Publicatie datum: 1973-01-01
Auteur: Hans Vergeer
Collectie: 04
Volume: 04
Nummer: 2
Pagina’s: 23-24
Documenten
de relatie tussen de school en de bibliothee k hans vergeer eeen veertienjarige jongen stapt onschuldig een bibliotheek binnen en vraagt de koperen tuin van simon vestdijk te leen op de vraag van de bibliothecaresse waarom zijn belangstelling juist naar dat boek uitgaat antwoordt hij dat hij het in opdracht van zijn leraar nederlands gaat lezen maar denk je niet dat het te moeilijk voor je is ik weet het niet ik weet er niets vanaf tenslotte verlaat hij het pand met een boek van antoon coolen onder zijn arm en het advies later vestdijk te proberen in zijn hoofd dit is een beeld dat men vanuit de bibliotheek van de school krijgt scholieren komen boeken voor hun eindexamenlijst lenen boeken die vaak ver boven hun niveau liggen maar zij moeten nu eenmaal literatuur gaan lezen de bibliotheekmedewerkers treden vaak als een soort corrector van de leraar op en trachten de jeugd via een paar tussen stapjes tot het begeerde einddoel te brengen toch vallen de doelstellingen van de school en de bibliotheek samen beide willen de leerlingen stimuleren tot het lezen van goede boeken maar overleg of contact over de manier waarop ontbreekt de school kent de mogelijkheden van de bibliotheek onvoldoende bibliotheekmede werkers hebben gidsen voor jeugdboeken samengesteld er bestaan tijdschriften met recensies van jeugdboeken er is een lijst van boeken geschikt voor een eindexamen huishoudschool opgesteld elke leraar nederlands is goed op de hoogte van de litera tuur maar hij weet over het algemeen weinig van jeugdlektuur zolang kennis van de jeugdlektuur geen verplicht onderdeel van een lerarenopleiding is de kennis van kin derboeken is sinds twee jaar een onderdeel van het vak nederlands op de pedagogische academie zal hij de hulp van de bibliotheek voor een verantwoorde opbouw van zijn lesprogramma goed kunnen gebruiken de bibliotheek beseft de moeilijkheden van de school onvoldoende inzicht in een klassesituatie ontbreekt en zij maakt uitsluitend kennis met kinderen die lezen juist de groep die uit zichzelf niet of nauwelijks tot lezen komt blijft buiten haar muren zodat men ook in het bibliotheekwezen geen antwoord kan geven op de vraag hoe deze zorgenkinderen tot het lezen te brengen zijn het spreekt vanzelf dat het contact tussen de school en de bibliotheek geintensiveerd moet worden om te beginnen lijkt een verplicht collectief abonnement van de school voor haar leerlingen geen overbodige luxe zo valt een eerste drempel voor bibliotheek bezoek weg op de school zelf moet een goed geoutilleerde schoolbibliotheek voorkomen geleid door een bibliothecaresse die voor uitleen en voorlichting zorgt en niet zoals nu op vele scholen de gewoonte is door een elk jaar wisselende leraar die toevallig de restjes uit de taakurenpot krijgt toebedeeld ook een klassebibliotheek lijkt wenselijk met naslagwerken en leesboeken en mogelijk een voortdurend wisselende selectie uit de voorraad romans van de schoolbibliotheek tenslotte moet het directe contact tussen de school en de bibliotheek verbeteren de leraar moet met de klas een bezoek van enkele lesuren aan de bibliotheek brengen d e 23 bibliothecaresse moet de school met promotiebezoeken vereren een tijdschrift met boekenrecensies geschreven door zowel medewerkers uit de school als de bibliotheek kan mogelijk een verbindende schakel vormen omdat steeds weer blijkt dat het contact tussen de school en de bibliotheek slecht is moet er een organisatiemodel ontwikkeld worden dat vooral aan de basis goed werkt daarom moeten er lokale centra ontstaan echter wel met een eenvormige landelijke subsidieregeling door crm in feite moeten contacten die nu incidenteel zijn veralge meniseerd worden dit nieuw te vormen orgaan zal zich onder andere gaan bezighou den met voorlichting uitwisseling en de organisatie van bezoeken dan weet iedere school wat een bibliotheek is en omgekeerd moedertaalonderwijs en toch geen nederlant s de meeste stukken van deze stroom werden geschreven in de vereenvoudigde spelling helge bonne t een steets in belang toenemende trend in het moedertaalonderwijs is aandacht schen ken aan de rol die de moedertaal speelt bij de andere vakken enkele gegevens om deze bewering te ondersteunen als voorloper ten brinke s artikels in moer waarin hij een plijdooi naut voor samenwerking op het gebiet van de zakelike taalvaardighijt tussen moedertaaldosent en andere vakleraren het colov rapport2 rapport van de kommissie die de onderwijskundige kant van de eksperimentele leraaroplijdingen voorberijt waarin aanbevolen wort aan alle studenten van deze oplijdingen taalgedrag te gaan doseren volgens het prinsipe van de wederzijtse begelijding wat neerkomt op geihtegreert in de andere vakken van de oplijding het fijt dat op sol en witte leli3 utrechtse resp amsterdamse eksperimentele leraaroplijding op de open schoolgemeenschap bijlmermeer4 en op enkele sosiale akademiess inderdaat pogingen tot een dergelijke opzet worden ondernomenb de recente von folder waarin als een van de vier fundamenten van de von genoemt wort interesse in de funksie van de moedertaal in andere vakken dan nederlantse taal het artikel van batelaan in levende talen waarin hij o a stelt dat het dwaasheid is om op dit moment als hoogste wijsheid te verkondigen dat het vak nederlands maar verdwijnen moet maar moet worden weggeintegreerd in alle andere vakken een wijspijt die ik overigens nergens in de bestaande literatuur ben tegengekomen tenslotte de engelse pendant van deze nederlandse ontwikkeling de nate national association for the teaching of english conference 1971 geheel gewijt aan language across the curriculum aan het verslag van dit kongres evenals aan het 24