Gewikt, gewogen en goed beVONden? (bis) Beoordeling van de methodes Nederlands voor de eerste graad secundair onderwijs (A-stroom).

Publicatie datum: 1999-03-01
Collectie: 28
Volume: 28
Nummer: 4
Pagina’s: 27-46

Documenten

gewikt gewogen en goed be den bis beoordeling van de methodes nederlands voor de eerste graad secundair onderwijs a stroom wilfried de hert rita rymenans luc vercammen twaalf methodes nederlands voor de eerste graad secundair onderwijs a stroom zijn door drie ju ry s van beoordelaars grondig doorgelicht op 29 criteria verdeeld over vier categorieen vakinhouden didactische aanpak gebruiksvriendelijkheid en uiterlijke vormgeving de criteria die ze hierbij gehanteerd hebben zijn in het vorige artikel integraal opgenomen voor de beschrijving van de procedure verwijzen we naar het inleidend artikel van dit themanummer als voorzitter hebben we de taak van spreekbuis ter harte genomen en onze woorden meer dan gewikt bij het uit schrijven van de weloverwogen ju ry oordelen de teksten zijn ter controle aan de juryleden voorgelegd die na wat kritische kanttekeningen het licht op groen heb ben gezet voor de publicatie gewikt en gewogen letterlijk erst geven we een formele beschrij de richtprijs in bef het formaat en niet ving van de beoordeelde methodes onbelangrijk voor de ruggenwervels het die om elke vorm van partijdig gewicht tussen haakjes volgens een heil uit te sluiten in alfabetische recent onderzoek zeult 91 van de leerlin volgorde de revue passeren gen uit de eerste graad secundair onderwijs naast een complete titelbeschrijving met een te zware boekentas die vaak een van de verschillende onderdelen van de vijfde van hun eigen lichaamsgewicht weegt methode is ook informatie opgenomen over klasse nr 93 maart 1999 p 12 maart april 1999 nummer 4 28e jaargang titel afgesproken deel 1 auteurs r sneyers a blockx f peeters w smets j van elst m van heuckelom uitgever plaats van in lier doelgroep 1 ste jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 1 176 21 x 29 5 580 536 90 306 2426 4 werkboek 1997 1 240 21 x 29 5 600 399 90 306 2427 2 handleiding 1997 1 235 21 x 29 5 600 1869 90 306 2527 9 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal titel afgesproken deel 2 auteurs r sneyers a blockx f peeters w smets j van elst m van heuckelom uitgever plaats van in lier doelgroep 2de jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1998 1 208 21 x 29 5 680 610 90 306 2329 2 werkboek 1998 1 238 21 x 29 5 600 420 90 306 25791 handleiding 1998 1 237 21 x 29 5 600 1950 90 306 2580 5 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal titel interned deel 1 auteurs a de schrijver m gysels w van rompaey uitgever plaats van in lier doelgroep 1 ste jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 1 342 19 x 25 860 823 90 306 2489 2 werkboek 1997 1 244 21 x 29 5 620 414 90 306 2490 6 handleiding 1998 1 227 21 x 29 5 580 1640 audiomateriaal 1 cassette 1023 videomateriaal computermateriaal 28e jaargang nummer 4 maart april 1999 titel interned deel 2 auteurs a de schrijver m gysels w van rompaey uitgever plaats van in lier doelgroep 2de jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1998 1 326 19 x 25 840 810 90 306 2589 9 werkboek 1998 1 222 21 x 29 5 550 456 90 306 2590 2 handleiding audiomateriaal 1998 1 cassette 1023 videomateriaal computermateriaal titel lezerstraal deel 1 auteurs h de graef l cools l de caluwe uitgever plaats standaard educatieve uitgeverij antwerpen doelgroep 1 ste jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 3 214 21 x 29 5 550 90 3410930 5 werkboek 1997 5 367 21 x 29 5 920 90 341 0931 3 handleiding 1997 212 21 x 29 5 560 90 0316827 6 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal titel lezerstraal deel 2 auteurs h de graef l cools l de caluwe uitgever plaats standaard educatieve uitgeverij antwerpen doelgroep 2de jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 3 262 21 x 29 5 650 90 341 1045 1 werkboek 1997 4 475 21 x 29 5 1200 90 3410034 687 handleiding 322 21 x 29 5 820 90 0316828 4 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal maart april 1999 nummer 4 28e jaargang titel melopee deel 1 auteurs h bousset m stevens l van waes w de boeck j de schrijver r swinnen d terryn e a uitgever plaats wolters plantyn deurne doelgroep 1 ste jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 4 372 19 x 27 780 754 90 3016182 5 werkboek 1997 6 248 26 21 x 29 5 696 383 90 3016183 3 handleiding 1996 1 265 21 x 29 5 767 949 90 3016414 x spellingboek 1998 1 168 19 x 27 377 396 90 3016185 x audiomateriaal 1 cassette videomateriaal titel melopee deel 2 auteurs h bousset m stevens l van waes w de boeck j de schrijver r swinnen d terryn e a uitgever plaats wolters plantyn deurne doelgroep 2de jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1998 3 419 19 x 27 874 736 90 3016365 8 werkboek 1998 5 158 86 21 x 29 5 630 370 90 3016366 6 handleiding 1997 4 267 21 x 29 5 687 1035 90 3016367 4 audiomateriaal 1 cassette videomateriaal computermateriaal titel netwerk nederlands deel 1 auteurs h vanwalle n broothaerts m lippens n schruers v vanbuel p verhuist l sollie uitgever plaats den gulden engel antwerpen doelgroep 1 ste jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 1 3 300 17 x 25 680 750 90 5035 436 x