Bijlagen voor ‘Buitenaards’

Publicatie datum: 2008-12-01
Collectie: 38
Volume: 38
Nummer: 2
Pagina’s: 56-62

Documenten

56 bijlagen bijlage 1 think global think global taalspel voor 3 tot 8 spelers hoewel wij er geen limiet op zouden zetten wel een minimum aantal duur 15 speel dit spel in de voorbewerkingfase het is een mooi alternatief voor de klassieke woordspin of de brainstorm hoe spelen de vierkante doos uit gerecycleerd karton bevat als belangrijkste spelmateriaal een set van 50 grote kaarten ongeveer 14 cm op 21 cm met daarop aan weerskanten een mooie foto voor de rest steken er alleen nog potloden een zandloper en noti tieblokjes bij leg centraal een van de foto s duidelijk zichtbaar voor iedereen iedereen krijgt even veel zandloper tijd om maximum 6 associaties te noteren die bij het zien van deze foto bij hem of haar opkomen daarna worden de punten geteld om de beurt leest iedereen zijn genoteerde woorden voor zodra iemand hetzelfde woord letterlijk of naar betekenis heeft opgeschreven wordt de score voor elk van deze spelers hoger een uniek gevonden woord brengt namelijk niets op twee spelers krijgen voor een gelijke term elk een punt zijn er reeds drie spelers met dezelfde inval dan krijgen ze elk drie punten dit aantal punten loopt steeds hoger op naarmate meer spelers op hetzelfde idee kwamen zoals je merkt is het hier duidelijk de bedoeling dat je gaat zoeken naar woorden begrippen of gevoelens die bij de meeste deelnemers opborrelen onze versie je hebt de doos niet nodig om het spel te spelen je moet gewoon op zoek gaan naar goede foto s die aansluiten bij je thema gebruik foto s die woorden oproe pen die in je poster voorkomen laat de leerlingen 3 woorden noteren waarvan ze denken dat anderen ze ook zullen noteren 38e jaargang nummer 2 december 2008 57 belangrijke vragen zijn 2 woorden synoniemen of betekenen ze iets anders wat bedoel je met die term hoe noem je dit kent iedereen dat woord de discussie is de kern van het spel vergeet niet om de punten te tellen hang nadien de gebruikte foto s op in de klas bijlage 2 traditionele consolideringsoefeningen maak de juiste keuze lees de zin kleur het vakje voor de betekenis die bij het vetgedrukte woord past 1 mijn oom heeft een enorme verzameling vlinders een heel dure verzameling een heel zeldzame verzameling een heel grote verzameling 2 de auto waarmee de overvallers konden vluchten werd gisteren teruggevon den met deze auto naar deze auto op de plaats van deze auto 3 moeder las in de inhoudstafel waar zij ideetjes kon vinden over feestelijke soe pen lijst met woorden die alfabetisch gerangschikt zijn lijst met inhoudsmaten l dl cl ml lijst waarin de hoofdstukken van een boek tijdschrift werkstuk staan 4 geert kan een krant lezen in drie minuten hij bekijkt alleen de titels de zinnen boven de artikels de letters zijn groter en dikwijls vetgedrukt de vetgedrukte stukjes tekst aan het begin van het artikel deze stukjes tekst geven altijd een korte samenvatting de tekstjes onder de foto s 5 als je je sleutels wil terugvinden kan je best gericht zoeken zoeken door alle kamers van boven tot onder te controleren zoeken met een duidelijk doel je vraagt je best eerst af waar je je sleutels allemaal gebruikt hebt kris kras zoeken van hier naar daar december 2008 nummer 2 38e jaargang 58 6 joyce moet voor de klas komen spreken over graffiti ze hoopt in de bibliotheek informatie te kunnen vinden uitleg voorbeelden tips 7 lance zat al een uur na te denken over de oefening die de leraar wiskunde had opgegeven toen loste hij de oefening op een goed antwoord vinden vergelijken met een goed antwoord loslaten opzij leggen 8 eerst laadde yamina alle boodschappen in de keukenkasten daarna klapte ze de plooibox in elkaar opplooien kleiner worden kleiner maken heel hard slaan niets meer durven zeggen 9 ik heb je deze les al meermaals verwittigd dat je gebabbel me stoort nu zet je je hier vooraan af en toe meer dan een keer de hele tijd 10 die oude dame zit voortdurend voor zich uit te staren af en toe dikwijls zonder te stoppen 11 de piramide van cheops is een gigantisch bouwwerk groot heel groot supergroot even controleren welke van de twee mogelijkheden past het best in de zin kruis het juiste woord aan 1 de russische astronaut verbleef al 137 dagen in het ruimtestation de satelliet 38e jaargang nummer 2 december 2008 59 2 ons telt 8 planeten waarvan de aarde er een is heelal zonnestelsel 3 op bepaalde dagen van het jaar kan je bij heldere hemel enorm veel vallende zien planeten sterren 4 zorgt er voor dat de brandstoftanks van de space shuttle terug op de aarde vallen de atmosfeer de zwaartekracht 5 een half uur voor de start moet verlaten worden het wordt dan heel gevaarlijk in de buurt het lanceerplatform het ruimtevaartuig bijlage 3 spelvormen een schat aan spellen vind je bij de vzw vlaams spellenarchief een non profit organisatie die de wereld van de bord en gezelschapsspellen onderzoekt en beoordeelt de collectie bevat ongeveer 9000 spellen en is kwantitatief de derde grootste in europa het is echter de grootste collectie die uitdrukkelijk met educatieve doeleinden wordt beheerd het spellenarchief is sinds kort eigendom van de khbo departement lerarenopleiding en is gevestigd in brugge via speldatabase be kun je het archief online