Publicatie datum: 1978-01-01
Auteur: Anne-Mieke Janssen-van Dieten
Collectie: 09
Volume: 09
Nummer: 4
Pagina’s: 40-42
Documenten
dat zij uit moet gaan in concrete handelingssi men die veroorzaakt worden door de moeder tuaties alledaags taalgebruik bijvoorbeeld in taal van het kind met name op het gebied van dialoog vorm compleet met tussenwerpsels als uitspraak en intonatie uh oh he en hoor e d en dat zij dient aan te sluiten bij de ervarings dat zij bij het vaststellen van een opbouw in wereld van het anderstalige kind door herken moeilijkheidsgraad rekening houdt met gege bare situaties aangepast aan de leeftijd van de vens van de taalverwerving van het nederlands leerling weer te geven bijvoorbeeld een ma als eerste taal rokkaans gezin boodschappen doen op de dat zij zich in eerste instantie richt op het markt het wonen in een afbraakbuurt spreken en luisteren en pas veel later op schrij ven en lezen nederlandstaligen krijgen gemid amsterdam 23 juni 1978 deld vijf jaar voordat zij moeten leren lezen en schrijven j a coen en dat zij rekening houdt met specifieke proble m kuster noo t 1 in onze analyse abc dec 1977 ongepubl zijn ver der nog behandeld de taalstructuren die per les wor den aangeboden de woordsoorten en nieuwe woor den per les en de aangeboden leeracti viteiten een voorlopige indru k h m van egmond van helten nederlands voor aparte cursus te maken maar dit is een onhaalba anderstalige leerlingen van 12 16 jaar groningen re zaak en in dit geval dan ook terecht niet ge wolters noordhoff 1978 7 9 beurd de enige conditie die de samenstelster van de leergang stelt is dat de leerlingen in ieder ge een voorlopige indruk omdat bovengenoemde val moeten kunnen lezen en schrijven waarmee leergang nog niet verschenen is en ik voor deze zij naar ik aanneem bedoelt dat zij het romeinse bespreking slechts beschik over de drukproeven schrift moeten kunnen lezen en schrijven van de eerste vijf lessen aangevuld met de experi het zal duidelijk zijn dat het samenstellen van mentele versie van de acht daarop volgende die een cursus nederlands voor deze doelgroep geen naar ik vernomen heb nog grondig gewijzigd zul eenvoudige zaak is het zal eveneens duidelijk len worden uitspraken over aspecten als het zijn dat de docenten die zich geplaatst zien voor auditieve en visuele materiaal de selectie en orde de zware taak die anderstalige leerlingen een zo ning van de leerstof en toetsing aan de doelstel danige beheersing van de nederlandse taal bij te ling zijn dan ook niet goed mogelijk ik zal mij brengen dat ze in staat zijn te functioneren in een moeten beperken tot opmerkingen van voorbe onderwijssituatie waarin het nederlands voertaal schouwende en soms speculatieve aard is zitten te springen om een leergang nederlands anderstalige leerlingen van 12 16 jaar is een mis gelukkig heeft de samenstelster van deze cursus leidend eenvoudige omschrijving van een doel zich niet laten verleiden tot het overhaast vol groep die in feite zeer heterogeen van samenstel doen aan deze behoefte aan de totstandkoming ling is binnen deze doelgroep is sprake van een van deze cursus geschied op initiatief van het grote verscheidenheid aan moedertaalachter openbaar lichaam rijnmond en met financiele grond schoolervaring zowel binnen als buiten steun van genoemd lichaam de culturele raad nederland en sociaal culturele achtergrond van provinciale staten van zuid holland het mi bovendien zijn deze leerlingen verdeeld over alle nisterie van 0 w en het ministerie van sociale typen van het voortgezet onderwijs men zou zaken is meer dan drie jaar intensief gewerkt kunnen overwegen om voor iedere categorie een en wat belangrijker is in nauwe samenwerkin g 40 met de docenten op basis van hun ervaringen we leereenheden worden aangeboden en een c met het materiaal in de internationale schakel les waarin een herhaling van de stof uit a en b in klassen de praktijktoetsing vond aanvankelijk zinvolle gehelen structuuroefeningen en vrije op plaats in een drietal scholen dit experiment drachten zijn opgenomen ieder onderwerp dat werd in een volgende fase uitgebreid tot twaalf in de a en b lessen aan de orde komt wordt tel scholen waarbij meer dan 400 leerlingen van kens in drie fasen behandeld een introduktie en twintig nationaliteiten en 22 docenten betrok imitatiefase een vraag en antwoordfase en een ken waren verwerkingsfase waarbij gebruik gemaakt wordt van het lesboek iedere