Documenten
54 vwjil geschud evalueren maak er een punt van jan t sas bij sollicitaties wordt niet naar punten met de evolutie van de prestaties en toe gevraagd wel naar vaardigheden het komstgericht oordelen het behaalde pun onderwijs heeft zich hieraan aangepast tentotaal is enkel nog een waardemeter selecteren is begeleiden geworden evalu niet langer een norm atie een hulpmiddel in het vormingsproces naast kennen zijn nu ook kunnen en willen de magie van cijfers toch cijfers stralen belangrijk het examenresultaat is niet de exactheid en nauwkeurigheid uit een plus enige en belangrijke maatstaf meer om over of minteken of eenheden achter de komma iemands bekwaamheid voor een volgende moeten die uitstraling nog versterken pro klas te oordelen het traditionele examen beert men iets nauwkeuriger te achterhalen dat in de jaren 50 de enige informatiebron op welke manier de cijfers in het onderwijs was is vervangen door vier beslissingsele tot stand komen dan blijft er van die exact menten die de leerkrachten kunnen hante heid en nauwkeurigheid niet altijd veel over ren toetsen taken en proefwerken vorige en dat ondanks alle inspanning en goede studies elementen uit het leerlingdossier wil elke leraar geeft anders punten en voor gesprekken met de leerling en zijn ouders elke leraar betekenen een 4 of een 7 iets overigens is een school wettelijk niet eens verschillend en welke lading dekt zo n cij verplicht regelmatige examens in te richten fer kennis voor x vaardigheden voor y ook de idee van permanente evaluatie is attitude voor z of alles bijeen misschien sterk naar voor gekomen en van de 50 voor een ander niettemin is het een feit norm zijn we al in de jaren zeventig afge waar de cijfercultuur overheerst blijken leer stapt we denken nu in termen van leerdoe lingen meer geinteresseerd in punten dan in len en minimumeisen die de leerling moet het leren zelf realiseren de school moet rekening houden 26 jaargang nummer 2 nov dec 1996 maar ook op koning cijfer komt sleet meer evolutie kan volgen en ruimte voor de leer en meer duiken op de markt kind of leer kracht om per vak en per deelvaardigheid lingvriendelijke rapporten op gedaan met gerichte commentaar te geven en in een de cijferlabyrinten weg met de cryptische aantal scholen impliceert die commentaar spreadsheet kolommen terug naar een bovendien actie een commentaar is voud en overzichtelijkheid met bijvoorbeeld genoeg om een remedieringsplan in gang combinaties van letters en cijfers of gewoon te steken of om in een andere vorm van een grafische weergave van scores positief begeleiding te voorzien als de hervormin is vooral dat in zulke rapporten ruimte is gen van secundair onderwijs en pms een voor twee nieuwe invalshoeken de inbreng feit zijn zal de eerstelijnszorg van leerlingen van de leerling zelf die bijvoorbeeld door bij de school liggen op sommige plaatsen bolletjes met elkaar te verbinden zijn eigen lijkt men er nu al klaar voor jan t sas markgravelei 105 2018 antwerpen nov dec 1996 nummer 2 26 e jaargang j
Gerelateerd:
- Fictie in de basisvorming, een leerplan
- Een spiegelcurriculum voor communicatief taalonderwijs: een veldaanvraag nader beschouwd
- Verscheidenheid in eenheid en eenheid verscheidenheid. Twaalf docenten Nederlands over hun literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.
- Het afleiden van woordbetekenissen uit context: een poging deze vaardigheden te trainen.