Leeswijzer

Publicatie datum: 1997-01-01
Collectie: 07
Volume: 07
Nummer: 1
Pagina’s: 51-55

Documenten

i i roodkapje roodkapjeroodkapje i wijl je leest kuyper schrijft beel hij een heel mooi meisje maar hij in elk geval wel hij staat voor de rode zwaan dend filmisch denk je in dit ver het meest is hij uiteindelijk toch het zoeken naar de hond die leopold 29 90 band en aan al die beelden heb gebaat bij de reisgenoot een naar een ster rende maar ja ben de filmmakers hun eigen seculiere engelbewaarder die daar schiet je ook niet veel mee het tot nu toe beroemdste boek invulling en interpretatie gegeven tegelijk veel meer is dan alleen op van sjoerd kuyper dateert van en er hun selectie uit gemaakt dat in die korte tijd van zijn het is geen mooi kop staart ver 1991 het zakmes waarschijnlijk het moet mogelijk zijn om jonge droomverhaal wordt jakob veel haal het vertelt meer een episo een van de weinige boeken die bij leerlingen te laten beseffen dat meer volwassen dan hij in het de de 11 jarige joel woont met na de hele doelgroep bereikt kuyper de gedachtenwereld en echt ooit zou kunnen worden hij zijn vader in een klein dorpje hebben maar niet in de oorspron reacties van een zesjarige heel maakt veel meer mee en wat hij ergens in het midden van kelijke vorm van het verhaal over voorstelbaar heeft neergezet meemaakt is veel intenser dan in zweden die vader verdient een mees en tim is immers eerst een nooit kinderachtig wel heel het echt en dat is ook de kracht schamele kost met houthakken tv serie en daarna een bekroonde secuur kinderlijk lijkt me prima van het boek zoals opa jakob ook en moet dus noodgedwongen film gemaakt ik zou wel eens wil fictie en literatuuronderwijs zegt je moet beter om je heen kij joel veel alleen laten dat draagt len weten of zoiets voor een in september vorig jaar verscheen ken niet zo jachtig door het leven ertoe bij dat deze nogal eenzelvig schrijver nou plezierig is of niet van kuyper bij dezelfde uitgever gaan maar de tijd nemen dan zie wordt hij geeft zich over aan zijn datgene waarin hij zich wezenlijk leopold een ander boek de rode en ervaar je veel meer word je fantasieen over de zeemansver onderscheidt van zijn broeders in zwaan dat wat mij betreft zeker veel wijzer van halen van zijn vader en over de de visuele kunsten het woord is zo prachtig is als het zakmes droomwereld en realiteit worden wereld van de volwassenen hij namelijk niet primair de drager was het eerste geheel realistisch door de auteur zeer geloofwaar houdt zijn vader stiekem in de van het succes bij de doelgroep dit nieuwe boek is fantastisch dig vermengd maar dat moet u gaten want diep van binnen alleen bij de mediatoren het speelt met de tijd de meeste zelf maar lezen ze jakobs moe vreest hij dat ook deze hem wel in ik denk dat het heel leuk moet zijn gebeurtenissen spelen zich af in der k h duwde jakob voorzich de steek zal laten net zoals zijn om met een brug klas de film een tijdsbestek van ongeveer een tig van zich af en bekeek hem met moeder dat plotseling gedaan met het boek te vergelijken zowel uur werkelijke tijd maar het kost een schuin hoofd alsof ze een heeft toen hij nog heel jong was wat de gebeurtenissen en psycho veel meer tijd om ze mee te nieuwe trui keurde wat is er met dat wordt er niet beter op als hij logie betreft als met betrekking maken jakob treedt daarbij in het je arm bloed en met je vingers merkt dat zijn vader verliefd is tot de taal is het mogelijk kinde voetspoor van zijn grootvader die en je broek wat zie je eruit en geworden op de serveerster van ren van de brug klas te laten op zijn oude dag is teruggekeerd het plaatselijke cafe en daardoor wat heb je onder je arm jakob beseffen