Documenten
colum n revolutionair je zet gewoon de meest bekende letter uit ons alfabet op zijn kop van een zachte revolutie gesproken ook in het letterlijke schrift echt schrijvenderwijs dus levert de joris denoo dof maar verbinding tussen dat omgekeerde kereltje en zijn voorganger en achterligger geen duidelij k problemen probeer het maar dat aardige lusje het is nog leuk ook en waar parkeren we deze dofferd in het alfabet ofwel helemaal voorop ik doe een voorstel dat beantwoordt aan logica want hij komt het meest voor ofwel als rode pragmatiek haalbaarheid en taalgevoel waar dat lantaarn want hij is ook maar een doffe laatste zich ook moge bevinden h et gaat over nieuweling mijns inziens zou dat een veel de doffe e de zogenaamde sjwa hij is dus dof zinvoller spellingingreep zijn dan dat oke bepaalde woordenboeken noemen hem salongemompel over de spelling anno 1995 zelfs toonloos je moet je lippen niet bewegen waar een beukenboom naast een lindeboom als je hem uitspreekt je ziet hem niet eens geplant werd zit god immers niet in het detail mocht je al liplezen bedrijven het is zo n beetje mogen we dan niet even zinvol vitten dof een luie klank je hoeft er niet veel inspanning maar duidelijk van harte joras dan00 voor te doen daardoor onderscheidt hij zich van alle andere klanken en klinkers h ij staat dus ook altijd in een doffe lettergreep hij vormt echt wel een eenmanscategorie maar er rijst een groot probleem voor kinderen en anderstaligen die onze taal willen leren schrijven onze fameuze sjwa ofte doffe e vermomt zich graag in allerlei verschijningen en dat veroorzaakt problemen bij het lezen en bij het schrijven en natuurlijk ook bij het aanleren even het rijtje aflopen van enkele vermommingen de kapitaal gedrukte letters of het apostrofje vormt vormen telkens de doffe e een de het n m n z n er d er lel ijk bezitten gedaan katten mijn onbeklemtoond zijn idem me je ze we havi ken luiwammes lotharingen sinaasappel er zijn nog gevallen die sjwa komt dus heel vaak voor het vaakst van alle klanken in lidwoorden en in meervouden bijvoorbeeld en in er hij wordt wat schrijven betreft verward met de gedekte e van bek en kef en met de vrije e van peter en lepel en hij veroorzaakt daardoor natuurlijk ook uitspraakproblemen voor kinderen en anders taligen daarom dit voorstel we gaan die dofferd een apart teken geven het moet gedaan zijn met die dubbel wat zeg en schrijf ik meerzinnigheid je kunt maar een leven leiden en waarom zouden we niet het teken gebruiken dat er in het fonetisch schrift al voor gereserveerd is die omgekeerde e de a dus die ingreep zou ten minste veel verwarring uitsluiten en dat teken zelf is niet zo 2004 2 m oe r 69
Gerelateerd:
- Fictie in de basisvorming, een leerplan
- Een spiegelcurriculum voor communicatief taalonderwijs: een veldaanvraag nader beschouwd
- Verscheidenheid in eenheid en eenheid verscheidenheid. Twaalf docenten Nederlands over hun literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.
- Het afleiden van woordbetekenissen uit context: een poging deze vaardigheden te trainen.