werkboek 1t 1998 1 2 298 21 x 29 5 760 425 90 5035 465 3 werkboek 1 a 1998 300 21 x 29 5 760 425 90 5035 464 5 handleiding 1998 1 1 523 21 x 29 5 1280 3250 90 5053 465 3 audiomateriaal 2 cd s videomateriaal 1 video computermateriaal 1 diskette 28e jaargang nummer 4 maart april 1999 titel netwerk nederlands deel 2 auteurs h vanwalle n broothaerts m lippens n schruers j staes v vanbuel l sollie uitgever plaats den gulden engel antwerpen doelgroep 1 ste jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1998 1 2 296 17 x 25 660 760 90 5035 453 x werkboek 2t 1998 1 298 21 x 29 5 780 450 90 5035 467 x werkboek 2a 1998 1 300 21 x 29 5 780 450 90 5035 4661 handleiding 2t 1998 1 505 21 x 29 5 1260 3250 90 5053 514 5 handleiding 2a 1998 1 21 x 29 5 3250 90 5053 484 x audiomateriaal 2 cd s videomateriaal 1 video computermateriaal 1 diskett e titel nieuw witboek nederlands deel 1 auteurs f bautens l devroye f d heldt uitgever plaats novum deurne doelgroep 1 ste jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1996 1 336 19 x 27 690 696 90 5202 2429 werkboek 1996 2 341 21 x 29 5 810 436 90 5202 2410 handleiding 1996 1 341 21 x 29 5 1220 750 90 5202 1945 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal titel nieuw witboek nederlands deel 2 auteurs f bautens l devroye e d heldt uitgever plaats novum deurne doelgroep 2de jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 1 336 19 x 27 700 696 90 5202 169 4 werkboek 1997 1 341 21 x 29 5 820 436 90 5202 171 6 handleiding 1997 1 341 21 x 29 5 1220 750 90 5202 195 3 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal maart april 1999 nummer 4 28 e jaargang 32 titel nv nederlands deel 1 auteurs m smolenaers l de pauw g luyten l raeckelboom f soors p tack g vercauteren j uyttendaele uitgever plaats wolters plantyn deurne doelgroep 1 ste jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 1 366 21 x 29 5 900 672 90 309 5750 6 werkboek 1997 1 366 21 x 29 5 900 346 90 309 57514 spelling spraakkunst 1997 1 118 21 x 29 5 300 155 90 309 5754 9 handleiding 1998 1 21 x 29 5 1350 931 90 309 5752 2 audiomateriaal 1997 1 cassette 1500 90 309 5753 0 videomateriaal computermateriaal titel nv nederlands deel 2 auteurs m smolenaers l de pauw g luyten l raeckelboom f soors p tack g vercauteren j uyttendaele uitgever plaats wolters plantyn deurne doelgroep 2de jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1998 1 296 21 x 29 5 740 615 90 309 57581 werkboek 1998 1 273 21 x 29 5 700 305 90 309 5759 x spelling spraakkunst 1998 1 94 21 x 29 5 260 145 90 309 5755 7 handleiding 1999 90 309 5757 3 audiomateriaal 1998 1 cassette 1295 90 309 5756 5 videomateriaal computermateriaal titel signaal deel 1 auteurs h henderickx j vandromme s goethals h ivens s picavet l poignie e a uitgever plaats uitg pelckmans de nederlandsche boekhandel kapellen doelgroep 1 ste jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 1 2 196 21 x 29 5 521 525 90 289 2306 3 werkboek 1997 1 2 295 21 x 29 5 740 475 90 289 23071 handleiding 1997 1 430 21 x 29 5 1110 1750 90 289 2408 6 audiomateriaal 1997 2 cassettes 2500 90 289 2308 x videomateriaal computermateriaal 28e jaargang nummer 4 maart april 1999 titel signaal deel 2 auteurs l cocquyt h henderickx j vandromme a m andries l cloet s goethals e a uitgever plaats uitg pelckmans de nederlandsche boekhandel kapellen doelgroep 2de jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1998 1 256 21 x 29 5 662 595 90 289 2309 8 werkboek 1998 1 302 21 x 29 5 765 495 90 289 23101 handleiding 1998 1 536 21 x 29 5 1333 1950 90 289 2311 x audiomateriaal 1998 2 cassett es 90 289 2409 4 videomateriaal computermateriaal titel taalkracht tien deel 1 auteurs p mesdagh j thijssens e tytgat uitgever plaats de sikkel oostmalle doelgroep 1 ste jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 3 374 20 x 26 905 794 90 260 3396 6 werkboek 1997 3 295 21 x 29 5 744 336 90 260 3398 2 handleiding 1992 1 357 21 x 29 5 1456 1800 90 260 3397 4 toetsen 1997 1 59 21 x 29 5 290 460 90 260 3582 9 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal titel taalkracht tien deel 2 auteurs p mesdagh j thijssens e tytgat uitgever plaats de sikkel oostmalle doelgroep 2de jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 3 394 20 x 26 960 866 90 260 3514 4 werkboek 1998 4 232 21 x 29 5 569 336 90 260 3515 2 handleiding 1993 1 368 21 x 29 5 1517 1800 90 260 33419 toetsen 1997 1 44 21 x 29 5 228 390 90 260 3593 7 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal maart april 1999 nummer 4 28e jaargang 34 titel talent voor taal deel 1 auteurs r staelens r descheemaeker uitgever plaats standaard educatieve uitgeverij antwerpen doelgroep 1 ste jaar aso materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1996 2 2 325 21 x 28 800 595 90 0217316 4 werkboek 1997 2 2 320 21 x 28 640 360 90 0217317 2 handleiding 1998 1 3 233 21 x 29 5 640 1250 90 0217318 0 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal titel talent voor taal deel 2 auteurs r staelens r descheemaeker uitgever plaats standaard educatieve uitgeverij antwerpen doelgroep 2de jaar aso materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1996 1 1 295 21 x 28 720 595 90 0217235 4 werkboek 1997 1 2 275 21 x 28 680 360 90 0217237 0 handleiding 1998 1 3 195 21 x 29 5 500 1250 