Documenten
het limonadegevoel van een kind de verhalen van vonne van der meer in klas of leeskring veertien verhalen zijn het die vonne van der meer het selec teren waard heeft geacht toen zij van de bezige bij de uit nodiging kreeg om in de reeks gebonden hoekjes de bezige bij kapitaal een deel te vullen de verhalen heet de bundel niet bijzonder inspirerend maar wel duidelijk dit zijn ze die ik wil behouden over verbeelding en werkelijkheid geloof en ongeloof trouw en ontrouw vanuit een zeer vrou welijk gezichtspunt vonne van der meer wam de moor van der meer 1952 debuteerde in is de toekomstige vader van haar kind vrijen met cas wel eens op haar net 1985 met het limonadegevoel en andere met wie zij al drie jaar samenwoont op vlies verschijnt erotische aandoenin verhalen een bundel die buitengewoon het bezit van pornobladen dat doet gen heeft ze al als kind van zes gehad goed ontvangen werd en haar de geert haar pijn ze kan het niet plaatsen in en die duidt ze aan met het limonade jan lubberhuizenprijs voor het beste de heel open verhouding die ze met gevoel ik was zelf niet ouder dan zes debuut van 1985 opleverde in 1993 hem dacht te hebben en het cliche zit toen ik op televisie een man en een volgde een tweede bundel onder de haar dwars het ruineert het beeld van vrouw elkaar uitgebreid op de mond titel nachtgoed tussen de verhalen in haar partner mannen die zich van zag kussen daar kreeg ik een gevoel publiceerde zij de romans een warme porno bedienden waren zielig mastur bij zo nieuw en bijzonder dat er een rug 1987 en zo is hij 1991 en liet berende vrijgezellen zonder contacten woord voor bedacht moest worden ik deze in 1994 volgen door de novelle en arm aan verbeelding of getrouwd noemde het t limonadegevoel als ik spookliefde een iers verhaal en in 1995 maar te verlegen om te bekennen wat aan de onderkant van een hond plotse het toneelstuk weiger nooit een dans ze het liefst wilden dan wel behept ling zo n felrose staafje te voorschijn literatuur is er om cliches te verpul met een vrouw die iedere variant op zag komen kreeg ik het ook en als ik veren schreef ik bij haar debuut die de oerpuzzel afwees een zwaantje maakte in de ringen en zin sloeg op het titelverhaal van de over de blik van de gymleraar heen debuutbundel het limonadegevoel de geheime werkelijkheid zweefde de tong van een hond onver dat in de reacties op de bundel de wat hier gebeurt klopt niet met de ge wachts langs mijn been kon het ook meeste aandacht kreeg het cliche dachte dat ze toch een uitstekende ver veroorzaken ik onthield die blik van waarover het hier gaat houdt in dat houding heeft met cas en dus volgt ze de man met de eeuwig bruine benen vrouwen in bladen als playboy mayfair het spoor terug ze ontdekt enkele aan de staafjes de tong van de hond die en penthouse symbolen zijn van de knopingspunten praat nu met hem zoveel op de wolf van roodkapje leek eeuwenlange mannelijke overheersing over het hoe en waarom en wordt ten de kussende paren en mannen ze beschouwen als com slotte naar haar eigen bestaan geleid daar durft ze nu best over te praten pensatie voor hetzij een totaal gemis zijzelf zo heeft ze al meteen gedacht maar met de erotische fantasieen die hetzij een geringere lust van de kant heeft ook haar geheime verleidingen ze nu blijkt te hebben en die haar in der vrouw een vervelend cliche waar ik vond het niet nodig verslag te doen haar naaktheid voor anderen tonen ook de ik vertelster mee worstelt zij van een onbekende halfontblote arm ligt het wat ingewikkelder betrapt als ze zes maanden zwanger op een terras een arm die bij het ondenkbaar dat ik die woorden zou 36 tsjip letteren 7 3 uitspreken ik geloof dat ik vooral bang de vermomming als constante eilandliefde een vrouw moet voor was pervers gevonden te worden vonne van der meer kent de kracht van haar werk naar een der waddeneilan uiteindelijk komt de vrouw tot de be de vermomming als toneelregisseur den zal daar enkele dagen verblijven vinding dat de heimelijke playboy heeft ze de metamorfose herhaaldelijk en creeert zich een minnaar zodat ze avontuurtjes van haar man en de plaat beproefd een ander zijn dan je bent moet nadenken over hoe je bedrog jes die zijzelf in haar hoofd heeft niet je oude ik afleggen een vrouw van pleegt over wat je dan tegen je partner voor elkaar onderdoen als ik in pa vijfenveertig beleeft in angst voor de zegt ik kon geen naam bedenken voor niek raak van zo n foto is dat omdat achtbaan haar onzekerheid over haar iemand van wie ik geen beeld had nu er op dat moment in mijn hoofd een uiterlijk als ze