Publicatie datum: 1973-01-01
Auteur: Tonne Koks
Collectie: 04
Volume: 04
Nummer: 4
Pagina’s: 123-124
Documenten
het lezen onder de loe p tonne koks uitgaande van een op verzoek door buro boek en jeugd samengestelde lijst van kinder boeken die later met nieuwere uitgaven is aangevuld is de werkgroep kinder jeugd lektuur gaan onderzoeken of het met het kinderbo e k nou werkelijk z o tries t gesteld is als een willekeurige greep in een rek met kinderboeken doet vermoeden de werkgroep kinder jeugdlektuur bestaat uit ouders onderwijsmensen bibliothekaris sen en andere belangstellenden bij dit onderzoek zijn allereerst enkele algemene ei sen opgesteld waaraan elk kinder boek zou moeten voldoen de taal moet begrijpelijk zijn voor de bedoelde leeftijdsgroep het moet een logisch samenhangend verhaal zijn het boek mag het krities zelfstandig denken niet belemmeren de illustraties moeten passen bij de tekst en ruimte laten voor de fantasie van het kind verder is bij het bekijken van de inhoud gel e t op de eigentijdsheid van de informatie er is gezocht naar boeken waarin kinderen de hedendaagse maatschappij terug kunnen vinden waarin ze zich met hun eigen situatie kunnen ident i ficeren of de situaties van anderen kunnen leren begrijpen elk boek is door meerdere mensen gelezen om een eenzijdige beli c hting te voorkomen uit de verschillende beoorde li ngen is tenslotte een eindkritiek gekomen bij de beoordeling worden ook de als negatief ervaren kanten van het boek genoemd de werkgroep kwam o a tot de volgende conclusie s 1 bijna alle boeken zijn afgestemd op kinderen uit complete gelukkige gezinnen 2 het doorsnee kinderboek speelt zich af in een middenklasse of hoger mi li eu 3 het traditionele rolpatroon t a v jongens en me isjes wordt i n de meeste boeken benadrukt 4 meestal wordt wat van een andere cultuur een ander ras of denkpatroon is ver vormd weergegeven 5 het huidige maatschappelijke bestel wordt als vanzelfsprekend aangenomen 6 gezag en gelijk van de volwassene zijn iets volkomen vanzelfsprekends 7 individuele prestaties worden steeds positief gewaardeerd 8 taboes worden vrijwel niet doorbroken naar aanleiding van deze conclusies wordt door de werkgroep een lijst met niet traditionele boeken samengesteld hiermee zij niet gezegd dat andere boeken taboe zijn het is even fout een kind te vertellen dat alleen de kleur rood bestaat als om het bestaan van die kleur te ontkennen de lijst is bedoeld voor hen die gericht iets anders zoeken enkele boeken die door de werkgroep zullen worden aanbevolen als tegen wicht tegen bovengenoemde punten een boek kan uiteraard onder meer hoofdstuk ken aanbevolen worden 123 ad 1 a m c s chmidt pluk van de pett e flet prochazka leve de republiek a d 2 r dahl sjakie en de sjokoladefabriek k hunter de s oul brothers en si ster lou ad 3 a lindgren lotta uit de kabaals traat m di e kman de dagen van olim a d 4 p a pas prin s luilak dit boek i s uitverkoc ht het i s echt e r n o g wel i n de bibli o theek verkrijgbaar g evenhui s verst e keling in de sinai ad 5 tis on t a yl or barbapapa s ni e uwe hui s j terlouw ko ning va n kat o ren ad 6 thacher hurd vlug vlug lebacs sherry ad 7 h barnard de m a r o kkaan en de kat van ta nt e da unge e n le van t o rudd een d o rp in zuid amerika ad 8 j vior s t dat i s heel wat voor een kat t herzen de zoon van de woordb o uwer naa st het samenstellen van deze te verschijn e n lij s t w o rdt o ok b v do o r het ho ude n va n gesprekke n met boekverkop e rs geprobeerd het go ede kinderboek een betere kan s t e geven de ze gesprekken resulteerd e n o a in voorlichtings voorl ees en diskuss i e dagen in d e jeugdafdeling van enkele boekhandels de werkgroep vindt het van groot belang studenten van pedag o gische akademies t e interes s eren voor jeugdlektuur zij zijn het die later invloed kunnen uit o efenen op de samenstel li ng van de s cho o lbibliotheek de s choolbibliotheek beinvl oedt weer de aan schaf van boeken in de gezinn e n opdrachten die s t ude nten z o uden kunnen uitvoere n hebben betrekking op de samenstel li ng van de bibli o theek het contact tuss en schoolbibliotheek en openbare bibli otheek de vormen waarin het kind bij het kiezen en lezen bege leid wordt de verh ouding tussen het a antal reele en fantasieverhalen de ve rschijningstijd van de boeken de samenhang tussen het milie u van het kind en de keuze van he t b o ek d e samenhang tus sen de karaktertrekken en de keuze van het boek het hoe e n waarom van de lee rli ngen over de mee s t geleze n boeken het hoe en waarom van de leer li ngen over de minst gelezen b o eken doo r op deze vers chillende manieren te werken hoopt de werkgroep een bewu s t e re omgang met het kinderboek tot stand te brengen kontaktadres van de werkgroep tonne cox otterstok 8 eindhoven tel 040 23 1 86 124