Hot Potatoes

Publicatie datum: 2002-01-01
Collectie: 05
Volume: 05
Nummer: 3
Pagina’s: 20-22
in de multimedia l1oek hot potatoes henny jellema de naam hot potatoes doet eerder aan een kookprogramma denken dan aan algemeen onderwijsmateriaal toch is dat laatste het geval de volledige naam is hot potatoes halfbaked software en daarmee wordt bedoeld dat het om iets gaat dat voorgebakken is maar nog niet af hot potatoes bestaat uit zes raamprogramma s die de leerkracht kan invullen met wat hij maar wil wat is hot potatoes aansluiten bij de behoefte van de docent het is lesmateriaal zoals het al sinds jaar en dag leerkrachten die zelf graag materiaal maken met plakken en knippen wordt gemaakt doen dat vaak met een programma tekst vroeger met de pen later met de stencil verwerken ze maken een les printen hem uit machine het kopieerapparaat en de tekst kopieren hem en delen hem uit hot potatoes verwerker op de pc veel docenten hebben is een programma om zelfbedachte en behoefte aan eigen lesjes naast hun basis zelfgemaakte lessen als computerprogramma methoden daarvoor is hot potatoes uitstekend te presenteren de leerling krijgt dus de bruikbaar invulles niet op papier maar op de computer hot potatoes is dan ook praktisch van voor zich typt de antwoorden in en dat is het aard er is geen sprake van een onderwijs grote verschil krijgt dan meteen van de kundige of didactische doorbraak zelf sluit ik computer te horen dat wil zeggen hij leest met hot potatoes aan op wat met het werken het wat het resultaat is de leerkracht heeft met reguliere methodes nog niet goed ging of van te voren de feedback in goed fout vorm nog meer oefening nodig heeft zelf ingevoerd wie de homepage van hot potatoes voordelen aanklikt heeft de mogelijkheid kleine stukjes oefeningen te proberen wie meer wil moet de praktische voordelen ten opzichte van zich laten registreren de aanwijzingen op de papier zijn dat eenmaal gemaakte lessen niet website zijn weliswaar in het engels maar zeer meer gekopieerd hoeven te worden de leerling duidelijk het enige waar verwarring over kan onmiddellijke feedback krijgt en dus zelfstandig ontstaan is de nadrukkelijke mededeling dat en individueel kan doorwerken en de docent hot potatoes geen free ware is dat betekent niet steeds hoeft na te kijken wat dat laatste echter geenszins dat er eerst betaald moet betreft de docent moet wel een papieren worden het programma is geheel gratis administratie van de vorderingen bijhouden inclusief onbeperkte ondersteuning bij proble want het gratis programma registreert geen men dat free ware slaat op commerciele resultaten de oefeningen moeten ook niet te doeleinden wie oefeningen met hot potatoes groot zijn want een halverwege afgebroken gemaakt heeft mag ze wel verspreiden maar oefening wordt evenmin geregistreerd er geen geld voor vragen de bedenkers van hot potatoes zien ze graag op internet hun gegevens idee is dat iedereen ervan leert je mag geen reclame toelaten op een site waar je hot men kan het programma gratis downloaden potatoe werk hebt gezet wie dat toch wil van internet het is ook mogelijk om een moet een commerciele licentie aanvragen voor licentie vanaf canadese 100 te kopen 150 canadese dollars dan registreert het programma wel resultaten de kracht van hot potatoes zit m in het feit dat het te maken materiaal direct kan 20 het programma bestaat uit 6 oefenvormen groups yahoo eom group hotpotatoesuse rsl 1 basisvorm jbc voor meer informatie registratie multiple choice vragen web uvie ea hrd halfbaked 2 basisvorm jclose voor nederlandse uitleg invuloefeningen projeetx yueom be hot pota 3 basisvorm jquiz toesjntroduetie htm korte vragen users pandora be henk verdru ho 4 basisvorm jcross tpoueontents htm kruiswoordpuzzels wie nog meer wil weten kan het ook bij mij 5 basisvorm jmatch proberen sleepvragen hennyjellema planet nl of hennyjellema netseape net er is een yahoo diseussiegroep waar regel matig een paar nederlandse namen te vinden hoe gaat hot potatoes nu in z n werk zijn daar dropt iedereen zijn problemen en ongemakken anderen reageren daar eerst een voorbeeld van een meerkeuze doorgaans op met hoe zij het probleem oefening de leerkracht typt een tekst in de hebben aangepakt wat zeer stimulerend is grijze dialoogbox alles is er men hoeft martin holmes de bedenker van dit alles alleen maar tekst of desgewenst plaatjes reageert eindeloos geduldig op iedere inbreng sommen geluid en of film in te voeren j eanne kurvers maris huppeldepup olanda homann voorbeeld van gegevens die door de docent ingevoerd kunnen worden bij een meerkeuze oefening 21 na het invoeren klikt men op een van de pagina krijgt de leerling onderstaand scherm blauwe zeemanswieltjes bovenaan en de rest beeld te zien de leerling moet het juiste volgt vanzelf de leerlingpagina is dan klaar antwoord aantikken en kan met de controle de leerkracht kan dit op een floppy zetten en in knop niet zichtbaar op deze illustratie de klas de flop in een computer drukken onmiddellijke feedback krijgen gebruik makend van de applicatie op de vorige de redactie vcln alf a niuws rv eerkeuze vnjgcn i voorbeeld van het schermbeeld dat de leerling voor zich krijgt een toepassing die ik zelf in mijn groep laten oefenen moeilijk lerenden in isk en gevorderde analfabeten gebruik is dat ik de leerlingen andere oefentypes steeds de goede combinaties laat zoeken tussen plaatjes en bijbehorende woorden die behalve multiple choice vragen biedt hot ze al in papieren lesmateriaal zijn tegen potatoes nog vier andere oefentypen onder gekomen dat kan een plaatje zijn waar een andere het matchen de applicatie matchen is woord bij gezocht moet worden maar ook er om woorden zinnen tekeningen geluid of twee plaaijes bij twee woorden drie plaatjes korte teksten bij elkaar te zoeken de bij drie woorden bijvoorbeeld bij drie plaatjes eenvoudigste toepassing voor nt2 leerders is die tezamen op het scherm verschijnen moet om tegenstellingen te combineren maar er het drietal knippen vouwen plakken gezocht zijn ook andere moge lijkheden voor alle worden het doel van zo n oefening is om oefentypes geldt dat dit een manier is om moeilijke lerenden die vaak moeite hebben woorden in te slijpen die al eerder aan om dezelfde dingen in een andere situatie toe geboden zijn en waarvan de betekenis al te passen nog eens op een andere manier te duidelijk gemaakt is 22