Boekenknabbels rond Roald Dahl

Publicatie datum: 2007-02-01
Collectie: 36
Volume: 36
Nummer: 3
Pagina’s: 11-34

Documenten

11 boekenknabbels rond roald dahl barbara linsen leesbevordering in het basisonderwijs omvat een zeer ruime waaier aan activiteiten het volstaat echt niet om af en toe eens een lesje boekpromotie te geven of een keer per jaar met hen naar de openbare bibliotheek te gaan om dan te verwachten dat kinderen vanzelf de weg naar boeken lezen en leesplezier zullen ontdekken het is nodig om af en toe een goed boek in de kijker te plaatsen en dus aan boekpromotie te doen n onze lerarenopleiding van in de lessen boekpromotie proberen we de arteveldehogeschool vragen studenten dan ook te stimuleren opdrach we studenten uit het eerste ten te bedenken waarbij kinderen aan de opleidingsjaar dan ook om zo n les slag gaan met de boeken zo krijgen boekpromotie in elkaar te steken kinderen dan de kans om vaak zitten daar pareltjes van lessen het boek eens vast te tussen studenten die zelf de leeskriebels te pakken erin te bladeren pakken hebben en ook van het muzische er eventueel aan te zo kunnen ze domein wat kaas hebben gegeten leggen ruiken te lachen met de echt proeven van hart en ziel in deze les zo laten ze kinderen grappige tekeningen en het boek een nieuwe kaft ontwerpen voor het als ze zin hebben het gepromote boek of laten einde al te lezen zo ze hen een reclamespot in kunnen ze echt proeven van het boek dat elkaar steken voor hun daarna dan een creatieve opdracht komt het is nodig om af boek of mogen ze met zoals ik hierboven heb beschreven graag en toe een goed een bepaalde techniek een maar dan hebben de leerlingen ook veel boek in de kijker prent maken over het boek meer informatie om hun affiche te ontwer te plaatsen enzovoort wat ik echter in pen of hun nieuwe voorflap de lesideeen deze lessen vaak mis is die volgen rond enkele boeken van roald tijd die kinderen krijgen om dahl zie bijlage zijn ideeen voor de proef zelf van de boeken te proeven en dat mag fase van een les boekpromotie het zijn op je hier bijna letterlijk nemen het boek dat drachten waardoor kinderen eens knab de leerkracht wil promoten wordt uitvoerig belen aan de boeken boekenknabbels dus getoond en er wordt vaak ook uit voor gelezen godzijdank want voorlezen blijft de beste boekpromotie maar veel te vaak blijft het boek in handen van de leerkracht of vooraan op de lessenaar staan februari 2007 nummer 3 36e jaargang 12 mogelijke werkvormen met aanpak 2 alle groepen een ander boek met de boekenknabbels andere opdrachten voordeel 1 je hoeft niet zo veel exemplaren de lesideeen zijn gegroeid vanuit het van een boek te hebben basisconcept kinderen zijn in kleine groep voordeel 2 na afloop kun je kinderen jes met een boek aan de slag afhankelijk vragen om de anderen warm te maken voor van de tijd die je ter beschikking hebt je hun boek zo promoot je in een activiteit onderwijsaanpak en het aantal exemplaren meerdere boeken tegelijk bijvoorbeeld van dat je van een boek te pakken kunt krijgen een auteur of van een genre kun je anders met deze boekenknabbels voordeel 3 kinderen zullen meer worden omgaan uitgedaagd om echte informatie over hun boek te verschaffen aan de andere leer aanpak 1 alle groepen hetzelfde boek de lingen omdat die dat boek niet gelezen zelfde opdrachten hebben als je een boek in de kijker wil plaatsen en je hebt voldoende exemplaren van dat aanpak 3 hoekenwerk boek dan kun je makkelijk alle kinderen je legt het boek met de bijbehorende op tegelijk bedienen alle kinderen krijgen een drachtenbundel in de leeshoek en