Publicatie datum: 1999-05-01
Auteur: Fons Vandergraesen
Collectie: 28
Volume: 28
Nummer: 5
Pagina’s: 21-33
Documenten
de instructie fons vandergraesen niet in alle communicatieve situaties wordt meteen een directe feedback of beurt wisseling verondersteld heel wat communicatie verloopt sterk monologisch gericht op het nauwkeurig uitvoeren van opdrachten voornamelijk mensen in uitvoerende jobs worden dagdagelijks meermaals geconfronteerd met deze direc tief gerichte communicatievorm hun enige feedback bestaat in de controle van het resultaat van de opdracht alleen het juist uitvoeren van de opdracht toont aan of de instructie nauwkeurig werd geanalyseerd het nauwkeurig luisteren en lezen is dus uiterst belangrijk om goed te functioneren om plichtsbewust met een goed resultaat voor de dag te komen een uit te voeren taak veronderstelt een goed geoefend instructie oor en oog eker leerlingen moeten dagelijks lijk als heel nauwkeurig te formuleren wat heel wat taken en opdrachten uitvoe van anderen verwacht wordt om dit goed ren elk ogenblik van de dag te kunnen moet je de taal van de ontvanger worden ze geconfronteerd met spreken helder verwoorden en zelf heel bevelen wensen opdrachten van directie nauwkeurig geanalyseerd hebben welk doel leraren medeleerlingen ouders hun leven je wil bereiken ook de instructie ontvanger bestaat grotendeels uit het uitvoeren van moet zich ervan bewust zijn dat deze instructies die anderen hen geven hoe monologische communicatievorm toch heel ouder ze worden hoe zelfstandiger ze leren wat activiteit en nauwkeurigheid van hem functioneren om mogelijk straks zelf op vereist hij moet actief luisteren en lezen drachten te geven en te delegeren wan deze acties spelen zich af in zijn brein en neer er bij het uitvoeren van een instructie zijn daarom zo moeilijk te bestuderen of te iets fout loopt kan dit te wijten zijn aan de analyseren alleen het resultaat telt en dat manier waarop de instructie werd geformu toont of de instructie al dan niet werd leerd instructie gever of aan de manier begrepen waar de precieze oorzaak van waarop de instructie werd uitgevoerd mogelijke fouten verscholen zit is moeilijker instructie ontvanger zowel zender als ont te achterhalen vanger moeten zich goed bewust zijn van mogelijke ruis die kan binnensluipen ondanks de complexiteit en het belang van deze vaardigheid wordt in het onderwijs mijn studenten nederlands in de lerarenop weinig aandacht besteed aan het aspect leiding aan de katholieke hogeschool instructie toch blijft goed instrueren ook brussel krijgen voortdurend het advies hun binnen het veld van ieren leren een belang instructies heel nauwkeurig accuraat en rijk gegeven het goed begrijpen van doelgericht te formuleren niets is zo moei instructies is echt wel nodig bij het grondig mei juni 1999 nummer 5 28 e jaargang verwerken van leerstof en kennis als je een fase 1 de gesprekssituatie oefening moet oplossen en je begrijpt de opdracht fout dan komt er van een goed als introductie krijgen de leerlingen een resultaat niks in huis in deze tekst gaan we werkblad waarop drie gesprekssituaties met dieper in op de monologische instructiesitu een identiek thema worden voorgesteld atie waarbij iemand de opdracht krijgt de hierbij trachten ze neer te schrijven wie aan ingewonnen informatie om te zetten in een het woord is 2 welk doel het gesprek nauwkeurig te controleren handeling de heeft en 3 welke kenmerken ze meteen nauwgezette controle van het resultaat ver vaststellen op basis van deze gegevens klapt of de instructie nauwkeurig werd trachten ze 4 de gespreksvorm te identifi beluisterd of gelezen ceren gesprekssituaties er wordt merkelijk koudere lucht over belgie aangevoerd de dag begint half bewolkt en vrijwel overal droog met ochtendminima rond het vriespunt in de loop van de dag krijgen we in het noorden van het land meer bewolking en groeit de kans op een lichte bui de rest van het land blijft genieten van zonnige periodes 1 wie is aan het woord 2 doel van het gesprek 3 kenmerken 4 gespreksvorm ik ben al blij dat het droog is vanmorgen zucht an altijd die regen klaagt mie je zou er depressief van worden het is dan wel wat kouder maar toch ook veel gezonder we zullen er wel moeten van genieten beweert mie want vannamiddag spreken ze weer van buien ik