90 0217236 2 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal titel variaties deel 1 auteurs m smolenaers j vandijck r vanheste i verdonck uitgever plaats wolters plantyn antwerpen doelgroep 1 ste jaar technisch gerichte leerlingen materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 1 240 21 x 29 5 610 605 90 301 6341 0 werkboek 1998 5 320 21 x 29 5 771 424 90 3016624 x handleiding 1998 4 320 21 x 29 5 1016 1024 90 3016343 7 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal 28e jaargang nummer 4 maart april 1999 titel variaties deel 2 auteurs m smolenaers j vandijck r vanheste i verdonck uitgever plaats wolters plantyn deurne doelgroep 1 ste jaar technisch gerichte leerlingen materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1996 3 234 21 x 29 5 595 492 90 3016240 6 werkboek 1996 2 243 21 x 29 5 589 342 90 3016237 6 handleiding 1997 4 243 21 x 29 5 846 989 90 301 6471 9 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal titel visum deel 1 auteurs h carton c goossens n schruers t vannecke uitgever plaats die keure educatief brugge doelgroep 1 ste jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 1 160 21 x 29 5 420 375 90 6200 994 8 werkboek 1997 1 174 21 x 29 5 520 290 90 6200 996 4 handleiding 1996 1 145 21 x 29 5 850 1240 90 6200 949 2 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal titel visum deel 2 auteurs h carton c goossens r prevost n schruers uitgever plaats die keure educatief brugge doelgroep 2de jaar so a stroom materiaal uitgave druk aantal formaat gewicht richtprijs isbn jaar blz cm x cm in g in bef nummer leerlingboek 1997 1 168 21 x 29 5 420 410 90 6200 995 6 werkboek 1995 1 134 21 x 29 5 400 290 90 6200 805 4 handleiding 1998 1 145 21 x 29 5 1295 90 6200 949 2 audiomateriaal videomateriaal computermateriaal maart april 1999 nummer 4 28e jaargang tabel 1 beoordeling van de totaalmethodes nederlands voor het eerste jaar so a stroom afge inter lezer melo netwerk nwwit nv neder sig taal talent vr varia visum sproken nep straal pee nederl boekndl lands naal kracht 10 taal ties vakinhouden i mondelinge vaardigheden 2 leesvaardigheid 3 schrijfvaardigheid 4 fictie 5 taalbeschouwing 6 massamedia 7 intercultureel onderwijs 8 vakoverschrijdende eindtermen e 8 a milieu educatie 8 b gezondheidseducatie 8 c opvoeding tot burgerzin 8 d sociale vaardigheden 8 e leren leren 1 tz t 1 1 tz t didactische aanpak 9 strategisch handelen 9 a mondelinge vaardigheden 9 b leesvaardigheid 9 c schrijfvaardigheid 9 d kijkvaardigheid 10 transfer kennis vaardigheden ii leerlinggerichte opbouw 12 geleidelijke opbouw 12 a mondelinge vaardigheden 12 b leesvaardigheid 12 c schrijfvaardigheid 13 leren leren 14 doelgroep 14 a algemeen vormende opties 14 b technisch gerichte opties t zz z z 1 gebruiksvriendelijkheid leerlingboeken 15 helder begrijpelijk 28 jaargang nummer 4 maart april 1999 15 a leerlingboek 15 b werkboek 16 gevarieerde oefeningen 17 gevarieerde onderwerpen 18 origineel lichtvoetig 18 a leerlingboek 18 b werkboek handleiding leerkracht 19 didactische ondersteuning 20 leren buiten de klas 21 efficiente tijdsbesteding 22 zwakke sterke taalleerders 23 evaluatiemogelijkheden 2 t tz zz z uiterlijke vormgeving 24 inzicht in opbouw ik 25 inzicht in opbouw ii 26 functioneel duidelijk ii 27 av materiaal n b n b n b n b n b n b n b n b 28 computermateriaal n b n b n b n b n b n b n b n b n b n b n b i 29 verzorgd stevig geheel i i i i heel goed goed twijfelachtig in het voordeel van goed twijfelachtig in het voordeel van slecht slecht heel slecht n b niet beschikbaar bij beoordeling tabel 2 beoordeling van de totaalmethodes nederlands voor het tweede jaar so a stroom afge inter lezer melo netwerk nwwit nv neder sig taal talent vr varia visum sproken nep straal pee nederl boekndl lands naal kracht 10 taal ties vakinhouden 1 mondelinge vaardigheden 2 leesvaardigheid 3 schrijfvaardigheid 4 fictie 5 taalbeschouwing 6 massamedia 7 intercultureel onderwijs 8 vakoverschrijdende eindtermen 8 a milieu educatie 8 b gezondheidseducatie 8 c opvoeding tot burgerzin 8 d sociale vaardigheden 8 e leren leren t 1 i didactische aanpak 9 strategisch handelen 9 a mondelinge vaardigheden 9 b leesvaardigheid 9 c schrijfvaardigheid 9 d kijkvaardigheid 10 transfer kennis vaardigheden 11 leerlinggerichte opbouw 12 geleidelijke opbouw 12 a mondelinge vaardigheden 12 b leesvaardigheid v 12 c schrijfvaardigheid 13 leren leren 14 doelgroep 14 a algemeen vormende opties 14 b technisch gerichte opties t i li t 1 gebruiksvriendelijkheid leerlingboeken 15 helder begrijpelijk 15 a leerlingboek e 15 b werkboek 16 gevarieerde oefeningen i i 17 gevarieerde onderwerpen 18 origineel lichtvoetig 18 a leerlingboek 18 b werkboek maart april 1999 nummer 4 28 jaargang handleiding leerkracht 19 didactische ondersteuning n b 20 leren buiten de klas n b 21 efficiente tijdsbesteding n b 22 zwakke sterke taalleerders n b 23 evaluatiemogelijkheden iib 2 tl t t 1 uiterlijke vormgeving 24 inzicht in opbouw ik 25 inzicht in opbouw ii 26 functioneel duidelijk ii u 27 av materiaal n b n b n b n b n b n b n b n b n b 28 computermateriaal n b n b n b n b n b n b n b n d n d n d n d 29 verzorgd stevig geheel i 1 i heel goed goed twijfelachtig in het voordeel van goed twijfelachtig in het voordeel van slecht