Het is maar dat u het weet!

Publicatie datum: 1980-01-01
Collectie: 11
Volume: 11
Nummer: 5
Pagina’s: 57

Documenten

ministerie kwamen steeds veel te laat en blonken uit door onduidelijkheid een voorbeeld de ge noemde folder die twee weken na de sluiting van de inschrijftermijn uitkwam de door de nl o s bijeengedachte cursussen wer den op het departement op grond van onduide lijke criteria en zonder overleg ingedeeld in twee her is moordar u her weet groepen oca door de minister voorgeschreven cursussen en vca veld contractgebonden acti viteiten alleen het eerste soort kunt u vinden in misschien heeft u het op school zien liggen het het foldertje het totaalaanbod staat in de veel nascholingsplan 1980 1981 van het ministerie uitgebreidere brochures van de nl o s zelf die van onderwijs en wetenschappen maar het is maanden eerder in de school lagen als je het he ook heel goed mogelijk dat u er overheen hebt le verhaal leest kun je alleen maar grimmig gekeken de weidse naam slaat op vijf losse lachen als je in het foldertje leest dat het nog kleinbedrukte vellen papier dubbelgevouwen en niet nodig c q ongewenst is om te trachten in in elkaar gestopt tot een foldertje in de zomerva het nascholingsplan 1980 1981 een samenhan kantie viel het in de bus van uw school gend geheel van activiteiten op te nemen fraaie woorden om wanorganisatie en geklungel in te nascholing is een zaak die verenigingen als de verpakken von ter harte gaat tot voor kort verzorgden deze verenigingen een deel van de nascholing op maar nascholing is een belangrijke zaak te be eigen initiatief gesubsidieerd door de overheid langrijk om haar aan kinderziekten te laten over de von kreeg wel eens geld uit die pot voor haar lijden heeft u toevallig een nlo brochure liggen congres levende talen voor de orientatiedagen op school reageer dan eens op het aanbod voor moedertaalonderwijs uw vak wat vindt u ervan welke nascholings daarnaast bestond er een departementale activiteiten zou uw sectie graag georganiseerd nascholing nederlands onder leiding van een zien hoofdcoordinator en gooi het foldertje van het ministerie maar in door dat alles ging een streep toen de nascholing de prullebak daar heeft u niets aan een taak werd van de opleidingen voor onderwijs gevenden pa s en nl o s in principe een goede hans verweij zaak van gesubsidieerd vrije tijdswerk kwam de kees sluis nascholing in professionele handen de opleidin gen namen deze taak met beide handen aan niet uit idealistische motieven door bezuinigingen en een geringer studentenaantal dreigde een afvloei reactie ing van docenten die op deze manier enigszins in een brief aan de redactie reageerde helge bonset afgeremd zou kunnen worden op het art i kel van w a m de moor in moer 1980 3 de overdracht verliep allesbehalve soepel de overal kloven w a m de moor suggereert op pag coordinatoren van de oude nascholing werden 6 rechterkolom dat helge bonset blijkens een arti op weinig elegante wijze aan de kant geschoven kel uit 1972 leesplezier gee n voorwaarde zou vinden voor geslaagd literatuuronderwijs gedetacheerd bij de nlo s de nlo s waar in het bedoelde artikel levende talen 284 jan over ik het verder hebben zal vochten voor hun 1972 pag 19 20 schrijft helge bonset echter het docentenplaatsen maar ontdekten al snel dat de volgende nieuwe taak hen weinig zou opleveren de na a hij beschouwt evenals whitehead leesplezier als scholing werd slecht betaald van enige georgani een noodzakelijke voorwaarde voor alle leerlingen in het literatuuronderwijs seerde overdracht van know how van oude naar b hij beschouwt het i t t whitehead niet als een nieuwe nascho rs was geen sprake de groeps voldoende voorwaarde voor al e leerlingen daar grootte van de cursussen werd verhoogd van 20 om stelt hij ook facultatieve literatuurtheorie naar 30 het minimumaantal inschrijvers van 12 voor op pag 20 naar 15 mededelingen en richtlijnen van het