Documenten
ervaringen in dez e rubrie k publicere n w e tekste n ervaringen van v o n l e d e n d i e i e t s a a n p a k t e n e n ervaringen er s u c c e s m e e h a d d e n d e b i j d r a g e n m o ervaringen gen h o o g s t e n s t w e e k w a r t o b l a d e n lan g ervaringen zijn g e d i c h t e n s c h r i j v e n m e t l e e r l i n g e n v r o e g e r v o n d me n h e t no rmaal da t ee n o n t w i k k e l d m e n s ko n d i c h t e n o f t e n m i n s t e v e r zen schrtjven seder t e e n z e k e r e tij d w o r d t hieraa n i n h e t o n d e r w i j s gee n a a n d a c h t meer b e s t e e d e n d e h u i s taak s c h r i j f m e t e g e n v o l g e n d e maanda g ee n s o n n e t ove r n a c h t s t i l t e i s gel u k k i g v e r d w e n e n a l w i e o o i t g e p r o b e e r d h e e f t l e e r l i n g e n s o n n e t t e n t e l a t e n schrij v e n w e e t d a t w at e r u i t v o o r t k w a m m e e s t a l h o l l e r o m a n t i s c h e rijmelarij was t o c h i s h e t ee n b e e t j e d w a a s d a t we n i e t m e e r a a n h e t s c h r i j v e n v a n g e d i c h t e n d o e n v o l g e n s b e t r o u w b a r e ci j f e r s z o u o n g e v e e r e e n k w a r t v a n d e l e e r l i n g e n n h e t h o g e r m i d d e l b a a r o n d e r w i j s m l n o f m e e r r e g e l m a t i g v e r z e n s c h r i j v e n g a m a ar e v e n n a i n uw e i g e n k l a s h e t k l o p t o n g e v e e r n a t u u r li jk m o e t a a n d e m e e s t e v a n d e z e g e d i c h ten v e e l e e r ee n t h e r a p e u t i s c h e d a n e e n l i t e r a i r e w a a r d e w o r d e n t o e g e k e n d v e r g e t e n we e c h t e r n i e t da t w ie z e l f g e d i c h t e n s c h r i j f t a n d e r m a n s g e d i c h t e n e c h t e g e d i c h ten bete r begrijpt z o n d a g s s c h i l d e r s zij n o o k de f e r v e n t s t e m u s e u m l o p e r s n o g een a n d e r e r e d e n o m on s m e t h e t s c h r i j v e n v a n g e d i c h t e n b e z i g t e h o u d e n i s d a t o e f e n i n g i n h e t g e b r u i k van e e n z e e r s t r e n g e g e c o n d e n s e e k d e t a a l v o r m o p d e t a a l b e h e e r s i n g ee n g u n s t i g e f f e c t m o e t h e b b e n we k i e z e n d u s a l l e s z i n s e e n z e e r s t r e n g e e n z e e r b o n d i g e d i c h t v o r m z o d a t d e l e e r l i n g e n zic h n i e t k u n n e n l a t e n v e r l e i d e n t o t o e v e r l o o s g e o en g e a c h d e l i m e r i c k de l i m e r i c k i s ee n dic h t v o r m d i e v o o r a l v o o r h u m o r w o r d t g e b r u i k t v o l g e n s c b u d d i n g h l e x i c o n de r p o e z i e b e s t a a n d e u i t t w e e r e g e l s m e t d r i e b e k l e m t o o n d e l e t tergrepen e n opnieu w e e n r e g e l m e t d r i e b e k l e m t o o n d e l e t t e r g r e p e n h e t r i j m s c h e m a is a a b b a v e r m e l d e n w e o o k d a t de e e r s t e r e g e l e e n p l a a t s n a a m m o e t b e v a t t e n ik b e s t e e d d e h e t e e r s t e k w a r t i e r v a n e e n l e s i n e e n 5 lg a a n h e t o n t d e k k e n v a n d e z e r e g e l aa n d e han d v a n e e n p a a r v o o r b e e l d e n d a a r n a g i n g e n d e l e e r l i n g e n n di v i d u e e l aa n h e t wer k o m z e l f l i m e r i c k s t e m a k e n h e t l a a t s t e k w a r t i e r w e r d b e s t e e d aan h e t v o o r l e z e n e n h e t g e z a m e n l i j k b e s p r e k e n e n b i j v i j l e n v a n d e p r o d u k t i e enkele staaltjes er wa s een s ee n juffr o uw u i t l o e n e n d l e h i e l d t o c h z o h e e l v e e l v a n b o e n e n ik z i e dat j