dat een verhaal in taal naar bakkum waar hij ooit zijn zo nu en dan s nachts van huis keek naar de oude verveloze toch iets anders is dan een beeld jeugd doorbracht die grootvader weg blijft hij richt in zijn eentje zwaan onder zijn arm alles was verhaal ik zou ze daarvoor eerst kan geweldig mooie verhalen ver een geheim genootschap op echt gebeurd daar was hij al het verhaal laten lezen dat gaat tellen die geworteld zijn in de tra maakt aantekeningen in een bang voor weliswaar over kinderen van zes ditie van kennemerland en jakob geheim dagboek en dwaalt s koos hawinkels jaar maar ik heb het nog eens komt in de wereld van die verha nachts rond op zoek naar de hond gelezen en ik vond het weer echt len terecht daar krijgt hij te die hij ooit door de sneew heeft maken met de ijzingwekkende zien lopen hij maakt ture lid van spannend ook doordat plots tot hzndhdnesr karpermannen die maar een doel zijn geheim genootschap maar mij doordrong dat kuyper grote een geheim genootschap vindt tegelijk dat hij hem van zich stukken van zijn tekst in eerste hebben doodmaken van alles wat querido 29 90 vandaan moet houden door tel klas proza heeft geschreven heel kleiner en zwakker is dan zij zelf kens nieuwe regels te verzinnen veel woorden van maar een of daar vindt hij steun bij het of het slim is zo n titel en als ture de macht probeert te twee lettergrepen maar dat niet houtvolk dat de oervorm is van niemand kan hem uitspreken of grijpen vliegt hij eruit alleen je ziet ook heel veel ter de bossen en natuurlijk ontmoet onthouden maar intrigerend is tsjip letteren 7 1 5 i i roodkapje roodkapjeroodkapje i ii uiteindelijk blijkt alles te draaien tegelijk en door elkaar heen het publiek wil immers naar huis zwijgt gebaseerd op het scenario om joels verlatingsangst en zijn gebeurde dat het voor een nor het is laat genoeg en mooi van die film ik weet zelfs niet of ik relatie met zijn vader maal mens niet uit elkaar te hou geweest afgehandeld en uitge de titel wel mooier vind voor eerste en tweede klassers den was wat hij wel kan helpen is legd moet worden dan struikelt de vader van memo werkt al een een boek over verre en toch her dat hij dat soort dingen zo impli borgart over zijn eigen uitleggin tijdje in nederland en komt nu kenbare onderwerpen met prach ciet aan de orde stelt dat je van gen met als gevolg dat ik dacht zijn gezin ophalen het wordt tige evocaties van stilte en verla verdomd goeden huize moet ko dat zal allemaal wel namelijk te gevaarlijk voor de tenheid men om te weten wie bij wat nee borgart moet maar free kleine memo een poetisch aan koos hawinkels hoort en waarom wat hij met lance journalist blijven zoals de gelegd knaapje is de overgang opzet gedaan heeft en wat ik erg begeleidende tekst zegt en de traumatisch zijn beste vriendje ben borgart melig vind is dat hij veel spreek redactie moet niet meer afgaan kwijt en bovenal zijn lievelings de kale kaart woorden zegswijzen en uitdruk op oude reputaties een jeugd schaap hij besluit niet meer te leopold 29 90 kingen zijn personages in de boek schrijven is een heel eigen spreken waarom wordt pas op mond legt min of meer zoals van bekwaamheid als het al geen bladzijde 90 duidelijk hij wil leopold geeft een reeks uit met lennep zijn kapitein pulver zo nu echte kunst is niks meer horen snappen ze dan als titel spannende tijden verha en dan bij wijze van leukigheidje het is spijtig want het idee achter niet dat hij niet anders kan dat hij len uit de regionale noord hol laat doen komaan zoals de man de reeks is best aantrekkelijk en moet blijven zwijgen hij heeft de landse geschiedenis kern is tegen de onwillige laars zei mogelijk zijn de andere delen ook tijd immers