Documenten
jan berit s spelling n niewe sgool vereenvoudiging n niewe spelling in de periode van 1947 tot 1967 hep ik bijna el utrechtse universiteit de heer assink promoveer ke zomert genoegen gehat bij t sgriftelik ge de de promovendus verdedigde in z n proefsgrift deelte van t onderwijzers eksamen m n leerlingen n metode waarmee iemant snel en doelmatig de toen heten ze nog zo n dikfee te dikteven werkwoortspelling zou kunnen leren promotor voor t beoordelen van de pennevrugten der kan van parreren releveerde daarbij dat proefkinde didaten werden jaarliks regels vastgestelt die niet ren die met de metode assink de werkwoort alleen aangaven bij welk aantal fouten welk sijfer spelling belee rt hadden tog nog aardig wat fou hoorde maar bovendien aan fouten in werk ten maakten veelzeggent was ook dat een van woortsvormen ekstra relief gaven door de verplig de hooggeleerde opponenten zig verdiepte in de ting ze met anderhalf te vermenigvuldigen ik ra vraag hoe t tog komt dat ook mensen als hijzelf de m n studenten dan ook altfijt aan om de werk wel eens n werkwoon verkee rt sgrijven woorden in de gemaakte diktees nog maar s boet wat n gewigtigheit dus rondom de werkwoort te bekijken wat tot gevolg haf dat er altans in de spelling teregt geen sprake van spelfouten in eksamendiktees weinig werkwoordelike spelfou werkwoorden zijn eigenlik geen fouten in dit ten overbleven a rt ikel dat in spelling 85 bestelt is zijn heel in de opstellen die ook bij t sgriftelijk eksamen wat werkwoorden anders gespelt dan nu gebrui hoorden was dat wel anders zo herinner ik me kelik is tog kan men even boet begrijpen wat er n kandidaat die n 10 kreeg voor z n dikfee meegedeelt wo rt als wanneer de huidige spelling maar in z n opstel wel drie 1 werkwoorden fout gebruikt zou zijn met andere woorden de in spelde ik weet nog dat hij die spelfouten maakte hout van de tekst komt ondanks die zogenaam in n kwa inhout voo rtreffelik opstel dat ik dan de spelfouten boet over ook met n 9 haf willen honoreren vergeet t maar in de korreksie voorsgriften voort opstel onnodig e mo eili kh ede n stopt namelik elk jaar opniew dat bij ernstige spelfouten t sijfer met n punt verlaagt diende te de taal is ons belangrijkste kommunikasiemiddel worden de spelling ervan is dan doelmatig als ze de taal vlot foutloos op papier brengt onder foutloos gewigtigheit valt hier te verstaan zo dat er staat wat de sgrij ver bedoelt en zo dat n ander de tekst vlot kan nog n herinnering van veel latere datum op 14 lezen dat wil zeggen begrijpen wat er bedoelt januarie 1983 was ik erbij aanwezig dat aan de wort 3 de 21 jarige vereniging voor wetensgappelike spelling waarvan ik de sekretaris ben is na jaren de y ws wil negen verbete lange studie in 1980 gekomen tot n doelmatiger ringen spelling u treft hierbij n overzigt aan van de ne gen veranderingen die ons voor ogen staan dat tot geheel hebben we spelling 85 benoemt om k onse kwent gebruik van de letter t als weerga ve van de spr aak kl a nk t dat we vinden dat t bazin onderwijs dat immers hij wort ze weit wort je t miste geagt wort in 1985 te starten de kans moet krij gehat bewalt boet sleets brontje gen om te floreren zonder de zinloze spe ing moeilikheden die door onze vereniging zijn uitge d d filtert er is wel n nog betere spelling dan spel konsekwent gebruik van d e letter d als weerga ve v a n de spraakklan k ling 85 denkbaar maar bij zo n spelling zou t d hij a ntwoorde ze bestede t versgil met de huidige wel erg groot zijn brande hij la de in zij baalde uit ze h oede spelling 85 versgilt juist heel weinig met de huidige maar tog is elk van de negen veranderin psp gen n stap in de