in een warenhuis een pas merkte ik dat ik geen idee had hoe plastic zak met blootbladen open zwart zijden nachthemd wil kopen een man eruit diende te zien geen scheurt ze praten de twee zij be ze dagdroomt zich daarbij een jonge ideaalbeeld had zoals sommige vrou schrijft haar fantasieen hij reageert minnaar van twintig met het aantrek wen ik verbaasde me ook altijd over maar uiteindelijk verstaan ze elkaar ken van het hemd zou ik mijn oude ik de snelheid waarmee gezegd werd o niet echt zullen we naar bed gaan die som van feiten herinneringen nee dat is mijn type niet ik val alleen zegt de man typisch mannelijk banden en verantwoordelijkheden op lang ik zou nooit verliefd kunnen misschien kunnen we eerst nog door uittrekken sterker veel sterker dan de worden op iemand die dik is en krom praten zegt de vrouw typisch vrou behoefte ontrouw te zijn was de wens loopt zo n verende tred heeft geen welijk waarop de man naar zijn mezelf ontrouw te zijn billen een zachte g ik had geen vast werkkamer gaat en de vertelster de angst voor de achtbaan is met zijn omlijnd lichaam in mijn hoofd warmte zoekt van de radiator en ver ruim acht bladzijden uiterst geschikt precies op het ogenblik dat ze besluit zucht soms denk ik dat ik nooit zal voor klassikale lezing en toepassing om haar fantasie maar op te geven en wennen aan het beeld van twee plastic van de suggestie om elke leerling de de trouwe vriendin te blijven die alleen zakken bungelend ieder aan zijn eigen belangrijkste passage aan te laten stre maar bezig is de ontrouw van haar verwarmingsknop pen voor mij is dat het hier geciteer partner te verwerken fietste hij langs het limonadegevoel is voor elke lezer de maar ik ben er zeker van dat in een mijn raam de potentiele minnaar een interessant vrouwelijk of mannelijk klassikale uitwisseling heel wat meer eilandbewoner die zij in haar fantasie je ontkomt er niet aan je eigen opvat aan de orde komt gaat beminnen en zo komt ze thuis tingen over en ervaringen met seks op terug bij haar man ontrouw geweest in in nachtgoed een verhaal van acht een reflectieniveau te toetsen aan die fantasie voor hem in werkelijkheid ik tien bladzijden is het een vrouw van van de vrouw en de man in dit verhaal denk dat dit een verhaal is waar je op zeventig die in verlegenheid blijkt nu en ook al ligt in de overige verhalen school niet veel mee kunt doen maar zij nachtgoed wil aanschaffen en het het accent nog meer op de emoties en wel in een leeskring is aardig om dit verhaal tegenover het denken van vrouwen vonne van jonge mensen denken wel eens dat je angst voor de achtbaan te plaatsen der meer houdt de ervaringen van het leven en met name het seksuele omdat het deze keer een verkoopster is vrouwen die zij beschrijft zo klein en leven na je vijftigste kunt vergeten die met de lezer naar deze vrouw kijkt geconcentreerd dat haar verhalen zo laat staan dat je als 71 jarige vrouw nog een verliefde vrouw van zeventig wat wel bij mannelijke als vrouwelijke le verlangt naar de strelende blik van een kan ze nog aan om haar geliefde te be zers veel in beweging kunnen brengen vreemde van der meer leert ze wel hagen tussen klant en verkoopster misschien dat jongens zich eventjes anders in het verhaal moed vertelt ontstaat een diepgaand gesprek waarin net zo n stoethaspel voelen als de co ze over een vrouw die zich door een assistent die in afscheid van phoebe de vrouw haar verleden herbeleeft aan gemoedigd door de betrokkenheid van jonge spanjaard mee laat nemen naar de jonge vrouw meent te moeten bege de stierengevechten in sensuele beel leiden die ligt te wachten op de ge de verkoopster den worden vrouw en lezer wegwijs boorte van haar reeds gestorven kind gemaakt in dit wonderlijk wrede en een minnaar verzinnen maar zij zullen tegelijkertijd de deernis volgens kenners poetische tijdverdrijf vermomming kan ook bestaan uit het delen van een vrouw en een man die de matador was de vrouw een vrouw verzinnen van een tegenspeler een oprecht verheugd uitzagen naar een die haar rok tussen duim en wijsvinger minnaar als mentale wraak op de echt kind en nu het verlies daarvan moeten neemt een stuk been laat zien de rok genoot die je ontrouw is geweest die dragen weer laat zakken met haar heupen vorm van verbeelding is te vinden in tsji p letteren 7 3 37 draait zodat de stof in beweging komt spannendste verhaal van deze bundel sinterklaas blijft geloven moet denken in plooien valt waar de man zijn ogen take me to the bullfight aan het lot van de schrijfster zelf in niet van af kan houden naar toe gezo compositorisch een heel