Definities maken, een oefening in nauwkeurig schrijven

Publicatie datum: 1981-01-01
Auteur: Roger Roger
Collectie: 11
Volume: 11
Nummer: 1
Pagina’s: 18-21

Documenten

definities maken een oefening in nauwkeurig schrijven een 4e j a a r jongens v r e s e l i j k e n t h o e s i a s t e typen einde l o z e d i s c u s s i e s over a l l e s klasgesprekken d i e n i e t t e stop pen waren voortdurende meningsverschillen na enkele maan den begon iedereen e r l a s t van t e k r i j g e n n i e t s geraakte o o i t echt afgewerkt iedereen vond het f o u t van de anderen g e l e i d e l i j k groeide het besef b i j de l e e r l i n g e n dat termino l o g i s c h e d u b b e l z i n n i g h e i d gebrek aan o b j e c t i v i t e i t en on vermogen om het standpunt van de anderen t e b e g r i j p e n en te i n t e g r e r e n aan de grond van het probleem lagen toen probeerde i k de volgende l e s s e n lesdoelen weten dat d e f i n i t i e s gekleurd kunnen worden door het standpunt van de s c h r i j v e r een g e b r u i k t e term zeer nauwkeurig kunnen en w i l l e n definieren weten waarom het definieren van s o c i a l e v e r s c h i j n s e l e n zeer m o e i l i j k i s nauwkeurig t e k s t e n van anderen kunnen en w i l l e n l e z e n om ze t e t o e t s e n op hun samenhang en v a l i d i t e i t k r i t i e k op eigen g e s c h r i f t e n kunnen i n t e g r e r e n lesverloop lelies 1 ik v e r k l a a r bondig de l e s d o e l e n en zet het l e s v e r l o o p uiteen l e e r l i n g e n voelen z i c h n i e t graag gemanipuleerd en kennen graag het programma vooraf dat g e e f t ze overigens de kans om dat programma a l s n o g t e beinvloe den 2 ik l e g u i t wat het v e r s c h i l i s tussen een o b j e c t i e v e en een gekleurde d e f i n i t i e daartoe l e e s i k de d e f i n i t i e van een auto voor u i t van dale en voeg e r daarna twee d e f i n i t i e s van mij b i j 18 auto u i t v i n d i n g v a n de m e n s e l i j k e g e e s t d i e i e d e r e burger toelaat z i c h z e l f en z i j n g e z i n v o o r een matige prijs vrij en onbekommerd o v e r a l t e v e r p l a a t s e n auto vervoermiddel dat g r o t e hoeveelhedenenergie en g r o n d s t o f f e n v e r b r u i k t e r g e v e r v u i l i n g en ruimteverspil l i n g v e r o o r z a a k t en j a a r l i j k s i n belgie a l l e e n a l 3500 verkeersdoden eist j u i s t dat v e r s c h i l z i e n ze i n de k l a s v e r d e e l t z i c h i n g r o e p j e s van 3 a 5 leerlingen en e l k g r o e p j e s p r e e k t h e t o n d e r w e r p a f w a a r ze rond gaan w e r k e n n a v v r o e g e r e k l a s r e l l e n p a r d o n debatten wordt e e r s t een k e u z e l i j s t j e o p g e s t e l d h e t moet gaan t u s s e n punk d i s c o h a r d r o c k snob f r e a k voor niet antwerpenaars een v a g e s c h e t s b i j d e z e twee laatste snobs z i j n i n het antwerps modieus g e k l e d e e e r d e r con formistische discoliefhebbers freaken z i j n langharige eerder progressieve r o c k e r s of zoiets i n d i e a a r d want zo s i m p e l i s h e t nu ook w e e r niet i e d e r g a a t nu i n d i v i d u e e l een zo n e u t r a a l m o g e l i j k e b e p a ling s c h r i j v e n van h e t i n z i j n groepje afgesproken ver schij nsel na 5 a 10 m i n u t e n gaan de g r o e p j e s b i j e l k a a r z i t t e n met de o p d r a c h t s c h r i j f met de g r o e p nu een definitie van dat v e r s c h i j n s e l jullie moeten t o t een consensus komen d i t d u u r d e meer dan een k w a r t i e r en l e i d d e t o t e p i s c h e d e b a t t e n o v e r de v r a a g o f h a r d