Publicatie datum: 1995-01-01
Auteur: Jacques de Vroomen
Collectie: 05
Volume: 05
Nummer: ?
Pagina’s: 73
Documenten
jacques de vroomen het nut van het lelijke wat is het lelijkste woord in de nederlandse taal ze worden in een onophoudelijke regelmaa t verwekt en ter wereld geholpen 1 lelijke nieuwe woorden dat moeten we dan wel even contactera hoorde ik laatst iemand in een vergadering zeggen hij bedoelde dat er over een voorstel met anderen gepraat moest worden maar het kan gelukkig nog erger een paar weken terug is bij mij in de straat een nieuwe winkel geopend de naam staat in forse kapita len op de etalagerait relagift een cadeautjeswinkel meid ga toch naar relagift zeg ik tegenwoordig tegen mijn vrouw als ze loopt te klagen omdat ze niet weet wat ze mee moet nemen naar een verjaardag er zijn eigenlijk twee methodes van literatuurdidactiek de posi tieve en de negatieve meestal pakken we het positief aan we la ten leerlingen voorbeelden zien van fraai taalgebruik het lijkt me nuttig om met een zekere regelmaat de negatieve weg te kiezen leerlingen confronteren met lelijk taaklgebruik en ze zelf flin k aan het verzamelen zetten waarna u op het pedagogisch juiste moment fraaie literaire formuleringen daarnaast zet misschien een idee om in tsjip eens een pagina te vullen met afgrijselijk e neologismen stuurt u wat p s laat uw leerlingen ook eens op namen van huizen letten ik heb een oom en tante die offermans nouwen heten hun huis hebben ze nou of genoemd ik vrees dat ze niet begrijpen waarom ik nooit langs kom 73