geschikt ver opzij verklaarde ze vorig jaar waarom gen wordt als de stieren zijn gedood haal voor een persoonlijke analyse met ze katholiek is geworden een daad als en de matador gebogen heeft om voor een wisseling tussen heden en verle consequentie voor haar gedrag in de het applaus te danken gaan de oude den en een goede plot vijfendertig jaar vakantie wanneer ze zich overgaf aan vrouw en de jongen wat eten nog is ze de vrouw net gescheiden die de diensten in kleine ierse kerkjes ge voor zij in gedachten met hem heeft haar kinderen bij haar ouders onder loof is niet een kwestie van inspiratie kunnen slapen is de jongen al gevan brengt om op vakantie te kunnen gaan maar van willen een soort vasthou gen door verschijning van een leeftijd en wel alleen en de beste manier om dendheid is ook de bron van toms ge genote op het podium dat daar staat te niet voortdurend wildvreemde mannen loof in de heilige van myra als hij om zingen met een rauwe raspende vrou achter zich aan te krijgen is de zwange die vasthoudendheid zijn eerste vrien wenstem zo is het leven mevrouw re vrouw te spelen alweer vermom dinnetje verliest wordt manifest dat denken we dan ming ze bindt zich dus een kussentje iemand voor zijn geloof kan lijden voor en verwacht dusdoende een harte het verhaal roept voor een klas zeker morele oordelen lijke maar van avances vrije bejege vragen op om te beginnen de vraag afkeer van commercialisering en ning aan een factor is ze voorbijge wie is er zo gek dat hij in sinterklaas kinderexploitatie liggen ten grondslag gaan aan haar eigen gevoelens want wil blijven geloven als je dan zo n be aan het verhaal op de plek van de in het portugese dorpje waar ze neer hoefte hebt aan ritueel zegt ook de ik snor daarin vertelt een moeder haar strijkt zoekt nog iemand anders zijn figuur de moeder als je wat je gelooft volwassen geworden zoon hij wordt heil een deen die juist op haar als per se in een vorm moet gieten word vader de geschiedenis van een foto zwangere vrouw alleen verliefd wordt dan katholiek of luthers of boeddhist waarop hij als kleuter staat afgebeeld en een rol als substituutvader wel ziet boeddhisten hebben ook hele mooie zijn knuffelbeest tegen zich aange zitten de vrouw dagdroomt van een gezangen en ze doen van alles met drukt ooit heeft de moeder zich laten heftige liefde die krijgt ze ook maar schaaltjes wierook en maar tom verleiden om mee te werken aan een op een andere manier dan ze had ge legt uit dat het gaat om een ritueel fotosessie voor een reclamecampagne dacht waarmee je bent opgegroeid en dan zij is dat altijd blijven voelen als ver fantasieen die dreigen werkelijkheid te bleef alleen het ritueel van het schoen raad aan haar kind het verhaal is worden of daarmee pijnlijk in strijd zetten over een biecht en levert tegelijkertijd felle blijken te zijn daar gaat het heel vaak trouw en ontrouw geloof en ongeloof kritiek op reclamemakers voor wie om in de verhalen van vonne van der verbeelding en werkelijkheid het zijn gevoelens en verhoudingen niet tellen meer ijzersterk is in dit opzicht be tegenstellingen waarvan vonne van der als er maar gescoord kan worden drog het verhaal van een nette vrouw meer in haar zinvolle verhalen de bete dat vonne van der meer niet vrijblij die haar man trouw heeft gezworen kenis onderzoekt en daarmee is zij vend mooie verhalen schrijft maar net maar onverhoeds valt voor een rand een auteur die door de diversiteit van als haar man willem jan otten ook figuur namens een ideele stichting haar proza zowel voor leeskringen als over morele oordelen beschikt die zij die dergelijke jongens op het goede voor leerlingen in de tweede fase van onder woorden wil brengen blijkt te pad tracht te houden gaat ze hem het havo vwo het nodige heeft te bie meer uit het slotverhaal van de verha schminken tot zwarte piet en met de den m len met de omineuze titel bericht uit aanraking die grimeren noodzakelij de bezemkast die bezemkast is de kerwijs met zich meebrengt wordt een ruimte waarin onze maatschappij de nauwelijks uitgesproken fantasie wer vonne van der meer de verhalen afgeschreven dement verklaarde men kelijkheid spannend en sterk van een keuze uit eigen werk de bezige bij sen het liefst zou achterlaten over dat sfeertekening kapitaal amsterdam 1997 230 blz gegeven laat van der meer een 84 ja geb nlg 39 50 bef 720 rige vrouw aan het woord schrijnend geloof en ongeloof er is een tweede sinterklaas verhaal noodlottige verbeelding het zingen het water de peen wie zevenentwintig bladzijden telt het leest hoe een jongen hardnekkig in n 7 3