slecht heel slecht n b niet beschikbaar bij beoordeling en figuurlijk leefwereld van de leerlingen en de eigentijd se omgeving van de opgroeiende jeugd er zijn bijvoorbeeld leuke gedichtjes in deel 2 in twee overzichtstabellen a la testaankoop mochten er voor schrijven meer leerstofele een voor het eerste en een voor het tweede menten worden ingebouwd het geheel is jaar vatten we de jurybeoordelingen samen aantrekkelijk en boeiend gestoffeerd we de eerste kolom verwijst naar de criteria van missen wat meer aandacht voor samenvat de werkgroep die elders in dit nummer zijn ten massamedia en intercultureel onderwijs opgenomen in deel 1 in deel 2 blijft leren leren onder maats behandeld didactische aanpak goed bevonden de methode is goed wat het aanleren van strategisch handelen betreft voor lezen maar schiet tekort voor de vaardigheid in de overzichtstabellen hebt u misschien schrijven consequentie ontbreekt er zijn onderaan gezocht naar het eindoordeel uit ook geen trainingsmogelijkheden voor de gedrukt in plussen of minnen tevergeefs verschillende tekstsoorten buiten het ver weliswaar de categorieen belichten de band tussen lezen en schrijven is er van methode immers alle vier vanuit een totaal transfer geen sprake in de leerlijn is geen ander perspectief en bovendien wegen bin opklimmende moeilijkheidsgraad te onder nen elk onderdeel de verschillende criteria scheiden er is weinig aandacht voor leer niet allemaal even zwaar dat maakt een gesprekken afgesproken is zeker prettig optelsom van de plussen en minnen onmo leerlinggericht en dat werkt motiverend gelijk wel krijgt u van ons een geschreven eindoordeel van elke methode waarin per gebruiksvriendelijkheid categorie opvallende kenmerken worden de leerlingboeken zijn handig te gebruiken belicht die misschien niet in de tabellen tot door de gestructureerde indeling de aange uiting komen ze hebben betrekking op alle name lay out met prettige verwijstechnie beoordeelde delen van de methode tenzij ken de gevarieerde onderwerpen en de anders vermeld deze eindoordelen zijn eenvoud gebaseerd op de motiveringen van de indi in de handleiding wordt beknopt en treffend viduele beoordelaars en de discussies tij een didactisch methodologische onderbou dens de afsluitende jurybijeenkomsten wing voor de methode gegeven ze beant nadien is de tekst ter controle aan de juryle woordt volledig aan het verwachtings den voorgelegd die er zich collectief kun patroon van het vereiste communi nen achter scharen catieonderwijs nederlands de onderbou wing wordt echter niet volledig geconcreti seerd in deel 1 er is beterschap in deel 2 afgesproken voor vaardigheidstraining is geen ruimte de moeilijkheidsgraad lijkt wat te laag te zijn vakinhouden voor algemeen vormende richtingen de in afgesproken zijn alle vereiste vakinhou methode sluit beter aan bij de leefwereld den aanwezig en ze sluiten sterk aan bij de van leerlingen uit technisch gerichte opties 28e jaargang nummer 4 maart april 1999 uiterlijke vormgeving planning timing en remediering biedt ze de vormgeving is aantrekkelijk duidelijk weinig ondersteuning grappig en speels video cassettes en dis kettes ontbreken besluit een verzorgde en leerlinggerichte methode met het accent meer op leerstof dan op interned vaardigheden vakinhouden interned werkt niet thematisch en dat is op lezerstraal zich al opmerkelijk de leerkracht krijgt geen voorgekauwde methode maar zal nog heel vakinhouden wat werk hebben om een goede jaarwer vakinhoudelijk scoort lezerstraal goed wat king nederlands uit te bouwen vakin de aanpak van de schri ftelijke taalvaardig houdelijk worden er toch wel wat lacunes heid en het groepswerk betreft ook mon vastgesteld vooral de spraakkunst en spel delinge vaardigheden krijgen voldoende ling worden slechts oppervlakkig uitge plaats in deze methode het deel taalbe werkt de fictie krijgt wel de nodige aan schouwing biedt weliswaar voldoende dacht met onder andere een uitgebreide en oefenmogelijkheden maar sommige aspec actuele literatuurlijst maar het genieten ten van de grammatica worden te fel uitge krijgt te weinig ruimte de vakoverschrijden diept en met een methodegebonden termi de eindtermen worden in deze methode nologie behandeld onvoldoende benadrukt de vakoverschrijdende eindtermen komen te weinig aan bod de methode hee ft drin didactische aanpak gend een aanpassing aan de nieuwste leer de variatie in teksten en oefeningen stimu plannen nodig ook de tekstkeuze verdient leert de motivatie voor zwakke leerlingen zijn beslist een opfrisbeurt sommige thema s en de opdrachten te moeilijk deze methode teksten sluiten niet langer aan bij de leefwe richt zich bijgevolg niet tot technisch gerichte reld van de leerlingen en de methode opties interned besteedt veel aandacht aan besteedt onvoldoende aandacht aan de evaluatie van de vaardigheden die trou hedendaagse jeugdliteratuur en auteurs wens stapsgewijs en strategisch aangebo den worden herhaling uitdieping en kansen didactische aanpak op zelfstandig werk vind je te weinig terug lezerstraal biedt een afwisselende en gelei delijke aanpak op het gebied van lees en gebruiksvriendelijkheid schrijfvaardigheid de ju ry waardeert deze uiterlijke vormgeving strategische didactiek de methode is rond de leerling en werkboeken zijn duidelijk teksten