stilgezet zolang hij steeds een waar gebeurd voorval zoiets beter niks zegt kan hem niks gebeuren uit die geschiedenis auteurs wor de stijl een afgeschreven schip koos hawinkels en kunnen zijn herinneringen niet den aangezocht en krijgen een het lijkt slauerhoff wel welkom ontsnappen ze liggen veilig op financiele ondersteuning om zich historisch te documenteren tot aan boord bast de bootsman een reus met een oog toegekne bb geborgen niet echt sterk maar dat zal wel aan het scenario lig memo zwijgt nu toe zijn verschenen gebakken pen de armen over elkaar pleegt gen lemniscaat 24 50 rat met beukenblad door bies van hij nieuwelingen te keuren bij de de situatie van de familie in ede losprijs door ries moonen en valreep en even verder zo ging ik ben geen fan van de anke de nederland is vanzelfsprekend be jaya en het orakel door hans dat onder waterlandse zeelui vries van de laatste jaren ik vind labberd memo moet naar school plomp die heb ik niet gelezen ik jantje kreeg een kist een plekje in haar onderwerpen te modieus de maar dat wordt niks gelukkig heb alleen veel lovends gehoord het vooronder en een goede raad uitwerking ervan te oppervlakig heeft hij wel een nederlands over het boek van ries moonen van de schipper vergeet al wat je en haar stijl slap blauwe plekken vriendje dat hem zo aanvoelt dat wat ik wel gelezen heb is het lief is jongen met een woord heb ik na een bladzijde of twintig hij zonder woorden meestal weet voorlaatste de kale kaart door van ernst en een grol werd hij weggelegd omdat ik de indruk wat memo bedoelt de oplossing ben borgart ik vrees dat die voorbereid op het leven op zee kreeg dat hier niet iemand aan het komt als memo s vader in huis borgart dezelfde is van de vuilnis ouwejongenskrentenbrood woord was die per se een verhaal een ongeluk krijgt en memo wel roos een boek waar mijn studen en dan het verhaal zelf een aan kwijt moest maar een goed moet praten om het leven van zijn ten in een ver verleden enthou tal verhaallijnen die met elkaar bedoelend maatschappelijk wer vader te redden siast over waren als zij zichzelf als verknoopt wordt het kost nogal ker die een misstand aan de kaak ik vind het allemaal flinterdun en enigszins vooruitstrevend en wat oplettendheid om de boel uit wilde stellen niet overtuigend zo komt de juf vooral maatschappijkritisch be elkaar te houden maar ik heb de memo zwijgt gaat mank aan het van school op een gegeven mo schouwden indruk dat het wel klopt alleen zelfde euvel er is een probleem ment bij memo thuis omdat hij deze kale kaart is een aanflui aan het eind dan krijg je als in de koerden toen was er een suc niet wil praten als vader en moe ting waar de auteur niks aan kan een ouderwets spel der vergissin cesvolle film de jongen die niet der hebben uitgelegd dat memo doen is dat er in 1572 zo veel gen dat alles binnen korte tijd meer praatte en nu is er memo vroeger wel praatte en zelfs brie 52 tsjip letteren 7 1 i i roodkapje roodkapjeroodkapje i ii ven voorlas zegt juf dat ze alles schrijven dan zal hij eerst een doelgroep wellicht goed besteed onderwerpen dezelfde zijn en zo zal proberen maar als dat niet aantal boeken moeten schrijven is wat bladeren en neuzen heeft me lukt zullen we hulp moeten inroe over zijn achtergrond in dit boek geen tijgers in afrika was zeer suc best nieuwsgierig gemaakt pen geen gissingen geen pogin kiest silver kiest daarvoor het per cesvol in engeland en is in veel uitstekend materiaal voor lessen gen om erachter te komen wat er spectief van een jongen uit de landen vertaald het tweede boek in literaire cultuurvergelijking of toch in vredesnaam met die jon middenklassen van de middelba was een verhalenbundel tutti intercultureel