Leren lezen en schrijven

Publicatie datum: 1983-01-01
Collectie: 13
Volume: 13
Nummer: 1
Pagina’s: 57

Documenten

leren lezen en schrijven litmaath fr van leent h leren lezen en schrijven achtergronden werkwijzen en hindernissen muiderberg coutinho 1982 pp 78 250 bfr de auteurs trachten met dit boekje studenten van normaalscholen en opleidingen voor kleuterleid st ers meer inzicht te geven in de leerpro cessen van lezen en schrijven maar ook de onderwijsgevenden zelf en ouders die zich betrokken voelen bij het onderwijs aan hun kinderen en meer willen weten over leren lezen en schrijven vinden hierin waar devolle en recente gegevens hoofdstuk 1 en 2 zijn respectievelijk gewijd aan het aanvankelijk en voortgezet lezen en schrijven waarbij naast ruime aandacht aan de achtergronden van deze vaardigheden zelf ook de didactische aanpak degelijk beschouwd wordt in hoofdstuk 3 wordt dan nog heel even summier ingegaan op het voorbereidend lezen op de kleuterschool het analfabe tisme en het nederlands als tweede taal kerngedachte bij dit alles is steeds dat motivatie de drijfveer is van elk leerproces dit vlot lezend boekje bevat een schat aan informatie kritische kantte keningen en waardevolle suggesties en zal ongetwijfeld bijdragen tot discussies en bezinning over de eigen onderwijspraktijk een must voor al wie bij leren lezen en schrijven betrokken is lut van damme smidsestraat 1 78 9000 gent schoolboeken beoordelen lodewijk de groot e a reds beoordeling van schdolboeken dcn cahier 11 wolters noordhoff groningen 1982 301 fr in velen scholen of schoolgemeenschappen ontstaan op geregelde tijdstip pen discussies over het nieuwe schoolboek dat er moet komen er ver schijnen thans in vlaanderen nergens nog systematisch schoolboekrecen sies en het is dus vrij moeilijk om bij anderen specialisten zijn licht op te steken dit dcn cahier bevat een aantal artikels die een serieuze bespreking in een vakgroep kunnen onderschragen na enkele zeer lezenswaardige algemene beschouwingen over de funktie van school boeken komt dan het beoordelingsmodel dat de dcn wil laten gebruiken voor haar schoolboekbesprekingen het leidt beslist tot een zeer grondi 57