Lees-be-vor-de-ren-de in-stel-lin-gen

Publicatie datum: 1992-01-01
Auteur: Kees Combat
Collectie: 02
Volume: 02
Nummer: ?
Pagina’s: 61-62

Documenten

kees combat lees be vor de ren de in stel lin gen de stichting lezen heeft onder de titel literatuur daar snap ik niks van een aantal leesbevorderende projekten projekten die beogen het lezen te bevorderen beschreven waarmee de stichting zich in de afgelopen tijden en op dit ogenblik bezig houdt ach literatuur je moet niet over literatuur praten maar over boeken soms kom je een boek tegen waar je iets aan hebt schrijvers kunnen je dingen laten meemaken avonturen of ge dachten waar je zelf niet op was gekomen zo n titel zo n citaat ze te kenen de wanhoop van de lees be vor de raars kom asjeblieft niet aan bij deze lieve jeugd met de zin en de waarde en de schoonheid van de kunst want daar voelt ze toch geen snars voor zeg maar gewoon lekker boek lezen koos hawinkels weert zich als voorzitter van de spl terdege in zijn inlei ding hij schrijft tenslotte uit ervaring hoe krijg en hoe hou ik ze aan het lezen en waarom doe ik het eigenlijk op dat laatste zijn eerste antwoord om ervoor te zorgen dat leerlingen na hun schooltijd met plezier en met onderscheidingsvermogen blijven lezen lezen moet wat hawinkels betreft net zo gewoon worden als sporten tv kijken en achter de meiden kerels aanzitten met verwijzing naar aan de innemers van tsjip bekende begrip pen als inleiden in betekenissen het literaire systeem literair circuit leesplezier en hulp bij het volwassen worden schetst hij de argumenten pro bij het hoe noemt koos zijn favoriete spelletjes als kwartet memory ganzenbord en puzzel om informatie aan te bieden die je als literaire vormer kwijt wil en uiteraard barst het in de bibliotheek van de informatie daar naast onderscheidt hij activiteiten die het leesplezier zelf vergroten voorle zen vertellen boekpromotie als je ze aan het lezen wil houden moet je vooral niet van alles huis werk en school werk maken geen spreekbeurten laten opgeven over gelezen boeken niet hardop klassikaal een boek lezen niet over elk brokje lectuur een leesverslag opeisen en dergelijke maar veel meer werken op de persoonlijke beleving en inzicht geven in verhaalpatro nen en hoe verwerken we dat dan weer ik hoor u al morren makkelijk praten wat dan wel de rest van de brochure is aanzienlijk minder leesbaar dat ligt ten dele aan de auteurs die niet als hawinkels in hun taal wonen ten dele aan de opzet om niet zozeer een lees baar als een bruik baar boekje te maken het is een boekje om door te vlooien op mogelijkheden na de inleiding volgen vier hoofdstukjes in het eerste zijn alle leesbevor derende instellingen activiteiten en materialen bijeengeschreven met ver melding van wie zij zijn en wat zij doen van bibliotheek tot not en notu daarna schenkt de redactie naast wilma van der pennen bestaande uit dick hattenberg truuske sanders mulder en josine van den berg aan dacht aan elf lees be vor de ren de projecten daar valt voor de literaire vormer veel van te leren slechts een pagina lang is een derde hoofdstukje 61 dat rept van initiatieven terzake en weinig langer is het hoofdstuk gewijd aan de schoolmediatheek beetje rare compositie dus ongeveer zo lelijk als het woord zelf leesbevordering het blijft pijn doen in je holle kies maar u moet het er niet om laten neem even contact op met het nblc het ding kost bijna niks voor minder dan een tientje sturen ze het je thuis kc wilma van der pennen literatuur daar snap ik niks van stichting lezen am sterdam distributie nblc postbus 93054 2509 ab den haag 62