iiteratu uronderwijs gen aan de hand kan zijn niks re school die gersoleerd raakt frutti chocoladeijs met nootjes ik denk namelijk dat de neiging van dat alles in turkije praatte hij doordat hij anders is germrni ditmaal gesitueerd in zuid afrika om alles om je heen aileen door je wei en hier niet gek he a punt greerd uit zuid afrika en dus ver basil doet verslag van wat hij om eigen bril te bekijken zeer wijdver daar komt bij dat de vries vaak dacht zijn medescholieren be zich heen ziet gebeuren en van de breid is zinnetjes gebruikt als roept grijpen hem niet hij begrijpt hen perikelen die hij met zijn ouders koos hawinkels zijn vader ontsteld f1uistert niet verstaat zelfs hun taal vaak ondervindt ook in dit boek draait ze angstig glimlacht zijn niet vindt hun sport maar niks en veel om de apartheid basil moeder dondert zijn vader zij wijzen zijn denkbeelden zon beschrijft soms met distantie de sleutel is gebroken kortom niet best der meer af thuis is het ook voor soms sterk betrokken hoe blank leopold 24 90 koos hawinkels al ellende want zijn vader die een omgaat met zwart en vooral hoe succesvol zakenman was komt er niemand daarover verbaasd is of ida vos schrijft tot nu toe slechts in engeland maar heel moeilijk het nu gaat om een zwarte die over een enkel onderwerp wo ii geen tijgers in afrika tussen raakt aan de drank etcete zonder aanleiding bijna doodge en de eden eerst waren het lemniscaat f24 90 ra ais hij dan ook nog zijn moe slagen wordt of om een dienst gedichten vijfendertig tranen der gearmd met een zwarte man rneis e dat het best goed heeft bij daarna sinds begin jaren tachtig pas op zijn zjste emigreerde een huis ziet binnengaan zakt de ens omdat ze een keer per jaar vooral boeken voor de jeugd aile normansilver naar engeland tot bodem onder zijn bestaan uit naar huis mag titels zijn ontleend aan spelletjes dan toe had hij in de veronderstel na veel strijd onderneemt hij een mij lijkt dat e met silvers boeken of liedjes in volgorde wie niet ling verkeerd dat hij een vrijden poging tot zelfdoding maar die veel over de apartheid van bin weg is wordt gezien annaiser nog kend mens was maar in mislukt in de kliniek krijgt hij dan nenuit te weten kunt komen hoe dansen op de brug van avignon engeland komt hij erachter dat hij de opdracht zijn verleden te be het aanvoelt zal ik maar zeggen witte zwanen zwarte zwanen de in zuid afrika net als aile mensen schrijven en dat is de tweede ver mij deed het veel denken aan sleutel is gebroken niet dat de in zijn omgeving gewoon een haallijn in het boek mijn jeugd in een streng katholiek gebeurtenissen allemaal in chro racist is geweest n iet bewust en er is zoveel gebeurd sinds ik naar limburg waar andersdenken nologische volgorde verteld wor zeker niet kwaadaardig maar engeland ben gekomen het den gemeden moesten worden den het tweede boek speelt bij n iettemin door afkomst en meeste was net een nachtmerrie wij speelden er niet mee dat voorbeeld na de bevrijding zoals opvoeding doordat iedereen in ik weet dat het allemaal begonnen mocht niet en dat was net zo nor een beetje kenner van he onder zijn omgeving hetzelfde dacht en is in johannesburg of joburg maal als dat de zon 5 morgens werp wei aan de titel zal zien deed en omdat er geen rnogelijk zoals wij de stad altijd noernden opkwam onze ouders kochten maar het gaat steeds om hoe het heid was om met andere stand toen ik philemon majodena ver niet bij ze in de winkel en in de was om joods kind te zijn in en punten in aanraking te kornen moordde of misschien wei daar kerk baden we samen voor ze j een beetje na de oorlog vos doet vond silver onder meer dat apart voor toen ik met een blanke huid het derde vertaalde