laat daar exemplaar van het boek en een opdrach ook weer kleine groepjes aan de slag tenbundel alle groepjes werken dezelfde voordeel 1 je hoeft niet zo veel exemplaren opdrachten uit van een boek te hebben voordeel van deze aanpak is dat je de voordeel 2 je kan de groepjes kleiner maken resultaten van het groepswerk achteraf kan en de leerlingen bijvoorbeeld in duo s aan de bundelen en klassikaal bespreken verge slag laten lijkingen maken tussen de verschillende pro voordeel 3 mogelijkheid om te differen ducten is dan makkelijker zo kun je bijvoor tieren naar leesvaardigheid naar leesvoor beeld bij de griezels zie bijlage alle keur en leesbelangstelling naar tempo smerige opdrachten die kinderen zelf ver zonnen hebben bundelen in een trucs van en nog meneer en mevrouw griezel boek wie uiteraard kan je nog meer kanten uit met weet kun je ze zelfs publiceren op je klas deze boekenknabbels deze doe opdrach website ten rond boeken je kan ze individueel laten een ander voordeel van deze aanpak is dat uitvoeren al mis je dan de groepsdynamiek je als leerkracht je voorleeskracht kan die heel stimulerend kan werken je kan ze gebruiken in de opdrachtenbundels staat als contractwerk geven individueel of in regelmatig dat kinderen een stuk tekst groepjes waarom zou je deze bundels niet moeten lezen soms kan dat natuurlijk niet kunnen laten uitvoeren onder begeleiding zo motiverend of leesbevorderend werken van een leesouder als variant op groeps als kinderen zelf niet zo vlot lezen en is het lezen of niveaulezen of kan misschien de veel krachtiger als de leerkracht die passa extra leerkracht op school een groepje ges dan voorleest begeleiden dat met een boek aan de slag nadeel van deze aanpak is dat je maar gaat of een boek in de kijker plaatst daarnaast moet je natuurlijk ook afrekenen met tempo verschillen tussen de groepen 36e jaargang nummer 3 februari 2007 13 knopen om door te hakken goed kan voorlezen die kan dan aan zijn aandachtspunten groepje de tekstfragmenten voorlezen ideaal is het trouwens als je die leerling deze in al deze aanpakken moet je een aantal fragmenten meegeeft als gedifferentieerd heikele punten en vragen beantwoorden ik huiswerk zodat die de teksten vlot en beantwoord ze niet omdat het antwoord expressief kan voorlezen in zijn haar groepje zal afhangen van je onderwijsaanpak en je leerlingen de tekstfragmenten de opdrachtenbundels hoe kan je nu van een boek proeven zonder dat je kennis maakt met de originele tekst geef ik een groepje slechts een opdrach van de auteur zeker als tenbundel of krijgt elk lid van het groepje het zo n mooie en goed zo n bundel geschreven taal is zoals hoe kan je nu van bij de boeken van roald een boek proeven elk lid krijgt een bundel het gevaar is reeel dahl bij het samen zonder dat je dat dan alle leerlingen individueel aan de vatten van een hoofd kennis maakt met slag gaan en dat er niet echt wordt samen stuk blijft er nog weinig de originele tekst gewerkt het samen genieten van boeken over daarom lijkt het me van de auteur en samen praten over boeken is juist een essentieel om kinderen te essentieel aspect van leesbevordering zie confronteren met de ori o a aidan chambers ginele tekstfragmenten dat kan weer op verschillende manieren ook weer afhan een bundel per groepje de noodzaak van kelijk van je leerlingen en jouw mogelijk een goede taakverdeling of beurtenregeling heden dringt zich op zodat iedereen evenveel kansen krijgt om actief deel te nemen in de opdrachtenbundels die je als bijlage vindt staat er steeds lees blz x tot blz y groepssamenstelling en grootte mogelijkheden