Publicatie datum: 2003-01-01
Auteur: Jeanne Kurvers
Collectie: 06
Volume: 06
Nummer: 1
Pagina’s: 9-11
Documenten
n o e r o e l 0 e p dit betekent dat er naast uren voor lezen en schrijven ook gewenst dat binnen elk docententeam enkele docenten zich uren voor specifiek rekenen wiskunde beschikbaar moeten ook gespecialiseerd hebben in het begeleiden van reke zijn daarnaast is het raadzaam om ook praktijkuren te nen wiskunde natuurlijk moeten zij hierbij gebruik kun plannen waarin deelnemers hun taal en rekenvaardighe nen maken van goed lesm ateriaal lesm ateriaal bestaat ech den kunnen toepassen dat kan op veel manieren georgani ter niet alleen uit boeken of uit leuke computerprogramma s seerd worden in een groot roe zou bijvoorbeeld gedacht realistisch m ateriaal uit de werkelijke omgeving van vol kunnen worden aan combinaties van cursussen van taal wassenen is essentieel voor goed rekenwiskunde onderwijs rekenen wiskunde en cursussen binnen ksb i en 2 dus werken met echte meetlinten in het lokaal weegschalen een andere mogelijkheid is h et organiseren van korte orien maatbekers enzovoort rekenen wiskunde leer je niet uit terende stages in bedrijven in veel ro c s wordt geexperi een boek door tafels te leren en door sommen te maken in menteerd met korte taalstages binnen deze stages kan ook een schrift rekenen wiskunde kun je wel leren met bewust aan rekenwiskundige vaardigheden worden gewerkt behulp van een boek waarin opdrachten staan die je moet in dergelijke functionele situaties worden deelnem ers zich doen en waarin aangegeven staat hoe je iets kunt doen bewust van de noodzaak van taal en rekenwisku ndige volwassenen moeten rekenen wiskunde direct kunnen kennis en krijgen zij inzicht in hun eigen kennis en gebruiken in hun eigen functionele situaties de grondge vaardigheden op basis daarvan kunnen specifieke vragen dachte voor rekenen wiskunde m et volwassenen is reke naar voren komen waaraan dan weer tijdens de taal en nen doe je altijd en overal rekenen m oet je doen rekenen wiskunde lessen kan worden gewerkt deelnemers ervaren dan dat taal en rekenen wiskunde referenties allebei belangrijk zijn zo worden zij gemotiveerd om aan groenestijn mieke van 2002 a gateway to numeracy a study of beide aspecten te werken numeracy in adult basic education cd g press centrum voor didactiek van wisku nde universiteit utrech t een eveneens belangrijk punt is dat docenten in de volwas houtkoop w 1999 basisvaardigheden in nederland amsterdam seneneducatie deskundigh eid ontwikkelen om volwassenen max goote kenniscentrum voor beroepsonderwijs en te kunnen begeleiden bij rekenwiskunde onderwijs het is volwasseneneducatie e k r a n t n o e k las het volgende verhaal gaat over een spiegel het komt uit korea ooit was er een tijd dat er nog geen spiegels bestonden toen die er eenmaal kwamen zagen mensen voor het eerst althans duidelijk hun eigen spiegelbeeld spiegels werden in veel orale verhalen dan ook mysterieuze symbolen een spiegel kon bijvoorbeeld de toekomst voorspellen geliefden gaven elkaar een spiegel als symbool van hun liefde en een gebroken spiegel stond voor e en verbroken belofte ter introductie op dit verhaal is het misschien aardig om even een spiegel te pakken en iets te vertellen over het thema zou je weten hoe je er zelf uitziet als er geen spiege l was sommige cursisten herinneren zich misschien hun eigen baby s baby s denken aanvankelijk dat ze iemand anders zien als ze in de spiegel kijken of ze kennen het spiegeltje in de kooi van de parkiet of dwergpapagaa i het onderwerp spiegel leent zich misschien ook goed om de woorden zich en zichzelf even aan de orde te stellen en daarmee het verschil tussen bijvoorbeeld zij wast haar vrouw die meisje wast en zij wast zichzelf jaloers is misschien qua woord nieuw maar de betekenis zal makkelijk herkend worden woordvelden rond boos zijn aardig om nuances en gradaties te laten zien in woord betekenissen denk bijvoorbeeld aan woorden als chagrijnig boos kwaad woedend gillen schreeuwen krijsen jea n ne kurvers al fa nieuws nummer 1 februari 2003 9 e k r a n t n d e k las de spiegel er was eens een knappe jonge man hij woonde met zijn jonge vrouw in een dorp zijn ouders woonden ook in het dorp op een dag ging hij naar de grote stad eerst ging hij naar de markt toen liep hij een winkel in hij keek wat rond wat een mooie spullen dacht hij opeens zag hij een klein blinkend ding hij pakte het op en keek erin waw hij keek nog een keer nu van dichtbij hij zag een neus twee ogen en haren hij zag zijn eigen gezicht hij wist dat het zijn eigen gezicht was want dat had hij al een keer gezien in een wasbak maar nog nooit had hij zichzelf zo scherp gezien ik koop dat mooie ding dacht hij hij kocht het en stopte het in zijn zak toen ging hij weer naar huis met het spiegeltje in zijn zak thuis vertelde hij aan niemand wat hij bij zich had niet aan zijn vrouw en ook niet aan zijn moeder en zijn vader niemand mocht het weten hij stopte het spiegeltje in een la van de kast elke morgen pakte hij het uit de la en steeds keek hij stiekem in zijn spiegeltje op een dag zag zijn vrouw dat wat doet hij raar dacht ze hij haalt iets uit de la hij kijkt erin en lacht ernaar dan stopt hij het weer terug ik wil weten wat dat is dacht ze ik wil weten waar hij tegen lacht toen haar man weg was keek ze in de la ze vond het kleine blinkende ding ze keek erin en deed meteen een stap terug ze zag ineens een mooie jonge vrouw ze schrok misschien zie ik spoken dacht ze 10 alfa nieuws nummer februari 2003 en ze keek nog een keer maar weer zag ze een mooie jonge vrouw ze werd heel erg jaloers ze rende naar haar schoonmoeder moeder kijk nou toch huilde ze mijn man kwam terug uit de stad met een ander liefje dat geloof ik niet zei haar schoonmoeder mijn zoon brengt geen andere vrouw mee laat mij eens kijken de vrouw gaf haar het spiegeltje haar schoonmoeder keek en keek meisje toch over welke mooie vrouw heb jij het ik zie gewoon een oude vrouw niet waar riep de vrouw ik zag het toch zelf haar schoonvader hoorde hen praten wat is er aan de hand zei hij wat maken jullie een lawaai hij pakte de spiegel en keek er een tijdje in hoezo oude vrouw hoezo knappe jonge vrouw hij zag een oude man met grijs haar was dit een spook was dit een geest hij knielde neer en zei tegen de spiegel beste dode man welk ongeluk breng je ons heb ik soms iets gedaan vergeef me dan de vrouw snapte er niets van ik weet zeker dat hij een jonge vrouw meebracht zei ze laat mij nog eens kijken ze pakte de spiegel en keek opnieuw nu wist ze het zeker daar was die mooie jonge vrouw weer ze werd heel erg kwaad ze begon te schreeuwen en te schelden de jonge vrouw in de spiegel schreeuwde ook toen werd ze nog veel bozer ze pakte het spiegeltje en gooide het heel hard op de grond daar lag het in duizend stukjes en de jonge vrouw was weg alf a nieuws nummer februari 2003 11