boek yin verslag in zeer sobere taal vanuit heid de enige en dus bes oplos geboren werd zo begint het ver silver heet pvthondans ook een een kind verteld die taal deed mij sing was voor de situatie in zijn haal en mij lijkt dat dat intrige ik verhaal maar ditmaal met een wat denken aan durlacher nooit land rend genoeg is silver schrijft een meisje als hoofdpersoon ik heb pathetisch of opgewonden geen wanneer zo iemand dan in enge soort opgeklopt pubertaaltje dat het nog niet gelezen maar uit de grote woorden maar wei to the land geen tijgers in afrika gaat mij licht lrriteert maar aan de f1aptekst is af te leiden dat de point haar voorlopig laatste tsjipjletteren 7 1 53 i i roodkapje roodkapjeroodkapje i ii boek de sleutel is gebroken maakt voorkeur freud aanhaalt om het te wijken van de oorspronkelijke vind ik overtuigend en oak bevrij invoelbaar hoe het is om als klein belang van het sprookjes voor de versie van het betreffende sprook dend het boek van dieckmann is meisje van een jaar of twaalf ontwikkeling van de mens te je zo kunnen de rollen van hans een mooi pleidooi om het sprook ondergedoken te moeten zitten onderstrepen in zij n visie leert en grietje omgedraaid zijn hans je te behouden binnen onze voor gescheiden van je ouders en zan het sprookje de angsten die bij duwt de heks in de oven leestradities der contacten met de buitenwe het leven horen de baas te wor uiteraard is zo n verschuiving reid het boek vertelt er niet over den hans diechmann kent het interessant met een voorwoord door bruno maar een lezer met een beetje werk van freud goed maar als het doel van deze methode van bettelheim kreuz verlag inlevingsvermogen is zelf tijdens psychotherapeut is hij toch eerder analyse via het sprookje is het ver stuttgart zurich 1991 205 biz de lectuur ondergedoken en op de bij carl gustav jung in de leer krijgen van inzicht in de binnen prijs om 29 80 vlucht gegaan het onbewuste van een mens hans ester mij lijkt dat deze boeken een uit zowel bij freud als bij jung is de bestaande conflicten de figuren gelezen kans bieden aan kinderen van een jaar of acht tot ongeveer toegang tot het onbewuste van de mens gegeven door de symboli uit het sprookje zijn de dragers van impulsen in de ziel van de literatuur deywelt dertien om datgene waar ze vaak sche algemeen menselijke taal mens de individuele ziel zo zegt im unterricht tot vervelens toe over horen nu van dromen mythen en sprook dieckmann doet via het sprookje zelf mee te maken jes zoals de droom een univer als het ware navraag bij het collec literatur der welt een koos hawinkels seel menselijk gegeven is zo zijn tieve in de termen van jung oostenrijks initiatief ook mythen en sprookjes univer archetypische laag binnen in de ai geruime tijd houden we ons sele verschijnselen de gezonde mens om te vernemen hoe de bezig in onze rnulticulturele gelebte marchen mens en de neurotische mens mensheid bepaalde problemen samenleving met het op een juis lieb ingsmiirchen der hebben dezelfde problemen en vroeger wist op te lossen de te manier invullen vanonderwijs kindheit drukken die via dezelfde beelden ervaringen der mensheid iiggen voor culturele minderheden ook uit het verschil tussen beiden immers opgeslagen in dat collec het literatuuronderwijs doet dat de psychologie der lievelings ligt in het onvermogen van de tieve onbewuste waarvan het in het in 1992 verschenen boekje sprookjes neurotische mens om zijn proble sprookje de uitdrukkingin beel fen zoen van europa van wam de sprookjes zijn daarom zo belang men op te lossen voor die oplos den is moor en zijn nijmeegse studen rijk omdat ze ons kunnen helpen sing kan hulp van buiten nodig dieckmann licht zijn zeer