om dit in te vullen het fragment zit er in een aantal kopies afhankelijk van de samenwerkingsvaardig bij zodat alle leerlingen van het groepje heden van de leerlingen kun je de groeps dit fragment in stilte tegelijkertijd kun grootte varieren van twee nen lezen tot vijf leerlingen belang een liefst goede lezer leest het frag belangrijk is in elk rijk is in elk geval dat ment voor aan de anderen eventueel is geval dat iedereen iedereen actief deelneemt dit voorbereid door huiswerk eventueel actief deelneemt wat de samenstelling be een doorschuifsysteem treft lijkt het me aange de leerkracht leest het fragment voor wezen dat je in elk groepje de leerlingen luisteren een voorgelezen zorgt voor een leerling die graag leest en de fragment op cd cd rom mp3 zie anderen dus wat leesprikkels kan geven hoekenwerk ook is het handig als er een leerling zit die februari 2007 nummer 3 36e jaargang 14 curieuze neuzen en mosterdpotten boekenknabbels rond roald dahl het moeilijke aan de boekenknabbels is dat ze kinderen geleid door het boek loodsen het idee van de boekenknabbels werkte ik uit dat wil zeggen dat ze het boek maar stukje aan de hand van enkele boeken van roald per stukje mogen ver dahl allereerst omdat dit natuurlijk schitte kennen er wordt bijvoor rende boeken zijn maar ook andere factoren beeld regelmatig na het speelden een rol bij mijn keuze ik was het moeilijke aan lezen van een fragment bijvoorbeeld op zoek naar boeken waar de boeken gevraagd hoe de leer behoorlijk wat illustraties in staan dat is knabbels is dat ze lingen denken dat het sowieso aantrekkelijker voor kinderen en het kinderen geleid verhaal zal verdergaan maakt het makkelijker om de verhaallijn snel door het boek natuurlijk mogen ze pas mee te geven de illustraties van quentin loodsen na het beantwoorden van blake lenen zich hier zeker toe voordeel van die vraag de bladzijde roald dahl is ook dat zijn boeken al een klein omslaan ook bij mijn beetje gedateerd zijn waardoor je in een studenten merkte ik dat het zeer moeilijk is openbare bibliotheek al snel meerdere exem om die nieuwsgierigheid in toom te houden plaren van een boek kan ontlenen wie met dat bederft natuurlijk een deel van de pret andere boeken aan de slag wil kan de opdrachtenbundels aanpassen aan de inhoud het zal van belang zijn om hierrond duide en vormgeving van het boek in kwestie lijke afspraken te maken met je leerlingen maar zeker ook om in je opdrachten heel met onderstaande boekenknabbels wil ik duidelijk aan te geven wanneer ze al dan enkel een idee geven van hoe je met concrete niet een blad mogen omslaan misschien is opdrachten kinderen zelfstandig een bepaald een bladzijdebewaker wel een goede rol jeugdboek kunt laten verkennen een gemis in om op te nemen in de taakverdeling van het de meeste boekpromotielessen vind ik groepswerk een studente had er in elk namelijk dat kinderen de boeken zelf niet geval al gedeeltelijk iets op gevonden ze doorbladeren en bekijken betasten verken had het boek verzegeld met een klein nen dat leidt dan vaak tot lessen waarin de stukje plakband kan ook met een touwtje leerkracht alles vertelt over een boek of tot alleen wanneer een aantal opdrachten opdrachten waarbij de leerlingen een nieuwe vervuld waren knipte zij het boek open met kaft moeten ontwerpen bij een boek of haar magische schaar reclame maken voor een boek dat ze eigenlijk niet echt kennen dan zouden de opdrach ten zoals je er hieronder enkele vindt vooraf gebruikt kunnen worden zoals ik in de inleiding reeds aangaf passen deze boeken knabbels het best binnen een zeer ruime