Leerstrategieën: wat te doen als een leerling telkens terugvalt op één strategie?

Publicatie datum: 2003-01-01
Collectie: 06
Volume: 06
Nummer: 4
Pagina’s: 12-15
n h e t v a k leerstrategieen wat te doen als een leer ling telkens terugvalt op een strategie in dit artikel werpt henny jellema enkele vragen op die bij haar opkwamen na het lezen van de artikelen van corinne sebregts en carry van de guchte alfa nieuws 5 3 en 61l over leer strategieen henny jellema lieven de keyschool haarlem at klinkt mooi dacht ik toen ik de wel prettig vinden als bij ntz en reke ik wijs naar de hoek met de ken murat artikelen van corinne sebregts en nen de basisbegrippen voor houtbewer zegt netjes k carry van de guchte in eerdere nummers ken worden geleerd dus waar moet je nu k schrijven juist van alfa nieuws las maar ik heb veel dus voor murat trekken we deel 3 en 4 daar murat vult de k op de juiste invul leerlingen die altijd terugvallen op een van jack schilders wiskundetaalwerk plek in zo gaat het nog enkele keren door leerstrategie ligt dat aan mij of aan die boekje uit de kast hierin worden ook met het aangeven van het lijnstuk kl leerling of aan nog wat anders mijn begrippen als lijnstukken hoeken wat op zichzelf trouwens ook niet zo reactie is dus geen verhaal van zo doe graden zijden eerst als taaloefeningen duidelijk is in de opgave ik het integendeel het zou eerder als aangeboden murat kan inmiddels vlot de naam van de zijde moet je hier ondertitel kunnen hebben wat doe ik met een geodriehoek uit de voeten en invullen en ik wijs de invulplek aan verkeerd tekent zonder veel problemen een hoek murat vult in zo gaat het ook met de van 55 graden links en of rechtsom hij lijnstukken lm en mk murat kent de begrippen hoek en zijde zou je murat slaat opgewekt de bladzijde om murat zit op de isk r6 in de klas voor denken als er dit staat voor de volgende som analfabeten moeilijk lerenden twee jaar geleden is hij als analfabeet bij ons m begonnen en het technisch lezen leren kost hem veel inspanning er zijn aan vraag hoe heten de hoeken wijzingen voor en vorm van dyslexie communiceren in de nederlandse taal gaat nog steeds met zeer veel moeite vraag hoe heten de zijden hij heeft wel een relaxte manier van omgaan met andere mensen dat maakt dat hij best veel voor elkaar krijgt ieder k l een houdt wel van murat murat heeft geen idee wat hij wil wor den hij wekt de indruk dat hij het lief hij gaat naar de docent en vraagt wat hij maar zo makkelijk gaat dat niet ik zeg ste nog jaren gezellig bij de juffrouw wil moet doen ik zeg zoals iedere docent wie heeft nu eigenlijk deze som blijven en lekker doen wat hem gezegd altijd en overal zegt lees eens goed wat gemaakt hij kijkt me stomverbaasd wordt maar dat kan niet vinden wij er staat murat leest wat er staat ik aan het lijkt er eigenlijk op dat hij ver docenten dus we bedenken maar eens wat is een hoek wijs eens een hoek wacht dat ik hem een compliment maak wat iets technisch de docent techniek aan de driehoek heet klm hoe heet dat die som daar nu zo prachtig en fout wil wel wat proberen maar zou het dan nu een hoek murat weet het niet loos staat a lf a nieuws nummer 4 december 2003 s c u s s e n h e t v a k wat gebeurt er hier aan de papa die het treinstel voor zoon de klacht daar is dat hij over te weinig wat doe ik hier en wat doet mijn leer lief in elkaar zet de eerzucht van schoolse vaardigheden beschikt ling de docent doet iets voor en de leer maria montessori s leer mij het zelf te ling doet het na is dat een efficiente doen is hun vreemd kopieergedrag als de strategie manier van leren wordt er uberhaupt dit doet zich ook voor bij murat als ik in aansluiting bij de eerdere artikelen iets geleerd hem alles heb voorgezegd maar hij over leerstrategieen het lijkt wel of heeft het ingevuld vindt hij dat hij de murat maar een strategie heeft en dat is dan maar kopieren oefening heeft gemaakt zie zijn verba een voorbeeld nadoen in de praktijk het komt erop