Documenten
36 bijlage 1 stappenplan stap 1 stap i het begin van het begin harry mulisch ik kies mijn thema en de romans deadline kerstvakantie hierbij vind je een checklist die je helpt om je werk te spreiden een gouden raad begin op tijd aan je opzoekingen en raadpleeg geregeld je vakleerkrachten je hoeft nog niet meteen te beginnen lezen het mag wel natuurlijk maar enkele bezoekjes aan de bib maken je alvast wegwijs wat moet ik doen vragen of problemen ik ga op tijd naar de vakleerkracht noteer wat je moet doen in deze kolom 1 ik kies een thema dat me aanspreekt ik doe dit goed op voorhand geen haastwerk 2 ik zoek informatie op over de boeken op het internet in de bib in de gids lezen etc open leercentrum 3 als de romans of het thema motief me niet bevallen kan ik nog altijd veranderen dit meld ik ook 4 ik let erop dat ik tij dig romantitels heb voor al de talen 5 ik geef mijn lijstje met voorlopige keuzes op tijd af 6 andere vragen of problemen 38e jaargang nummer 3 februari 2009 liefde nederlands frans engels duits tom lanoye kartonnen dozen benoite groult les vasseaux alain de botton the romantic bernard schlink der vorleser joost zwagerman vals licht du coeur movement j w goethe die leiden des jungen ronald giphart phileine zegt sorry suzanne lilar la confession michel faber the crimson werther eriek verpale gitta anonyme benvenuta petal and the white doris dorrie das blaue kleid leon de winter zoeken naar a absire la declaration d amour ian mcewan amsterdam judith kuckart eileen w alexandre dumas fils la dame aux ian mcewan enduring love thomas mann der tod in venedig camelias david leavitt martin bauman anna gavalda je l aimais misdaad nederlands frans engels duits bob mendes de vergelding s japrisot l ete meurtrier paul auster the new york trilogy patrick suskind das parfum 37 bob mendes de kracht van het vuur p cauvin le sang des roses dan brown the da vinci code bernard schlink selbs mord jos pierreux de dood die met zijn alain monnier cote jardin dan brown angels and demons luise rinser der sundenbock tweeen was thierry jonquet les orpailleurs ian caldwell dustin thomason thomas hettche der fall arbogast leon de winter god s gym g simenon maigret the rule of four werk van johannes mario simmel christophe vekeman iedereen kan donna tartt the secret history het psychologische roman nederlands frans engels duits februari 2009 nummer 3 38e jaargang gerard reve de avonden h troyat le mort saisit le vif virginia woolf to the lighthouse michael kumpfmuller durst w f hermans nooit meer slapen flora groult belle ombre virginia woolf mrs dalloway hermann hesse der steppenwolf louis couperus eline vere anne bragance le voyageur de noces irving d yalom the schopenhauer martin walser ein fliehendes pferd fredrik van eeden van de simone de beauvoir le sang des cure elfriede jelinek die klavierspielerin koele meren des doods autres j d salinger the catcher in the rye peter handke die linkshandige frau jeroen brouwers geheime kamers genevieve dormann la petite main jonathan coe the house of sleep bijlage 2 enkele voorbeelden van thematisch volgens motief geordende leeslijsten 38 bijlage 3 stappenplan stap 3 stap iii ma pauvre muse helas qu as tu donc ce matin charles baudelaire geen inspiratie meer geen probleem uiteraard kan je steeds bij je vakleerkrachten terecht voor leestips advies en hulp tijdens het tweede semester krijg je van ons ook drie lange werksessies vrijgeroosterd om op school aan je project te werken computers met internet staan tot je beschikking het is niet de bedoeling dat je tijdens deze sessies gewoon leest wat moet je wel doen je rapporteert aan ons wat je al hebt gedaan je zegt ons bovendien hoe je de werksessie telkens gaat gebruiken ook leg je ons je verdere planning voor desnoods kunnen de vakleerkrach ten wat bijsturen ze zullen je ook helpen indien je vragen of problemen hebt je werkproces wordt gequoteerd werksessie i quotering 10 datum wat moet ik doen vragen of problemen rapportering 1 hier noteer ik stap voor stap wat ik al concreet heb gedaan wat heb ik gekozen gelezen onderzocht heb ik al een