e l a c h t je ha d z o e n e n v e r w a c h t h o u j u oo k z o v e e l va n meloenen de konin g v e r b l i j f t n u t e l a k e n hij v e r d i e p t e r zic h i n zij n t a k e n e d d y gaf he m ee n f i e t s w e l h e l e m a a l voo r n i e t s om zij n s p i e r t j e s wa t l o s s e r t e m a k e n e n f i n o m t e b e s l u i t e n m e t ee n t y p i s c h e o p s t e l z i n t e v r e d e n g i n g e n w e a l l e n t e r u g naar h u i s 2 d e haikoe in d e 2 l g e e f i k j a a r l i j k s e e n s a l s h u i s t a a k h e t s c h r i j v e n va n d r i e ha i k o e s v o l g e n s b u d d i n g h i s ee n h a i k o e ee n j a p a n s g e d i c h t j e b e s t a a n d e u i t z e v e n t ien let t e r g r e p e n o n d e r v e r d e e l d i n d r i e r e g e l s va n res p v i j f z e v e n e n wee r vij f le t t e r g r e p e n i k l e e s i n d e kla s e n k e l e v o o r b e e l d e n v o o r v e r t a a l d u i t h e t j a p a n s bv u i t a v e n u e m e i 69 p i 6 i77 origineel n e d e r l a n d s e b v v a n b a r t m e s o t t e n u i t drie dag haikoe uitg coli brant of va n leerlinge n va n d e vorig e jaren w e prate n no g wat ove r haikoe s e n japans e zi n voo r eenvou d e n spreke n ee n zee r rui m them a af bv licht o f water naderhan d vu l i k ee n stenci l me t d e best e haikoe s e n daar over word t da n i n d e kla s no g ee n zee r geanimeerd e besprekin g gehouden enkele resultaten morgenbrem bloei t op t lich t zic h wentelen d ik laa t mij n letter s lope n zwemt i n wate r va n d e bee k en ontro l d e zon met visse n spelend als diepzeevisse n een brugs e monni k naar he t hell e oppervla k had ee n verlicht e gees t e n waar he t ech t war m is s nacht s las t va n muggen wie zeg t daa r da t i k hie r allee n d e allerbest e heb afgedrukt h j heef t namelij k gelijk maa r e r wa s ech t keuz e t e ove r e n all e leerlingen hebbe n e r me t plezie r aan gewerkt vermeld i k to t slo t no g eve n da t ee n va n mij n v rienden me t zij n leerlinge n concre te poezi e maak t e n me t ee n 1 wb ee n dichtbund e l heef t uitgegeven poezi e i s k n derspel zegt luceber t i n ee n overigen s tragis c h ged icht roger roge r st ritacollege kontic h 7 i n h a k e n d a a n l o o p l a g e r e k l a s s e n in d e lager e e n m i d d e l b a r e school kunne n d e r g el ijke o e f e n i n g e n i n g e c o n c e n t r e e rd schrijven me t gema k e n s u c c e s ingelast worde n hler enkel e e r v a r i n g e n met l e e r lingen va n i t w a a l f jharj i tweeregelige verzen hier i s d e opdrach t ogenschijnlij k zee r e e n v o u d g a l s he t war e ee n i n v u l o e f e n i n g op he t bor d komt gee n zonder geen zonder daarna ee n e n ande r ove r rijmend e woorde n ko e en r o e o e h o e t o e rijmen ton e n tol niet vervolgen s d e opdrach t formuleren d e woorden 2 en k moete n r i j m e n i en 3 niet wat ontstaa t e r dan ee n bont e reek s verzen va n de g e k s t e tot d e f j n zi n n g s t e combinaties uitsteken d materiaa l voo r ee n aan s luitend g r o e p s g e s p r e k w a a r i n cen traal staat ho e beoordele n w e dez e verze n nu naar hu n i n h o u d e l i j k e w a a r h e i d naar hu n s p i t s v o n d i g h e i d sn cc u c t 2a t fc
Gerelateerd:
- Fictie in de basisvorming, een leerplan
- Een spiegelcurriculum voor communicatief taalonderwijs: een veldaanvraag nader beschouwd
- Verscheidenheid in eenheid en eenheid verscheidenheid. Twaalf docenten Nederlands over hun literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.
- Het afleiden van woordbetekenissen uit context: een poging deze vaardigheden te trainen.