daar moet je op school mee aankomen bestellen vagevuurveldenlaan 39 2130 bras schaat 73 t van der heyden t van roozenraad we maken een eigen boek to taalonderwijs in heterogeen groepsverband in moer 1983 6 j verbeek taal en thema s in moer 1983 6 groepswerk interview werkvormen a bunger taalvaardigheden gereedschap voor projectwerk in moer 1984 6 w cluytens groepswerk bij het spreekonderricht in informatieblad 1983 10 h dekker didactictische werkvormen culemborg educaboek 1980 wat je hier niet vindt bestaat niet werkgroep e h b o eerste hulp bij t onderwijs deurne m i m 1984 uitgewerkte lessen en modellen met soms aansluitende projectmogelijkheden m b miles werken met groepen alphen a d rijn samson 1975 bijbel nr ii fr oomkes handboek voor gesprekstraining meppel boom 1976 langzamerhand een begrip aan het worden en dat niet alleen voor projectonderwijs a thing of duty j w pfeiffer j e jones a handbook of structured expe riences for human relations training vols vii san diego calif university associates 1980 de mosterd die alle andere abrahams halen alleen erg moeilijk te vinden ondanks de omweg die het oeuvre waard is r roels discussieren en vergaderen groningen tjeenk willink 1974 g stanford groepswerk in het onderwijs nijkerk intro 1980 veni vidi vici lijbel iii met promotiecampagne van de verantwoordelijken van de v b s o experimenten een must p tack een interview een reele luister spreek en schrijfactiviteit in werkblad voor nederlandse didac tiek jg x nr 1 l van waes interview wat denkt u zo in het algemeen over alles in vonk 1984 3 en 1984 5 74 h p zelko moderne discussie en vergadertechniek utrecht spectrum 1970 uitgewerkte projecten ako projectonderwijs antwerpen ako dossier 1984 ondanks de typische ako lay out bruikbaar hommings e a projecten voor kleuters purmerend muusses 1980 2 over vernieuwing project ontmoeting met de ander over vernieuwing themanummer 1983 2 p wynants een project kinder musical in het basisonder wijs in informatieblad 1982 11 verder zijn er honderden uitgewerkte projecten beschikbaar bij de diverse onderwijswinkels en centra in het oog springt vooral het projectenfonds waarvan hieronder een overzicht volgt u vindt daar ook de adressen waar ze verkrijgbaar zijn projectenfonds beschikbare projecten prijslijst reeks basisonderwijs 1 onze school 110 p 120 f 2 wonen 170 p 155 f 4 verjaardag feestvieren 90 p 110 f 5 reclame 90 p 115 f 6 jongen meisje roldoorbrekend ond 100 p 130 f 7 misdaad politie gerecht gevangenis 115 p 140 f 9 armoede in belgie 60 p 65 f 10 kind t v 115 p 135 f 11 strip verhaal kritisch lezen 12 p 20 f 12 supermarkt superklant 85 p 90 f 13 afrikanen in tanzania z afrika bij ons 110 p 115 f 14 leerdoel zelfkennis 45 p 60 f 15 discriminatie ruzie solidariteit in de leefwereld v h kind 60 p 75 f 16 sociaal leren grondslagen 70 p 100 f 17 tederheid sexuele opvoeding intermense lijke relaties 130 p 150 f 18 voeding 185 n 170 f 19 gezin 105 p 125 f 20 vriendelijk onvriendelijk gedrag 72 p 75 f 75 21 beslissen handelen 72 p 75 f 23 indianen wilde westen 105 p 110 f 24 kinderen zijn stout ouderen te ouder worden relatie met bejaarden 110 p 135 f 25 sport en 87 p 105 f 26 geld handel 100 p 125 f 27 werk werkloosheid 82 p 105 f 28 ik en mijn beesie huisdieren 80 p 100 f 29 kind en dood 95 p 120 f 30 afval 100 p 130 f 31 de krant 32 over leila archmed 110 p 140 f 33 energie 4 5 6 lj 72 p 110 f 34 tijdsbewustzijn en meting 2 3 lj 60 p 90 f 35 gehandicapten 100 p 130 f 36 geluid geluidshinder 90 p 130 f groot worden lj 1 2 3 130 f 38 bestaansmiddelen arbeid sociale relaties door de eeuwen heen i handleiding a principes projectond 55 p 60 f ii handleiding b werkvormen projectond 75 p 75 f iii lezen voor het lezen bundel leesteksten 270 p 300 f iv wereldorientatie in kinderpoezie 60 p 90 f reeks observatiegraad beroepsonderwijs nieuw 1 reclame 106 p 110 f 2 fiets wielersport 145 p 140 f ook de volgende op de lijst van het basisonderwijs voor komende projecten zijn bruikbaar voor het beroepsonderwijs en deels ook voor de observatiegraad 1 2 5 6 7 9 12 18 2 0 21 23 24 25 26 29 30 31 iv voor bestellingen en inlichtingen i v m beschikbare pro jecten kan men terecht bij het secretariaat projecten fonds p a giebels noel sti enhoflaan stijenhoflaan 11 3230 betekom ook verkrijgbaar in de onderwijswinkels gretrystraat 26 1000 brussel lange st annastraat 20 2000 antwerpen ter platen 26 9000 gent oxfam geldmuntstraat 8 brugge walter de hert verbondstraat 90 2000 antwerpen 76
Gerelateerd:
- Fictie in de basisvorming, een leerplan
- Een spiegelcurriculum voor communicatief taalonderwijs: een veldaanvraag nader beschouwd
- Verscheidenheid in eenheid en eenheid verscheidenheid. Twaalf docenten Nederlands over hun literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.
- Het afleiden van woordbetekenissen uit context: een poging deze vaardigheden te trainen.