‘Ik wil…’ – Elfjes over de toekomst

Publicatie datum: 2004-01-01
Collectie: 07
Volume: 07
Nummer: 3
Pagina’s: 19-20
e r k n u t v 0 e r n g ik wil elfjes over de toekomst in de wijk ijsselmonde werd de wereldvrouwendag dit jaar gevierd rond het thema toekomst enza profita en maria van donkelaar van het team ijsselmonde van het roe zadkine praatten met hun cursisten door over dit onderwerp en schreven naar aanleiding daarvan elfjes over de toekomst enza profita en maria van donkelaar roc zadkine rotterdam er gelegenheid van wereld wilden hebben dat bleek heel moei daarna schreven we de elfjes een voor vrouwendag was er door de lijk te zijn het was om te beginnen al een op het bord als er iemand aan de stichting ij sselmonds welzijnswerk moeilijk om over jezelf na te denken beurt was hielp de hele groep mee een feestdag georganiseerd voor alle in plaats van over je kinderen met het formuleren van de wens de vrouwen uit de wijk ijsselmonde het duidelijk was ook dat onze cursisten cursisten hadden daarbij veel interes feest werd vooral bezocht door allochto niet gewend zijn om hun eigen toe se en waardering voor de ideeen van ne vrouwen ook wij en andere docen komst te beschouwen als iets waarover de anderen de docenten stelden kriti ten van roe zadkine waren van de je kunt nadenken sche vragen partij met onze cursisten het thema toen de vrouwen de volgende keer was over tien jaar dan het leek ons elfjes over de toekomst hun gedichtjes getypt in een mooie een goed idee om een paar dagen na eerst schreven wij zelf een elfje een letter en lay out zagen waren ze best deze feestdag een afsluitende les te wij gedichtje van vijf regels met in totaal een beetje trots hier volgen een paar den aan de toekomstvisie van de cur elf woorden over wat wij over tien voorbeelden sisten in onze groep jaar bereikt wilden hebben niet een de groep bestaat uit cursisten die oor elfje volgens de strikte regels maar spronkelijk analfabeet waren in hun een lossere vorm zoals uit de voor twee turkse vrouwen eigen taal ze volgen al tussen de drie beelden blijkt wel gaven we op dat toekomst en vijf jaar onderwijs bij roe het eerste woord toekomst moest ik wil zadkine de turkse en marokkaanse zijn de tweede zin ik wir en dat het vrijwilligerswerk doen vrouwen waarvan de gedichtjes in dit laatste woord een gevoel moest uit en arme mensen helpen artikel zijn opgenomen zijn allen drukken goed meer dan tien jaar in nederland som toen schreven de cursisten hun toe migen al twintig jaar een van de komstvisie op er werd veel gekletst toekomst turkse vrouwen bijvoorbeeld heeft een en gelachen want niemand wilde zijn ik wil cursus voor vrijwilligster in de eigen toekomst somber inzien de terug naar turkije bejaardenzorg gevolgd de cursiste uit meeste cursisten begonnen met beter maar ook hier blijven afghanistan is nog niet zo lang in nederlands leren als we dan vroegen halflhalf nederland maar leert sneller dan de met welk doel was het antwoord om anderen van de groep te gaan werken of om onafhankelijk een koerdische vrouw uit irak we vroegen de cursisten na te denken te functioneren als de kinderen het toekomst over hoe ze zouden willen dat hun huis uit zijn behalve nederlands ik wil leven er over tien jaar uit zou zien leren hadden de cursisten elk wel zo n in nederland blijven waar ze wilden zijn wat ze wilden twee zaken die zij graag wilden berei autorijden leren en werken bereiken wat ze over tien jaar geleerd ken of voor zichzelf wensten goed alfa nieuws nummer 3 september 2004 19 e r k n u t v 0 e r n g een oude vrouw uit afghanistan en een jonge marokkaanse wij hebben met zeer veel plezier aan toekomst toekomst deze gedichten gewerkt en af en toe zonder oorlog ik wil lezen we ze weer eens over met onze met mijn kinderen dat mijn man cursisten om ons geheugen op te frissen naar afghanistan op vakantie alleen van mij is en om te kijken of we er nog altijd zo goed prettig over denken en wat wij docenten over tien jaar willen een oude marokkaanse vrouw toekomst toekomst ik wil ik wil alleen geld hebben een mooi huis om naar mekka te gaan aan de blauwe zee blij rustig t e r k n u t v v o 0 e r n g n g kees heeft honger een digitale leesles om leerlingen de overgang van technisch lezen naar het begrijpend lezen zo soepel mogelijk te laten nemen ontwikkelde henny jellema van de lieven de keyschool in haarlem digitale leeslessen ze legt haar uitgangspunten uit en geeft een voorbeeld van zo n les henny jellema lieven de keyschool haarlem lfabetiseren ik ken dat als leren lezen eerst tech houdt de leerling de betekenis van het woord maar vaak ook nisch daarna begrijpend en toegepast lezen ik heb niet ik heb de indruk dat dat de vorderingen bij het leren het idee dat de stap van technisch naar begrijpend lezen in van klank tekenkoppeling geenszins in de weg staat alfabetiseringscursussen nt2 voor volwassenen lang niet ik had eens een leerling die zonder problemen het woord altijd gemaakt wordt maar op de isk heb ik daar goede erva boorn las maar mij stomverbaasd aankeek toen ik vroeg ringen mee wat is een boom zij had geen idee en zat daar ook hele leerlingen leren bijvoorbeeld wel woorden met behulp van maal niet mee veel leerlingen willen heel graag een stukje afbeeldingen maar de keuze van die afbeeldingen wordt hardop lezen maar worden onzeker als de docent vragen bepaald door leestechnische factoren een klankzuiver mkm over de betekenis gaat stellen je kunt er voor hen een hoop woord als maan wordt aangeboden niet omdat de leerlingen plezier mee vergallen maar er komt een moment dat dat ver zo nodig moeten weten wat een maan is maar omdat dat andert bij sommige leerlingen al na een week of zes bij woord zich zo goed leent om mee te leren lezen soms ont anderen na enkele maanden dan willen leerlingen wel fzj alfa n w alfa nieuws mme nummer september 0 4 3 pt mbe 20 0 4 l