Publicatie datum: 2007-02-01
Auteur: Michel Pijpers
Collectie: 36
Volume: 36
Nummer: 3
Pagina’s: 53-56
Documenten
53 bruuttaal eerste online methode nederlands bruuttaal nl bruuttaal is een nieuwe onderbouwmethode nederlands voor de laagste jaren van het secundair onderwijs nvdr die vanaf augustus 2007 gebruikt kan worden een bijzonderheid van deze methode is dat er geen leerlingenboek bij hoort er is een website lerarenmateriaal en een klassenmap die laatste wordt gebruikt als de computer niet geraadpleegd gebruikt kan worden waar bruuttaal zich echt mee wil onderscheiden is nu eindelijk eens werk maken van de onderwijsvernieuwing in het vak nederlands de methode wil dat bereiken door complexe en betekenisvolle opdrachten te geven elke leerling kan ze op zijn eigen niveau afronden aalbeheersing is de centrale vaar het is zelfs zo dat het grootste deel van de digheid maar ook fictie krijgt een promi werktijd van de leerlingen zit in het leraren nente plaats leerlingen aan succes materiaal wel levert de tekstverwerker ervaringen helpen is de uitdaging iedereen mogelijkheden op die bruuttaal ook echt moet de gelegenheid gehad hebben om aanleert en laat gebruiken daarnaast be eens lekker te lezen en al lezend zijn vatten veel opdrachten links waarnaar leefwereld uit te breiden taalbeschouwing meteen doorgeklikt kan worden ook zijn er probeert de verwondering voor taalver links vanuit de gesloten spel en gram schijnselen te bevorderen het onderdeel maticaoefeningen naar de uitleg op de site grammatica heeft als eigen invalshoek dat er vaak verwijzingen naar de moderne geen leerlingenboek dat alleen maar inge vreemde talen zijn opgenomen de didac vuld moet worden de bal ligt bij de leerling tiek van de werkwoordspelling is heel hij moet zijn taal gebruiken en vanuit zijn vernieuwend en dwingt leerlingen om vaardigheid helpt de leraar hem om dat op denkstappen te maken die nodig zijn om een zo hoog mogelijk niveau te doen om die werkwoorden goed te schrijven de begeleiding van de leerlingen helder te houden heeft de methode ook ontwikkel dat het een internetmethode is betekent lijnen geformuleerd die voor gebruikers niet dat leerlingen alleen maar computeren beschikbaar zijn michel pijpers info bruuttaal nl februari 2007 nummer 3 36e jaargang 54 als smaakmaker zijn door de vonk redactie met toestemming van de web master twee lesideeen van de website geplukt een voor taalbeschouwing en een voor fictie taal bruut emotie verkopen als je een auto gaat kopen kun je kiezen uit honderden merken en modellen fabrikanten houden met van alles en nog wat rekening om een auto te ontwerpen die aanslaat bij een grote groep mensen kijk eerst naar wat inleidende filmpjes een niet te onderschatten factor in het succes van de auto is de naam de naam van een merk of van een type is niet toevallig gekozen keuzeopdracht 1 verzamel zoveel mogelijk autonamen en probeer te achterhalen wat ze betekenen of waar ze vandaan komen dat is niet altijd even makkelijk want je zult vaak in vreemde talen moeten gaan rommelen probeer de autonamen te categoriseren en een antwoord te vinden op wat wil een fabrikant met de naam van zijn types proberen te bereiken 2 heb je niet zoveel met auto s dan mag je dezelfde opdracht maken met als onderwerp namen van parfums als ze ergens proberen om emotie te verkopen dan is het wel daarmee bekijk eerst het inleidende parfumfilmpje slotopdracht maak een moodboard bij een zelfverzonnen productnaam dat mag een autotype zijn een parfum maar als je zelf een mooie naam voor een ander emotieproduct kunt bedenken dan moet je dat vooral doen een moodboard is een collage waarin je de sfeer probeert op te roepen die jij wilt plakken op het product met als doel dat product extra aantrekkelijk te maken in je moodboard verwerk je de naam van het product in een passende letter kleuren droombeelden over woonomgeving vrije tijd en carriere van mensen die dat product moeten gaan gebruiken met een moodboard ga je in de rol van reclamemaker naar de klant de fabrikant van het product en die bepaalt dan of hij jouw ideeen over de manier waarop jij denkt het product populair te maken wel ziet zitten dus als het enigszins mogelijk is verwerk je ook nog wat eigen ideeen 36e jaargang nummer 3 februari 2007 55 telgedichten het elfje het elfje heeft zijn naam te danken aan het aantal woorden elf de eerste regel heeft er 1 de tweede 2 de derde 3 de vierde 4 en de laatste weer 1 een mooi vers mag stokoud zijn goede woorden bederven niet snel de haiku bij de haiku tellen we de lettergrepen die verdeel je als volgt over de drie regels 5 7 5 de haiku komt oorspronkelijk uit china en heeft vaak de natuur als onderwerp het lammetje wil maar niet uit moeder tevoor schijn komen het schaap je ziet dat de lettergrepen hierboven wel kloppen maar dat met name regel 2 en 3 geknutseld zijn in de westerse haiku is het dan ook gebruikelijk om voor de inhoud en niet voor de vorm te kiezen ook probeer je geen leestekens te gebruiken beter zou zijn het lammetje wil maar niet uit haar moeder komen het schaap de 160 de 160 is een nieuwe dichtvorm gebaseerd op het sms je elk gedicht bestaat precies uit 160 tekens inclusief spaties het maximaal aantal tekens van een sms je de 160 mengt de snelle sms met poezie heel verschillend maar poezie en sms hebben ook overeen komsten de taal is beknopt en ze gaan allebei voor tachtig procent over de liefde de 160 werd voorjaar 2005 uitgevonden door sofie cerutti die de eerste serie schreef 160 tekens inclusief wit op de site vind je voorbeelden en dit februari 2007 nummer 3 36e jaargang 56 de 160 ontstond uit verveling tijdens het wachten op een terras op een afspraak die te laat is uit onrust een belangrijk bericht verwachten en dan de telefoon geen seconde los kunnen laten uit ergernis als dat laatste en belangrijke woord niet meer in dat ene sms je past waardoor er dus twee berichten gestuurd moeten worden uit een esthetisch genoegen een berichtje exact te laten passen in kloppende rake volzinnen of uit onvermogen omdat een sms je evenals een gedicht een uiting van onvermogen is zoveel communicatiemiddelen en toch zo moeilijk elkaar te bereiken precies zeggen wat je wilt in precies 160 tekens zo eenvoudig en ingewikkeld is het opdracht probeer alle drie de vormen eens uit en werk een gedicht uit op een a4 tje met je tekstverwerker je mag geen plaatjes gebruiken alleen varieren met de functies die je vindt onder opmaak 36e jaargang nummer 3 februari 2007