Documenten
lamoer to jzjosr lien vervelende situatie de ene helft van een klas heeft drie uur nederlands per week de andere helft vijf zo iets bestaat v at doe je dan ik probeer meestal een reeks lessen rond een zelfde thema te houden met daarbinnen nogal wat variatie zo had ik dit jaar met tien zeer middelmatig begaafde jongens van een 4 e economische elke maandagmorgen het eerste en tweede uur te vullen v e hadden ons al verdiept in strips reclame spreek woorden en dit keer besliste het gezelschap grinnikend zich nu eens bezig te zullen houden met de liefde meneer mogen we oefenmateriaal meebrengen hahaha i jongens van 14 en 15 zijrci echte gluurders de raeesten hebben helemaal geen meisje miaar ze praten er dolgraag over een goede reden dus om er in de klas mee bezig te zijn v ij beginnen met allemaal volgende maandag materiaal mee te brengen alle teksten over liefde die we vinden vandaag heb ik al een gedichtje van een zekere uerman gorter zie je ik hou van je de week daarna hebben ze een hele collectie bij wij bekijken het een beetje maken voornemens om dat volgende weken systematisch aan te pakken ondertussen gaan we aan woordenschat doen ik hou van jou is hetzelfde als ik heb je lief ik bemin je ik heb je graag en ik zie je graag maar toch is het niet het zelfde en wat is het verschil mijn broer was op stap met zijn meisje wat kunnen we nog zegden i p v zijrr meiaje zijn mok ce zien lief zijn teerbeminde zijn schat zijn liefje zijn liefste zijn griet zijn verloofde zijn moeke i mijn heer mijn neef w ont in fitterbeek en die spreekt van zijne sjoe allemaal hetzelfde wat is het verschil een vrijer is wat anders dan een minnaar een minnares is niet het vrouwelijk van minnar dat is maitresse maitre bestaat niet vrijen betekent oorspronkelijk liefhebben nu is het synoniem met liefkozen minnekozen het woord koosnaam kennen ze niet heeff vrijen iets te maken met vrijdag ja vrijdag komt van freya d e germaanse enus die van vendredi wie een 11 heeft is geen liefhebber ook geen amateur ik ver meld het woord ajnautl maar couperus hebben ze niet gelezen beminnen komt vain het ouderwetse min ne dat lief e beteken maar oor p onkelijk aandenken be is een prefix be minnen is je liefde tot iemand richten zoals in be schilderen iverliefd heeft ook een prefix dat hier betekent weg kwijt f zoals in verliezen to loose verjagen verkopen verpassen verloofd heeft hetzelfde prefix het komt van beloofd we hebben het over de vraag wat verloving nu nog inhoudt in onze tijd en we overtuigen luk ervan dat zijn woord verlovingscursus niet kan bestaan twee de ideeen blijven opborrelen en we heboen het over trouwen en huwen huwelijk en trouwelijk als de bel gaat hu al t is veel te kort om dit gesprek te kunnen houden had ik veel voorbereiding nodig ik inspireerde me op enkele woordenboeken waaronder niet te vergeten het juiste woord en het etymologisch woordenboek van de vries daarnaast was er ons handboek voor de betekenis van prefixen en suffixen ue volgende week heeft patrick een schortje bij waarop staat liefde 13 haar helpen bij de afwas het blijkfc dat we met z n allen ongeveer twinti g bepalingen uit de liefde is reek s bijeenkrijgen eerst vinden ze het diepzin lig maar dan komt de kritiek ze zien de rolpatronen zij doet de vaat en hij studeert de commercialisatie v ij vergelijken deze bepalingen net die uit het wio oindeboek en constateren e m totaa l verschillende structuur tenslotte schrijven ze zelf poetische bepalingen over muziek geluk dansen hardlopen en ik lees voor van zwem men is losbandig slapen in spartelend water van johan anthaerens nee van die andere paul snoek bart en ludo hebben samen een hummer van story meegebracht ze doen nl alles samen v e hebben het even over de vraag of story nu echt alles vertelt en gaan dan naar de lezersrubriek er is een brief van e n meisje van veertien die smoorverliefd is op een jongen maar die en hoewel en juisb daarom ma r toch eerst moeten ze er hard om lachen maar dan komen ze tot het belsuit dat story het verdriet v n da t schaap exploiteert v ij schrijven allemaal een antwoord voor dat schaap en vergelijken met dat van 3tory dan proberen we zelf een parodie op dat soort brieven te schrijven maar dat wordt een zot ekesspel en ik ben blij dat de bel gaat er is nog vd n alles we hebben het over de liefde in de reclame jamaar zeg zo n slechte adem daar ben ik toch ook niet voor we ontleden twintig van armiggelt verwerpen paul severs en verkiezen kris de bruyne en dan zijn we het beu en bealis sen na de krokusvakantie wat anders te gaan doen het probleem is voor hen voorlopig afgewerkt het verschijnsel heeft een deel van zijn geheimzinnigheid verloren want het blijkt dat hun klasgenoten er ook aliamaal mee bezig zijn en de roger vindt het blijkbaar ook normaal iterzake dus 3ro imers bv r h drie
Gerelateerd:
- Fictie in de basisvorming, een leerplan
- Een spiegelcurriculum voor communicatief taalonderwijs: een veldaanvraag nader beschouwd
- Verscheidenheid in eenheid en eenheid verscheidenheid. Twaalf docenten Nederlands over hun literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.
- Het afleiden van woordbetekenissen uit context: een poging deze vaardigheden te trainen.