De avonturen van Suske en Wiske in mijn klas

Publicatie datum: 1981-03-01
Auteur: W. Van Dam
Collectie: 11
Volume: 11
Nummer: 2
Pagina’s: 13-17

Documenten

de avonturen van suske en wiske in mijn klas b i j het werken met s t r i p s i n de k l a s i s de m o e i l i j k s t e stap w e l l i c h t d i e van onder het knusse k u n s t l i c h t van de leeslamp naar het harde dag l i c h t van de k l a s de stap van de t h e o r i e naar de p r a k t i j k onder de leeslamp ontmoet j e f r a a i e beschouwingen over s t r i p s v i n d j e n i e t zo erg veel bedenkingen over s t r i p d i d a c t i e k en word j e voor al ook overdonderd door het voortdurend groeiende en evoluerende aan bod aan s t r i p s je komt e r t o t de bevinding dat het een b e e t j e vreemd i s om s t r i p s d i e voor een n i e t onaardig d e e l het leespakket van een door snee t i e n e r uitmaken i n het l i t e r a t u u r o n d e r r i c h t l i n k s t e l a t e n l i g gen het b l i j k t z e l f s mogelijk om i n het kader van dat l i t e r a t u u r o n d e r r i c h t een globale d o e l s t e l l i n g t e omschrijven k r i t i s c h e s t r i p l e z e r s vormen d i e i n s t a a t z i j n het medium z e l f s t a n d i g en genuanceerd t t e beoordelen het k l i n k t h e e l mooi maar dan s t a j e daar plots oog i n oog met het probleem van de r e a l i s e r i n g van d i e d o e l s t e l l i n g hoe moet i k z o i e t s s t r a k s wanneer i k voor m i j n ft k l a s s t a aanpakken lesmodellen en voorbeelden z i j n h e e l w e i n i g o f ze komen n i e t helemaal tegemoet aan j e v i s i e en of werkomstandigheden dat betekent dat j e b i j n a u i t s l u i t e n d aangewezen bent op experimenteren v a l l e n en opstaan en het i s dat wat d i e overstap van t h e o r i e naar w e r k e l i j k h e i d op het e e r s t e gezicht o n a a n t r e k k e l i j k m a k t het leek me dan ook het beste om toen i k met s t r i p s i n de k l a s begon t e werken 1 het t e r r e i n e e r s t a f t e t a s t e n ik wou z i e n wat de l e e r l i n g e n w i s t e n en dachten over s t r i p s i n de hoop dat het me d u i d e l i j k zou worden welke invalshoeken er geboden werden om de d o e l s t e l l i n g waar t e maken en hoe d i e d o e l s t e l l i n g aangepast en g e s p e c i f i c i e e r d moest wor den na een k l a s gesprekje waarin w e i n i g gestruktureerde s t r i p l e e s e r v a r i n g e n werden u i t g e w i s s e l d vroeg i k de l e e r l i n g e n e l k een s t r i p naar keuze mee t e brengen naar de k l a s op b a s i s van d i e s t r i p s werden s anderen daags door de l e e r l i n g e n z e l f leesgroepjes gevormd van 4 a 5 personen f binnen z o n groepje werden de s t r i p s u i t g e w i s s e l d zodanig dat e l k groeps l i d a l l e s t r i p s van de groep binnen enkele dagen gelezen had dit alles 13 moest k l a a r z i j n tegen een op voorhand afgesproken l e s u u r nederlands b i j de aanvang van dat l e s u u r kregen de groepjes a l s opdracht het op maken van een s t r i p r a p p o r t d w z per s t r i p kregen ze een beoordelingsschema waarin aandacht werd gevraagd voor 4 onderdelen v e r h a a l f i g u r e n manier van tekenen en t e k s t over e l k van d i e on derdelen moesten een a a n t a l vragen beantwoorden worden de bedoeling van deze wer