Publicatie datum: 2003-05-01
Auteur: Kris Van Rhode
Collectie: 32
Volume: 32
Nummer: 5
Pagina’s: 13-20
Documenten
internet in de lessen nederlands nachtmerrie of droom kris van rhode tot een paar jaar geleden vond niemand het abnormaal als je nog met de typema chine werkte nu voel je het schaamrood haar je wangen stijgen als je zegt dat je niet met een pc kan werken een leerkracht zonder e mailadres kan nog net alhoewel en ook al heb je thuis geen internetverbinding toch veronderstelt men dat je weet wat internet is en dat je ermee kan omgaan nu het internet ook in heel veel scholen gemakkelijk toegankelijk is geworden lijkt het meer dan vanzelfsprekend dat je internet in je lessen integreert alle informatie waarvoor je vroeger de deur uit moest bekijk je nu wanneer en waar je wil je leer lingen voor een toets een volledig bewerkt artikel uit de krant van de dag voorscho telen het kan tenminste als je hieraan wat nachtrust wil opofferen wat een droom of is het eerder een nachtmerrie biedt het internet inderdaad hulp aan de leraar nederlands in het secundair onderwijs of is hij er alleen maar een slachtoffer van kan een vluchtig medium als internet echt lets bieden laten we het aanbod eens bekijken l erst en vooral waarvoor wil je het een goed navigatieprogramma kan bekij internet gebruiken bekijk je internet als ken andere bleven in het beginstadium ste bronnenmateriaal of verwacht je kant en ken en bieden na jaren nog steeds dezelfde klare lessen of nog wat anders er informatie als in het begin van hun bestaan is hier duidelijk een evolutie in het het materiaal is dus steeds ruimer gewor internetaanbod enkele jaren geleden den maar niet alle sites hebben hetzelfde waren er voor het schoolvak nederlands niveau bereikt naast het bronnenmateriaal vooral kortere pagina s waarin 66n aspect kwamen er geleidelijk aan meer lesgerichte 66n auteur 66n tekst belicht werd vrij sites en sours complete cursussen ook vrij snel volgden linkspagina s en geleidelijk aan nieuw zijn de zogenaamde webquests zie werden sites professioneler ledere organi ook spiekerskomer in deze vonk nvdr satie die zichzelf respecteert heeft nu een eigen aan het internet is dat de kwaliteit site heel wat van die sites bestaan uit ver heel verscheiden is iedereen kan er zijn of schillende pagina s die een massy informa haar ding op kwijt het is dan ook een hele tie bieden sommige sites groeiden uit tot klus our de goede van de slechte sites to uitgebreide informatiebronnen die je met onderscheiden mei juni 2003 nummer 5 32e jaargang centrale databank bijvoorbeeld taalvaardigheid luisteren beoordelaars kennen sterren toe aan de in nederland heeft men ervoor gekozen site in principe zouden verschillende men de centrale linksdatabank vakwifzer sen een site moeten evalueren waardoor kennisnet aan te leggen sites worden aangebracht en vakwijzer is er voor verschillende vakken je beoordeeld door enkele mensen die hier kan het doorzoeken op verschillende voor een kleine vergoeding krijgen of al die manieren de meest voor de hand liggende beoordelaars over voldoende capaciteiten zijn via trefwoord of via bladeren dat levert beschikken weet ik niet positief is alleszins meestal het beste resultaat op dat men probeert de sites te rubriceren kies je op de startpagina voor vakwijzer dan krijg je links een navigatiemenu en rechts een trefwoordenbalk zelf kies ik zer meestal voor het menu en klik daar op bladeren vakken voor nederlands in het secundair voortgezet onderwijs kies je voor vo nederlands nu krijg je in het rechterscherm het begin van een boomstructuur met zes takken onder nederlands en los daarvan al een hele lijst links en beoorde em etzeaken lingen meestal is het interessanter als je nog verder specifi