Landelijke Werkgroep Moedertaalonderwijs en toch geen Nederlands literatuurlijst verantwoording

Publicatie datum: 1976-01-01
Collectie: 07
Volume: 07
Nummer: 3
Pagina’s: 159-167

Documenten

landelijke werkgroep moedertaalonderwijs en toc h geen nederlands literatuurlijst verantwoordin g ineke v egeraat jan franken koos hennephof jan sturm hans verweij latitudinaliteit is een moeilijk woord het betekent aandacht voor de rol van de taal in het onderwijs voor de talige aspecten van vakken als wiskunde geschiedenis en biologie moedertaalonderwijs en toch geen nederlands dus binnen de von is hier de afgelopen jaren veel aan gedaan op drie opeenvolgende congressen was er een stroom over dit on derwerp en na het tweede congres werd er een landelijke werkgroep moedertaalonderwijs en toch geen nederlands opgericht deze werkgroep organiseerde twee jaar lang studie middagen over onderwerpen als vragen stellen verbale interactie en vakken integratie 1 de resultaten van deze werkzaamheden verschenen en verschijnen nog steeds in moer de landelijke werkgroep is inmiddels opgeheven niet dood maar levend begraven was de nogal lugubere formulering 2 daarmee werd bedoeld dat de belangstelling voor dit on derwerp blijft leven wat misschien in de toekomst tot nieuwe activiteiten kan leiden deze literatuurlijst is samengesteld door de laatsten der mohikanen van de l w g een mooie afronding van de werkzaamheden maar hopelijk kan deze lijst ook nog dienst doen bij de start van nieuwe activiteiten het onderwerp is er interessant en belangrijk genoeg voor en nog lang niet genoeg uitgediept de literatuurlijst zelf heeft weinig pretenties we zochten bij elkaar wat we kenden gelezen of bestudeerd hadden aan echt literatuuronderzoek zijn we niet begonnen de lijst is zo ook al lang genoeg echte belangstellenden komen via verwijzingen wel op veel meer li teratuur deze lijst is alleen een eerste handreiking de rubricering is globaal en vast en ze ker niet waterdicht maar kan het opsporen van bruikbare literatuur misschien vergemak kelijken we hanteerden de volgende categorieen 1 vak over vaktaal int over interactie 2 tik speciaal gericht op talige aspecten ond een meer onderwijskundige benadering 3 ei schr mor dat spreekt wel voor zichzel f 4 theo meer beschouwend artikel sug praktisch gericht artikel bevat lessuggesties als een boek of artikel niet duidelijk onder een van de aanduidingen viel lieten we deze helemaal weg 1 jacques peeters enige algemene informatie over de landelijke werkgroep moede rt aalonderwijs en toch geen nederlands in mo er 1974 3 9 p 224 226 2 landelijke werkgroep moede rt aalonderwijs en toch geen nederlands in moer 1975 2 p 104 105 159 literatuurlijs t 1 adams r s interaction i n classrooms in campbell w j ed scholars in context pag 284 295 new york 1970 int on d 2 amidon edmund and elizabeth hunter improv ing teaching the analysis of classroom eerbal i nteraction new york etc 196 7 int ond mon su g 3 armdon edmund j interaction analysis in phil i p emmert and wi ll iam d brooks methods of research in commun icat i on new york etc 1970 p 373 426 int ond mon theo 4 armdon edmund j and john b hough eds interact ion analys is theo ry research and appl icat ion read i ng m ass etc 196 7 int ond mon theo 5 ba1l colin and mo g education for a change pengum ed 1973 int ond mon theo 6 barnes douglas james britton harold rose n language the learner and the school pengum ed 1969 int vak tlk mon 7 bartling marti n wereldorientatie voor een kind is de wereld niet in vakken gescheiden in moer 1973 2 ond sug 8 bellack arno a e a the language of the classroom new york 1956 int ond 9 bergeijk j va n didactisch handelen groningen 197 1 int ond theo 10 brinke j s ten projectwerk met literaire en taalvaardige componenten in moer 1971 3 su g 11 britton jam s de taal en het leren utrecht enz 1970 tlk ond theo 160 12 brophy j e and t l goo d teachers commun icat ion of d i fferential expectations for children s classroom performance journal of educat i onal psychology 61 1970 365 374 int