De literatuurmuur. Transit.

Publicatie datum: 1995-01-01
Auteur: Maeike Bosma
Collectie: 26
Volume: 26
Nummer: 3
Pagina’s: 114-115

Documenten

zakelijk betrekking op dat wat leerlingen zien de literatuurmuu r op tv en video dat literatuuronderwijs ver breed wordt naar andere media is nuttig maar mijns inziens staat in dat onderwijs het lezen van literaire teksten nog steeds centraal voor maeike bosma veel leerlingen ongeveer 60 van de school bevolking is het literatuuronderwijs in de basisvorming de laatste kans om met jeugd literatuur in aanraking te komen een docent die goed geschoold is op het hella s haas s e trans it amsterdam querido gebied van de jeugd literatuur leest niets 1994 96 blz nieuws in dit leerplan een docent die in het kader van de basisvorming les moet gaan geven over dit vakonderdeel weet nu nog niet d oelgroep 4xv s xv 6v tijd 20 minuten les wat hij moet materiaal 3 voorlee sfragmenten p 7 8 zwarte wo ll en leggings tot e n met verse koffie en inmiddels hebben we in de vakgroep neder geroosterd brood zoals vroeger p 13 i5 lands van de scholengemeenschap waar ik les zij had het destijds tot en met en ho e kon ge ef een eigen leerplan voor het literatuur het ergste van all es gewe ld uitgebannen wor onderwijs ontwikkeld daa rvoor hadden we den p 3o tot en met 33 dit slo leerplan niet nodig het eerste fragment is hiernaast afgedrukt planning i de docent vertelt dat het verhaal gaat over een meisje dat aankomt op het station in amster dam en leest het eerste fragment voor de leer lingen krijgen de opdracht schrijf op waar en waarom het meisje op reis is geweest 2 in een kort klassegesprek wordt aan de hand van de antwoorden van de leerlingen de voor geschiedenis van het meisje besproken iks die eigenlijk xenia heet is van school gegaan iks heeft haar twee vrienden alma en daan omgepraat om met haar mee te gaan 3 de docent leest het tweede fragment voor in een kla ssegesprek wordt aan leerlingen gevraagd om hierop te reageren wat vinden zij ervan om van school af te gaan zouden zij daar ande re motieven bij hebben dan iks 4 de docent vertelt nu het vervolg van het ver h aal iks en h a ar vrienden hebben een tijdje samengewoond en iks is toen all een gaan rei zen nu is ze teruggekomen en op zoek naar haar oude vrienden ze wil graag weten wat er van hen geworden is kort na haar aankomst ziet ze daan die junk is geworden geschrok 114 moer 1995 3 zondag zwarte wo ll en leggings had ze aan zwarte rijglaarzen en over een zwarte trui die tot op haar heupen hing een kort jek van zwart kunstleer een scheur in de linkermouw was met zwartge maakte pleister dichtgeplakt haar haren droeg ze kortgeknipt een donkerblonde kap heel haar aardse bezit zat samengeperst in een klein model rugzak ze had juist haar gezicht gewassen en haar tanden gepoetst in de wc op het eerste perron in de nissen gevormd door de muur van het hoofdgebouw en de uitspringende metalen ribben van de overkapping zaten en lagen een paar meest jonge reizigers te wachten op vroege internationale treinen ook zij had geld noch onder d a k z e was n ie t meer op reis maar evenmin t huisgeko m en z e woo nd e n e rgen s sinds ze was gaan zwe rven bekeek ze stations met andere ogen in hoeveel van die gewelven van vuil glas waar altijd schemer heerste was ze al geweest stations om er te slapen zich te warmen in wachtkamers om er schuilgaand in de menigte de tijd door te brengen zelden om er als treinreiziger te vertrekken of aan te komen liften was onvergelijkbaar veel goedkoper overal dezelfde perrons en trappen dezelfde evenwijdige of in elkaar verglijdende treinsporen dezelfde geluiden en echo s all een de opschriften verschilden in taal en lettersoort hier terug in eigen land herkende ze de witte pictogrammen op donkerblauwe ondergrond de heldergroene telefooncell en de gele treinen en ze verstond het geroezemoes maar dat bekende veroorzaakte juist een gevoel van ve rvreemding de kiosken en winkels in de brede gang onder het station waren al open de geur van de croissanterie maakte haar haast misselijk in de hal treuzelde ze de toiletten hadden haar vijftig cent gekost starend naar het vloer mozaiek van bruine blauwe en zwarte blokjes rekende ze uit hoeveel ze nog te besteden had de automobilist met wie ze voor het laatste gedeelte van haar tocht was meegereden had haar afgezet bij een tramhalte aan de stadsgrens vandaar naar centraal was de rit gratis geweest ze had een van de straat opgeraapte gebruikte strippenkaart in de stem pelautomaat gestoken om de vereiste klik te produceren maar dat zou de trambestuurder een zorg zijn ze keek op de grote klok het was even over negen ze rekende erop dat de vriendin bij wie ze ging aankloppen thuis was om uit te slapen na het weerzien zouden ze samen ontbijten met verse koffie en geroosterd brood zoals vroeger ken zoekt ze de moeder van daan op die haar 6 de docent leidt een klassegesprek over de ant woedend wegstuurt de moeder vindt eigen woorden duidelijk moet worden dat iks nog lijk dat iks de schuld is van daans verslaving steeds op zoek is naar haar vrienden en onder iks gaat dan een tijdje zitten in het park naast dak nodig heeft haar zit een oudere vrouw die helemaal in de war lijkt te zijn deze vrouw laat haar sleutel 7 de docent leest het derde fragment voor waar bos met een adres eraan liggen iks wil de uit blijkt dat cluysmans zo zijn eigen redenen sleutels terugbrengen maar aangekomen bij heeft om iks in huis te nemen het huis doet er niemand open ze gaat dan naar binnen en komt in een oud huis terecht in de rubriek de literatuurmuur plaatsen wij pas na enige tijd komt ze de eigenlijke bewo concrete beschrijvingen van leesorientatieacti ner van het huis tegen een oude man cluys viteiten die hun diensten in de lessen van onze mans zij blijft dan bij hem wonen en ver lezers hebben bewezen zowel jeugdliteratuur zorgt een beetje het huishouden als literatuur voor de lijst ook vertaald komt in aanmerking voor plaatsing hebt u een in de leerlingen krijgen de opdracht om in twee formatieve originele leesbevorderingsactivi tall en de volgende vraag te beantwoorden teit in uw archief die niet meer dan 2 pagina s waarom zouden die twee bij elkaar in huis a4 inclusief bijlagen zoals kopieen van boek gaan wonen fragmenten beslaat stuur uw bijdrage dan ze schrijven gezamenlijk hun antwoorden naar moer t a v frank t hart sonmansstraat op 68a 3039 d m rotterda m 1995 3 m oer 115