Boekbeoordelingen

Publicatie datum: 1975-01-01
Auteur: Roger Roger
Collectie: 05
Volume: 05
Nummer: 2
Pagina’s: 4-6

Documenten

boekbeoordelingen i h bogaert h bousset ikjes spelen 1 2 plantyn deurne antwerpen de procure brussel 104 en 128 blz resp 130 en 150 bf deze beide boekjes zijn bedoeld voor de leerlingen respectievelijk va n de eerste vier en de hoogste vier klassen van de humaniora ze zijn bedoeld als aanleiding tot lichamelijke en verbale zelfexpressie en verkenning geintegreerd in het moedertaalonderwijs een erg zinvol uitgangspunt dat in de inleiding wordt uiteengezet de boekjes zijn ideaal voor leraars in alle onderwijssoorten die zonder daartoe in hun opleiding voorbereid te zijn toch voorzichtig met expressie willen starten zonder teveel avonturen te hoeven vrezen de gamma van voorgestelde activiteiten is heel breed s taalspelletjes mime en pantomime interview rollenspel cabaret enz enz in feite lijkt het mij overbodig de boekjes door de leerlingen te laten aanschaffen de leraar kan het als inspiratiebron gebruiken en er misschien enkele laten kopen voor de klasbibliotheek een fundamenteler bezwaar is daarmee al aangeraakt t ee n boekje over crea tiviteit kan eigenlijk nooit meer zijn dan een verslag i zo cio x i ik lie t en dat was mijn ervaring op die manier kan je proberen een ander te stirauloren en tenslotte is n t eygen selfs beleven de eigen creatieve ervaring de beste hulp om nog nooit eerder gedane dingen toch te doen met leerlingen training van de leraar is dus eigenlijk onontbeerlijk een boekje kan dan nog wel een inspiratiebron zijn waaruit je ideeen haalt die je transformeert waaro p ze door de leerlingen nog eens geamendeerd worden besluit een interessant leesboek voor wie het al eens gedaan heeft voor de anderen een geruststelling om toch maar over de drempel te gaan roger ii hieuwe woordenboeken ongeveer tegelijkertijd kwamen op de markt 2 boeken over de recente aangroei en veranderingen in de nederlandse woordenschat maarten van nierop nieuwe woorden verklarend woordenboek van modern taal gebruik uitg heideland orbis nv hasselt 332 blz dit boek bevat een aantal stukjes die de auteur tevens taaltuinier van de standaard schreef voor mimo achterin is er een register met alle besproken woorden he t bevat overigens een domme klasseringsfout de auteur plaatst de woorden in een ruimer cultu reel verband hij geeft de geschiedenis van het begrip de sociale conte xt stijlwaarde e d dit maakt de artikels ideologisch niet altijd even vier uaardevrij om het voorzichtig to zeggen het boek is vooral interessant voor informatie over do ontwikkelingsgeschiedenis van moderne begrippen tm bevat nogal wat informatie die de lezer zelf kan helpen nadenken over dergelijke taalgegevens stukjes uit dit boek zullen dan ook over enkele jaren in de schoolboekjes gebloemleesd staan totaal anders opgezet is djp riemer roinaina signalement van nieuwe woorden w p woordenboek van 2000 neologismen elsevier amsterdam brussel 28o po dit is een heus woordenboek waarin met citaten uit in een uitvoerige bibliografie opgenomen noord en zuidnederlandse publicaties de betekenis wordt omschreven van woorden die de laatste 20 jaar in onze taal slopen een aanrader dacht ik deze toestand die ergens kan overkomen als een stuk begeleiding bij de communicatie als je begrijpt wat ik bedoel maar niet alleen deze modewoorden tieren er welig in ook nieuwe begrippen vind je qi in vangrail alternatiefr stagflatie en medium zijn erbij reeds staat er niet in een afknapper hi hi was het voor mij wel toen bij een steek proef bij de letter c bleek dat ongeveer 2 3 van de v oorden al met dezelfde betekenis in de laatste uitgave van koenen staat dat is natuurlijk een compliment voor koenen als ik een van beide boekjes moet aanraden zou ik zeggen neem reinsma om eun paar avondjes te gnuiven en om uit voor te lezen aan vriendenj neem van mierop als het u om achtergrond informatie te doen is reinsma is handiger en bevat meer informatie van nierop is grondiger v at doe ie ermeu in de klas over het algemeen kunne n ze wel bij de leerlingen de gevoeligheid voor het levende van de taal verhogen daarnaast kan ook kritische zin worden aange scherpt tegenover modetermen in het bijzonder en mode in het algemeen als je een van beide boekjes of beter nog allebei in een of meer exemplaren leunt bemachtigen lijken volgende opdrachten mij mogelijk welke woorden uit het boekje staan al in recente woordenboeken en in oudere woordenboeken artikels uit bv humo laatste 10 blz onderzoeken met reinsma of een ander woordenboek op neologismen v at staat wel bij reinsma niet bij van nierop een groep stelt een tekst vol modewoorden op zinvol asjeblieft oen andere vijf roer gaat na in hoever deze tekst van modewoorden kan bavrijd worden neologismen klasseren welke staan voor nieuwe dingen of begrippen nieuwe interpretaties nieuwe woorden voor oude begrippen ofwel naar hun oorsprong welke zijn totaal nieuw ontleningen aan andere talen nieuwe samenstellingen of afleidingen nieuwe betekenissen ondertussen kan de rest van de klas misschien werken met bv een dialectwoordenboek woordenlijst technisch woordenboek enz voor de leraar bevat vooral van nierop ook veel materiaal voor lessen over betekenisverschuiving sociale taaikringen woordvorming samenstelling en afleiding nog eens roger zit je je weer eens suf te peinzen op een titel voor een leklcer zittend kreezie opstelletje arme duif ziehier een simpele suggestie greetje het berkje van het industrieterrein dag trouwe lezers van dit schamel blad als de blaadjes vallen zien wij u weder in het herfstige peerdsbos zes