lezen en schrijven opgebouwd overzichtelijk en leerlinggericht maar mis maar bijna alles wordt als groepswerk bena schien te weinig speels de vraag luidt of de derd voor leerlingen uit technisch gerichte sobere opmaak in de smaak valt van die opties is de tekstkeuze wellicht te moeilijk en groep leerlingen de grammatica te ver uitgediept bovendien de handleiding voor de leerkracht besteedt biedt de methode te weinig remedieringsmo aandacht aan de verantwoording en de gelijkheden zodat differentiatie voor zwakke didactische aanpak voor differentiatie jaar of sterke leerlingen niet voor de hand ligt maart april 1999 nummer 4 28 e jaargang 40 gebruiksvriendelijkheid wikkeld voor de leerlingen ook de toetsen uiterlijke vormgeving zijn moeilijk melopee is duidelijk gericht op de handleiding voor de leerkracht biedt veel de sterkere leerlingen uit de algemeen vor didactische informatie en achtergronden mende opties maar aanzetten tot jaarplanning timing en evaluatie ontbreken de leerlingboeken zijn gebruiksvriendelijkheid helder gevarieerd en origineel ze krijgen de werkboeken bevatten heel veel oefenin een erg positieve waardering gen spelling en spraakkunst maar ze zijn erg droog en weinig gevarieerd wat maakt besluit dat je bijna geen differentiatiemogelijkheden deze methode heeft inhoudelijk zeker ster hebt in de handleiding krijg je als leerkracht ke troeven en stelt hoge eisen maar de wel veel ideeen aangereikt om met het opmaak en het aanbod hebben dringend materiaal van de leerlingboeken op een cre nood aan modernisering atieve en speelse manier om te springen maar in de werkboeken is geen ruimte voor zien voor de creatieve neerslag door de melopee leerlingen omdat de leerlingboeken rommelig zijn vakinhouden moet de leerkracht zelf structuur scheppen in melopee wordt heel veel aandacht in de theorie en de bijhorende oefeningen besteed aan de vaardigheden fictie en taal reeks de handleiding biedt door de degelij beschouwing de onderdelen spreken ke inhoudelijke verwerking wel een goede schrijven en lezen worden in veel opgaven leidraad voor de leerkracht verwerkt in het leerlingboek bij het onder deel lezen worden vaak inhoudsgebonden uiterlijke vormgeving vragen gesteld de methode bevat een voor de leerling verloopt het samenleggen apart spellingboek een goed naslagwerk van het leerlingboek en het werkboek chao dat inhoudelijk zeer uitgebreid is in de tisch de verwijzingen zijn zeer onduidelijk handleiding wordt heel wat materiaal voor wat maakt dat het geheel moeilijk te hante zien wat maakt dat je als leerkracht moge ren is in het leerlingboek staat wel een lijkheden genoeg hebt om creatief met deze inhoudsopgave maar het is niet duidelijk methode te werken welke lading de titels dekken in het werk boek ontbreekt een duidelijke verwijzing didactische aanpak naar de oefeningen de methode is wat de taalvisie betreft de methode is degelijk uitgegeven op de degelijk theoretisch onderbouwd maar de handleiding na bij het audiomateriaal zou didactische uitwerking staat niet altijd op best een lijstje voorzien worden met wat hetzelfde niveau lezen en schrijven worden aangeboden wordt te inhoudsgericht en te weinig structuurge richt aangepakt de thema s spreken wel aan leerlinggericht maar er wordt aan de netwerk nederlands leerlingen geen duidelijke structuur gegeven en leerdoelen zijn niet vermeld in het spel vakinhouden lingboek zijn de reflectie op leerresultaten en voor de verschillende aspecten is er in de probleemoplossende methodes te inge netwerk nederlands een bijzonder ruim en 28e jaargang nummer 4 maart april 1999 gevarieerd aanbod aan functionele leerstof uiterlijke vormgeving elementen in deel 2 zijn de thema s en tek vooral het leerlingboek is knap en uitnodi sten zelfs nog aantrekkelijker en boeiender gend gepresenteerd levendig en aantrekke dan in deel 1 er is gezocht naar een even lijk voor leerlingen door lay out gebruik van wichtige combinatie van boeiend actueel diverse lettertypes en kleuren krijgt de leer materiaal onder andere artikels uit kranten ling een goed inzicht in de opbouw en andere media jeugdboekfragmenten werkwoorden kunnen met een diskette met de traditionele leerstof met als resultaat worden geoefend de twee cd s brengen een groter gewicht van aantrekkelijke leer veel luistermateriaal aan maar de uitspraak gegevens uit de actualiteit de vaardigheid is soms regionaal getint de videoband schrijven kan nog meer en geleidelijker wor levert functionele en illustratieve fragmenten den opgebouwd vooral reflecteren over en met het doel inzicht te verschaffen in com herschrijven van teksten komt weinig aan municatieve situaties maar brengt de leer bod lingen niets bij wat de eigen vaardigheids ontwikkeling en het participeren eraan didactische aanpak betreft in netwerk nederlands zitten opmerkelijke aanzetten naar communicatief moedertaal onderwijs het is jammer dat er enkel nieuw witboek nederlands gemikt wordt op kennis en inzicht van aspecten van het communicatieproces en vakinhouden dat de idee van vaardigheidstraining door nieuw witboek nederlands is niet thema oefening zelfs niet voorhanden is de aan tisch maar cursorisch opgebouwd en inge pak is vooruitstrevend en motiverend met deeld taalbeschouwing is ruim uitgewerkt sterke wortels in de realiteit maar