waaier aan leesbevorderingsactiviteiten barbara linsen arteveldehogeschool gent bachelor in het onderwijs lager onderwijs barbara linsen arteveldehs be 36e jaargang nummer 3 februari 2007 15 bijlage boekenknabbels rond roald dahl de minpins 1 fontein 1992 1 bekijk de voorflap en duid aan met een pijl titel auteur schrijver illustrator tekenaar vind je een beetje verder in het boek ook bij welke uitgeverij het boek is uitgegeven wie werkte nog mee aan het boek tip roald dahl woont in groot brittannie daar spreekt men engels 2 bekijk de voorflap en achterflap nog eens en kijk vooral naar de tekening waar denk je dat het boek over zal gaan schrijf dit hier heel kort neer 3 welk soort verhaal of boek denk je dat het zal zijn duid aan waarom denk je dat fantasieverhaal griezelverhaal avonturenverhaal echt gebeurd verhaal doe boek weet boek gedichtenboek spannend verhaal 1 in de opdrachten wordt verwezen naar bladzijdenummers in het boek staat echter niet op elke bladzijde een nummering aangegeven dit moet je misschien met je leerlingen bespreken ofwel zet je met potlood of met post its de bladzijdenummers in het boek februari 2007 nummer 3 36e jaargang 16 4 lees blz 5 en 7 hoe zou het verder gaan met kleine heintje kleur het passende bolletje hij zal braaf blijven zitten bij het raam hij zal toch naar het woud van het kwaad gaan hij valt in slaap en begint te dromen over de tureluur hij gaat naar een vriendje en vraagt aan hem om samen naar het woud van het kwaad te gaan nog anders 5 welke vreselijke bloeddorstige beesten zitten er in het bos volgens de mama van kleine heintje schrijf hun namen hier op ken jij deze dieren zouden ze echt bestaan 6 teken hier hoe jij denkt dat de verschrikkelijke beenknekelende bloedwrekelende nekbrekelende spugeluur er uitziet en wat doet die allemaal 36e jaargang nummer 3 februari 2007 17 7 kijk steeds naar de tekening op de bladzijden die hieronder staan blader pas verder naar de volgende pagina als je de vraag bij een tekening hebt besproken met je groepje blz 10 11 kun je zonder het verhaal te lezen raden wat er hier gebeurt blz 12 13 zou de moeder van kleine heintje misschien toch gelijk hebben blz 14 15 verzin een titel bij deze tekening schrijf hem hier op 8 welk soort verhaal of boek denk je nu dat de minpins is duid aan waarom denk je dat is je mening veranderd kijk naar vraag 3 fantasieverhaal griezelverhaal avonturenverhaal echt gebeurd verhaal doe boek weet boek gedichtenboek spannend verhaal 9 op blz 16 en 17 klimt kleine heintje in een hoge boom om te ontsnappen aan de spugeluur hij ziet plots allemaal luikjes opengaan in de boom rondom hem achter de luikjes komen piepkleine gezichtjes te voorschijn en een ervan een oud mannetje begint een gesprek met kleine heintje kies iemand uit je groep die dit gesprek voorleest het begint op blz 18 bij toen scheen het piepkleine oude mannetje het dichtst bij kleine heintje iets te zeggen maar lees verder tot aan de laatste regel van blz 19 en sla de bladzijde niet om doe je ogen dicht en stel je voor wat kleine heintje nu te zien krijgt vertel aan elkaar wat er achter de luikjes te zien zal zijn crea idee miniatuurkamertjes maken in een schoendoos en zo samen een minpinbos maken 10 draai nu pas de bladzijde om had je dit verwacht 11 op blz 22 zegt kleine heintje dat hij weer naar zijn moeder wil dan legt don mini uit dat er onderaan de boom een monster wacht lees maar eens wat de minpins over de spugeluur vertellen het begint bovenaan blz 22 bij je kunt nooit meer naar beneden klimmen zei don mini lees verder tot de minpins op blz 24 zeggen