Bijlage 2 voor ‘Taalgericht vakonderwijs in mijn lessen wiskunde’

Publicatie datum: 2008-10-01
Auteur: Els Sas
Collectie: 38
Volume: 38
Nummer: 1
Pagina’s: 44-46

Documenten

44 bijlage 2 verzamelingen hoofdstuk 1 reele getallen 1 inleidende begrippen verzameling stel dat je in de krant leest de betogers verzamelden voor de fabriek wat wordt er dan bedoeld wat kan je als hobby allemaal verzamelen je kent ook zeker een aantal verzamelnamen lepels vorken en messen samen noem je ken je nog voorbeelden een verzameling bestaat dus uit een aantal elementen die meestal iets gemeenschappelijks hebben oefening teken een rode lijn rond alle uitklapbare gsm s trek een groene lijn rond alle niet uitklapbare gsm s 38e jaargang nummer 1 oktober 2008 45 deelverzameling als x en y verzamelingen zijn en elk element van x is ook een element van y dan zeggen we dat x een deelverzameling is van y dit noteren we x y van de verzameling van alle jongens van het 3e jaar is de verzameling van de jongens met blond haar een deel verzameling som nog een aantal deel verzamelingen op oefening teken een rode kring rond al het bestek teken een groene kring rond alle vorken oktober 2008 nummer 1 38e jaargang 46 vereniging dit is opnieuw een begrip dat je kent uit het dagelijks leven wat is een jeugdvereniging denk ook aan de vs en de vn de vereniging van een aantal verzamelingen is de verzameling die alle elementen bevat die in elk van de samenstellende verzamelingen zaten en verder geen elementen we noteren dit x y de vereniging wordt ook wel eens de unie genoemd g r o f g e s c h u d els sas leerkracht wiskunde taalgericht vakonderwijs vraagt een continue alertheid afwisselen van werkvormen en consequent reageren op taalfouten maar is dit niet gewoon de definitie van goed lesgeven de bedoeling is toch je lesdoelstellingen te bereiken en zonder taalgericht vakonderwijs slaag je daar echt niet in voor sommige onderdelen van de wiskunde dus nadelen zijn er beslist niet sigrid van driessche leerkracht muzikale opvoeding wat misschien een nadeel kan zijn of eerder een waarschuwing je moet er wel voor zorgen dat je vakdoelen nog steeds op de eerste plaats komen en niet ondergeschikt worden aan taalgericht vakonderwijs want als je enkel nog bezig bent met de talige doelen dan wordt muziek te veel in functie gezet van taal ondergeschikt gemaakt aan taal en dat kan niet de bedoeling zijn uit de hert w red 2008 taalbeleid in de praktijk een uitdaging voor elke secundaire school mechelen plantyn 38e jaargang nummer 1 oktober 2008