goed zicht op mijn project heb ik citaten aangeduid 2 ik noteer alle gebruikte bronnen in een primaire secundaire bibliogra fie ik doe dit correct zie document nederlands ook beschikbaar op elo ik stel dit niet uit 3 wat ga ik vandaag tijdens deze werksessie concreet doen ik lijst dit op 4 verdere planning wat ga ik hierna doen welke richting wil ik uit wil ik dingen veranderen 5 andere vragen of problemen 38e jaargang nummer 3 februari 2009 39 bijlage 4 zoekopdrachten literatuurproject zoekopdrachten bekijk de auteurs en romantitels hieronder werk in groepjes wat hebben de vier romans telkens met elkaar gemeen beargumenteer je antwoord gebruik de bronnen die tot je beschikking staan lezen etcetera het lexicon van literaire termen het internet a franz kafka die verwandlung j d salinger the catcher in the rye albert camus l etranger d verhulst de helaasheid der dingen b patrick modiano dans le cafe de la jeunesse perdue james joyce ulysses walter moers die stadt der traumenden bucher geert mak de engel van amsterdam oplossing a het zijn romans met een antiheld b het zijn stadsromans schop de mensen tot zij een geweten krijgen nu gaan we op zoek naar een thema door middel van een romanfragment wat betekenen de bovenstaande woorden volgens jou het volgende fragment is van de hand van dezelfde auteur ik wist dat van den abeele er lag met een opengescheurde schouder maar ik keek toch niet ik draaide het hoofd naar de luitenant van de 9de die op de kleine kasseihen met de armen open stond te verwijten saligaud s boche s net of zij dat aan de overkant van het albertkanaal konden horen er was al lawaai genoeg vlak naast ons schoot er ene de band van zijn mitrailleuse leeg hij zat op zijn stoel die hij uit de cremerie had gehaald en het leek hem nu misschien net hetzelfde spektakel te zijn van de nationale schietbaan buiten de stukas dan en buiten die verschrikkelijke dorst bah zei de telefonist dat is zoals uw lot ligt als ge sterven moet dan sterft ge dinges antwoordde dat er goddomme hier toch meer stierven in een uur dan op zijn dorp in tien jaar iets waarbij de februari 2009 nummer 3 38e jaargang 40 telefonist de schouders ophaalde en mij begon uit te leggen dat zo ons lot was daar stierven er geen op uw dorp omdat het hun lot was hier te komen sterven en daar wou dinges weer wat op antwoorden als die rotte stukas opnieuw kwamen benedenhuilen en rekketekketekten het was niet meer om uit te houden de twee van de infirmerie vloekten dat ze milledju toch niet overal tegelijk konden zijn ik bloed zelf al zei de dikste verontwaardigd neen om uit te houden was het niet meer vooral met die onzinnige bevelen ga nieuwe munitie halen zei de luitenant en er was geen munitie meer die was een half uur geleden in de lucht gevlogen en tracht mij een brood mee te brengen louis zei hij ja hij was als een simpele korporaal van de schoolkompagnie bij ons gekomen en ieder jaar als we ons kamp hadden te doen stond hij een ietsje hoger in rang en keek hij een ietsje verwaander op ons neer maar als hij in de penarie zat zei hij toch louis zo kameraadschappelijk en brood dus net of hij niet wist dat de veldkeuken reeds de weg van de munitie gevolgd was maar we gingen toch als we van die dijk eens wegraakten hoorden we hen ginder niet meer zo luid vorwarts schreeuwen ik keek dinges aan als om te vragen of hij meeging en net toen gaf de telefonist het langverwachte bevel aan de luitenant door redde wie zich redden kan p 776 lees het fragment en noteer je indruk in een woord de auteur neemt ons mee naar welke informatie geeft hij oplossing thema tweede wereldoorlog louis paul boon mijn kleine oorlog persoonlijke antwoorden van de leerlingen 38e jaargang nummer 3 februari 2009
Gerelateerd:
- Fictie in de basisvorming, een leerplan
- Een spiegelcurriculum voor communicatief taalonderwijs: een veldaanvraag nader beschouwd
- Verscheidenheid in eenheid en eenheid verscheidenheid. Twaalf docenten Nederlands over hun literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.
- Het afleiden van woordbetekenissen uit context: een poging deze vaardigheden te trainen.