Het Schrijflab – een lessenserie creatief schrijven

Publicatie datum: 2021-11-17
Onderwerp: Lessenserie
Collectie: mavo, havo, vwo, 3, 4
Deze lessenreeks wil leerlingen leren divergent te denken. Leerlingen schrijven elke les een korte tekst. Telkens komt er een ander aspect van het schrijven van korte verhalen aan de orde en oefenen leerlingen het divergente denken.
De lessen zijn op haalbaarheid en effectiviteit getoetst. De artikelen daarover zijn ingediend, zodra die beschikbaar komen voegen we die toe aan dit lemma.

Auteurs:

Tanja Janssen
Onderzoeker literatuur- en schrijfonderwijs voor Universiteit van Amsterdam | Website

Tanja Janssen is onderzoeker literatuur- en schrijfonderwijs aan de Universiteit van Amsterdam.

Anouk ten Peze

Anouk ten Peze is docent Nederlands aan Het Schoter in Haarlem. Dankzij een promotiebeurs voor leraren van NWO doet zij onderzoek naar het effect van creatief schrijven op het schrijfproces en de tekstkwaliteit, onder begeleiding van Tanja Janssen en Gert Rijlaarsdam (UvA).

Gert Rijlaarsdam

Gert Rijlaarsdam was 17 jaar leraar Nederlands en is lid van de onderzoeksteam taal-, literatuur- en kunstonderwijs aan de Universiteit van Amsterdam en van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands van de Vereniging Levende Talen Nederlands.