raadplegen vlaams spellenarchief be ruimtememory geheugenspel voor 2 of meer spelers hoe spelen de speelkaartjes worden door mekaar geschud en met de gekleurde rug naar boven op tafel gelegd wie eerst in het jaar verjaart start met spelen december 2008 nummer 2 38e jaargang 60 het is de bedoeling om steeds de 2 kaartjes te vinden die bij mekaar horen afbeelding en naam naam en betekenis betekenis en afbeelding de eerste speler draait twee willekeurige kaartjes om de anderen proberen te onthouden welke de twee kaarten zijn als de 2 kaartjes overeenkomen blijven ze omgekeerd liggen de speler krijgt een punt en mag nog eens proberen als de 2 kaartjes niet overeenkomen worden ze terug met de gekleurde kant naar boven omgedraaid de speler links is dan aan zet de speler die de meeste punten scoort wint het spel taboe woordspel voor 4 tot 36 spelers duur 15 tot 45 speel het spel in de consolidatiefase of ter controle hoe spelen twee teams spelen tegen elkaar en proberen zoveel mogelijk woorden door team genoten te laten raden per groep is telkens iemand aan de beurt die op basis van kaarten aanwijzingen geeft aan zijn teamgenoten stel je bijvoorbeeld voor dat op je kaart postzegel staat hoe omschrijf je dit woord als je bovendien de woorden betalen brief plakken verzamelen of stempel niet mag gebruiken ter con trole staat iemand naast je met een heerlijk toetertje je krijgt een bepaalde tijd zandloper om zoveel mogelijk woorden door je eigen groep te laten raden elk correct geraden woord levert een punt op als je tijd verstreken is gaat de pion zoveel vakjes vooruit op de scorebaan als het aantal punten dat je in die beurt hebt verdiend het team dat als eerste het laatste vakje bereikt wint het spel de doos bevat 252 kaarten waarop telkens 4 opgaven staan hierdoor zijn 1008 opdrachten beschikbaar onze versie je hebt de doos niet nodig om het spel te spelen je maakt gemakkelijk een eigen versie aangepast aan je thema of je leerlingen of laat je leerlingen kaart jes maken 38e jaargang nummer 2 december 2008 61 je kunt de opdracht ook omdraaien de leerlingen moeten de taboewoorden gebruiken op die manier speel je in op het opbouwen van betekenisclusters de kaartjes kunnen ook ingezet worden als taalsteun bij schrijfopdrachten het heelal de lanceerbasis ruimte raket sterren vertrekken planeten reizen de planeet het ruimtestation bol ruimte ruimte mensen zon wonen de astronaut de ster mens lichtpuntje raket nacht reizen hemel het zonnestelsel het ruimtepak aarde pak ruimte ruimte ster reizen 20 questions combinatiequiz voor 2 tot 12 spelers duur 15 tot 46 speel het spel in de consolidatiefase of ter controle hoe spelen ongeveer 400 geactualiseerde kaarten behoren tot het spel wie aan de beurt komt wordt lezer hij neemt een kaart en vertelt de anderen of hij iemand ergens of december 2008 nummer 2 38e jaargang 62 iets is in de oudere editie kwam nog een categorie ooit voor de speler links van hem geeft een getal tussen 1 en 20 en de lezer leest de aanwijzing voor die bij dat getal op zijn kaart staat bij een fout geraden antwoord mag de volgende speler in de kring een nummer vragen om voorgelezen te worden en op zijn beurt een poging doen om het begrip op de kaart te raden dit gaat zo verder tot iemand een juist antwoord geeft de lezer krijgt nu evenveel punten als het aantal gegeven aanwij zingen en de rader krijgt het saldo tot aan 20 punten wordt een kaart bijvoorbeeld na 4 aanwijzingen geraden dan krijgt de lezer 4 punten en de rader 16 punten de spelers schuiven nu hun pion zoveel plaatsen vooruit op de scorebaan als hun aan tal verdiende punten onze versie je hebt de doos niet nodig om het spel te spelen je maakt gemakkelijk een eigen versie aangepast aan je thema of je leerlingen of laat je leerlingen kaart jes maken werk met 5 omschrijvingen in plaats van 20 plaats de omschrijvingen opbouwend op je kaartje zodat het begrip na 5 tips echt geraden zal worden maar nog niet onmiddellijk na tip 1 g r o f g e s c h u d els sas leerkracht wiskunde als je informatie zoekt over taalgericht vakonderwijs kom je altijd de drie toverwoorden context interactie en taalsteun tegen als ik dat vertaal naar mijn eigen wiskundelessen wil dat zeggen dat ik veel probeer te werken met voorbeelden uit de actualiteit of voorbeelden uit de leefwereld van mijn leerlin gen ik laat mijn leerlingen de hoofdrol spelen in vraagstukjes die leiden tot vergelij kingen en ongelijkheden verzin telproblemen uit hun dagelijks leven en laat hen voor de lessen statistiek op zoek gaan in de media naar nuttige en minder nuttige onderzoeken maar tegelijk maak ik soms ook wel vraagstukken over een onder werp waar ze helemaal niets van weten door voldoende uitleg te geven of te laten opzoeken of beter nog door er samen in de klas over te praten wordt de context dan wel duidelijk en wordt hun leefwereld wat opengetrokken dit alles helpt hen de problemen te analyseren ze kunnen het zich beter voorstellen en wiskunde lijkt op die manier voor hen ook echt nuttiger zo ben je dus niet alleen met taalgericht vakonderwijs bezig maar ook voor een stuk met motivatie van leerlingen en dat is mooi meegenomen uit de hert w red 2008 taalbeleid in de praktijk een uitdaging voor elke secundaire school mechelen plantyn 38e jaargang nummer 2 december 2008