Publicatie datum: 2000-05-01
Auteur: Kristin Maes
Collectie: 29
Volume: 29
Nummer: 5
Pagina’s: 53-54
Documenten
grensverleggend literatuuronderwijs dick schram cor geljon red grensverleggend literatuuronderwijs zutphen thieme 1998 192 p deze publicatie biedt tien artikels die elk ren de gedichten kunnen het taboe door kunst en literatuuronderwijs op een grens breken en hen vertrouwd maken met het verleggende manier willen benaderen dick thema misschien is deze redenering toch schram cor geljon wijzen op de discre voorbarig want er zijn altijd leerlingen die al pantie tussen het geringe aantal uren die met de dood te maken hebben gehad al besteed kunnen worden en het ontzettende zijn de lessuggesties en de behandelde ruime aanbod materiaal zeker als de gedichten van onder andere luuk gruwez geografische en de kunstzinnige grenzen en willem van toorn zeer bruikbaar en knap doorbroken worden terecht stellen de het is niet ondenkbaar dat een dergelijke les auteurs een grensverleggende en vakover senreeks pijnlijk kan zijn schrijdende manier van werken voor binnen het literatuuronderwijs niet alle artikels zijn bruikbaar of interessant voor de taalleraar zo bespreekt en analy de artikels beginnen met een vaak te uit seert marjolein van tooren de prenten en gebreide en te detaillistische academische hun illustratoren bij een aantal fabels van la uiteenzett ing en worden daarna afgerond fontaine deze eerder saaie analyse sluit met enkele concrete lessuggesties die vaak echt niet aan bij de leefwereld van jongeren interessant zijn voor de taalleraar zeer bruikbaar is de vergelijkende studie tussen in het artikel over de west oostgrens via de roman en de verfilming van ishiguro s interactie leren we hoe onze westerse cul the remains of the day leerlingen leren tuur ons beinvloedt bij het bekijken en ana meer over het vertellen in woord en beeld lyseren van beeldende kunst leerlingen de concrete vraagstellingen en opdrachten leren in deze lessen meer over de zen filo kunnen zo overgenomen worden in een lite sofie en hoe ze oosterse schilderkunst met ratuurles engels een meer oosterse of open geest kunnen benaderen deze ideeen zijn leerrijk al is het ad zuiderent houdt een pleidooi voor de toch jammer dat het literaire aspect hier niet thematische aanpak van poezie omdat het aan bod komt een les literatuur over de lezen en interpreteren van gedichten het rituelen van cees nooteboom zou hier op inzicht in de levensvragen vergroot de zijn plaats zijn bovendien is deze roman auteur kiest voor het thema de dood dat hij verfilmd de leraar esthetica zou het beel uitsplitst in een aantal subthema s hij stelt dende aspect voor zijn rekening kunnen dat de dood allicht vreemd is voor de jonge nemen terwijl de leraar nederlands de mei juni 2000 nummer 5 29 e jaargang mn roman en de film analyseert dan kunnen inleiding houden is zekers lovenswaardig we echt spreken van vak en grensover zowel de leraar esthetica als de taalleraar schrijdend literatuuronderwijs vinden in dit boek bruikbare en interessante informatie al moet je als lezer de lange aca het pleidooi voor een dergelijke benadering demische uitleg in een aantal artikels er wel van literatuuronderwijs dat de auteurs in hun bij nemen kristin maes volhardingsstraat 3 2 2020 antwerpen t u s s ein d o 0 r vlaams nederlandse conferentie nt2 ico op 13 oktober 2000 vindt op initiatief van de ministeries van onderwijs in vlaanderen en nederland de conferentie nt2 ico plaats de doelstelling ervan is het uitwisselen van informatie over de laatste ontwikkelingen op de terreinen van intercultureel onderwijs ico en nederlands als tweede taal nt2 conferentievoorzitter is prof dr koen jaspaert nederlandse taalunie de conferentie wordt georganiseerd voor het secundair onderwijs uitgenodigd worden leerkrachten schooldirecties onderwijsbegeleiders ontwikkelaars onderzoekers nascholers onderwijsinspectie beleidsmakers onderwijsvoorlichters en taal wetenschappers de conferentie bestaat uit tien clusters binnen ieder cluster wordt een workshop presentatie gegeven waarin zowel van vlaamse als van nederlandse zijde inleiders en ontwikkelaars leermiddelen en werkwijzen presenteren die recent uitgewerkt en ontwikkeld zijn op de centrale leermiddelenmanifestatie presenteren uitgeverijen uit nederland en vlaanderen hun leermiddelen op het gebied van nt2 en ico plaats astrid park plaza koningin astridplein 7 antwerpen inlichtingen voor de brochure of algemene informatie kunnen belangstellenden contact opnemen met kpc groep conferentiedienst postbus 482 nl 5201 al s hertogenbosch tel 00 31 73 624 72 47 fax 00 31 73 624 72 94 lo4 y o a e sr n 29e jaargang nummer 5 mei juni 2000
Gerelateerd:
- Fictie in de basisvorming, een leerplan
- Een spiegelcurriculum voor communicatief taalonderwijs: een veldaanvraag nader beschouwd
- Verscheidenheid in eenheid en eenheid verscheidenheid. Twaalf docenten Nederlands over hun literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.
- Het afleiden van woordbetekenissen uit context: een poging deze vaardigheden te trainen.