Publicatie datum: 2010-01-01
Auteurs: Lieke Valkenburg, Jeanne Kurvers
Collectie: 13
Volume: 13
Nummer: 4
Pagina’s: 5-8
Documenten
n der d e l 0 e p educatieve tv voor laaggeletterden enkele opinies van laaggeletterde brabanders etv nl brabant wilde graag weten wat de invloed is van haar educatieve programma s en hoe laaggeletterde brabanders daarover denken lieke valkenburg ging begeleid door jeanne kurvers voor haar masterscriptie op onderzoek uit in de volgende bijdrage een kort verslag van enkele bevindingen lleke valkenburg en jeanne kurvers universiteit van tilburg introductie de invloed is van die programma s tv uitzending een idee krijgt hoe het in 2006 is de overheid gestart met het en hoe laaggeletterden daar zelf eraan toe gaat in een cursus of wat voor aanvalsplan laaggeletterdheid van a tot over denken is overigens minder soort oefeningen er in een dergelijke z betrokken met dit programma wil de onderzocht cursus gemaakt worden ook het feit overheid laaggeletterde volwassenen dat laaggeletterdheid via de media op stimuleren weer de stap naar leren te invloed van tv de agenda gezet wordt kan al invloed zetten zij hebben namelijk minder dat de televisie invloed kan hebben op hebben bijvoorbeeld omdat mensen mogelijkheden om mee te doen in de attitudes en het gedrag van mensen erover gaan praten de manier waarop de maatschappij bijvoorbeeld omdat is al vaker uit onderzoek gebleken zo zo n boodschap in de media gebracht alledaagse zaken als het lezen van de is bijvoorbeeld duidelijk geworden dat wordt doet er overigens ook toe om krant ondertiteling op televisie een mensen kunnen leren door naar het het idee weg te nemen dat niet goed bijsluiter bij medicijnen of het kopen gedrag van andere mensen te kijken kunnen lezen en schrijven alleen een van een kaartje bij een automaat op het ook van mensen op tv de tv kan probleem is van allochtonen zou op tv station tot problemen leiden ministerie bijvoorbeeld voor rolmodellen zorgen bijvoorbeeld benadrukt kunnen worden van ocw 2005 die het gewenste gedrag vertonen zoals dat cursussen lezen en schrijven stichting expertisecentrum etv nl lenie die in de serie lees en schrijf uitdrukkelijk ook bedoeld zijn voor werkt ook mee aan de aanpak van vertelt welke problemen ze op haar autochtonen laaggeletterdheid en is opgericht om werk tegenkwam en hoe het volgen van op een laagdrempelige manier mensen een cursus haar leven heeft veranderd het onderzoek nieuwe vaardigheden te leren in of zo n rolmodel ook werkelijk het om meer te weten te komen over hun priveomgeving etv nl brabant gedrag verandert hangt er overigens wat laaggeletterden vinden van de educatieve televisie brabant is ook van af of en zo ja hoezeer een educatieve programma s van etv nl hier een onderdeel van en zendt kijker geprikkeld wordt door het brabant en of die hun bereidheid om televisieprogramma s uit in de programma een tv programma zou iets te gaan leren versterken werd een provincie noord brabant op omroep ook op een andere manier interessant onderzoek opgezet onder laaggeletterde brabant deze televisieprogramma s kunnen zijn bijvoorbeeld wanneer een brabanders er werd een compilatie worden zes keer per week uitgezonden laag geletterde zelf al de behoefte heeft gemaakt van drie educatieve series en de kijkcijfers zijn goed wat precies iets te gaan leren en op basis van een blokletters lees en schrijf en taal alfa nieuws nummer 4 november 2010 1 n d e r d e l 0 e p op je werk die op omroep brabant de hoogte te blijven van het landelijke voor ik kreeg het aangeboden op worden uitgezonden daarnaast werd maar vooral van het regionale nieuws mijn werk of ik zag de informatie een vergelijkbare compilatie gemaakt en om andere programma s te volgen en wist dat ik hier terechtkon voor van drie amusementsprogramma s die op deze zender te zien zijn zoals deze groep is er relatief weinig nodig van omroep brabant hotblgespot de serie wolfseinde de deelnemers om de stap naar een cursus te zetten wolfseinde en youbc de helft van de bleken ook veel te kijken naar hart van zodra de gelegenheid zich voordoet deelnemers aan het onderzoek kreeg nederland van sbs6 een programma grijpen ze de kans om op les te gaan de educatieve compilatie te zien de dat gericht is op regionaal en landelijk een ander motief dat werd genoemd andere helft de amusementscompilatie nieuws met veel human interest de 12 keer kon samengevat worden als daarna kregen de deelnemers veronderstelling dat laag geletterden persoonlijke noodzaak dat waren verschillende activiteiten voorgelegd het beste te bereiken zijn via lokale bijvoorbeeld motieven van cursisten zoals gemakkelijk een sollicitatiebrief en regionale media omdat ze deze van wie de partner die altijd de schrijven iets op kunnen zoeken op betrouwbaar vinden gent katus formulieren invulde overleden was de computer