Kleurig geletterd

Publicatie datum: 2010-01-01
Auteur: Tania Polak
Collectie: 13
Volume: 13
Nummer: 3
Pagina’s: 9-11
leze n messer m 201 verbal short term memory and vocabulary kurvers j en craats i van de 2008 what makes the illiterate development in monolingual dutch and bilingual turkish dutch language learning genius in m young scholten red low preschoolers proefschrift universiteit van utrecht educated second language and literacy acquisition durham pp 49 57 o it het v kleurig geletterd alfacursisten en poezie dat kan alfacursisten en beeldende kunst dat kan ook het bewijs wordt geleverd door centrum voor basiseducatie cbe antwerpen in het voorjaar van 2010 liep daar het project kleurig geletterd niet minder dan tachtig alfacursisten werkten een maand lang aan hun eigen gedichten en kunstwerken hoe dat in zijn werk ging verneemt alfa nieuws van tania polak educatief medewerkster bij cbe en initiatiefneemster van het eerste uur tania polak centrum voor basiseducatie antwerpen ya i de kiem van het project kleurig geletterd smaakte natuurlijk naar meer therapeute lin verheyen ligt in 2009 in dat jaar werden we dienden een project in bij het de resultaten die de cursisten aan het de alfalesgevers van ons centrum postfonds voor alfabetisering dat eind van de workshops neerzetten uitgenodigd om met hun klas deel te is een fonds dat in 1988 op initiatief waren verbluffend een groots opgezette nemen aan de wedstrijd het vreemde van de belgische post opgericht werd tentoonstelling volgde daarover verderop gedicht deze poeziewedstrijd wordt en nu beheerd wordt door de koning in dit artikel meer maar laten we eerst jaarlijks in antwerpen georganiseerd door boudewijnstichting jaarlijks ri cht even stilstaan bij het proces zelf hoe het august vermeylenfonds en het huis het postfonds een oproep tot het gingen onze twee hoofdrolspelers van het nederlands de wedstrijd richt publiek om innoverende projecten jan en lin te werk hoe pakten ze de zich vooral op cursisten die nt2 volgen voor de alfabetisering van jongeren en workshops concreet aan en wat is hen nt2 dus niet enkel alfa volwassenen in te dienen het project het meest bijgebleven aan hun uren met het spreekt vanzelf dat wij een beetje kleurig geletterd was geboren de opzet onze cursisten eerst laten we jan aan het scep ti sch stonden tegenover die ging een stapje verder niet alleen poezie woord uitnodiging gedichten dat is toch meer maar ook beeldende kunst behoort tot de iets voor gealfabetiseerde cursisten mogelijkheden van onze cursisten dag jan de naam van jouw organisatie onze cursisten kunnen amper lezen en tachtig alfacursisten van ons jeugd en poezie zegt het al jullie wer schrijven hoe zouden ze in centrum namen in het kader van het ken meestal met kinderen en jongeren s hemelsnaam poezie kunnen maken project kleurig geletterd deel aan vier waarom dan laaggeletterde anders nu we waagden de sprong en hebben opeenvolgende workshops die vonden taligen het ons niet beklaagd we stonden er plaats in maart 2010 in de eerste twee ook voor die doelgroep kan poezie belangrijk dan ook niet alleen voor er was in workshops onder begeleiding van jan zijn vooral voor die doelgroep poezie inhoudelijke ondersteuning voorzien door geerts van jeugd en poezie schreven schrijven is zoeken naar het juiste beeld de vereniging jeugd en poezie vzw een de cursisten gedichten in de laatste naar het mooiste woord in dat opzicht van hun medewerkers hielp de cursisten twee workshops werden de emoties zijn gedichten een gedroomd middel voor om de gedichten te maken het resultaat achter de gedichten visueel uitgedrukt anderstaligen om hun woordenschat uit een aantal van onze cursisten kaapte beeldende kunst dus dit gebeurde onder te breiden bovendien zit men voor een mooie prijzen weg met hun poezie dat de deskundige begeleiding van crea ti ef keer niet met handen en voeten gebonden alfa nieuws nummer 3 september 2010 9 t het veld aan die vervelende grammatica er is een vraag voortdurend door en daag de cursisten noteerde hem ijverig op het bord maar de grotere taalvrijheid meer ruimte voor uit zo veel mogelijk woorden te vinden cursisten dachten er anders over ze hadden creativiteit een zin of woordcombinatie die welke kleuren zie je is het dag of nacht liever kleren in de valies heel wat minder in de alledaagse taal als fout aangerekend zomer of winter wat hoor je wat ruik poetisch ik heb dan maar schoorvoetend wordt kan in een gedicht net heel mooi je welke bewegingen zie je welk adjectief toegegeven lacht en waardevol zijn zo zorgt poezie voor hoort bij dat woord het is een gezamenlijke taalplezier en niet voor taalfrustratie zoektocht naar