r o c k muziek mocht h e t e n en o f z w a r t e j e k k e r s e s s e n t i e e l z i j n voor punk elk groepje k r i j g t nu de d e f i n i t i e van een a n d e r groepje liefst een v a n t e g e n s t a n d e r s en moet d e z e kritisch gaan l e z e n i s deze d e f i n i t i e inhoudelijk juist is ze s l u i t e n d i s ze volledig elk groepj e k r i j g t z i j n e i g e n d e f i n i t i e t e r u g en maakt g e b r u i k v a n de e r b i j geschreven k r i t i e k om een defini tieve versie te schrijven 19 8 w i j h e b b e n nog enkele minuutjes o v e r om te praten over de v r a a g o f h e t l a s t i g was en o f de a n d e r e n het serieus deden 2e les 1 ieder s c h r i j f t i n d i v i d u e e l twee d e f i n i t i e s van het ver s c h i j n s e l waar h i j de v o r i g e l e s aan gewerkt h e e f t een zoals het z o u g e d e f i n i e e r d w o r d e n d o o r een voorstander een zoals het g e z e g d z o u w o r d e n d o o r een tegenstander 2 de groepjes komen w e e r samen en b e s p r e k e n de t e k s t e n van de leden d i t k e e r moet e r geen g r o e p s t e k s t gemaakt worden i e d e r kan w e l z i j n eigen d e f i n i t i e met hulp van anderen verbeteren 3 ieder groepje k r i j g t de t e k s t e n v a n een ander liefst andersdenkend groepje en k a n commentaar s c h r i j v e n b i j de d e f i n i t i e d i e hun standpunt b e w e e r t weer t e g e v e n dus bv de d i s c o f a n s b e s p r e k e n de b e p a l i n g v a n hard r o c k d i e hun d o o r de r o c k e r s i n de schoenen wordt ge schoven 4 i e d e r kan i n d i v i d u e e l de l a a t s t e hand leggen aan zijn t e k s t e n e v e n t u e e l r e k e n i n g h o u d e n d met de kritiek evaluatie de d o e l s t e l l i n g e n h a d d e n i n de e e r s t e p l a a t s een proceska r a k t e r de e v a l u a t i e kan dus m o e i l i j k o v e r wat anders dan het proces gaan m i s s c h i e n had i k de t e k s t e n k u n n e n op vragen en ze t h u i s n a k i j k e n maar d a t heb i k n i e t gedaan b i j g e b r e k aan tijd van de t a a l k u n d i g e k w a l i t e i t van de t e k s t e n had i k een b e v r e d i g e n d e i n d r u k gekregen door een paar dingen t e l a t e n v o o r l e z e n b i j punt 8 van de e e r s t e l e s en na p u n t 4 v a n de t w e e d e de l e e r l i n g e n hadden trouwens e i k a a r s t e k s t e n a l v e e l g r o n d i g e r b e s p r o k e n dan i k het ooit had kunnen doen v o o r 30 man dus procesevaluatie 20 1 i k l a a t i e d e r e e n de v o l g e n d e z i n n e n afmaken i k heb g e l e e r d d a t i k was v e r w o n d e r d d a t i k w i s t n i e t dat i k moet o n t h o u d e n d a t 2 v r i j w i l l i g e r s l e z e n hun z i n n e n v o o r h e t gewone v e r schijnsel v o o r de e e r s t e z i n k r i j g j e twee vrijwil l i g e r s v o o r de t w e e d e v i j f en b i j de l a a t s t e w i l i e dereen lezen wat z e g e l e e r d h e b b e n l i g t grotendeels binnen de d o e l s t e l l i n g e n d i e i k g e f o r m u l e e r d h a d de o n v o l l e d i g h e i d van hun e i g e n s t a n d p u n t gezien respect v o o r de a n d e r e m o e i l i j k h e i d om s o c i a l e fenomenen t e definieren e n z 3 t o t s l o t nog e e n k o r t k l a s g e s p r e k w a a r i n we h e t v o o r gaande d o o r p r a t e n t e v r e d e n z i j n o v e r ons w e r k en b e s l u i t e n v o o r t a a n wat v o o r z i c h t i g e r t e p r a t e n besluit twee b o e i e n d e l e s s e n met z e e r a c t i e f en s e r i e u s w e r k normaal f u n c t i o n e e l d a t a l l e s z i n s r r o g e r 21