de met opvallend veel nadruk op grammatica nadruk ligt duidelijk op de lust om te leren en spelling ook woordenschat wordt uit en verwaarloost hierbij didactisch gerichte voerig behandeld er is wel veel aandacht leerprocessen voor schrijven maar dat onderdeel is tradi tioneel taalkundig opgezet met veel deel gebruiksvriendelijkheid vaardigheidsoefeningen technieken in het leerlingboek en het werkboek zijn zeer deel 1 ontbreekt voor spreken en luisteren goed uitgewerkt voor de leerlingen het is een echte uitwerking van leerprocessen een originele en lichtvoetige methode met zodat er niet communicatief kan worden gevarieerde onderwerpen door de ontwik gewerkt in deel 2 is spreken behoorlijk keling van twee werkboeken is het verwijzen goed uitgewerkt maar luisteren niet lezen ernaar in het leerlingboek wat onduidelijk komt daar meer aan bod en wordt didacti maar na even wennen merk je dat niet scher behandeld door bijvoorbeeld de lees meer de t versie van het werkboek lijkt bij strategieen bij zakelijke teksten er is weinig zonder veel op de a versie er zijn nagenoeg aandacht voor fictie behalve voor jeugdlite geen verschillen ratuur intercultureel onderwijs en gezond in de handleiding van deel 1 ontbreekt een heidseducatie didactisch methodologische visie nagenoeg volledig de literatuurlijst met keurige recen didactische aanpak sies achteraan is wel handig voor de leer de leerinhouden worden zo aantrekkelijk kracht mogelijk voorgesteld maar de auteurs lijken maart april 1999 nummer 4 28 e jaargang onvoldoende vertrouwd te zijn met strate nv nederlands gisch handelen het is te veel kennis en te weinig vaardigheidsonderwijs wel is de vakinhouden theorie duidelijk en uitgebreid de samen voor de vakinhouden scoort nv nederlands vattingen zijn iets te beknopt transfer is ver zonder meer sterk opvallend is de indeling zoek maar voor spreken en lezen is er in volgens vraagwoorden waardoor de thema het tweede deel een positieve orientering tische lijnen veel verder uitdijen de metho naar communicatief leren het taalbeschou de heeft een heel rijk aanbod aan fictionele wingsgedeelte met grammatica spelling en teksten met creatieve verwerkingsmogelijk woordenschat blijft traditioneel de auteurs heden maar de non fictie komt iets minder zijn wel prettig met taal bezig maar het sterk naar voren de taalbeschouwing wordt levert te weinig rendement op omdat ze ingebed in elk hoofdstuk hierdoor ontstaat geen oog hebben voor leerprocessen een geleidelijke opbouw spelling en spraakkunst worden apart behandeld de gebruiksvriendelijkheid luistervaardigheid de massamedia en het het leerlingboek is onderverdeeld per vaar interculturele krijgen te weinig aandacht digheid vooraleer je een nieuwe vaardig heid kunt oefenen moet je soms al bepaal didactische aanpak de onderdelen hebben bestudeerd het het lezen en schrijven wordt stap voor stap vooronderstellen van die voorkennis is soms strategisch opgebouwd over de twee leerja verwarrend de vaardigheidsopbouw is ren ook de mondelinge oefeningen worden gebruiksvriendelijk met goede verwijzingen in stijgende moeilijkheidsgraad aangeboden naar werkboek en grammatica en gaan uit van communicatieve situaties de leerlingboeken kunnen over het alge het kijken daarentegen mocht meer bena meen nog voldoen maar de handleiding drukt worden leerlingen uit technisch voor de leerkracht is didactisch methodolo gerichte opties vinden in deze methode gisch te weinig efficient onderbouwd het onvoldoende hun gading geheel van de methode doet te log en te zwaarwichtig aan in de handleiding van gebruiksvriendelijkheid deel 2 wordt verwezen naar het leerlingboek uiterlijke vormgeving van deel 1 dat de leerlingen waarschijnlijk de handleiding die bij nv nederlands hoort niet meer hebben de methode is niet bruik wordt door de jury positief onthaald de baar in technisch gerichte opties maar auteurs hebben zich zeker niet beperkt tot geschikt voor leerlingen uit algemeen het geven van oplossingen maar bieden vormende opties werkelijk didactische richtlijnen en onder steuning voor de leerkrachten het leerling uiterlijke vormgeving boek bevat gevarieerde oefeningen en het lettertype en de lay out ogen mooi opdrachten maar geen expliciete verdie maar nieuw witboek nederlands is niet pings of uitbreidingsoefeningen door de concurrentieel met eigentijdse ingebonden keuze voor drie boekdelen moeten de leer methodes met kleurendruk het is wel leuk lingen wel heel wat gewicht torsen een te geillustreerd met foto s tekeningen en strips grote belasting voor de ruggenwervels in zwart wit audio video en computer materiaal zijn niet ontwikkeld besluit leerkrachten nederlands krijgen hier een 288 jaargang nummer 4 maart april 1999 verzorgde en prettige methode die een soli de leerkracht en bevat onder meer een jaar de indruk gee ft plan en evaluatiefiches er is een duidelijke structuur die voor elke les dezelfde is wat het voor de leerkracht handig maakt om signaal mee te werken doelstellingen worden ech ter slechts als vijfde luik van de zes aange vakinhouden boden in de leerlingboeken staan geen in signaal wordt ruime aandacht besteed doelen vermeld aan de vaardigheden fictie en taalbeschou wing de vakinhouden worden duidelijk en uiterlijke vormgeving aantrekkelijk aangebracht de methode is in het