Documenten
40 bijlagen bijlage 1 project statistiek opdracht je eigen statistisch onderzoek 1 wat moet je doen jullie gaan in groepjes van twee een statistisch onderzoek doen en er conclusies uit proberen te trekken besteed aandacht aan elk aspect van het onderzoek van het opstellen van de vragen over de verwerking van de gegevens naar de uiteindelijke besluiten bedoeling is dat je me uiteindelijk een mooi afgewerkte bundel afgeeft je mag moet me ondertussen wel zoveel mogelijk vragen stellen zodat we er samen voor kunnen zorgen dat je op goede weg bent en blijft alle onderzoeken moeten kaderen in ons jaarthema keuze 2 hoe moet je dat doen de populatie is telkens alle leerlingen van onze school bepaal nu zelf de steekproef let op zorg dat ze representatief is en blijft totaal aantal lln 352 nev 63 3e 114 4e 59 5e 66 6e 50 stel je vraag en op let op zorg steeds voor korte en duidelijke vragen zorg dat je je steekproef niet beinvloedt door het type vragen en maak je formulier een beetje leuk en aantrekkelijk 38e jaargang nummer 1 oktober 2008 41 nu ga je echt op onderzoek verzamel de nodige gegevens en blijf ervoor zorgen dat je steekproef representatief is als je de gegevens waarnemingsgetallen hebt ga je ze ordenen en eventueel in klassen indelen maak vervolgens een frequentietabel en bereken centrum en spreidingsgetallen stel je gegevens ook op een toffe manier voor d m v grafische voorstellingen werk hier zeker met kleur of verschillende grijstinten en of arceringen plaats je onderzoek tot slot in een ruimer kader door in kranten tijdschriften en op het internet op zoek te gaan naar artikels en informatie i v m jouw onderwerp bundel alles netjes in een verzorgde map met titelblad paginanummers oktober 2008 nummer 1 38e jaargang 42 3 wanneer moet je dat doen deze opdracht telt mee voor het laatste rapport dagelijks werk 4 om te vermijden dat jullie het werk al te veel uitstellen en slechte punten gaan scoren vraag ik jullie om regelmatig je tussenresultaten te tonen ik ga deze tussenresultaten ook evalueren en je eventueel ook helpen om gemaakte fouten te verbeteren let wel je moet je resultaat steeds ten laatste op de onderstaande data afgeven wil je het sneller afgeven dan is dat geen enkel probleem heb ik op de afgesproken datum je tussen of eindresultaat niet dan heb je nul voor dit onderdeel spreek dus samen goed af en plan nu reeds wat je gaat doen als een van de twee bijvoorbeeld ziek wordt verdeel het werk a u b ook eerlijk vrijdag 12 januari 2007 onderwerp indienen donderdag 18 januari 2007 voorbeeld van een enqueteformulier afgeven ik zal ze voor jullie kopieren jullie krijgen ze dinsdag 23 januari 2007 terug informatie zoeken en afgeven in kranten tijdschriften internet vrijdag 2 februari 2007 resultaat van je onderzoek afgeven alle ingevulde enquete formulieren informatie zoeken en afgeven in kranten tijdschriften internet maandag 12 februari 2007 resultaat van je onderzoek afgeven frequentietabel met enkel de waarnemingsgetallen en de absolute frequente zorg er voor dat je een kopie voor jezelf bewaart informatie zoeken en afgeven in kranten tijdschriften internet donderdag 1 maart 2007 resultaat van je onderzoek afgeven volledige frequentietabel afgeven zorg dat je voor jezelf een kopie bewaart informatie zoeken en afgeven in kranten tijdschriften internet donderdag 15 maart 2007 resultaat van je onderzoek afgeven grafische voorstellingen afgeven informatie zoeken en afgeven in kranten tijdschriften internet donderdag 29 maart 2007 resultaat van je onderzoek afgeven besluiten afgeven informatie zoeken en afgeven in kranten tijdschriften internet donderdag 26 april 2007 alles netjes gebundeld afgeven mapje met verzorgd titelblad onderzoek namen klas versiering korte uitleg waarom je dit onderwerp hebt gekozen minstens 25 woorden korte toelichting bij jullie werkwijze hoe ben je tewerk gegaan waarom ging dit vlot wat zou je volgende keer anders doen minstens 40 woorden leeg enqueteformulier ingevulde enqueteformulieren 38e jaargang nummer 1 oktober 2008 43 frequentietabel grafische voorstelling besluiten formuleren wat is uit je onderzoek gebleken minstens 40 woorden eigen mening had je dit resultaat verwacht wat zijn je bedenkingen erbij kan dit resultaat problemen opleveren voor de school of voor de leerlingen heb je zelf voorstellen voor een oplossing minstens 40 woorden informatie die jullie onderzoek wat kadert minstens 6 artikels evaluatie vond je deze opdracht leuk vervelend boeiend over welk deel van het werk zijn jullie zelf het meest tevreden over welk deel van jullie werk ben je niet zo tevreden wat zijn de moeilijkheden waarmee je te kampen kreeg hoe was de reactie van de anderen minstens 50 woorden mei 2007 spreekbeurt je stelt je onderwerp kort voor waarom hoe je bespreekt de resultaten en de besluiten g r o f g e s c h u d els sas leerkracht wiskunde toen ik na het geven van een nascholingssessie terug op school kwam dacht ik soms wel els je maakt het je leerlingen soms toch wel moeilijk hoor ocharme zeker als ik dan hoorde dat sommige vakcollega s moeilijke woorden gingen vermijden de opdrachten beperkten tot los op vraagstukken gewoon schrapten dan kreeg ik heel even medelijden met mijn leerlingen want ondanks hun taalproblemen probeer ik de lat hoog te leggen voor wiskunde en taal eigenlijk niet ondanks maar dankzij hun achterstand voor taal ik vind immers dat je geen vraagstukken moet weglaten omdat ze het toch niet kunnen dat is juist een reden om hen meer vraagstukken te gaan voorschotelen de dag dat mijn leerlingen allemaal sterk zijn in probleemoplossend denken ben ik bereid om vraagstukken af te bouwen maar nu zeker niet uit de hert w red 2008 taalbeleid in de praktijk een uitdaging voor elke secundaire school mechelen plantyn oktober 2008 nummer 1 38e jaargang
Gerelateerd:
- Fictie in de basisvorming, een leerplan
- Een spiegelcurriculum voor communicatief taalonderwijs: een veldaanvraag nader beschouwd
- Verscheidenheid in eenheid en eenheid verscheidenheid. Twaalf docenten Nederlands over hun literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.
- Het afleiden van woordbetekenissen uit context: een poging deze vaardigheden te trainen.