Documenten
noemen in de eerste plaats groepswerk van konopa uitgegev e n bij van log hum slaterus 1960 dat voornameli j k gaat over de principes die bij groeps dynamica aan de orde zijn i n de tweede plaats het bekende boekje van van ni kerk van praag e a dat gaat over de fundamentele principes van het groepswerk wolters 1965 ten derde is er een boekje van li ft on dat is uit gekomen in de markareeks nr 29 en dat gaat over werken in groepsverband boeken op de kleuterschoo l mej c van reenen besprak in moer 72 bl 25 hoe boeken op de kleuter school kunnen functioneren een van de door haar mooi en leerzaam genoem de boeken was eric carles rupsje nooitgenoeg hoe dit boek in de praktijk van een kleuterschool gebruikt is om onder meer de taal van de kleuters te stimuleren beschrijft dineke duistermaat in het februarinummer van taal en teken bl 9 het verhaal vormde een aanleiding tot projectwerk en allerlei vormen van expressie welke leidden tot het zelf maken van een boek de taal werd ge stimuleerd door veel te praten over wat de kinderen maakten en zagen aller lei dieren en voorwerpen werden onder meer uit een ander boek bestudeerd en benoemd en het denken erover ontwikkelde zich ook ervoeren de kinderen dat zinnen die door de juf getypt waren nu ook door mama konden worden voor gelezen een aantal moeders was ingeschakeld om boeken die door de openbare bibliotheek beschikbaar gesteld waren uit te lenen in hetzelfde nummer beschijft marcel van dijck hoe men vanuit het thema krant en of een krantebericht kan komen tot een reeks van activiteiten o m op het gebied van verbale en dramatische expressie taal en teken ver schijnt bij ons leekenspel te bussum h cursussen verbale en dramatische expressi e in amsterdam en den bosch beginnen in september opnieuw tweejarige cursus sen verbale en dramatische expressie daarnaast begint in amsterdam een nieuw eerste jaar van een driejarige opleiding zowel de cursussen als de opleiding zijn bestemd voor mensen bij het onderwijs jeugd en vormingsleiders sociaal werkers en therapeuten het doel is door en vanuit het zelf bezig zijn met verbale en dramatische expressie de deelnemers het inzicht de vaardigheid en vooral de attitude te doen verwerven die nodig zijn om anderen bij de ontplooiing van hun expressieve mogelijkheden te bege leiden en te stimuleren de cursussen zijn erop gericht om dit binnen de lessen van het eigen vak te doen terwijl de opleiding een echte vakstudie wil zijn voor hen die kennis willen maken met deze cursusmogelijkheden wordt van 4 tot en met 7 april in baarn een orientatieweek gehouden informaties bij het instituut voor expressie gudelalaan 2 bussum tel 02159 41947 59
Gerelateerd:
- Fictie in de basisvorming, een leerplan
- Een spiegelcurriculum voor communicatief taalonderwijs: een veldaanvraag nader beschouwd
- Verscheidenheid in eenheid en eenheid verscheidenheid. Twaalf docenten Nederlands over hun literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.
- Het afleiden van woordbetekenissen uit context: een poging deze vaardigheden te trainen.