werkboek voor de leerlingen is een erg taalsysteemgericht woordenschat en inhoudsopgave voorzien door middel van zinsbouw krijgen veel aandacht het afzon pictogrammen wordt de structuur voor de derlijk deel eerste hulp bij taalproblemen leerlingen snel duidelijk de duimgrepen in spraakkunst en technieken geintegreerd in de leerlingboeken zijn erg handig de het leerlingboek werkt erg handig en ver methode is ordelijk duidelijk en oogt aan duidelijkend er is oog voor dwarsverban trekkelijk het geheel is zeer verzorgd uitge den met andere vakken vooral wat de lees geven teksten betre ft de tekstkeuze wordt door de ju ry leden sterk gewaardeerd taalkracht tien didactische aanpak de methode is sterk leerlinggericht opge vakinhouden bouwd de evaluatiemethode aan de hand taalkracht tien is niet thematisch opge van begeleidende fiches werkt zeer verdui bouwd maar volgens de verschillende vak delijkend voor de leerlingen de nadruk ligt onderdelen luisteren spreken kijken op een procesmatige geleidelijke en bege de achterliggende taalvisie is vrij traditio leidende evaluatie van het leerlingwerk de neel zo wordt er weinig aandacht besteed opdrachten worden in het werkboek en in aan de verschillende tekstsoorten en aan de handleiding sterk begeleid volgens de tekstopbouw het onderdeel spraakkunst inschatting van de ju ry leden is de methode is wel erg uitgebreid daaronder zijn ook bestemd voor leerlingen uit algemeen vor leeslessen terug te vinden bv oorzaak mende opties met een zekere achtergrond gevolg mening de methode bevat veel kennis goed materiaal maar er wordt te weinig mee gedaan in de handleiding krijg je als gebruiksvriendeli jkheid leerkracht wel heel wat mogelijkheden aan in signaal komen zeer veel gevarieerde gereikt om creatief met taal te werken onderwerpen en thema s aan bod er is een nieuw en handig is ook de fiche vakover enorm aanbod van oefeningen en teksten schrijdende eindtermen en de methode bevat bovendien veel extra materiaal wel zijn de opdrachten nogal didactische aanpak schools niet echt vernieuwend en weinig over het algemeen is er weinig aandacht creatief het hele pakket komt lichtvoetig voor het proces voor het onderdeel schrij over ven wordt met behulp van de correctielijst de handleiding is een goede leidraad voor wel systematisch aandacht gevraagd voor maart april 1999 nummer 4 28 e jaargang 1i een aantal aspecten van het schrijfproces talent voor taal ook zeer bruikbaar is het bijgeleverde toet senpakket volgens de inschatting van de vakinhouden juryleden richt taalkracht tien zich tot de in talent voor taal is er veel leerlinggerichte middenmoot van de algemeen vormende aandacht voor de vaardigheden lezen en opties de methode mist diepgang voor de schrijven komen zeer goed uit de verf echt sterkere leerlingen inhoudelijk normaal functioneel luisteren komt nauwelijks aan de orde voor spreken gebruiksvriendelijkheid en luisteren zijn echte leerprocessen nodig er zijn heel wat oefeningen voorzien en de en er is trainingsgelegenheid vereist voor de leerlingen worden in de werkbladen goed respectieve tekstsoorten er gaat wel veel begeleid bij de uitvoering van de opdrach aandacht uit naar fictie in strips gedichten ten het leerlingboek en het werkboek heb en romans maar er is weinig audiovisueel ben een duidelijke structuur en vullen elkaar materiaal en drama beschikbaar als je prima aan de correctielijst voor schrijven is communicatief denkt is er een wanverhou voor de leerlingen wel omslachtig om mee ding tussen het gedeelte taal met zins en te werken ondanks het grote aanbod woordleer spelling en woordenschat en de staan er weinig of geen verdiepings en uit vaardigheidsdomeinen weinig aandacht is breidingsoefeningen in de methode is erg er voor intercultureel onderwijs en vakover lichtvoetig schrijdende eindtermen de handleiding is zeer duidelijk en onder steunt de leerkracht bij zijn didactisch han didactische aanpak delen omdat de aanpak niet thematisch is korte herhalingen van wat in een vorige heb je als leerkracht veel vrijheid wel krijg je leereenheid in verband met een bepaalde in de handleiding een leidraad aangeboden vaardigheid of een bepaald leerstofelement voor de verdeling van de leerstof besproken is bevorderen de geleidelijke opbouw van de taalvaardigheid van de leer uiterlijke vormgeving lingen schrijven en lezen krijgen een de structuur van de methode wordt door behoorlijk pragmatische uitwerking een middel van codes zichtbaar gemaakt en is meer procesmatige benadering van de handig en leuk om mee te werken de lay tekstsoorten spreken en luisteren zou meer out is erg duidelijk een samenvatting van nut opleveren het deel taal is concreet de leerstof staat telkens in een gekleurd leerlinggericht uitgewerkt en wijst op erva kader voor schrijven wordt materiaal voor ring van de auteurs de beoordelingsformu zien om aan tekstverwerking te doen maar lieren voor spreken en schrijven zijn nuttig een diskette ontbreekt stimulerend bij het maar ze besteden te veel aandacht aan onderdeel lezen is dat bij de tekstfragmen vormfacetten ten nadele van inhoudelijke ten de kaft van het jeugdboek afgedrukt factoren is de communicatie geslaagd of staat niet en in welke mate zo wordt wel veel de methode is in zijn geheel zeer verzorgd aandacht geschonken aan het