blijf maar hier boven bij ons wij zullen wel voor je zorgen schrijf zo veel mogelijk zaken op die je nu weet over het monster zo kunnen we straks misschien kleine heintje helpen om te ontsnappen februari 2007 nummer 3 36e jaargang 18 wat we weten over de spugeluur of rapschranzer 12 bedenk een plan hoe zou kleine heintje toch naar huis kunnen geraken nog niet spieken op de volgende bladen schrijf je plan hier neer 13 blader nu verder en bekijk nu de prenten heel goed vertel in je eigen woorden wat er verder in het verhaal allemaal gebeurt je mag af en toe ook kleine stukjes lezen of terugbladeren is dit verhaal volgens jou echt gebeurd ja nee omcirkel het juiste antwoord waarom wel waarom niet 14 lees nu het laatste stuk van het boek het begint op blz 46 bij ongeveer een keer per week vloog zwaan met kleine heintje naar de oude boom in het woud om de minpins op te zoeken lees door tot aan het einde van het boek wat denk je nu is het verhaal echt gebeurd of niet ja nee omcirkel het juiste antwoord als je wil weten hoe kleine heintje precies ontsnapt uit het woud van het kwaad dan moet je dit boek zeker eens helemaal lezen of je vraagt aan iemand om je eruit voor te lezen 15 zou je dit boek graag helemaal lezen ja nee omcirkel het passende antwoord 16 wat zou jij aan iemand anders willen vertellen over dit boek schrijf het hier neer 36e jaargang nummer 3 februari 2007 19 joris en de geheimzinnige toverdrank fontein 1988 1 bekijk de voorflap en duid aan met een pijl titel auteur schrijver illustrator tekenaar uitgeverij wie werkte nog mee aan het boek tip roald dahl woont in groot brittannie daar spreekt men engels tip kijk eens bij de kleine lettertjes op blz 4 2 bekijk de voorflap en achterflap nog eens waar denk je dat het boek over zal gaan schrijf dit hier heel kort neer 3 welk soort verhaal of boek denk je dat het zal zijn duid aan waarom denk je dat fantasieverhaal griezelverhaal avonturenverhaal echt gebeurd verhaal doe boek weet boek gedichtenboek spannend verhaal 4 maak op een kladblaadje een woordspin rond het woord toverdrank noteer zo veel mogelijk dingen waar jij aan denkt bij dat woord je mag dan weer van die woorden vertrekken om verder te woordspinnen 5 de titel van het eerste hoofdstuk is grootmoe waar denk jij allemaal aan bij dat woord maak nu een woordspin rond grootmoe februari 2007 nummer 3 36e jaargang 20 6 kijk naar de tekening van joris en zijn oma op blz 9 welk soort oma is de oma van joris denk je onderstreep de woorden die volgens jou passen zacht oud grappig lief houdt van snoep vriendelijk gemeen sterk klein geduldig hekserig boos spreekt zachtjes schreeuwt en krijst 7 lees het eerste hoofdstuk beantwoord daarna onderstaande vraag wat denk je nu van de oma van joris onderstreep de woorden die volgens jou passen zacht oud grappig lief houdt van snoep vriendelijk gemeen sterk klein geduldig hekserig boos spreekt zachtjes schreeuwt en krijst 8 wat zijn de verschillen tussen deze twee tekeningen oma pag 9 en oma pag 14 9 wat zou jij doen als je joris was op pag 17 kun je zien welke plannetjes joris allemaal bedenkt haal vooraan in de klas een groen kaartje teken daarop je eigen plan hoe kan joris zijn grootmoe het best beetnemen hang dit kaartje daarna op de flap red joris 36e jaargang nummer 3 februari 2007 21 voorbeeld van hoe zo n groen kaartje eruit kan zien dit kan natuurlijk ook gewoon in de op drachtenbundel zitten 10 op blz 18 kun je lezen welk fantastisch plan joris uiteindelijk bedenkt schrijf hier op wat dit plan is het fantastische plan februari 2007 nummer 3 36e jaargang 22 11 maak