Deze lessenreeks wil leerlingen leren divergent te denken. Leerlingen schrijven elke les een korte tekst. Telkens komt er een ander aspect van het schrijven van korte verhalen aan de orde en oefenen leerlingen het divergente denken.
De lessen zijn op haalbaarheid en effectiviteit getoetst. De artikelen daarover zijn ingediend, zodra die beschikbaar komen voegen we die toe aan dit lemma.
De lessen zijn op haalbaarheid en effectiviteit getoetst. De artikelen daarover zijn ingediend, zodra die beschikbaar komen voegen we die toe aan dit lemma.
Documenten
- Docentenhandleiding Het schrijflab
- Fragment voor Les 5
- Fragment 1 voor Les 5
- Fragment 2 voor les 5
- Fragment 3 voor Les 5
- Leerlingenboekjehetschrijflab
- Powerpoint Het schrijflab les 1
- Powerpoint Het schrijflab les 2
- Powerpoint Het Schrijflab les 3
- Powerpoint Het schrijflab les 4
- Powerpoint Het schrijflab les 5
- Tekstfragmenten voor Les 3
- Toelichting bij de Prezi over creativiteit – les 1
Auteurs:

Tanja Janssen
Tanja Janssen is onderzoeker literatuur- en schrijfonderwijs aan de Universiteit van Amsterdam.

Anouk ten Peze
Anouk ten Peze is docent Nederlands aan Het Schoter in Haarlem. Dankzij een promotiebeurs voor leraren van NWO doet zij onderzoek naar het effect van creatief schrijven op het schrijfproces en de tekstkwaliteit, onder begeleiding van Tanja Janssen en Gert Rijlaarsdam (UvA).

Gert Rijlaarsdam
Gert Rijlaarsdam was 17 jaar leraar Nederlands en is lid van de onderzoeksteam taal-, literatuur- en kunstonderwijs aan de Universiteit van Amsterdam en van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands van de Vereniging Levende Talen Nederlands.