Documenten
redactionee l zachten en de leerlingen toch te dwingen boe ken met enige kwaliteit te lezen hebben wij een nieuw systeem bedacht in havo 4 lezen de leerlingen 12 boeken zes komen van een xander noe verplichte lijst 6 titels zijn vrij de verplichte lijst is een reeks boeken waarvan de docent literatuur ui t nederlands denkt dat leerlingen deze wel mooi vinden maar die niet zo voor de hand het antiquariaat liggend is bij deze boeken maken de leerlin gen zes verwerkingsopdrachten in het begin van het examenjaar leggen de leerlingen een mondelinge toets af in havo 5 lezen zij vijf met een lijstje boeken in de hand struin ik de werken bij vijf thema s uit de literatuur ge antiquariaten in de stad af op zoek naar titels schiedenis die uiteindelijk schriftelijk getoetst van de literatuurlijst ik raak steeds weer gefas worden hierdoor is tegelijkertijd het pro cineerd door de grote hoeveelheid boeken de bleem opgelost dat voor sommige leerlingen oude lucht en de geruwde pagina s de winst twee keer een mondeling een onoverkomelijk van een dag zoeken breng ik tevreden naar probleem is de bibliotheek van elke titel willen we vijf de leerlingen zijn niet enthousiast het ver exemplaren hebben zodat we enigszins kunnen anderde systeem heeft er niet toe geleid dat de voldoen aan de vraag ongeveer driehonderd leerlingen met meer plezier zijn gaan lezen havo s leerlingen zullen volgend schooljaar het betekent echter ook geen achteruitgang weer een keuze moeten maken uit de verplichte de vrije lijst leverde evenveel tegenzin op lijst schriftelijk tentamineren is wat objectiever maar heeft als nadeel dat er vaak cognitieve of sinds vorig jaar hebben we de literatuurge weet vragen verschijnen en de leeservaring schiedenis thematisch geordend bij elk on van de leerlingen achterwege blijft derwerp moeten de leerlingen een titel kiezen de gemiddelde cijfers zijn gelijk gebleven in het totaal krijgen zij twintig titels wij scoorden de leerlingen in voorafgaande jaren overleggen zorgvuldig welke boeken wij kie redelijk goed bij de mondelinge toetsen de zen op grond van de lees ervaringen veran schriftelijke toets literatuurgeschiedenis werd dert de lijst dit jaar een beetje enkele titels zijn altijd er slecht gemaakt nu wordt de schrifte verdwenen er zijn nieuwe toegevoegd en voor lijke toets redelijk gemaakt elk thema is er een boek bijgekomen pragma positief is zonder meer de samenhang die er tische redenen spelen zeker mee niet alles is tussen het thema en de boeken leerlingen veranderen om de hoeveelheid werk beperkt te zijn vaak actief bezig om de theorie toe te pas houden sen op de boeken in de laatste weken voor het de onvrede met de gang van zaken met de schoolonderzoek praten zij in groepjes over de toenmalige regeling en de cvety voorstellen gelezen werken en gaan ze na of zij begrijpen hebben ertoe geleid dat wij de lijstproblema waarom een bepaald boek bij een thema hoort tiek hebben aangepakt tot vorig jaar moes ten de leerlingen in het totaal 25 boeken lezen dwaal ik weer tussen de duizenden titels denk verdeeld over de laatste twee klassen de boe ik aan alles wat ik nog lezen wil dan vraag ik ken werden in twee mondelingen bevraagd me af of er een manier is om literatuur over te de literatuurgeschiedenis werd apart getoetst brengen een enkeling wordt geraakt zoekt in een schriftelijk werk de leerlingen konden zijn of haar weg maar het gros blijft onbewo vrijwel alles kiezen wat zij wilden er waren gen wellicht is er geen weg maar hoe belang nauwelijks beperkingen in de loop van de tijd rijk literatuur ook voor mij is het blijft een daalde echter het niveau van de leeslijsten in klein onderdeel van het schoolvak nederlands de voorlopige voorstellen van de cven was het is leren accepteren dat wat voor jou iets sprake van een verplichte literatuurlijst om wezenlijks is voor een ander niets betekent de waarschijnlijke overgang enigszins te ver 1992 5 moer 169
Gerelateerd:
- Fictie in de basisvorming, een leerplan
- Een spiegelcurriculum voor communicatief taalonderwijs: een veldaanvraag nader beschouwd
- Verscheidenheid in eenheid en eenheid verscheidenheid. Twaalf docenten Nederlands over hun literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.
- Het afleiden van woordbetekenissen uit context: een poging deze vaardigheden te trainen.