neer dat ik wel probeer zing toen ik vroeg wie heeft deze som beschikt hij natuurlijk ook wel over de de leerling tot inzicht in de materie te eigenlijk gemaakt leerstrategie van het gebaar carry van brengen maar na enkele pogingen denk voor murat is dat duidelijk als de ant de guchte in alfa nieuws 6 l 3e strate dan maar kopieren ik moet toch wat woorden goed ingevuld zijn is de klus gie maar daar heeft hij bij een typische en de leerling wat wil die weet hij als geklaard het maakt hem niet uit hoe schoolse oefening als de bovenstaande hij maar lang genoeg volhoudt dat hij die antwoorden daar gekomen zijn natuurlijk niet veel aan het niet begrijpt dat de docent wel met de tuin moet omgespit worden en het in mijn klas met analfabeten moeilijk een kopie over de brug zal komen hij enige wat telt is dat aan het eind van lerenden heb ik veel leerlingen met kent haar tenslotte langer dan vandaag de dag de grond er omgekeerd bijligt kopieergedrag al weet ik van collega s maar zou hij zelf niet liever eens iets het geeft niet door wie en hoe h et op de basisschool dat ze het verschijnsel anders willen dan kopieren waren er in gedaan is maar al te goed kennen wie wel eens de gegeven omstandigheden andere op de tweede plaats zelfvertrouwen met het boek tempo heeft gewerkt kent mogelijkheden geweest was ik niet het is onmiskenbaar waar dat zwakke de opdrachten die daar staan en als het creatief genoeg of was murat te gemak leerders vaak een gebrek aan zelfver goed is kennen de leerlingen ze ook zuchtig of te onzeker of was het feit trouwen hebben dat is niet zo n won want de opdrachten in elk hoofdstuk dat je de lijnstukken met twee letters der want een mens ervaart al op heel zijn min of meer gelijk aan moet geven extra complicerend in jonge leeftijd dat anderen je te slim af bijvoorbeeld maak een goede zin het elk geval wil ik graag verder ingaan op kunnen zijn en dat het dus oppassen is eerste woord staat er al die ene strategie waar de leerlingen in deze wereld wat dat betreft is er wanneer zwakke leerders en met tempo steeds mee komen ook weinig verschil tussen culturen werken doorgaans zwakke leerders deze kopieren is een manier om op zeker te opdracht voor het eerst zien staren ze een paar opmerkingen nog over spelen het is dus een taak van de zich blind op deze tekst als de leer murat docent om dat zelfvertrouwen te ver kracht de eerste zin voordoet aha allereerst met de motivatie van de jon sterken en om de leerling te stimuleren dan weten ze het wel gen is niks mis hij wil graag zoals meer strategieen te gebruiken dan veel jonge kinderen en middelbare alleen kopieren maar hoe doet een een ander voorbeeld is een leerling die scholieren maakt hij zich geen minuut docent dat door voor de leerling suc met rekenen het volgende voor zijn druk over de zin van de oefening cessen te creeren en waarmee heeft neus kreeg alleen volwassenen vragen zich van die leerling succes juist met kopieren tevoren af waarom ze iets moeten leren wie het weet mag het zeggen vul het voorafgaande en eerstvolgende en middelbare scholieren zodra ze iets tiental in moeilijk gaan vinden leerlingen als er zullen ongetwijfeld veel collega s en murat kun je de meest nutteloze din deskundigen zijn die zeggen dat een jon 26 56 gen voorschotelen zolang ze er succes gen als murat het in de praktijk moet leren enzovoort een stuk of tien sommetjes mee hebben zullen ze er zich met ple maar waarom zou je hem dan uberhaupt zier op storten en als ze iets niet kun naar school sturen waarom hebben we nen laten ze vrij eenvoudig de klus dan leerplicht voor leerlingen zoals murat de leerling komt bij mij weet niet wat door een ander voor hen doen d enk hij loopt een paar uur per week stage en hij moet doen alf a nieuws nummer 4 december 2003 3 s s e n h e t v a k ik je weet wat een tiental is he en ik dus pakte ik het boek dat wij ter voor en het tegenovergestelde vaak door laat voor alle zekerheid alle tientallen bereiding daarvan