Documenten
42 o g e s c h u d moi pain boulanger jan t sas moi pain boulanger zegt dit zinnetje u nog iets het werd door de brugse leraar marc hullebus te pas en te onpas opgevoerd in zijn alarmsignalen over de tanende kennis bij leerlingen en het volgens hem veel te grote accent dat de jongste decennia op vaardigheden werd gelegd volgens hullebus was dat zinnetje de franse versie die een leerling bakte van ik ga naar de bakker een vertaling die volgens hem nul verdient maar die naar verluidt volgens een inspecteur toch 5 10 waard was omdat de leerling de communicatieve essentie beet had k ga niet discussieren over keur uitgaand van de beginsituatie op welk de talige kwaliteit van een niveau staan mijn leerlingen hoe je daar zinnetje als moi pain bou met andere woorden mee omgaat is heel langer voor mij ligt het voor de klas en leraargebonden daar wil ik hier niet hand dat dit geen puur frans is in tussenkomen maar een soort creools commu nicatief te doen dus want begrijpbaar de kennis vaardighedendiscussie is intus waar diende dat creools immers anders sen wat geluwd de leraren met wie ik er voor maar de academie francaise zou ik sindsdien over sprak nuanceren allemaal er niet meteen mee willen confronteren als de beweringen van de o zonbeweging leraar moet je bij een dergelijke opgave die marc hullebus samen met o a ex beslissen waar je doelen liggen en vooraf pedagoog raf feys mee heeft opgericht om bepalen hoe je ze gaat evalueren bij voor het tij te keren het congres dat de 37e jaargang nummer 4 april 2008 43 beweging organiseerde toen de discussie in schoolvak frans leggen bloot dat motivatie de media nog volop nazinderde lokte en relevantie van leerstof voor leerlingen amper honderd belangstellenden waarvan met de jaren steeds belangrijker zijn tien procent sprekers en enkel in de geworden doordat scholen al lang niet reactionaire onderwijskrant fulmineren feys meer de enige kennisbron zijn zijn co nog geregeld over de desastreuse leerlingen kritischer geworden bij het leren afgrondkoers die het vlaamse onderwijs het moet boeien en het moet nuttig en of onder dwang van het huidige beleid en de relevant zijn ook de wetenschapsvakken moderne didactiek zou varen weinigen die mogen dat tegenwoordig ondervinden de dat doemdenken overigens ernstig nemen belangstelling daarvoor is alarmerend laag het o zonmanifest inspireerde wel het geworden vlaams belang om meteen zes parle mentaire vragen te stellen of een dergelijke dat leerstof moet boeien en relevant moet extreemrechtse oprisping zijn kan je als leraar onprettig vinden maar je de bedoeling was van het hebt geen keuze je kan er maar beter mee weinigen die dat manifest weet ik niet omgaan ik ondervond het in de jaren tachtig doemdenken en negentig als leraar nederlands heb mijn ernstig nemen er moet opnieuw veel onderwijsstijl daarop afgestemd en merkte meer aandacht uitgaan dat dit werkte veel collega s deden het naar basiskennis in dit zelfde de nieuwe communicatieve accenten geval naar grammatica en woordenschat in het leerplan dwongen je er op de duur ook onderwijs dat pleidooi kwam anderhalf jaar toe maar meer dan dwang vond ik ze een geleden luidkeels uit de o zonmonden stimulans in de vroege jaren negentig back to the old days op zijn minst ontstonden dan ook tal van initiatieven gedeeltelijk toch ik moest er spontaan aan nascholing lesmateriaal referentiekaders denken toen in maart de resultaten van de om bijvoorbeeld op een effectieve manier peilingproeven voor de eindtermen frans vaardigheden te integreren in de les eerste graad secundair onderwijs werden gepubliceerd die resultaten zijn niet al te ik stel me nu hardop de vraag of dit alles best voor begrijpend lezen en schrijven voor elk vak is gebeurd onderzoek heeft al gaat het nog min of meer maar voor eerder uitgewezen dat luisteren mogen we gerust van een debacle leraren wetenschappen spreken qua onderwijsstijl en ver dat leerstof moet nieuwing heel anders boeien en relevant wat er mis is met frans het vak is al lang denken en handelen dan moet zijn kan je niet meer hip of cool als het dat al ooit bijvoorbeeld taalleraren als leraar onprettig geweest is de franse taal heeft qua belang maar uitgerekend in de vinden maar je en aanwezigheid in onze samenleving veel lessen frans blijkt nu dat hebt geen keuze pluimen moeten laten aan het engels voor veel leraren om wat voor je kan er maar veel leerlingen buiten brussel en omgeving redenen dan ook niet beter mee is het frans vandaag de dag bijna even met hun tijd zijn mee omgaan vreemd als het pools of het grieks en gegaan want wat zeg aangezien de samenleving dagelijks door de gen verdere analyses van schoolpoorten stroomt zit ook het de eindtermenpeiling dat veel lessen frans onderwijs ermee de resultaten voor het nog altijd gegeven worden zoals veertig jaar april 2008 nummer 4 37e jaargang 44 geleden veel woordenschat veel gram meer woordenschat meer grammatica is matica aan de vier vaardigheden wordt in dat nu waar we terug naartoe moeten wat verhouding minder aandacht besteed aan een onzin we zijn er voor frans blijkbaar luisteren nog het minst van al en slechts nooit ver van weg geweest net zoals weinig leraren spreken nog uitsluitend frans veertig of twintig jaar tijdens de les geleden heeft het onder wijs frans niet tot veel heel wat leraren lager onderwijs van taalvaardigheid geleid en het probleem van vandaag voelen zich niet erg veilig meer in ook niet tot liefde voor de het taalonderwijs het frans en blijken het ook niet altijd zo franse taal en waar de is het feit is dat er goed te beheersen daardoor wordt er al in leerling van veertig jaar nog te veel aan de allereerste franse lessen relatief weinig geleden communicatief kennis en te weinig frans en veel nederlands gesproken de weinig effectief en weinig aan vaardigheden leerlingen hebben dus al in de lagere school relevant taalonderwijs wordt gedaan en niet genoeg oefening hebben gehad in nog pikte pikt hij het niet omgekeerd frans spreken en nog minder in luisteren vandaag niet meer het erg jammer als je weet dat leerlingen probleem van het taal volgens het peilingsonderzoek hogere onderwijs misschien nog scores halen als hun leraar wel frans het sterkst bij frans is het feit is dat er nog spreekt in de klas tussen haakjes in de te veel aan kennis en te weinig aan peiling van de eindtermen nederlands in het vaardigheden wordt gedaan en niet basisonderwijs komt luisteren er niet zo omgekeerd het resultaat van dit alles moi goed uit voor anderstalige leerlingen pain boulanger en intussen horen leraren besteden ook daar heel weinig tijd leerlingen steeds liever adieu la france aan luisteroefeningen zowel voor taal als dan bonjour la france voor alle andere leergebieden zijn anders talige leerlingen hiervan de pineut jan t sas jan tsas skynet be 37e jaargang nummer 4 april 2008
Gerelateerd:
- Fictie in de basisvorming, een leerplan
- Een spiegelcurriculum voor communicatief taalonderwijs: een veldaanvraag nader beschouwd
- Verscheidenheid in eenheid en eenheid verscheidenheid. Twaalf docenten Nederlands over hun literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.
- Het afleiden van woordbetekenissen uit context: een poging deze vaardigheden te trainen.