Publicatie datum: 1978-01-01
Auteur: Jacques Peeters
Collectie: 09
Volume: 09
Nummer: 3
Pagina’s: 45-46
Documenten
doughty p e a taalgebruiken een nederlandse bewerking van language in use groningen 1978 dcn cahier 6 geus a de e a luisteren groningen 1977 dcn cahier 5 griffioen j open en gesloten curricula in relatie tot het moedertaalonderwijs en met name het onderwijs in luistervaardigheid in moer 1978 1 p 11 23 pietersen l taalsociologie minderheden tweetaligheid taalachterstand groningen 197 6 sturm j het koffertje van henk over luisteren in complete communicatieve situa ties in moer 1977 4 p 43 55 wilkinson a l stratta en p dudley the quality of lisiening basingstoke london 1974 je moet in dit werkje geen uitvoerige kritiek op de samenleving zoeken noch uitgewerkte alterna tieven daarvoor en ook geen complete lesmodel len of nieuwe leervormen wel ideeen om een algemene emancipatorische onderwijsdoelstelling te realiseren en de ervaringen waartoe deze kunnen leiden de moeilijkheden die de realise ring van zijn ideeen op zal roepen in bijvoorbeeld de meso structuur komen niet aan de orde evenmin als allerlei randvoorwaarden voor zijn aanpak hij begint met een heel globale analyse van de si boel tuatie waarin zijns inziens de kinderen van de zwijgende meerderheid zich bevinden hun agres bespreking siviteit angst voor veranderingen gehechtheid aan rust en orde brengt hij in verband met een onderwijs dat onderdrukkend en vervreemdend voor hen is hetgeen bijvoorbeeld duidelijk blijkt jacqu es peete rs als je let op het taalgebruik in de school het on berichten over kindere n derwijs moet veel directer gaan aansluiten bij de van de zw i j gende meerderhei d behoeften en belangen van juist deze kinderen zoals die mede door hun maatschappelijke positie voorzover ik weet is er tot nu toe geen aandacht worden bepaald zelfontplooiing door creativiteit aan wunsches boekje die wirklichkeit des acht hij dan bijvoorbeeld van minder belang als hauptschulers berichte von kindern der schwei het stimuleren van gevoelens van solidariteit genden mehrheit 135 bladzijden geschonken en in het middenstuk heeft hij het vooral over het dat is jammer want die verdient het wel opstel hij verwerpt de traditionele opstel opga wunsche is leraar aan een haupischu e vroeger ven zo n titel is eigenlijk niets anders als een volksschule geheten waar hij werkt met leerlin vraag die beantwoord moet worden waar daarna gen van 1 1 14 jaar kinderen die vooral komen een cijfer voor gegegeven wordt en de gebruike uit de zogenaamde kansarme milieus hij wil met lijke indelingen verhalend beschouwend en der zijn onderwijs bereiken dat zijn leerlingen zich gelijke hij hanteert een vorm die veel lijkt op bewust worden van de positie die zij in deze sa een schriftelijke discussie tussen leraar en leerling menleving en in het gezin in de school inne voortdurend begeleid door andere taalactivitei men van zijn pogingen daartoe doet hij verslag ten met name het praten over het aan de orde zijn ervaringen tijdens de lessen zijn het belang zijnde onderwerp maar dan wel praten in de ei rijkste in dit boek al gaat hij meer algemene gen taal zijn indeling van de opstellen wordt ook maatschappelijke analyses niet uit de weg maar door de inhoud het thema bepaald over maat 45 schappelijke onderwerpen dienstplicht bijvoor pelijke verhoudingen bereik je door de politieke beeld over school bijvoorbeeld spieken als blijk dimensies van het literaire werk naar voren te la van solidariteit over ik steeds weer benadrukt ten komen maar ook door bijvoorbeeld een hij dat het gaat om inhouden en niet om de vraagstelling als waarom mag ik van thuis het vorm niet om een perfecte spelling volledige zin ene boek wel lezen en het andere juist niet nen fraaie uitdrukkingen maar om bewustwor het laatste hoofdstuk probeert te laten zien hoe ding die tot handelen kan leiden je met rollenspelen kunt bereiken dat kinderen wat de onderwerpen betreft er zijn uiteraard greep krijgen op de werkelijkheid als tegenwicht geen taboes wunsche wijdt een apart hoofdstuk tegen de schijnbare authenticiteit die ze door de aan het praten over sex niet alleen omdat daar tv voorgeschoteld krijgen een grote interesse voor is maar ook omdat je kinderen van de zwijgende meerderheid kun je daar belangrijk emancipatiewerk in de zin van heel wel aan het praten en schrijven krijgen en bevrijden van onnodige angsten kunt verrich dan blijkt dat ze dingen te zeggen hebben die erg ten in dezelfde lijn zegt hij het een en ander over de moeite waard zijn het literatuur onderwijs teksten moeten aanslui ten bij de belangen van de leerlingen maar in veel konrad wiinsche die wirklichkeit des haupt bloemlezingen vind je niets over bijvoorbeeld de schulers berichte von kindern der schweigenden arbeiderswereld bewustwording van maatschap mehrheir kiepenhauer witsch kbin 197 2 korr krachri g nederlanders en hun taal middenklassen avo administratie adres interkom louis chrispijn straat 75 amsterdam avi pakket avi analyse van individualiserings vormen individualisering van het onderwijs be staande uit 1 r m van den berg h g te lintelo obser vatie en begeleiding van individualiseringsvormen 2 r m van den berg h g te lintelo indivi dualisering van het leesonderwijs bijlage bij avi map 2 individualisering van het leesvoer leesonderwijs tevens verslag van de werkgroep analyse en selectie van leesstof asl o l v r h m brouwer s hertogenbosch katholiek pedagogisch cen trum kpc 1977 interkom het avi pakket is een volledig herziene versie cda numm e r van een in 1974 verschenen pakket plus van de programma s die ontwikkeld zijn om het pakket de openingspagina bevat zinnetjes uit confessio op grote schaal te verspreiden het eerste pakket nele schoolboeken was de neerslag van twee jaar intensief samenwer verder in dit nummer ken tussen een negental scholen vijf schoolbege kleuters op bezoek bij de bakker leidingsdiensten en het kpc uitgaande van de de drukpers op schoo l schoolpraktijk werd een ordening en verdieping project over de dood onderbouw avo aangebracht met betrekking tot het individualise beinvloeding reclame leao enz ren van het leesonderwijs 46