Publicatie datum: 2004-01-01
Auteur: Maria van Donkelaar
Collectie: 07
Volume: 07
Nummer: 2
Pagina’s: 9
Documenten
n o e r o e l 0 e p in het rapport is als voorbeeld een meerstromenmodel ont basiseducatie de afdeling volwassenenonderwijs de worpen waarin alle cursisten een gemeenschappelijke start inspectie volwassenonderwijs en de dvo dienst voor module volgen en vervolgens een vervolgtraject kiezen deze onderwijsontwikkeling besliste dat het meerstromenmodel vervolgtrajecten zijn grofweg ingedeeld volgens de drie als uitgangspunt kan dienen bij het samenstellen van het behoeften sociale professionele en educatieve redzaamheid opleidingsprofiel alfa nt2 de commissie opleidingsprofiel hierbij zijn telkens twee keuzeprogramma s te onderschei alfa nt2 die vertegenwoordigers telt van meerdere centra den zo wordt sociale redzaamheid onderverdeeld in de voor basiseducatie cbe het steunpunt nt2 vocb en module in formele sociale contacten kinderen en de modu dvo heeft als taak dit model verder uit te werken naar eind le 4s seniorenprogramma de eerste module is gericht op doelen niveau en reikwijdte de commissie moet deze taak cursisten die de eerstkomende jaren voornamelijk te maken voor i april 2004 afgerond hebben hebben met de zorg voor een gezin en de opvoeding van de kinderen de tweede module is bedoeld voor iets oudere een extra woord van dank voor alle medewerkers van cbe en analfabeten bij deze professionele redzaamheid wordt een roc die vrijwillig en met veel enthousiasme meewerkten aan onderscheid gemaakt tussen wie meteen na het alfatraject aan het onderzoek het werk wil of moet en wie nog een laagdrempelige opleiding een samenvatting van het rapport en een overzicht van de in op het niveau van analfabeten wil volgen voornamelijk het rapport vermelde aanbevelingen zijn te vinden op anders gealfabetiseerden zullen na de startmodule meteen millennium arts kuleuven ac be steunpunt ldik op doorstromen naar een cursus nt2 maar wie nog extra voorbe volwassenenonderwijs en dan op onderzoek reiding nodig heeft krijgt de kans hiertoe in de tussenmodule alfa nt2 voor welk keuzeprogramma de cursist ook opteert hij zij krijgt daarbuiten specifieke ondersteuning deze onder literatuur steuningsmodule gaat in op aspecten van lezen en schrijven en perfetti charles a en maureen a marron 1995 leaming to read ondersteunt de inhouden die cursisten aangeboden krijgen in de literacy acquisition by children and adults pittsburgh national specifieke keuzemodules centre on adult literacy university of pittsburgh een resonansgroep samengesteld uit vertegenwoordigers van plichart ilona 2003 eindrapport onderzoek trajecten alfabetisering het vocb vlaams ondersteuningscentrum voor de nt2 leuven centrum voor taal en migratie steunpunt nt2 j e e k r a n t n o e k l a s gelukkige hans is een sprookje dat in de verzameling van de gebroeders grimm is opgenomen hans lijkt een dom oor maar eigenlijk is hij vooral naief en goedgelovig anderen maken daarvan misbruik volgens de maatstaven van onze materialistische maatschappij verliest hans bij iedere ruil een beetje tot hij niets meer over heeft als er twee ruilen moet er een huilen is een gezegde dat hier van toepassing lijkt maar hans deert het niet integendeel hij is blij met iedere ruil en gelukkig de sleutelwoorden heb ik uitgelegd ruilen loon klomp goud en de namen van de verschillende dieren voorzover ze onbekend waren bijvoorbeeld gans ook het fenomeen van slijpsteen en messen slijpen heb ik uitgelegd voorgedaan maria van donkelaar roe zadkine rotterdam alf a nieuws nummer 2 mei 2004 9