gebruiken nog maar elkaar gebruikt zelfs in een en dezelf nog een keer van tien tot honderd en eens uit de kast maar dat boek heb ik de methode ze hoeven de term op van honderd tot tien opdreunen klaar mijn argument ja het staat zich niet te kennen om zich in het ver nou nu moet je dus iets doen met die allemaal wel in je schrift maar het zit keer van alle dag te kunnen redden tientallen probeer maar eens uit te vin niet in je hoofd want als het daar zou maar het begrip wel en dan heb je toch den wat zitten zou je geen problemen hebben weer een of andere term nodig dit wordt een kolossaal gepieker en met hoofdstuk 6 nou daar moet je ik constateer dat een leerling zo n oefe zwaar denken voor de leerling ik weet dan wel een kwartiertje over confere ning en ook andere niet zelfstandig zeker dat als ik een voorbeeld invul de ren veel collega s zullen deze emoties kan maken niet hier in deze schoolse leerling alle sommen in een race achter kennen situatie en dus misschien ook niet in elkaar afmaakt een praktische situatie want daarom leerlingen zelf beschouwen kopieren als wil ik dat ze zelfstandig informatie uit wat hier opvalt is dat leerlingen hoege zinvol laat daar geen misverstanden een opdracht leren halen naamd niet geinteresseerd zijn in het over bestaan het valt op hoe gewiekst wanneer ik iemand die reeds geleerd waarom van wat ze aan het doen zijn leerlingen tewerk gaan om een kopie heeft hoe ramen worden gewassen ze begrijpen het belang van een aan een leerkracht te ontfutselen dat vraag de ramen te wassen moet het opdracht niet zij menen dat het lesje zou te denken moeten geven want uitspreken van de opdracht voldoende af moet waarom is die leerling zo dol op die zijn ik wil niet dat ik eerst de ladder op wat dat betreft had carry van de kopie om de zekerheid heeft hij geen moet en op een deel van het raam met guchte in alfa nieuws s r wel een andere strategie het lijkt erop dat van spons en zeem voor moet doen hoe dat punt met haar kritiek op de stenvert alle leerstrategieen kopieren dominant moet maar het is wel de klacht van bloks nt2 wie bij die stenvert bloks is werkgevers bij wie onze leerlingen veel leerlingen de vrije hand geeft zal mer al terechtkomen op eigen initiatief dat ken dat ze als gekken zo n boekje van veel collega s kennen ongetwijfeld het wil zeggen zelf proberen uit te vinden kaft tot kaft volpennen het vol trots voorbeeld van de tegenstellingen in wat de bedoeling zou kunnen zijn komen laten zien en wee de docent die veel alle nt2 methodes staat een scoren onze leerlingen onverdeeld zeer later dat boekje nog eens ter hand wil oefening als zoek de tegenstellingen laag ook daar vragen ze om een voor nemen heb ik al klaar boekje uit bij elkaar twee rijtjes woorden en de beeld dat ze kunnen kopieren het werk is klaar en dat is logischer leerlingen moet een lijntje trekken tus dan het op het eerste gezicht lijkt sen warm koud dik dun enzovoort het zou wel eens kunnen dat wat ik want volgens de logica van de leerling wanneer de leerling deze oefening hier vertel niet het exclusieve domein krijgt hij een oefening te maken en de voor een derde of vierde keer onder van zwakke leerders is alles is relatief opdracht staat volgens de leerling ten ogen krijgt gebeurt het toch nog dat natuurlijk en een havo leerling zal wel dienste van de oefening en niet anders hij naar de docent loopt en vraagt wat weten wat een opdracht tot ramen was om hij moet doen iedere docent zegt wat sen inhoudt hoewel in h et onderwijs door omstandigheden was er bij ons staat hier wat zijn tegenstellingen de blad van de algemene onderwij sbond een klas die een halfjaar geen vaste leerling kijkt de docent afwachtend aan las ik onlangs een column van ton van docent voor rekenen wiskunde had en jawel hoor daar komt het weet je haperen hij laat leerlingen grafieken kort gezegd iedereen deed maar wat wel dik dun hoog laag aha de zoeken op internet krantencitaten die klas kreeg ik in januari als vaste