rigting van n grotere konse konsekwent gebruik van de letter kwentheid kinderen die spelling 85 hebben p als weergave van de spraakklank p ik hap je hapt hepzugt ze topt leren sgrijven dat duurt hooguit vier jaar zul slpje spinnewep hopslee zeerop len ook weinig moeite hebben met t lezen van teksten in de oude spelling cb g g komsekweat gebruik van de letter g ah w eerg ave van de spraakklanken no o tzaa k eh en g cgat sgrijven bogt vrugt eg t egt egter peg alli gt g ogelaa r op 16 maa rt 1984 hebben we n vrij uitvoerige brief bestuu rt aan regering en twede kamer met tv e enz t dringende verzoek aan amten a ren en t onder konsekwent gebruik van een e aan t eiel v a n n lettergreep twed e wijs t gebruik v an spelling 85 toe te staan hij mede overcase zeen or aan anderen dan amtenaren en onderwijzenden deizeer ideen getween g edwee sgrijft de wetgever hieromtrent niets voor de burgers van ons vrije lant mogen spellen zoals ze u n weg lating van de eers te e in de willen uitgang ieen kn i en dri en k o pi e n in de periode van 1894 tot 1934 hebben grote melodien fant azien simpat i en fo groepen en ook individuen die vrijheil pozitief b ien gebruikt door de spelling kollewijn te sgrijven in jam plaats van de spelling de vries te winkel tot weglating v an de j in t ag tervceg die groepen behoorden grote onderwijs organiza sel lij k vrolik redelik begrijpe sies als de bond van nederlands ch e onderwij lik mogeli k koninklike ma nneli ke vso uelike zers tot de individuen taalkundigen als c g n de vooys en gerlach royen en sgrijvers als theo thijssen a m de jong en du perron ze begre 7 weglating vin n iet ui tges proken pen dat spellingvereenvoudiging zowel onderwijs letter s tuis hipoteek ert vrou amt leew niew meilies idillipse kundig als soosjaal ha rt nodig was dat die dubbele pootzaak onverminde rt bestaat cadeau rado enz is onder andere aangetoont door dr i van der verdere aanpassing aan de ne der velde t boekje waarin hij dat deel hete dan ook 1anle spelregels van de spelling spellingvereenvoudiging onderwijskundige en so van v re emde woorden kado klup tesu biasiel sirkus ek stra sukses ciale noodzakelijkheid t is in 1968 uitgegeven aksent aks ie centrum sjiek binee door de anof die later is overgegaan in de in pibert middels opgeheven nfo nederlandse federatie van onderwijsgevenden de vws heeft als adres postbus 7 we hebben hoe betreurenswaardig dat ook is de 1170 aa ba dhcevedorp telefoon stellige indruk dat sommige nederlantse onderwij 02968 3313 4 zenden die dubbele nootzaak niet goet meer in lit worden voor f 70 1 000 bf per jaar u ver zien hebben ze zig misgien zant in de ogen laten werft t litmaatsgap inkt ons kwartaalblat vws strooien door sgrijvers als mulisch hermans en niews door de kontribusie over te maken op kousbroek die met stilistiese middelen n sgijn giro 68 78 00 van de vws in breda van redelikheit suggererent over spelling de wilt u eerste nog s wat nadere informasie bestel meest demagogiese onjuistheden op papier heb dan tegen de verzentkosten f 2 50 onze folders ben gezet en onze gits bij spelling 85 of nodig eens een of meer deskundige vws ers uit om bijvoorbeelt aks ie spelling 8 5 op de bijeenkomst van n vakbonts afdeling n informatieve en instruktieve babbel plus gedag onderwijzenden in nederlant en vlaanderen t is te wisseling te verzorgen werkelik heel heel ha rt nodig dat u zig massaal aansluit bij de vws en eventueel zelf spelling onderwijzenden laat t bazis onderwijs goet be 85 gaat toepassen t individuele litmaatsgap kost ginnen u f 15 275 bf per jaar na junie slegts de helft n niewe sgool n niewe spelling voor de rest van t jaar n groep kan kollektief 5