Lessenreeks syntheseteksten leren schrijven – schrijfprocessen; Startlessen

Publicatie datum: 2021-10-04
Collectie: havo/vwo, klas 3/4
Dit is een reeks van drie lessen over syntheseteksten.
Les 1: Leerlingen voeren een volledige syntheseopdracht uit;
Les 2: Leerlingen vergelijken teksten van verschillende kwaliteit en stellen vast waaraan een goede synthesetekst moet voldoen;
Les 3: Leerlingen vergelijken hun eigen schrijfproces met dat van anderen en maken een persoonlijk schrijfplan.
De reeks is getest op haalbaarheid en effectiviteit. Er volgt nog een lessenreeks waarin leerlingen de strategieën voor een synthesetekst oefenen en kunnen kiezen voor twee routes.

Auteurs:

Liselore van Ockenburg

Liselore van Ockenburg is sinds 2002 docent Nederlands. Van 2016 tot 2021 deed zij promotieonderzoek naar schrijfvaardigheid op basis van bronnen in het voortgezet onderwijs. Vanaf 2022 tot heden is zij, naast docent, ook werkzaam als lerarenopleider aan de Fontys in Tilburg en postdoctoraal onderzoeker naar schrijfvaardigheid binnen het profielwerkstuk (UvA).

Gert Rijlaarsdam

Gert Rijlaarsdam was 17 jaar leraar Nederlands en is lid van de onderzoeksteam taal-, literatuur- en kunstonderwijs aan de Universiteit van Amsterdam en van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands van de Vereniging Levende Talen Nederlands.