dacht dat dit alleen in het noorden zou zijn twijfelt an aan haar woorden ja maar je weet maar nooit wanneer het regent in het noorden druppelt het zeker in brabant 1 wie is aan het woord 2 doel van het gesprek 3 kenmerken 4 gespreksvorm 28e jaargang nummer 5 mei juni 1999 mooi weertje vandaag zeg dat wel jan t is koud maar droog gaat niet blijven duren merkt sus op ze spreken van buien niet in de ochtend sus alleen s namiddags en toch niet bij ons beweert gust neen gust ik dacht van wel neen neen ik heb het ook gehoord alleen in het noorden van het land meent jan zeg jan meen je dat dat veel verschil maakt is waar als het daar regent druppelt het bij ons 1 wie is aan het woord 2 doel van het gesprek 3 kenmerken 4 gespreksvorm niet alleen het aantal gesprekspartners fase 2 de monoloog bepaalt de gespreksvorm ook de verschui ving in doel informatief van gedachten wis in een tweede fase belichten we de mono selen discussie en in de snelheid van de logische situatie de leerlingen lezen een beurtwisseling toont aan of je te maken aantal monologische gesprekssituaties en hebt met een monoloog een dialoog of een krijgen als opdracht de tekstsoort te defi polyloog nieren bepaal de tekstsoort in deze monologen mama ik ben bij tom kom terug om 6 uur gaan naar het voetbal kijken tot straks jeroen tekstsoort haal de beschuiten of het brood eerst door melk daarna door de geklutste eieren in een pan boter smelten en de beschuiten of het brood aan beide zijden goudbruin laten bakken dien op met suiker tekstsoort mei juni 1999 nummer 5 28 e jaargang zorg dat beide zijplanken goed verticaal staan leg dan de bovenste plank op de zij planken en schroef vast met de ronde platte schroef gebruik hiervoor een schroe vendraaier met zeshoekige kop zelfde handeling voor de onderste plank pas hele maal op het einde de schroeven goed aanspannen tekstsoort 19 januari 20 uur een prettige dag na schooltijd bij sofie op bezoek geweest geluisterd naar toffe muziek gepraat over johan die op de speelplaats altijd met ons komt babbelen johan is een leuke jongen met een knappe bos haar hij is heel vriendelijk tekstsoort als u voertuigen bestuurt of machines bedient moet u weten dat dit geneesmiddel slaperigheid kan veroorzaken tekstsoort gemakkelijke teelt plant met forse en snelle ontwikkeling zaaien ter plaatse geschikt voor alle gronden liefst op een zonnige en beschutte plaats afstand 70 cm tekstsoort te betalen voor 01 02 99 uitsluitend met onderstaand formulier bij niet betaling binnen de gestelde termijn zal de administratie een geldboete opleggen van 2000 bf tekstsoort je kan het niet geloven dames en heren silico 123 biedt uw auto een extra bescher ming de uitzonderlijke combinatie van siliconen en was maakt silico 123 polish tot een sensationeel gemakkelijk te gebruiken autowas in minder dan een uur geeft silico 123 uw wagen terug zijn extra glans hij biedt verder een extra bescherming tegen regen sneeuw zout teer olie zure regen en zoveel andere gevaren tekstsoort 28e jaargang nummer 5 mei juni 1999 deze tekstsoorten horen bij gesprekssitu presentatie hebben een informatieve func aties waarbij de beurtwisseling als onmid tie of helpen bij het precies uitvoeren van dellijke respons ontbreekt de tekstsoorten taken er wordt van de gesprekspartner kattebelletje recept instructie dagboek geen directe mondelinge reactie verwacht bijsluiter gebruiksaanwijzing verzoek fase 3 de instructie gaan we nu verder oefenen op een speci en 5 zijn ruimere opdrachten die slechts fieke monologische situatie namelijk de opgesplitst in deelopdrachten kunnen wor instructie instructie 1 en 2 zijn korte aan den uitgevoerd leerlingen moeten goed loopoefeningen die eerder een mathema veel verbanden leggen hun ruimtelijk inzicht tisch karakter vertonen maar waarbij de aanspreken en uiteraard bijzonder gecon leerlingen ook gebruik moeten maken van centreerd luisteren en lezen hun kennis uit andere vakken instructie 3 4 instructie 1 je krijgt een gekleurd kwartoblad hou het blad verticaal vouw het dan in twee gelijke delen hou de geopende kant naar beneden trek een horizontale lijn op 6 cm van de onderkant trek aan de bovenkant een horizontale lijn op een afstand van 2 cm van de bovenkant arceer met schuine strepen die een centimeter van mekaar verwijderd zijn het vak