koken met een recept 2000 bleek ook bij deze groep te of van cursisten die een kleinkind of zelf een fietsband plakken met kloppen wilden voorlezen een derde motief daarbij de vraag of ze dat wilden anders dan vaak wordt gedacht dat werd genoemd i1 keer zou je leren helemaal niet wilden leren of gebruiken de deelnemers de televisie kunnen omschrijven als persoonlijke al konden ook werd gevraagd naar vooral als informatief en educatief ambitie mensen geven zich op voor welke tv programma s de deelnemers medium ze willen graag op de hoogte een cursus omdat ze bijvoorbeeld vaak keken en wat ze vonden van zijn en kijken zeker niet uitsluitend op een computercursus willen of de educatieve programma s van voor ontspanning naar de televisie een diploma willen halen voor het omroep brabant de bedoeling was van de deelnemers aan het onderzoek werk deze mensen willen zich graag om het onderzoek uit te voeren onder was een groot deel overdag vaak thuis verder ontwikkelen maar voordat dit verschillende groepen laaggeletterden toch vertelden heel veel deelnemers mogelijk is moeten ze vaak eerst hun laaggeletterden die al op een cursus nooit tussen 10 00 uur en 11 00 uur nederlandse lees en schijfvaardigheid zaten en laaggeletterden die dat s ochtends de televisie aan te zetten bijspijkeren nog niet deden uiteindelijk bleek het tijdstip waarop de educatieve uit de interviews bleek tevens dat je kunt helaas dat bijna alleen maar cursisten programma s worden uitgezonden spreken van drie typen laaggeletterden gevonden konden worden toen is dat was overigens ook al uit een het eerste type schaamt zich voor besloten met een deel van die cursisten onderzoek in ierland gebleken een zijn laaggeletterdheid en vermijdt ook uitgebreider te praten over hoe zij avonduitzending van de eerste serie confrontaties daarmee een mevrouw de stap hadden gezet naar een cursus van read write now werd ongeveer vertelde bijvoorbeeld ik sloot me wat zij van de educatieve programma s zeven maal zoveel bekeken als de er bewust voor af ik ga mijn eigen vonden en wat daar nog aan verbeterd ochtenduitzending van 10 00 uur probleem niet onder ogen zien en als zou kunnen worden er namen in totaal ik dan toch naar etv zou willen kijken 55 laaggeletterde cursisten deel aan het motivatie om te gaan leren dan had ik het niet gedurfd want stel onderzoek 32 mannen en 23 vrouwen uit het onderzoek kwam naar voren dat je voor dat ik ernaar keek en iemand afkomstig uit verschillende plaatsen de deelnemers verschillende motieven loopt net binnen of ziet door het raam in brabant er namen ook twee niet hadden om op cursus te gaan deze dat ik dat doe dan weet die persoon dat cursisten deel aan het onderzoek motieven kunnen in drie categorieen ik niet goed kan lezen en schrijven worden verdeeld de categorie die het deze mevrouw meldde zich pas aan kijkgedrag meest voorkwam 23 keer genoemd voor een cursus toen haar persoonlijke uit het onderzoek kwam duidelijk was tijd en gelegenheid cursisten leven ineens veranderde door een naar voren dat de deelnemers veel die altijd al hadden willen leren heftige gebeurtenis naar omroep brabant kijken om op vertelden ik had er nu ineens tijd het tweede type heeft last van het 6 alfa nieuws nummer 4 november 2010 der o e l 0 e p feit dat hij niet goed kan lezen en onderzoek vaker aangaven nog iets de kijkers bijvoorbeeld zoals lenie schrijven en weet dat ook zijn hoofd te willen leren dan de vrouwen maar in het derde fragment dan waren heeft de eerste stap al gezet maar dat was waarschijnlijk een gevolg van de deelnemers erg geinteresseerd hij weet niet goed hoe hij deze stap het feit dat de vrouwen die meededen en sprak het hen zeer aan maar bij ook echt kan zetten of heeft er de over het algemeen al op een iets hoger een te laag niveau zoals het niveau mogelijkheid niet toe door bijvoorbeeld niveau zaten en misschien minder van reina die in het fragment aan tijd of geldgebrek voor zo n type hoefden te leren een potje nootmuskaat ruikt om kan een uitzending een open dag overigens wilden de deelnemers nog erachter te komen wat erin zit bij het roc of een tip van zijn baas heel wat leren op het gebied van lezen hadden de deelnemers de neiging hem over de streep trekken om weer maar vooral van schrijven een nette te denken daar lijk ik helemaal niet te gaan leren soms is het tonen van brief schrijven lastige formulieren op ook leeftijd en etniciteit werden een telefoonnummer al voldoende al invullen op de computer werken als identificatie genoemd enkele blijven de praktische belemmeringen e mails schrijven sms jes versturen jongere laag geletterden vonden een van tijd geld en bereikbaarheid vaak en zelf notities maken scoorden programma waarin vooral ouderen bestaan bijvoorbeeld hoog veel minder hoog voorkwamen minder geschikt en als het derde type is weliswaar scoorden