exact het juiste woord exact laatste vraag jan wat blijft je bij aan je maar er is meer dan woordenschat de juiste schakering uren met onze cursisten verwerving en taalplezier poezie kan de als er woorden genoeg zijn gaan we de verhalen die ze allemaal meedragen de kloof dichten tussen de vreemde taal en het vervolgens zinnen maken ik maak de noodzaak die ze voelen om die te vertellen eigen gevoelsleven dankzij poezie ervaren cursisten aan de hand van een aantal en de onmacht om ze te vertellen de mensen dat die nieuwe taal meer is dan voorbeelden duidelijk dat ze speciale opluchting de verwondering de blijdschap enkel een communicatiemiddel dichtende combinaties kunnen maken een emotie met wanneer ze zien dat je hun woorden begrijpt mensen denken voelen en bestaan in de een smaak als liefde is zuur een levenloos nieuwe taal dat is heel belangrijk het is ding met een gevoel als de grond is boos of waar het werk van jan geerts stopt gaat een noodzakelijke stap om een nieuwe taal een abstract begrip met een werkwoord zoals lin verheyen verder lin is educatief echt te leren en te blijven spreken mijn verdriet wandelt voor je het weet heb je medewerkster bij centrum voor poezie heeft daarnaast ook een sterke op die manier een aanzet tot een gedicht basiseducatie antwerpen maar daarnaast emancipatorische kracht een mens moet in de laatste fase halen we uit de gevonden geeft ze ook creatieve vormingssessies zich niet alleen thuis voelen in een land een zinnen de knapste of de zinnen die het bij een regenboog ze is opgeleid mens moet zich ook thuis voelen in een taal mooist bij elkaar horen ik richt de aandacht als therapeute in de interactionele poezie is het medium bij uitstek om mensen van de cursisten in deze fase bewust niet op vormgeving in de workshops die ze voor hierbij te helpen voor anderstaligen die de inhoud een gedicht hoeft immers niet kleurig geletterd op poten zette vertrok ze vaak geconfronteerd worden met mislukking de strakke logica van een verhaal te hebben van de gedichten die de cursisten tijdens negatieve reacties ontmoediging en onbegrip het kan best een opeenstapeling van beelden de eerste twee workshops maakten kan poezie een houvast zijn een bevestiging zijn zonder begin of einde de vorm van de hoe ze de cursisten ondersteunde om van de eigenwaarde zinnen is het belangrijkst daar probeer ik van woorden op papier tot tastbare de cursisten op te wijzen op het ritme op het kunstwerken te komen vragen we haar ik kan me voorstellen dat laaggeletterde samenspel van de klanken eventueel passen zelf maar eerst even advocaat van de anderstaligen de gedichten niet zo vlotjes we samen de zinnen en woorden aan zodat duivel spelen uit hun mouw schudden ze mooier worden beter bij elkaar gaan dat klopt alfacursisten zijn helemaal niet horen en dan is het gedicht klaar dag lin alfacursisten en beeldende kunst vertrouwd met het medium poezie daarom is dat geen brug te ver maken we voor ze individueel aan de slag wilden de cursisten steeds dezelfde weg zeker niet het klopt natuurlijk dat gaan in een eerste workshop een gedicht met op met een gedicht als jij of waren er alfacursisten net zomin als met geschreven de hele klas soms verschillen taal ook niet vertrouwd zijn met de creatieve de cursisten zijn de baas het is hun gedicht taal die aan de basis ligt van beeldende hoe pakje dat concreet aan zij hebben altijd het laatste woord soms kunst creatieve taal maakt gebruik van ik vertrek steeds vanuit iets concreets iets moet je dan als begeleider inbinden zo kleur lijn vorm en textuur ze leidt tot zichtbaars of tastbaars dat kan bijvoorbeeld had ik bijvoorbeeld eens een foto van een communicatie die de beperkingen van het een voorwerp zijn of een foto daaromheen spoorweg en een koffer bij me woorden als verbale overstijgt de cursisten hebben die verzamelen de cursisten dan zo veel mogelijk valies en vakantie kwamen vrij snel uit taal in hun thuisland nooit geleerd ze zijn taal kort samengevat gaat de beweging van de groep ik vroeg door wat zou er in de waarschijnlijk wel bezig geweest met verf woord naar zin naaredicht g in een eerste valies zitten denk e jallerlei mogelijkheden gj penseel lijm koord breiwol of klei maar fase ligt mijn focus op woordniveau als de werden uitgesproken plots roept een cursist dan vanuit puur praktische overwegingen cursisten een heel verhaal vertellen probeer vakantie in de valies ik was natuurlijk nooit omwille van het creatieve proces nu ik samen met hen de treffendste beelden eruit onmiddellijk gecharmeerd door zo veel werden ze uitgenodigd om na te denken over te halen en daarmee verder te werken ik poezie in die spontaan uitgeroepen