aan de bovenkant en het vak aan de onderkant arceer met schuine strepen die lopen in de richting van de rechterbovenhoek van het blad schrijf in het blanco gedeelte je voornaam in hoofdletters zorg ervoor dat de letters mooi verdeeld zitten over de blanco ruimte maak een omslag van 4 cm aan de onderkant van het blad zowel vooraan als ach teraan de omslag van de voorste flap vouw je naar binnen de omslag aan de ach terflap vouw je naar buiten plaats dit naamkaartje in de rechter of linkerhoek van je tafel of bank leerlingen die links zitten plaatsen het links leerlingen die rechts zitten plaatsen het in de rechterhoek mei juni 1999 nummer5 28 e jaargang instructie 2 teken een cirkel verdeel hem in acht gelijke delen de eerste vier delen verkrijg je door een verticale en horizontale as in de cirkel te plaatsen nummer de delen plaats het nummer 1 in het noordwestelijke deel dat het dichtst bij de centrale verticale as ligt nummer vier delen van de cirkel in tegenwijzerzin en sla telkens een achtste deel over nummer 5 plaats je zover mogelijk van nummer 4 in het zuidelijke deel het achtste deel rechtover geef je het nummer 7 het achtste nummer bevindt zich ten zuidwesten van nummer 1 nummer 6 zit ingesloten tussen 3 en 4 instructie 3 teken een rechthoekig klaslokaal plaats de leerlingen op de juiste banken aan de hand van de volgende instructies je kreeg een rechthoekig klaslokaal met in de linkerbenedenhoek een deur en met aan de oostkant vier ramen die parallel lopen met de rijen het bord hangt centraal op de zuidelijke horizontale lijn er zijn twaalf banken drie rijen van vier deze rijen lopen evenwijdig met de vier ramen in de klas zitten zes jongens en zes meisjes de banken worden genummerd van 1 tot 12 men begint te tellen in de hoek die het verst verwijderd zit van de deur deze bank krijgt het nummer 1 het tellen gebeurt van noord naar zuid voor de eerste rij voor de tweede rij telt men van zuid naar noord men begint met bank nummer 5 voor de laatste rij telt men opnieuw van noord naar zuid de jongens zitten op de oneven plaatsen de meisjes aan de even banken joris zit aan de bank die het verst verwijderd zit van de deur an zit op dezelfde horizontale rij als joris david zit op de middenste rij en vrij dicht bij de deur david heeft als noordwestelijke buur kris david zit ook naast patricia die het dichtst bij de deur zit alain zit op de vrije bank die het verst verwijderd is van an op dezelfde horizontale rij zit martine martine zit tussen alain david kris en erwin erwin wou graag naast hilde zitten hilde kan het raam openen zonder op te staan katty zit op dezelfde horizontale rij als erwin jean luc is de overige jongen hij wou naast an en achter katty zitten het enige meisje zonder vaste plaats heet sandra 28e jaargang nummer 5 mei juni 1999 oplossing instructie 3 9 jean luc 8 an 1 joris 10 katty 7 erwin 2 hilde 11 kris 6 martine 3 alain 12 patricia 5 david 4 sandra deur bord instructie 4 je krijgt zes prenten met tekst waarin gezegd wordt hoe het bloementuintje dat is bijgevoegd moet aangelegd worden plaats de prenten in de juiste volgorde zodat het aanleggen logisch en geordend ver loopt lees aandachtig de tekst en voer logisch uit 1 3 n in het midden van op de achtergrond snoei ridderspoor en vin het hoefijzer en aan het plant u vingerhoedskruid gerhoedskruid na de bloei open einde ervan plant u en ridderspoor in het vroege najaar de chinese anjers in een 10 15 stuks van beide terug ongeveer een hand door u gekozen kleur plantafstand 25 35 cm breed boven de grond plantafstand 20 25 cm q 3 is v h e a y werk een 10 cm geef water naar plant op de voor dikke laag compost in het behoefte de grond mag grond in hoefijzervorm bed plant alle bloemen in nooit uitdrogen slakken meisjesogen klokjes en het vroege voorjaar bij kunt u weren door zand kokardenbloemen dagle voorkeur in kleine groep of sparrenaalden te lies en teunisbloemen jes bij elkaar strooien plantafstand 25 cm 1 2 3 4 5 6 mei juni 1999 nummer 5 28 e jaargang met de informatie onder de tekst slaag je erin de verschillende plantensoorten te benoemen vul hun naam in op de voorziene lijn hou rekening met het uitzicht van de plant de grootte en de plaats waar ze mooi kunnen bloeien je verstopt uiteraard geen planten achter andere zodat niemand ze ziet f i 4