activiteiten als iets zoeken er overwegend allochtone deelnemers laaggeletterd maar ervaart dat in de winkel borden op de weg lezen in de lees en schrijfcursussen getoond helemaal niet als een probleem dat treinkaartjes kopen kleinkinderen worden zou men volgens sommigen van grote invloed is op zijn leven helpen met huiswerk of koken volgens kunnen denken dat dit soort cursussen meestal is er een partner of een ander een recept de deelnemers gaven vaker alleen voor allochtonen is familielid of vriend die de lastige lees aan dat ze dat al konden of soms dat de deelnemers noemden nog en schrijftaken op zich neemt en heeft ze het niet nodig vonden dat te leren enkele andere dingen verschillende de persoon zelf geen enkele interesse het leren gebruiken van nieuwe media deelnemers vertelden bijvoorbeeld dat in leren ik heb genoeg aan mijn scoorde over het algemeen hoog ze graag meer informatie wilden in de hobby vertelde een man een van de vooral bij de oudere deelnemers programma s over hoe het er precies twee deelnemers aan het onderzoek die een persoon die al cursiste was aan toe gaat in zo n cursus maar niet aan een cursus deelnam wilde eigenlijk alles nog leren van vooral ook dat ze meer informatie fietsband plakken tot belastingaangifte wilden over hoe ze meer voorlichting wat nog te leren invullen ze vertelde zelf ook dat ze erg kunnen krijgen over cursussen en de vraag of ze nog wilden gaan leren leergierig was de man die helemaal waar en hoe ze hiervoor met iemand en zo ja wat bleek door de groep niet op cursus wilde vond het geen in contact kunnen komen alleen die naar de etv compilatie had probleem dat hij moeite heeft met een telefoonnummer vermelden gekeken niet anders beantwoord te lezen en schrijven en vond de meeste vinden ze daarvoor wat weinig een zijn dan door de groep die naar de dingen helemaal niet nodig om te paar deelnemers gaven aan dat ze amusementscompilatie had gekeken leren de programma s van etv nl wat saai waarschijnlijk heeft dat te maken vonden omdat ze daarin enkel verhalen met het feit dat het allemaal cursisten valt er nog wat te verbeteren aan laten zien van doorsneemensen zoals waren die hun bereidheid tot leren educatieve tv zijzelf spannender vinden zij het al hadden laten blijken door zich op of de educatieve programma s van om mensen te zien waar je tegen te geven voor een cursus op basis etv nl brabant interessant zijn voor op kijkt bijvoorbeeld de zweedse van deze deelnemers kan dus niet de kijkers bleek allereerst afhankelijk prinses victoria die dyslexie heeft en vastgesteld worden of de programma s van het niveau van de laaggeletterde het verhaal over een man achter een van etv dat voor de niet cursisten die op dat moment te zien was in het miljoenenbusiness die analfabeet is wel zouden doen er kon wel worden programma als het niveau ongeveer dat zijn interessante rolmodellen zo vastgesteld dat de mannen in het overeenkwam met het niveau van kan men laten zien dat je ondanks een alfa nieuws nummer 4 november 2010 7 n der d e l 0 e p lees en schrijfprobleem toch veel kan geven en de laaggeletterden moeten literatuur bereiken en wat aan het probleem zich goed kunnen identificeren met etv nl brabant 20ro verkort eindverslag kan doen de personages in de programma s dat etv nl brabant 2009 mierlo etv nl laatste is overigens niet eenduidig brabant conclusie enerzij ds lijken laaggeletterden zich gent b van katus j 2000 voorlichting gebruikmaken van regionale het beste te kunnen identificeren in een risicovolle informatiemaatschappij zenders is bijzonder effectief om met een personage waar ze zelf op theorieen werkwijzen en perspectieven laaggeletterden te bereiken maar lijken wat betreft het niveau van alphen aan den rijn samsom programma s uitzenden in de laaggeletterdheid maar aan de andere ministerie van ocw 2005 aanvalsplan ochtenduren heeft volgens deze kant zijn ze ook geinteresseerd laaggeletterdheid 2006 2010 van a tot deelnemers duidelijk minder nut in attractieve rolmodellen die het z betrokken den haag ministerie van of educatieve programma s mensen ver geschopt hebben in het leven onderwijs cultuur en wetenschap stimuleren zich op te geven voor een ondanks hun problemen met lezen lieke valkenburg 20ro van de zithoek cursus kon op basis van dit onderzoek en schrijven op zoek dus naar naar het lesboek het effect van educatieve niet vastgesteld worden omdat laaggeletterde prinsen filmsterren televisie op de bereidheid tot leren bij bijna alle deelnemers al cursisten miljonairs of topsporters die zijn er laaggeletterde brabanders uitgave centrum waren volgens de cursisten moeten vast wel voor kennistransfer universiteit van programma s voldoende informatie tilburg e v 0 n den voorwerp onderstaand verslagje van een werkbezoek werd ingezonden door jacqueline veth van het 10 college in gouda ct c r ult ie 11