hieronder je eigen recept voor de toverdrank van joris gebruik je fantasie voor ideeen mag je altijd snuffelen in het boek van roald dahl lesidee deze recepten op een receptenkaart laten schrijven illustreren en zo in een groot toverdrankenboek bundelen recept voor de toverdrank van joris ingredienten werkwijze stap 1 stap 2 stap 3 stap 4 je toverdrank ziet er nu zo uit 12 zoek in de inhoudstafel op blz 5 in welk hoofdstuk grootmoe het drankje inslikt en blader naar die bladzijde lees nu dat hoofdstuk schrijf bij elke prent wat er gebeurt zo maak je dit hoofdstuk in het kort 36e jaargang nummer 3 februari 2007 23 februari 2007 nummer 3 36e jaargang 24 13 wat vind je eigenlijk van de tekeningen van quentin blake met welke materialen werden deze tekeningen gemaakt omcirkel k l e u r p o t l o o d v e r f p e n h o u t s k o o l 14 kijk nu nog eens terug naar de tekening op de achterflap van het boek weet je nu waar die tekening over gaat 15 welk soort verhaal of boek denk je nu dat joris en de geheimzinnige toverdrank is duid aan waarom denk je dat is je mening veranderd kijk naar vraag 3 antasieverhaal griezelverhaal avonturenverhaal echt gebeurd verhaal doe boek weet boek gedichtenboek spannend verhaal 36e jaargang nummer 3 februari 2007 25 zou je willen weten hoe het precies afloopt met de oma van joris heeft ze haar lesje wel geleerd wordt het nu een lieve grootmoe wordt ze ooit weer kleiner dan kan je het boek steeds zelf verder lezen veel plezier 16 zou je dit boek graag helemaal lezen j a n e e omcirkel het passende antwoord 17 wat zou jij aan iemand anders willen vertellen over dit boek schrijf het hier neer de griezels fontein 1981 1 bekijk de voorflap en duid aan met een pijl titel auteur schrijver illustrator tekenaar uitgeverij wie werkte nog mee aan het boek tip roald dahl woont in groot brittannie daar spreekt men engels tip kijk eens bij de kleine lettertjes op blz 4 2 bekijk de voorflap en achterflap nog eens en kijk vooral naar de tekeningen waar denk je dat het boek over zal gaan wie zijn de twee mensen op de tekening zien ze er lief uit schrijf dit hier heel kort neer februari 2007 nummer 3 36e jaargang 26 3 welk soort verhaal of boek denk je dat het zal zijn duid aan waarom denk je dat fantasieverhaal griezelverhaal avonturenverhaal echt gebeurd verhaal doe boek weet boek gedichtenboek spannend verhaal 4 even verder in het boek vind je deze tekening van dezelfde personages hoe zien ze er hier uit denk je nog steeds dat het vriendelijke mensen zijn schrijf het naast de tekening 5 lees de hoofdstukken mijnheer griezel en vieze baarden blz 8 11 hieronder zie je portretten van mijnheer en mevrouw griezel we zien ook een foto van de baard van mijnheer griezel de pijltjes wijzen waar je precies moet kijken 36e jaargang nummer 3 februari 2007 27 6 luister nu goed naar het hoofdstuk mevrouw griezel pag 12 14 schrijf bij de pijltjes bij het portret van mevrouw griezel wat er precies bij hoort pas op niet alles staat in het hoofdstuk sommige dingen kun je ook gewoon zien 7 meneer en mevrouw griezel zijn vreselijk ze zien er vreselijk uit en ze gedragen zich vreselijk ze bedenken allerlei trucs om elkaar het leven zuur te maken zet de juiste titel bij de juiste tekening en bij de juiste truc doe dit door onder de tekening telkens de titel van het passende hoofdstuk te schrijven en het nummer van de truc voor de hoofdstukken kan je kiezen uit de kikker de rare wandelstok het glazen oog kronkelspaghetti truc 1 meneer griezel plakt elke nacht een klein stukje hout onder de wandelstok van mevrouw griezel ze merkt er