De krant in de klas

Publicatie datum: 2003-01-01
Collectie: 06
Volume: 06
Nummer: 3
Pagina’s: 9
t h e t v e l d maanden dat de leerling nt2 onderwijs heeft gevolgd de te van de leerling worden afgestemd maar ook op verschil cognitieve capaciteiten het uitstroom perspectief het lende manieren in de isk ingezet worden daardoor is alfa niveau van technisch lezen en schrijf c q spellingvaardig jlex meer dan een van de vele methodes uit het magazijn heid toch gaan we ermee van start vooralsnog beslist het van de isk het maakt het mogelijk een maatgesneden nt2 docententeam dat lesgeeft aan een bepaalde leerling of onderwijsaanbod te realiseren voor de steeds groter wor een leerling deel moet gaan nemen aan de extra lessen met dende groep leerlingen met speciale behoeften op het alfa jlex al werkend zullen we op basis van evaluatie van gebied van lees en schrijfvaardigheidsontwikkeling het proces en de leerresultaten criteria opstellen voor vroeg tijdige signalering van een leerling die extra lees en spel lingsoefening nodig heeft door met alfa jlex te werken literatuur tot slot laan s toffels s 2oo1a alfa lex helmond roc ter aa alfa jlex lijkt voor de isk veel mogelijkheden te bieden om laan stoffels s 2001b alfa fl ex lees en schrijfmateriaal op leerlingen alfabetiseringsonderwijs te geven of juist aanvul maat in alfa nieuws 2 19 22 lend op het alfabetiseringstraject extra lees en schrijfonder mommers c l verhoeven en s van der linden 1991 veilig wijs aan te bieden het al vroeg zelfstandig werken aan leren lezen maan roos vis versie tilburg zwijsen functioneel en begrijpend lezen zorgt er bovendien voor dat ru e de 1989 tpr nederlandse taal in actie baarn fontein ook zwakke leerlingen in ieder geval de basis leggen voor projectbureau ovb 1996 lezen doe je overal tilburg zwijsen sociale redzaamheid en zelfstandige leerders worden die ced groep 2003 hippo rotterdam uitgeverij partners inzicht hebben in de vaardigheden en kennis die zij wel en kreulen j en b tholen 2002 een zekere woordenschat utrecht niet beheersen voor de isk als onderwijsinstelling biedt ncb alfa jlex de mogelijkheid om toch een individueel traject uit raaymakers volaart c e leenders en b buvelot 2000 te zetten zonder dat leerlingen in aparte groepen hoeven te blokkendoos kse leergebied nederlands als tweede taal worden geplaatst alfa jlex doet zijn naam meer dan recht beroepsonderwijs en volwasseneneducatie enschede den bosch het materiaal kan tijdens het traject op de onderwijsbehoef slo cinop e k r a n t n d e k l a s waar de vrouwen vandaan komen is een verhaal uit de orale cultuur van de pygmeeen die onder meer leven in kameroen gabon en de republiek kongo sommige van die verhalen zijn van het type scheppingsverhalen waarin bijvoorbeeld verteld wordt over natuurverschijnselen als zon en sterren aarde en water waarom de pygmeeen zo klein zijn of waar de vrouwen vandaan komen in die verhalen of mythen figureert een opperwezen in deze verhalen komba genoemd een tekst die op zijn minst enige discussie op moet roepen en niet alleen in vrouwengroepen afgezien van de verleden tijd die steeds terugkomt in de verhalen en enkele moeilijke woorden leent dit verhaal zich natuurlijk erg goed om de woordenschat rond karaktertrekken of vermeende karakters eens te verkennen lui vlijtig lief vriendelijk stekelig of gemeen ook de namen van dieren als mier hert zwijn of egel zullen niet overal al ter sprake zijn geweest het hier bewerkte verhaal is afkomstig uit de bundel pygmeeensprookjes verzameld door kris berwouts en uitgegeven in 1998 door uitgeverij elmar in rijswijk jeanne kurvers alf a nieuws nummer 3 september 2003 9