ond 13 burges carol e a understanding chi ldren wri ting pengum ed 197 3 tlk schr theo sug 14 carroll john b taal en denken rotterdam 1972 speciaal de hoofdstukken 4 vak tlk schr mon theo 6 vak ond mon theo en 7 vak tlk mon the o 15 cazden courtney b vera p john dell hymes eds functions of language in the classroom new york etc 197 2 verzamelbundel met meest taalkund ige a rti kelen the o 16 clements s i mon peter gr i ffiths ed engli sh i n education vol 5 no 2 1971 language across the cu rri culu m vak tlk theo 17 coulthard malcol m approaches to the analysis of classroom interaction in educational rev iew 26 1974 p 229 240 int tlk the o 18 crowl t k and w h mc g initie the influence of students speech character i stics on teachers evaluati on of oral answers journal of educat ional psychology 66 1974 3 304 308 ond mon 19 cullough c m m c preparat ion of textbooks i n the mothertongue a bu ide for those who wri te and those wh o evaluate textbooks in any language newark 1968 vak tlk 20 dougthy p s current att i tudes to wfltten english and their i mplicat i ons for the teacher of english programme in linguistics and english teaching paper no 4 london 1968 tlk schr theo 161 21 doughty p ete r exploring language london 1972 tlk the o 22 drop w over de effectiviteit van i nformati eve teksten in de nieuwe taalg i ds 64 1971 p 287 31 0 vak tlk lez schr 24 fay l reading in the content fields newark z j vak tlk lez sug theo 25 fey j taylor patterns of eerbal communication in mathematica classes new york 1970 vak int on d theo 26 flanders ned a analyzing teaching behavior reading m ass 1970 int theo su g 27 floor kees en hans v aals t meneer wilt u dat nog een keer herhalen taal en vaktaal i n de klas i n farad ay 43 6 1 9 74 vak tlk 28 flower f d language and education london 1967 ond sug 29 fulle r j the art of questioning in english using english as a means of communication in develop i ng attitudes interests and values bethesda z j int ond theo sug 30 gall m d the use of questi ons i n teaching in review of educat ional research 40 1970 p 707 721 int ond theo 31 glaser hermann kybernetikon neue modelle der information und kommunikatio n hie ri n s 114 148 karl hei nz stahl kommunikation als sprachliche s problem und pol i tische aufgabe munchen 1972 int ond the o 32 glinz han s textanalyse und verstehenstheori e i frankf a m 1973 tlk lez theo su g 162 33 good t l and j e broph y analyzing classroom interaction a more powerful alternative university of texas austin 1969 int 34 hafner lawrence e improving reading in secondary schools p 301 403 section 10 reading 1n the content areas london 1967 vak tlk lez sug 35 hannig chr hrsg zur sprache des kindes im grund schulalter kronberg ts 1974 linguistik und kommunikations wissenschaft 18 tlk the o 36 hebel f sprache der wi rt schaft ei ne kritische i eseitbung im klasse 10 in der deutschunterricht 21 1969 nr 4 58 72 tlk lez sug 37 henn ephof koos leesonderwijs moer 1975 4 vak tlk lez theo su g 38 herbershof p e het gebruik van de moedertaal bij het onderwijs van de moderne talen l t 303 1973 561 563 vak ond su g 39 hill w fawcet t learning thru discusion beverly hills 1969 int ond mon sug 40 hout wolters b h a m va n verbetering van leesgewoonten l t 282 1971 686 709 lez theo sug 41 hubers g a c taalgebruik alledaags en wetenschappelijk in jeugd en samenleving 2 1972 p 31 41 vak tlk theo 42 kieviet f k leergesprek en de vorming tot actief taalgebruik in meermoer 2 purmerend 1971 p 99 103 int ond theo 43 king martha l critical reading p 253 30 reading research and reporting in the social studies p 275 31 patterns of writing in different subject areas london 1967 vak tlk lez schr theo 163 44 kinnea ry james l a theo ry of discnurse englewood cli ffs n j 1971 h ieri n chapter 3 reference discnurse p 73 21 1 vak tlk mon the o 45 kochan detlef c sprache als inhaltliche variabele in lehr und lernprozessen in die deutsche schule 61 1969 690 707 en 786 798 vak ond the o 46 kohl herbert reading how to penguin ed 1974 vak ond