Latitudinale samenwerking: Hoe breed moet je haar maken?

Publicatie datum: 1992-01-01
Collectie: 02
Volume: 02
Nummer: ?
Pagina’s: 65

Documenten

ank hendricks latitudinale samenwerking hoe breed moet je haar maken een van de doelen van de stichting promotie literatuuronderwijs is het bevorderen van latitudinale samenwerking binnen het literatuuronderwijs een hele mond vol maar is die samenwerking eigenlijk wel mogelijk j h van den bosch was in 1899 de eerste die daar zijn gedachten over liet gaan en sindsdien is er een behoorlijke waslijst aan voornamelijk theoretische publikaties verschenen de meest recente literatuur over dit onderwerp vindt u in b zzlletin 184 februari 1991 de nijmeegse studente mirjam zegers ging in het kader van haar afstu deeronderzoek aan de lerarenopleiding nederlands op zoek naar de praktijk om duidelijkheid te krijgen in de mogelijkheden en moeilijkheden in de praktijk interviewde ze twee docenten die betrokken zijn bij projecten waarbij literatuuronderwijs in de bovenbouw geintegreerd is uit die interviews komt naar voren dat enkele factoren bij de opzet en uitvoering van latitudinale samenwerking heel belangrijk zijn voor scholen die overwegen om op dit gebied vakoverstijgend te gaan samen werken een paar tips uit dit afstudeeronderzoek een soort waarschuwin gen vooraf de schoolleiding wordt vanaf het begin bij het project betrokken hiermee voorkom je in een later stadium veel teleurstellingen samenwerking kost veel tijd dit probleem kan verminderd worden door taakuren het is belangrijk om de vrijheid van de individuele docent onaangetast te laten maak alleen afspraken waar iedereen achter kan staan het is van levensbelang dat elke docent zich bij het project betrokken blijft voelen voor een grootschalige aanpak lijken zich alleen nieuwe scholen te le nen in een bestaande situatie is het beter om te beginnen met kleinscha lige projecten de kans van slagen is dan veel groter probeer om uitgebreide doelstellingendiscussie te vermijden kies een algemene doelstelling bijvoorbeeld vorming van de literaire competen tie en ga van daaruit aan de slag stel wel een aantal duidelijke randvoorwaarden vooraf dit voorkomt overbodig werk de tsjip redactie nodigt graag docententeams en anderen die ervaring hebben met vakoverstijgend literatuuronderwijs uit hun ervaringen op schrift te stellen of met een van de redacteuren van gedachten te wisselen 65