niets van maar elke dag wordt de stok een beetje langer hij doet hetzelfde met de poten van haar stoel zo kan hij zijn vrouw wijsmaken dat ze krimpt dat ze de krimpziekte heeft reken maar kijk naar je stok jij ouwe heks en kijk maar eens hoe je gekrompen bent vergeleken daarmee je hebt last van de krimp dat heb jij je hebt de gevreesde krimpziekte mevrouw griezels knieen begonnen zo te knikken dat ze moest gaan zitten truc 2 mevrouw griezel laat haar man levende wormen eten hij dacht dat het spaghetti was hela mijn spaghetti beweegt riep meneer griezel en prikte erin met zijn vork het is een nieuw soort zei mevrouw griezel en nam een grote hap van haar eigen februari 2007 nummer 3 36e jaargang 28 bord waar natuurlijk geen wurmen in zaten het heet kronkelspaghetti het is zalig vooruit opeten voor het koud wordt ik vind het erg lekker zei mevrouw griezel ze zat naar hem te kijken van de andere kant van de tafel ze genoot ervan hem wormen te zien eten truc 3 mevrouw griezel verstopt haar glazen oog in het bierglas van mijnheer griezel die schrikt als zijn glas leeg is toen hij het laatste beetje bier in zijn keelgat goot zag hij plotseling het afschuwelijke glazen oog van mevrouw griezel dat hem aanstaarde vanaf de bodem van zijn glas hij sprong wel een meter de lucht in ik zei toch al dat ik je in het oog hield giechelde mevrouw griezel en ik heb mijn ogen niet in mijn zak dus kijk jij maar uit truc 4 meneer griezel stopt een kikker in het bed van zijn vrouw toen voelde ze ineens iets kouds en slijmerigs over haar voeten kruipen ze gilde het uit wat is er met jou aan de hand vroeg meneer griezel help krijste mevrouw griezel en ze sprong op een neer er zit iets in mijn bed dat is vast die reuze kribbebijter die ik daarnet op de grond zag rondscharrelen zei meneer griezel 36e jaargang nummer 3 februari 2007 29 verzin zelf een truc die jij meneer of mevrouw griezel zou laten uithalen met elkaar titel van het hoofdstuk truc wat gebeurt er 8 maar de griezels zijn niet alleen gemeen tegen elkaar ook dieren en kinderen vallen ze lastig lees maar eens lees hoofdstuk muurvast kleeflijm pag 38 39 lees ook hoofdstuk vier kleverige jongetjes tot aan hij maakt hutspot van ons gilde de derde blader niet verder tot je de volgende vraag beantwoord hebt wat zou jij doen als jij een van die jongetjes was 9 kijk nu maar naar de tekening op blz 42 hadden jullie hetzelfde plan 10 de dieren hebben er genoeg van ze bedenken een plan een heel slim plan dat begint met een lijmpartij een lijmpartij inderdaad de apen uit de kooi in de tuin van de griezels en de vogels nemen nu de griezels beet kijk naar de prenten op blz 58 75 je mag ook de titels van de hoofdstukken lezen schrijf naast elke tekening wat jij denkt dat er gebeurt je mag je eigen woorden gebruiken februari 2007 nummer 3 36e jaargang 30 11 wil je weten hoe het helemaal afloopt of de dieren kunnen ontsnappen en of de griezels hun leven gaan beteren lees dan het einde van het verhaal vanaf blz 76 12 welk soort verhaal of boek denk je nu dat de griezels is duid aan waarom denk je dat is je mening veranderd kijk naar vraag 3 fantasieverhaal griezelverhaal avonturenverhaal echt gebeurd verhaal doe boek weet boek gedichtenboek spannend verhaal 36e jaargang nummer 3 februari 2007 31 13 zou je dit boek graag helemaal lezen j a n e e omcirkel het passende antwoord 14 wat zou jij aan iemand anders willen vertellen over dit boek schrijf het hier neer ieorg idur fontein 1990 1 bekijk de voorflap en duid aan met een pijl titel auteur schrijver illustrator tekenaar uitgeverij wie werkte nog mee aan