lez the o 47 konig g strukturen kindl icher sprache zum schreibstil zehn bis zw lc hriger schiller dtlsseldorf 1972 sprache und lemen 16 tlk theo 48 koskenniemi m e a investi gat i ons into the instructional proces university of hels i nki 196 9 ond 49 lagerwei n a j het beoordelen van schoolboeken groningen z j 50 levis john l teach i ng school physics hi eri n ch 4 problems of language in the teach i ng of physlcs pengu in 1972 vak tlk mon the o 51 massialas byron g jack rei m creative encounters in the classroom new york 1967 vak ond mon sug the o 52 mertens h j u a die sprache der mathematik in muttersprache 83 1973 6 vak tlk mon the o 53 minicursus denkvragen stellen leiden pedagogisch instituut 197 1 int ond the o 54 mitchell m m gulde to writing research papers met b ibliografie san marcos 1967 vak tlk schr sug the o 55 mommers m j c interactie analyse en de vorming van leerkrachten in pedagog ische studie n 48 1971 p 216 228 int ond the o 164 56 morrison a and d mc intyre eds the social psychology of teach i ng pengu i n 197 2 int ond theo 57 nijmeegse werkgroep taaldidactiek taaldidactiek aan de basis groningen 1974 h ieruit hoofdstuk 11 p 235 257 tlk theo less 58 oliver d w j p shave r teaching public issues in the high school boston 1966 vak ond lez theo sug 59 ormondt e van praatboek over lezen uitgave buro schoolbegeleiding delft z j ond lez theo sug 60 pres ton r c ed a new look at reading i n the social studies bibliografie newark 197 1 vak tlk lez theo 61 priesemann g zur theorie der unterrichtssprache dilsseldorf 1971 sprache und lernen tlk ond theo 62 prucha j verba commun icat i on i n the class room a case for appl ied psycho l i ngu i stics international journal of psychol i ngu istics 1973 2 23 3 8 theo 63 robinson h a e l thoma s fusing reading skilis and content newark 1969 vak ond lez theo 64 rosen h the language of textbooks i n j britton talkmg and writ ing london 196 7 vak tlk schr theo 65 rothkopf e z and p e johnson ed verba learni ng research and the technology of wri tten instruction columbia 197 1 vak ond schr theo 66 sanders n m glasstoom questions what kinds new york 1966 in t theo 67 savory th h the language of science london 1967 vak theo 165 68 siefer k h die sprache der naturwissenschaft und der techn i k im unterricht der klasse in der deutschunterricht 21 1969 4 47 57 tlk su g 69 sin clair j mc h r m coulthar d towards an analysis of discourse the english used by teachers and pupils london 1975 int tlk theo 70 sluis j b van der spreken docent en leerling dezelfde taal in pedagogisch forum 1969 128 131 ond the o 71 smith b o r h enni s language and concepts in education chicago 1968 ond the o 72 smith j r way ne otto changing teachers attitudes toward teaching reading in the content areas journal of reading jan 1969 vol 12 1 vak ond lez theo 73 spanhel diete r die sprache des lehrers grundformen des didaktischen sprechens dusseldorf 1971 sprache und lemen 12 int ond theo 74 spanhel d schulersprache und lernprozesse dii sseldorf 1973 sprache und lemen 29 tlk ond theo 75 step science teacher education project readings in science education maidenhead 1974 hieruit hfdst iii language and science education 76 suchman j richiard inquiry training building skins lor autonomous discovery men h palmer quarterly no 7 july 1962 vak ond mon theo su g 77 tausch e n tausch reinhart en anne mari e psychologie van opvoeding en onderwijs arnhem 196 7 hoofdst 4 soc i aal geintegreerde houd i ng int ond mon theo 78 weber a verbales verhalten im schulunterricht essen 1972 neue p dagogischen bemuhungen 54 ond theo 166 79 wieczerkowski w einige merkmale des sprachlichen verhaltens von lehrern und schulern im unterricht zeitschflft fiir experimentelle und angewandt e psychologie xii 1965 502 20 tlk theo 80 wunderlich dieter unterrichten als dialog in sprache im technischen zeitalter 32 1969 p 263 287 int tlk the o 81 the reticent ch ild in the classroom oral commun i cation concepts and activ ities a manuel lor teachers hayward 1969 int mon sug 167