Leven met taal in het L.B.O.

Publicatie datum: 1972-01-01
Auteur: Redaktie
Collectie: 03
Volume: 03
Nummer: 1
Pagina’s: 105

Documenten

leven met taal in het l b o in leiding in dit nummer van moer staat het lager beroepsonderwijs centraal en er is gezocht naar de funktie van taalbeheersing binnen dit l b o wij schrijven bewust niet in dit nummer staat het taalonderwijs binnen het l b o centraal dat is feitelijk niet het geval maar bovendien kwam de redaktie tot de overtuiging dat afzonderlijke aandacht voor dit aspekt in de lagere beroepsopleidingen in t algemeen onhaalbaar zelfs ongewenst is misschien gaat steeds het principe op dat je niet over moedertaalonderwijs mag pra ten schrijven zonder het schoolmilieu in ogenschouw te nemen waarin het funktio neert hoe dit zij in elk geval mag men zich tegenover het l b o niet bezondigen aan geisoleerde essays over taal de invloed van m il ieuomstandigheden is hier wel onmid dellijk zichtbaar in het l b o vindt men een kategorie kinderen van wie jan en alleman de laatste jaren meewarig heeft leren beweren ach hun milieu bezorgt hen zo n grote taalachterstand maar achterstand ten opzichte waarvan van het algemeen be schaafd nederlands en moet de school als kultuurdraagster dan zorgen voor kompen satie in die richting het is maar de vraag welke waarden meespelen bij de plannenma kers zouden wij alleen oplossingen zoeken voor de bestaande taalarmoede weer een negatief woord dan zouden wij aan symptoombestrijding doen zonder naar de eigen lijke oorzaken te zoeken zoals b v de sociale en ekonomische ongelijkheid van het betrokken milieu het uitvoerige artikel van frans van de pieterman leraar aan een technische school in haarlem zet het vraagstuk in een breed kader op een heel andere manier is tineke krol in de materie binnengestapt het gaat om hetzelfde type kinderen uit dezelfde m il ieu omstandigheden maar nu gezien vanuit hun werksituatie de onbuigzame praktijk van alledag die in een vormingsinstituut onder woorden wordt gebracht terug naar schoolsere sferen in het artikel van anita koster en paul van engelen beiden medewerkers van het projekt dramatische expressie van de amsterdamse jeugd raad bedoeld voor het lager beroepsonderwijs zij vertellen wat woorden maken woorden gebruiken doet aan kinderen in onder meer een milieu als het l e a o wij meenden verder de freinetbeweging nog eens aparte aandacht te moeten geven en steven ten brinke tot voor kort voorzitter van de von krijgt de ruimte met zijn speech gehouden bij zijn afscheid op woensdag 4 oktober redaktie 105