het boek tip roald dahl woont in groot brittannie daar spreekt men engels tip kijk eens bij de kleine lettertjes op blz 4 2 bekijk de voorflap en achterflap nog eens en kijk vooral naar de tekeningen waar denk je dat het boek over zal gaan wie zijn de twee mensen op de tekening zien ze er lief uit en wie is het personage op de achterflap zou die een belangrijke rol spelen in het verhaal schrijf dit hier heel kort neer februari 2007 nummer 3 36e jaargang 32 3 welk soort verhaal of boek denk je dat het zal zijn duid aan waarom denk je dat fantasieverhaal griezelverhaal avonturenverhaal echt gebeurd verhaal doe boek weet boek gedichtenboek spannend verhaal 4 lees of luister naar het begin van het verhaal blz 9 15 vul bij de hoofdpersonages in wat je over hen weet meneer hoppe mevrouw zilver rudi 5 op een dag komt meneer hoppe te weten dat de grootste wens van mevrouw zilver is dat haar schildpad rudi eindelijk eens zou gaan groeien ze probeerde al alles maar rudi groeit helemaal niet lees zelf verder vanaf blz 20 bovenaan tot en met blz 21 wat is het plan van meneer hoppe denk je schrijf het hier neer 6 lees verder op blz 23 lees het tekstje zo goed mogelijk hardop voor gebeurt er iets wat denk je dat het is is het een vreemde taal schrijf hier neer wat jij denkt dat het is 36e jaargang nummer 3 februari 2007 33 7 later verklapt meneer hoppe wat de rare woorden zijn de woorden staan achterste voren geschreven probeer zelf eens om enkele zinnen uit het versje om te draaien je moet elk woord achterstevoren lezen vul aan groeiversje in schildpadtaal groeiversje in het nederlands ieorg idur ieorg idur groei rudi groei rudi drow retorg ne retorg word groter en groter tiuroov ieorg vooruit rudi ieorg retorg rekkid rederb groei groter dikker breder ieorg rood idur ieorg rood tee teerv ej lov lekkims lums tee po lezuep po kols po pah po tiuroov ieorg tee po ne ieorg 8 bedenk zelf ook een groeiversje voor rudi en draai het achterstevoren bedek eerst het versje in de rechterkolom en vertaal het daarna in de linkerkolom in schild padtaal hang je groeiversje op de flap ieorg idur groeiversje in schildpadtaal groeiversje in het nederlands februari 2007 nummer 3 36e jaargang 34 9 kijk naar de tekeningen in het boek blz 29 45 probeer zonder naar de tekst te kijken uit te zoeken wat meneer hoppes plannetje is wat denk jij dat er gebeurt 10 hoe loopt dit verhaal af volgens jou kleur het passende bolletje mevrouw zilver ontdekt dat meneer hoppe haar heeft beetgenomen en is zeer boos ze wil niets meer met hem te maken hebben meneer hoppe wordt nog eenzamer en laat zijn bloemen op het balkon verwelken van verdriet mevrouw zilver ontdekt dat meneer hoppe haar heeft beetgenomen en vindt dat heel grappig ze voelt zich vereerd dat hij voor haar zo veel moeite heeft gedaan en gooit zich in zijn armen ze leven nog lang en gelukkig mevrouw zilver ontdekt nooit dat meneer hoppe haar heeft beetgenomen ze is zo gelukkig en meneer hoppe durft haar eindelijk vragen of ze met hem wil trouwen ze zegt ja rudi blijft maar groeien en groeien meneer hoppe en mevrouw zilver moeten vluchten voor de monsterachtige schildpad 11 welk soort verhaal of boek denk je nu dat ieorg idur is duid aan waarom denk je dat is je mening veranderd kijk naar vraag 3 fantasieverhaal griezelverhaal avonturenverhaal echt gebeurd verhaal doe boek weet boek gedichtenboek spannend verhaal 12 zou je dit boek graag helemaal lezen j a n e e omcirkel het passende antwoord 13 wat zou jij aan iemand anders willen vertellen over dit boek schrijf het hier neer 36e jaargang nummer 3 februari 2007