interes ten is een hoofdstuk tevinden om in het reine te komen met de zijn dat is het moment waarop santeideeen toe met behulp van over derde wereld en migran duistere kanten van ons mens de psychotherapeut hans dieck voorbeelden uit zijn praktijk de tenliteratuur door agnes post zijn soms gebeurt dat via slinkse rnann in beeld komt zielkundige uitleg die hij daarbij hierin geeft post weer wat door yvegen zoals bij enkele patienten dieckmanns werkwijze onder aan sprookjes en aandromen met twee deskundigen interessant van wie de problemen in dit boek scheidt zich van de gebruikelijke sprookjeselementen geeft doet in werd geacht om uit die grate lite worden gepresenteerd psychoanalyse doordat hij als somrnige individuele gevallen wat ratuur van de derde werelden de het bovenstaande is ontleend een der eersten het llevelings willekeurig aan ik zie nietaltijd vloed van migrantenliteratuur te aan het voorwoord dat de psycho sprookje van zijn patienten tot een noodzakelijk verband tussen kiezen voor leerlingen zij staat analyticus bruno bettelheim ge uitgangspunt van de behandeling de handeling van het sprookje op het standpunt dat iedere storven in 1990 schre f voor het koos oat sprookje verdwijnt het psychische probleem nederlander een boek gelezen boek gelebte miirchen an de in namelijk niet samen met de kin maar de hoofdgedachte uit dit moet hebben van schrijvers uit berlijn wonende hans dieck derjaren uit het zieleleven van de boek dat de mens sinds jaar en andere werelddelen al is het mann mens wanneer een volwassen dag zijn problemen en conflicten maar om wat te weten te komen bettelheim is sterk op freud ge patient zijn lievelingssprookje in beelden uitdrukt die in de overdat land over andere cultu orienteerd vandaar dat hij bij vertelt blijkt het vertelde vaak af grond van zijn ziel gegrift staan reno waarbij dan hetleesplezier 54 iisjip letteren 7 1 i i roodkapje roodkapjeroodkapje i ii voorop staat alterstufe uber 4 jahre literaire een meer diepgaande bewerking werken bestemd voor de leerlin van deze problematiek gaf het gen in de leeftijdsgroep van 14tot boek fen kijk op de wereld over 18 jaar oertl wil een authentiek intercultureel leesonderwijs ge beeld schetsen van de heersende maakt onder redactie van koos cultuur de hiervoor gebruikte hawinkels en met medewerking boeken moeten niet te duur zijn van een flink aantal deskundigen niet te dik makkelijk verkrijgbaar dit lees les en naslagwerk biedt en bruikbaar in het onderwijs zijn een schat aan informatie over de met andere woorden aantrekkelijk literatuur en de cultuur in afrika voor de leerlingen in de herkomstlanden van allocht onen en het caraibisch gebied op deze manier kan hij ons een het beschrijft de historische ont duidelijk overzicht geven van wikkeling van die literatuur de auteurs uit de hele wereld van de plaats van de jeugdliteratuur boeken worden korte samenvat daar en de huidige stand van tingen gegeven het genre wordt zaken verrneld de leeftijd van de lezer dit alles maakt de keuze uit het we weten bar weirug van het enorme literatuuraanbod makke literatuuronderwijs over de grens lijker en daarom is het extra verrassend te zien dat ook in het tach zo volgens oertl is het doel van behoudende oostenrijk de multi wereldliteratuur in het onderwijs cultuur van groat belang acht dr dat de leerlingen zo meer kennis michael oertl zelf een man die krijgen van politieke economi bepaald geen literaire achter sche sociale wetenschappelijke grond heeft zag de noodzaak en kunstzinnige ontwikkelingen daarvan in voor het literatuuron daarbij worden ook onderlinge derwijs zij heeft vanuit innsbruck samenhangen tussen landen een netwerk opgebouwd met zichtbaar