leerling sch rijft al hij heeft h et weer erbij stuk voor stuk actuele problemen docent voor rekenen wiskunde en nt2 voor elkaar de leerlingen moeten die koppelen aan een soortgelijke ervaring had ik met nu is het woord tegenstellingen voor geleerde economische begrippen en een leerling die de opgaven in een wis zwakke leerders ook een moeilijk laten zien wat ze kunnen maar schrijft i kunde boek niet bleek aan te kunnen woord daarbij worden tegenstellingen van haperen dan de gemiddelde 4 4 a a n w mm 4 d mb h e t v a k havo leerling houdt niet van kunnen of mag kopieren toch er mogelijk in dit verband moeten een selecte groep past kennis makke hoe erg is dat eigenlijk we niet gewoon accepteren dat er lijk toe de rest wil uit het hoofd beleidsmakers wetenschappers en m ensen zijn met een leerstrategie en leren andere deskundigen vinden uit het moeten we al niet blij zijn dat ze die terug naar murat met zijn zijden en hoofd leren het kopieren van een tenminste weten te exploiteren ik zijn hoeken dit beeld van van voorbeeld of invulles jes maken door ben er behoorlij k zeker van dat al dat haperen zou zo op hem kunnen gaans maar een inferieure manier kopieren beter is dan nietsdoen en slaan want hoewel al enige tijd met van leren maar wat moet een docent eigenlijk denk ik dat ze er ook wel hoeken en zijden in de weer en aan als een leerling dat alleen maar kan iets van leren wat precies en hoeveel het driehoeken timmeren op stage en of dat het liefste wil als een strate en hoe snel hoe krijgen we ze dan bij het praktijkvak techniek kan hij gie zo dominant is is het dan moge een stapj e verder daar zouden we die kennis nergens koppelen net lijk die te veranderen door training eens goed naar moeten kijken dan zoals de havisten van van haperen of instructie zo n strategie op de kunnen we ons programma en onze hun geleerde begrippen niet kunnen tweede of derde plek te krijgen en didactiek m isschien nog wat aanpas koppelen aan grafieken op internet hoe zou dat dan moeten hoeveel is sen o i g n a l e m e n t e n cursus alfabetisering in nt2 binnenkort van start in januari 2004 start bij het centrum onderwijspraktijk toegepast kunnen wor methoden leergangen extra leermid voor nascholing amsterdam cna de den delen en toetsen cursus alfabetisering in het nederlands in vijf bijeenkomsten oefent de deelne portfolio als tweede taal cna beantwoordt daar mer met diverse aspecten van het mee aan de vele verzoeken van zijn cur moderne alfabetiseringsonderwijs van de deelnemers wordt een actieve sisten van de post hbo opleiding tot onderwerpen die onder meer aan bod inbreng verwacht zowel bij het reflecte docent nt2 voor gerichte scholing op komen zijn ren op het onderwijs aan de eigen cur alfa betiseri ngsgebied onderscheid tussen alfabetisering en sisten als bij het vervullen van de de cursus richt zich op docenten die tweedetaalverwerving opdrachten tijdens de bijeenkomsten de werkzaam zijn in het alfabetiseringson structuurmethode en functionele deelnemers krijgen na iedere bijeen derwijs nt2 de cursus komt tegemoet methode komst een opdracht mee als hulp om het aan de wijdverbreide behoefte aan een analyseren van fouten bij aanvankelijk verworvene direct in de praktijk toe te integrale aanpak van het alfabetiserings lezen passen onderwijs recente didactische inzichten gedifferentieerd werken binnen een worden gekoppeld aan het ambachte groep voor meer informatie over de cursus lijke vak van het begeleiden bij het aan zelfstandig leren zoals een gedetailleerde inhoudsbeschrij vankelijk leren lezen en schrijven naast activerende werkvormen ving per bijeenkomst kunt u contact enige theoretische achtergronden biedt toepassen van het vut model opnemen met margreet verboog m ver de cursus vooral veel praktische kennis total physical response boog efa nl of damayanti gunawan en vaardigheden die direct in de eigen inzicht verkrijgen in het aanbod van d gunawan efa nl alf a nieuws nummer 4 december 2003 5