Documenten
s c u s s e n h e t v a k kopieren en leerstrategieen een reactie henny jellema werpt in de voorafgaande tekst een paar interessante kwesties op ten behoeve van de discussie in het veld een paar eerste opmerkingen van redactielid jeanne kurvers jeanne kurvers universiteit van tilbug enny jellema gebruikt de term kopieren in haar tekst voor veel situaties waarin leerlingen niet op eigen houtje een opdracht of instructie meteen zelfstandig kunnen uitvoeren die situatie komt ongetwijfeld heel erg veel voor en veel docenten zullen herkennen wat ze opmerkt ik wil daar graag twee opmerkingen bijmaken allereerst de wijze waarop ze het concept kopieren han teert is veel breder dan de manier waarop ik het zou hante ren voor een klein deel gaat het in de voorbeelden die ze geeft om echt kopieergedrag namelijk wanneer de leerlin gen precies nadoen wat zij heeft voorgedaan voor een gro ter deel gaat het volgens mij om iets anders namelijk om gen moeten vervolgens weer een lijn trekken tussen dik het feit dat veel leerlingen eerst een voorbeeld nodig heb dun en groot klein dan is dat kopieergedrag maar als ze ben voordat ze een opgave kunnen maken ze kunnen niet dan ineens moeiteloos ook andere tegenstellingen kunnen uit het niets zelf aan de slag met een instructiezin die vaak verbinden zoals breed smay heeft henny s voorbeeld uit nogal abstract kan zijn maar hebben een voorbeeld nodig stekend werk gedaan om te snappen wat er eigenlijk bedoeld wordt met die prima didactiek lijkt me ik ben er zelfs wel zeker van dat instructiezin dat is op zichzelf helemaal niet raar probeer haar leerlingen wat leren van wat zij allemaal kopieren iemand maar eens een kaartspel of een bordspel uit te leg noemt en wat ik een voorbeeld geven zou noemen gen zonder dat je de instructie meteen aan de hand van misschien zou bij instructie zinnen wat vaker gewoon een een voorbeeld duidelijk maakt voorbeeld moeten staan bijvoorbeeld zoek de tegenstel soms is ook in de situaties die henny schetst een voor lingen en zet daar een lijn tussen voorbeeld dik dun het beeld geven inderdaad tamelijk direct voordoen zodat de zou interessant zijn om te bekijken of er dan al meer leer leerlingen alleen nog maar na hoeven te apen soms heeft lingen aan de slag kunnen zonder de vraag wat moet ik het zoals ik al suggereerde veel meer het karakter van een doen juf illustratie van de bedoeling van de opdracht een goed voor dat lost overigens zoals henny ook terecht opmerkt nog beeld is wat ze over reeksen vertelt als het voorbeeld van niet het probleem op dat de kinderen nog steeds niet zelf die ene reeks die je voordoet voldoende is om wel te snap standig zo n instructie zin kunnen hanteren ze wijst pen wat de bedoeling is en de volgende reeksen zijn heel terecht op het ramen lappen en op werkgevers die dat nu anders dan zijn volgens mij de leerlingen niet meer juist graag willen gewoon aan het kopieren ze hebben het voorbeeld de didactische kunst lijkt me nu juist om een weg te vin gebruikt en kennelijk nodig gehad om het principe door den van eerst voordoen in de zin van tamelijk letterlijk na te krijgen prima toch hetzelfde geldt volgens mij voor mogen doen naar een voorbeeld in de zin van extra toelich het voorbeeld van de zinnen en de tegenstellingen als je ting bij de instructie naar ten slotte een situatie waarin de dik dun en groot klein als voorbeeld geeft en de leerlin voorbeelden als geheugensteun s niet meer nodig zijn 16 al fa nieuws nummer 4 december 2003