zin en de kleuren de vlakken en de materialen die 13 alfa nieuws nummer 3 september 2010 o i t het veld toepasselijk zijn bij een woord of zin of om krijt inkt lijm en breiwol zo kan ik nog van de tentoonste ll ing werd opgeluisterd aan te voelen welke vormen en lijnen pasten even doorgaan hoor met de aanwezigheid van de antwerpse bij hun gedicht dat was niet eenvoudig stadsdichter peter holvoet hansen op maar dat iets niet vertrouwd is wil nog een hele verhuizing lijkt mij onnavolgbare wijze droeg deze een aantal niet zeggen dat het niet goed of waardevol dat is zo maar het mooie is dat het werk gedichten voor neem zeker eens een kan zijn zowel het creatieve proces zelf als dan veel persoonlijker wordt de diversiteit kijkje op youtube com zoekterm het eindresultaat schonk veel vreugde en aan materialen prikkelt en stimuleert de kleuriggeletterd de opening van hun voldoening aan de cursisten ze werkten fantasie cursisten kiezen vanuit hun tentoonstelling was voor veel cursisten de energiek aan hun eigen unieke werkstuk eigen visie vanuit hun eigen gevoelens en kroon op het werk meer dan een cursist en bemoedigden elkaar enthousiast zowel gewaarwordingen geen twee maken dan nam glunderend plaats voor het en t l mannen als vrouwen genoten de hele tijd hetzelfde werk werk en vertelde trots en voldaan over ze werkten met rood aangelopen wangen het opzetten en uitwerken ervan en over ingespannen en geconcentreerd en vroegen je zit dan in die klas met de cursisten en de aanleiding voor hun woorden hun ze fs niet om pauze een aantal cursisten al die materialen en dan kiez n ze levensverhaal hun verdriet of gemis hun nam hun werkstuk ze fs mee naar huis om maal zelf of help je een handje pijn of vreugde hun problemen en de het verder af te werken na de workshop de meeste cursisten kunnen wel wat hulp dromen die ze koesteren blaakten ze van energie en straalden ze van gebruiken ik vertrek alt ijd van het gedicht na de tentoonstelling verhuisden de geluk bij het zien van hun eigen werkstuk dat breng ik eerst in herinnering vervolgens kunstwerken naar onze school ze sieren ze waren heel trots op hun creatie en keken kiest de cursist die woorden of zinnen uit nu onze gangen wie graag komt kijken met respect naar die van anderen die hem of haar het diepst raken of die of meer informatie wenst is van harte gewoonweg het mooist klinken dan zoeken welkom je kan contact opnemen met hoe ging je te werk we samen naar associaties van deze woorden tania polak wie naar aanleiding van creatieve workshops kunnen op verschillende met kleuren lijnen materialen beweging dit artikel de smaak te pakken heeft en manieren gestructureerd worden je kan grootte dikte of diepte zo komt elke cursist ook zelf met zijn of haar alfaklas poezie als begeleider op voorhand zelf een keuze vanuit een persoonlijke beleving van zijn of of kunst wil gaan maken kan contact maken voor bepaald materiaal bijvoorbeeld haar woorden tot een even persoonlijke beeld opnemen met jeugd en poezie zij komen klei dan demonstreer je eerst een aantal dat gestalte geeft aan die woorden graag ook in jouw klas technieken om met die klei mooie resultaten te bereiken vervolgens ontdekken de deel bedankt lin de beelden die de informatie kleurig geletterd is een project van open school nemers zelf welke techniek hun het best ligt cursisten maakten mogen er basiseduca ti e antwerpen vzw dat kan een heel leerrijke werkvorm zijn inderdaad zijn basiseducatie be maar ik koos in dit geval voor een andere als afsluiting van het project kleurig aanpak de zogenaamde ervaringsgerichte geletterd werden de kunstwerken tania polak centrum voor basiseducatie antwerpen methodiek in dat geval stel je een heel breed tentoongesteld in het antwerpse vredestraat 93 2600 berchem gamma aan materialen ter beschikking en atlasgebouw een gedroomde locatie 03 23o 22 33 tania polak cbe antw be laat je de cursisten vertrekkend vanuit hun het atlasgebouw herbergt immers jeugd en poezie gedicht een eigen persoonlijke keuze maken allerlei diensten rond diversiteit en bogaerdstraat 23 1785 merchtem ik had verf klei papier karton hout touw inburgering en het onthaalt jaarlijks jeugdenpoezie be stof parels takken steen veren schelpen duizenden nieuwkomers de opening 0 49 6 39 34 73 jan jeugdenpoezie be g erhaal i n de klas inleiding gewoonlijk is het verhaal in de klas een kort verhaal uit een andere cultuur waarin de cursist lezer iets uit zijn eigen cultuur kan herkennen dit keer wordt het verhaal gevormd door vier gedichten van cursisten uit antwerpen die door middel van een gedicht hun gevoelens en herinneringen laten leven alfa nieuws nummer 3 september 2010 11