letenvolglig mem ceert bijvoorbeeld taalbeschouwing deze tak levert ook mo op een aantal links op maar je kan nog verder specificeren via 1 bladeren rjakken i biaderen the de boomstructuur bijvoorbeeld taalverandering nu krijg je uri der weer een aantal links specifiek voor dit trefwoord en boven l ikanmelden bron aan wordt de boom niet verder gesplitst bij taalverandering horen 31 sites je krijgt eerst de sites met de hoogste beoor ilvakwijzerkennisnet n1 deling vijf sterren dat zijn er vandaag een zevental hoewel vakwijzer geregeld op dode links gecontroleerd wordt sluipen er toch nog wat onnauwkeurigheden binnen maar meestal levert een zoektocht met vakwijzer heel wat interessante sites op bij iedere site krijg je informatie eerst in de linkslijst zelf over de inhoud van de pagina en verder na een klik op de infoknop ook over de bruikbaarheid in het onderwijs je kunt op basis hiervan beslissen of je de site zelf zal bezoeken of een site al dan niet gedidactiseerd is zal vakwijzer niet altijd expliciet vermelden over de site lees je bijvoorbeeld op de linkspagina van vakwijzer 32e jaargang nummer 5 mei juni 2003 hit titel taal beperking oordeel 1 onze taal op internet site over de nederlandse taal met een taaladviesdienst verschillende dossiers over taal en veel koppelingen naar andere websites over taal 2 beoordeling en met gemiddeld 4 0 sterren voor de site onzetaal n1 t na een klik op de infoknop vinden we de wil je leerlingen informatie laten zoeken bij twee beoordelingen telkens met de doel voorbeeld over een bepaalde literaire stro groep louder leerling docent de vakgebie ming dan kan je ze gewoon laten zoeken den schrijven grammatica taaladvies via een zoekmachine op internet zie ook de de onderwijsniveaus vertaald naar bijdrage van veerle geudens in deze vonk vlaanderen is dit bijvoorbeeld basisonder nvdr of je kan ze enkele sites aanbieden wijs bso hoger onderwijs ten slotte waarvan je weet dat die informatie daar te staat er een verwijzing naar het siso nr in vinden is lk bracht op mijn eigen site een de bibliotheek vakwijzer verwijst voor vo aantal sites rond literatuurgeschiedenis bij nederlands naar ca 200 sites wat niet echt elkaar dat is heel handig voor mezelf maar veel is maar is een goed uitgebouwde en ook voor de leerlingen bij een opdracht in goed te doorzoeken databank lets gelijk de klas of thuis ook op mijn taalpagina ver aardigs als vakwijzer bestaat er in zamelde ik een aantal informatieve sites vlaanderen nog niet enkele sites werpen onder andere over taalgeschiedenis zich op als c16 vlaamse onderwijssites maar ik heb hier toch mijn bedenkingen bij veel verschillende van deze sites zijn door colle verder staan we na dit alles nog niet ga s voor hun eigen leerlingen geschreven veronderstel ik de taal is dikwijls aangepast aan het niveau van een leerling van het internet als naslagwerk en secundair onderwijs het is heel gemakkelijk om bij dergelijke sites opdrachten voor catalogus selectief intensief lezen te maken lk gebruikte hiervoor bijvoorbeeld al bekijken we het internetaanbod opnieuw de literatuurpagina kunst en literatuur maar nu vanuit een andere hoek zoals ik geschiedenis 1880 2000 van onder reeds vermeldde zijn op het internet veel andere harry van blijswijk informatieve sites te vinden je kan die sen of je kan de leerlingen gerichte de taalpagina s geschiedenis van het opdrachten geven door hen in deze sites nederlands van de universiteit van bepaalde informatie te laten opsporen wenen wel behoorlijk moeilijk voor sommige leerlingen mei juni 2003 nummer 5 32e jaargang nen een site of pagina laten zoeken maar of een deel van de cursus van koert je kan ook een opdracht over verschillende van de velde sites of pagina s geven dat deed ik bij