vormen en uitgegeven zo is er bijvoorbeeld een ring formuleren van een eigen mening map voorzien voor de handleiding van de leerkracht en een plastic mapje voor het gebruiksvriendelijkheid toetsmateriaal er is per leereenheid een handig jaarplan voor de leerling en de leraar de doelen per 28e jaargang nummer 4 maart april 1999 thema zouden beter voor de lessen worden gebruiksvriendelijkheid geplaatst en niet op het einde we vinden de methode doet zijn titel eer aan met veel ook een register literatuurlijst en uitspraak variaties in oefeningen en onderwerpen oefeningen terug kortom er is veel en geva de oefeningen zijn aangepast aan de tso rieerd materiaal voor leraren en leerlingen leerling en vragen zijn actieve inbreng de audiovisueel of computermateriaal is niet methode is heel lichtvoetig en besteedt voorhanden vooral aandacht aan de zwakke taalleer ders uiterlijke vormgeving de handleiding voor de leerkracht biedt de uiterlijke vormgeving is zeer eenvoudig geen didactische ondersteuning op een en bescheiden wel duidelijk en fucntioneel paar korte wenken na voor het overige is alles is wit zwart geen kleurenillustraties het een ingevuld werkboek er worden geen het papier is van matige kwaliteit behalve gepaste evaluatiemogelijkheden voorzien voor de handleiding van de leraar de ste vigheid is betwijfelbaar talent voor taal uiterlijke vormgeving moet het hebben van zijn inhoudelijke kwali het is een mooi boek met leuke illustraties teiten en is met zijn uiterlijke presentatie niet maar de overgangen van de ene leseenheid concurrentieel met andere methoden met naar de andere zijn vaak zoek de lay out is onder meer kleurendruk niet altijd even duidelijk wat door de leerling goed gekend moet zijn wordt onduidelijk of niet aangegeven de inhoudsopgave in het variaties leerlingboek is evenmin helder welke lading dekt elke titel vakinhouden de perforatie van het leerlingboek zou een over het algemeen wordt in variaties weinig opdeling mogelijk maken en de boekentas leerstof aangeboden wat de vaardighe lichter den betreft is vooral het onderdeel lezen zeer goed uitgewerkt de mondelinge vaar digheden worden daarentegen stiefmoeder visum lijk behandeld het onderdeel spraakkunst is erg conventioneel en komt wat te veel vakinhouden aan bod positief is wel dat de bijbehorende visum scoort op alle vakinhoudelijke criteria oefeningen een actieve bijdrage van de leer redelijk zonder opvallende hoogtepunten lingen vragen achteraan in het leerlingboek de behandeling van de leesvaardigheid is een handige samenvatting opgenomen krijgt een goede beoordeling dankzij de van spraakkunst spelling en lezen aandacht voor jeugdliteratuur en poezie de teksten worden thematisch gegroepeerd en didactische aanpak de tekstbehandeling mag gevarieerd in variaties wordt weinig of geen aandacht genoemd worden de tekstkeuze op zich is geschonken aan strategisch handelen de eerder klassiek nieuwe literatuur komt te methode richt zich tot leerlingen uit tech weinig aan bod heel wat facetten van kijk nisch gerichte opties en biedt aan deze luister en spreekvaardigheid ontbreken of doelgroep veel afwisseling en een lichtvoeti worden slechts oppervlakkig behandeld ge aanpak er kan als het ware gezapt wor spelling en spraakkunst zijn ondergebracht den van het ene onderdeel naar het andere in een apart boekdeel maart april 1999 nummer 4 28 e jaargang f 46 didactische aanpak de leerlingen in de hand zou kunnen werken de opdrachten stimuleren zeker de creativi teit en zijn leerlinggericht maar de rode besluit draad blij ft de opdracht van de leerkracht visum is een creatieve methode die toch wie deze methode gebruikt kan nog alle wat moderner zou mogen ogen en die heel kanten uit ze biedt geen planmatige strate wat werk overlaat aan de leerkracht gische aanpak de leerlijnen zijn niet herken nederlands baar de methode is volgens het oordeel van de ju ry geschikt voor richtingen met zwakkere leerlingen zoals de opdrachten zijn omschreven zou elke doorsnee leerling het laatste woord ze moeten kunnen gebruiksvriendelijkheid met deze jurybeoordeling hebben we uiterlijke vormgeving getracht een zo objectief en gedetailleerd de leerlingboeken zijn leuk opgevat met mogelijk beeld te geven van de totaalme afwisselende opdrachten uitgaande van de thodes nederlands die voor de eerste graad leefwereld van de leerlingen voor di fferentia secundair onderwijs a stroom op de markt tie uitbreiding herhaling en remediering biedt zijn het laatste woord is aan de vakgroe de methode echter weinig soelaas als werk pen die op basis van deze massa aan instrument krijgt ze enkele bemerkingen kwantitatieve en kwalitatieve gegevens een doelstellingen timing kernleerstof worden weloverwogen keuze kunnen maken voor aangeduid noch verantwoord het deel van de methode die het best bij hun doelgroep het tweede jaar verschilt qua aanpak nauwe en het pedagogisch didactisch project van lijks met het eerste deel wat de verveling bij hun school past wilfried de hert rita rymenans luc vercammen p a romeinse put 50 2650 edegem rymenans uia ac be noot 1 de eerste jurybeoordeling van de totaalmethodes nederlands voor de eerste graad secundair onderwijs a stroom verscheen onder dezelfde titel in vonk 25 4 maart april 1996 p 24 40 28e jaargang nummer 4 maart april 1999