a en b les wordt afge rekening houdend met de wensen van de docen rond met een tweetal toetsen ten is gekozen voor een grammaticale aanpak dit waar in de handleiding een strikt klassikale werk wil niet zeggen dat de cursus bol staat van gram vorm gesuggereerd wordt is mij niet geheel dui maticaregels de grammatica wordt zoveel moge delijk wat precies de functie is van deze toetsen lijk door middel van voorbeelden of waar dit het advies om de toetsen eerst mondeling in de noodzakelijk c q mogelijk is met behulp van klas door te nemen en daarna individueel te laten signalen duidelijk gemaakt maken wijst meer in de richting van een soort dit betekent wel dat het primaire uitgangspunt oefenvorm er worden geen suggesties gedaan bij de constructie van deze leergang de formele of voor gedifferentieerd werken op basis van de re structurele eigenschappen van de nederlandse sultaten op de toetsen taal zijn gezien de keuze van thema s bijvoor naast de 20 leseenheden is aan de cursus een vier beeld de les over het rekenen en van woorden is ta l uitspraaklessen toegevoegd het is niet de be terdege rekening gehouden met de taalgebruiks doeling dat deze lessen systematisch voor de aan situatie waarin de leerling zal moeten functione vang van de cursus behandeld worden deze les ren doch deze speelt een ondergeschikte rol dit sen zijn bedoeld als hulpmateriaal voor leerlingen uitgangspunt is bij de huidige stand van zaken die bepaalde problemen hebben met de uitspraak vrijwel het enig haalbare ik denk alleen dat de en met hardop lezen doelstelling zoals geformuleerd in de inleiding einddoel van deze leergang is de buitenlandse wat ik in de handleiding ook betreur is dat er leerlingen een zodanige taalvaardigheid in het ne niet ingegaan wordt op de grammaticale proble derlands bij te brengen dat zij zich zelfstandig men van het nederlands voor buitenlanders de kunnen redden binnen de bestaande onderwijs docenten wordt aangeraden gebruik te maken organisatievormen en kunnen functioneren in een van een goede nederlandse grammatica maar nederlandstalige samenleving hiermee niet be goede grammatica s voor nederlanders zijn nog reikt zal kunnen worden de samenstelster signa geen goede grammatica s voor buitenlanders zo leert dit probleem ook als zij in de inleiding zegt staat in les 2b introduceer aan de hand van de dat het aan te bevelen is naast deze cursus ge reeds bekende zelfst nes eerst het bep lides de bruik te maken van ondersteunend lesmateriaal vervolgens het een docent die zich er niet van zoals leesboeken grammofoonplaten e d het ge bewust is dat een aantal van zijn leerlingen het vaar bestaat dat men en hiermee bedoel ik dege verschil tussen bepaaldheid en onbepaaldheid nen die verantwoordelijk zijn voor deze vorm van niet aanvoelt zal niet op de gedachte komen bij onderwijs zal denken dat het bestaande gat ge de introductie van dit onderwerp een nederland vuld is met deze cursus deze cursus vormt een se grammatica te raadplegen en als hij dat al zou waardevolle bijdrage maar er zal voor deze groep doen dan zou deze hem weinig aanwijzingen ver leerlingen nog veel adequaat lesmateriaal ontwik schaffen over de manier waarop hij dit aan zijn keld moeten worden met name op het terrein leerlingen duidelijk kan maken het aanstippen van de luister en leesvaardigheid van dit soort zaken zou mijns inziens in de hand leiding op zijn plaats geweest zijn nederlands voor anderstalige leerlingen van 12 16 mocht ik door deze opmerkingen betreffende de jaar zal bestaan uit 20 leseenheden iedere leseen handleiding de indruk gewekt hebben dat mijn heid bestaat uit een a les waarin de nieuwe les oordeel daarover negatief is dan is dat ten on stof geintroduceerd en verwerkt wordt een b les rechte de handleiding biedt de docent een zeer waarin deze stof wordt uitgebreid en waarin nieu duidelijk overzicht van wat er in de les aan de or 41 de komt en geeft bovendien veelvuldige aanwij we hiermee kunnen volstaan zingen voor het didaktisch handelen in iedere fa se van de les anne mieke janssen van dieten het is verheugend voor allen die met deze vorm van onderwijs te maken hebben dat deze goed het eerste deel van nederlands voor anderstaligen gestructureerde cursus er is maar we moeten van 12 16 jaar zal verschijnen aan het begin van niet zoals reeds eerder opgemerkt is denken dat het schooljaar 78 79 deel 2 najaar 78 deel 3 winter 78 79 en deel 4 voorjaar 79 42